واضح آرشیو وب فارسی:آرتنا: آرتنا: حمایت مالی از هنر تذهیب به عنوان ناب ترین آرایه تزئینی قرآن کریم که هیچ هنر دیگری را نمی توان جایگزین آن کرد از سوی مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری بسیار ناچیز است.به گزارش «آرتنا»،حسین تنکابنی، هنرمند و مدرس تذهیب گفت: روند پیشرفت هنر تذهیب همراه و همزمان با تحول هنر قرآنی بوده است و هنر تذهیب طی این سالیان عنوان ناب ترین آرایه تزئینی در صفحه آرایی این مصحف شریف به کار رفته است. وی ادامه داد: مقبولیت و ویژگی هنر تذهیب در تزئین و صفحه آرایی قرآن تا حدی است که هنر دیگری را نمی توان در اولویت برای جایگزینی آن در نظر گرفت وگرنه در عرصه نگارگری و هنر تصویرسازی گونه های فاخری از هنر را در اختیار داریم که شاید در نگاه نخست بتوان آن را جایگزین تذهیب کرد. داور دوسالانه تذهیب های قرآنی که مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی آن را برگزار می کند، تصریح کرد: با وجود آنکه هنر تذهیب به عنوان یک هنر سنتی از دیرباز در خدمت ترویج فرهنگ قرآنی بوده است اما همچون بسیاری از مظاهر هنر سنتی که ریشه در باورهای ملی و عقیدتی ما دارد در هجوم بی رویه هنر مدرن غربی به حاشیه رانده شده است و کمتر از آن یاد شده و مورد توجه قرار می گیرد. تنکابنی در ادامه گفت: البته حاکم شدن این شرایط به آن معنا نیست که هنر تذهیب قابلیت ها و ویژگی های فنی و هنری خود را از دست داده باشد بلکه تجربه نشان داده است در مورد هر جریان هنری دلایل افول و یا به اوج رسیدن آن رابطه مستقیم با رویکرد و گرایش مردم به آن داشته است؛ اگر امروز دیگر از هنر تذهیب به عنوان یک هنر ناب و اصیل یاد نمی شود و فراگیر نیست این به آن معنا نیست که این هنر اصالت های خودش را از دست داده باشد بلکه تمایلی نه از سوی جامعه هنری و نه از سوی مسئولان برای احیا و شکوفایی مجدد آن وجود ندارد. این هنرمند تذهیب کار افزود: بخشی از این اهمال در زمینه تحول در هنر تذهیب که به هنرمندان مربوط می شود ناشی از این مسئله است که متأسفانه پروسه و فرایند پژوهش و مطالعه تقریباً در این عرصه متوقف مانده است و به ویژه نسل جوان تذهیب کار کمتر به مطالعه در زمینه سیر تاریخی و تحولی این هنر می پردازند که بستر را برای نوآوری در این هنر پدید می آورد. تنکابنی در پایان گفت: بخشی از این کوتاهی در زمینه شکوفایی هنر تذهیب که متوجه مسئولان و مدیران فرهنگی است مربوط به این مسئله می شود که سرمایه گذاری مؤثر و مثبتی در این زمینه به منظور تقویت بنیه هنر تذهیب صورت نمی گیرد و هیچ حمایت مالی از این هنر برای ایجاد انگیزه میان هنرمندان به عمل نمی آید و این در حالیست که به طور مثال در مورد آثار هنر مدرن حداقل شاهد برگزاری حراج هایی هستیم که عواید مالی آن با مبالغ بالا به طور مستقیم نصیب هنرمندان می شود
شنبه ، ۱۵خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آرتنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]