تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802724842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیری در سلوک عرفانی امام خمینی(ره) - سایت خبری تحلیلی بولتن


واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: اگر چه در منابع دینی و کلام بزرگان مطالب ارزشمندی در خصوص راه و رسم بندگی بیان شده است، لیکن آنچه بیش از همه در ترغیب انسانها به سوی خودسازی و پیمودن راه سلوک و کمال به سوی معبود کمک می نماید ارائه الگوهای روشن و مورد تأیید است.به گزارش بولتن نیوز ، امام خمینی(ره) یکی از بارز ترین الگوهای طریقت و سلوک به سوی معبود است. امام خمینی(ره) طریق کمال را نه در کنج عزلت و خانقاه و نه با گوشه گیری مقدس مأبانه از جامعه و مردم پیمود، بلکه تنها راه و رسم خودسازی و سلوک به سوی دوست را از طریق راه روشن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) و امامان معصوم(علیهم السلام) به منصه ظهور رسانید. روش صحیح عرفانی که امام را از بی خبری و انزوا از جامعه بر حذر می داشت و او را به عارفی شایسته در معارف نظری و عملی مبدل نمود. دو شاخص و رهنمود عرفانی امام خمینی(ره) شاخص ها و ویژگی های عرفانی امام خمینی (ره) نه تنها در آثار و ادبیات عرفانی ایشان در سیره و منش ایشان، در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی قابل مشاهده است. امام خمینی (ره) این معجزه قرن معجون و تلفیقی از عرفان، اخلاق، سیاست، فقه، کلام و تفسیر را در خود جمع کرده بود. به واقع شخصیت و خصوصیات عرفانی امام خمینی (ره) را می توان دو مراتب دانست، چرا که سجایا و کمالات ایشان عرفان نظری و عملی در نوردیده بود. منزل اول و مقام: یقظه و بیداری از امام علی (علیه السلام) در این خصوص نقل شده است:«فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقْظَةٍ فِی الاَبْصارِ وَالاَسْماعِ وَالاْ َفْئِدَةِ با نور یقظه و بیداری، چشم ها و گوش ها و قلب ها را روشن ساختند.» «یقظه» به معنای بیداری و توجّه است و در مقابل غفلت و بی توجهی قرار دارد. در حقیقت «یقظه» و «انتباه» نوعی خاص از بیداری و معرفت و آگاهی است که بنیان اوهام و خیالات را از وجود عارف و سالک بر می چیند و او را مستعد سیر و سلوک و وارد شدن در مسیری کمالات عرفانی قرار می دهد، یقظه و بیداری، فضای ویژه ی خود را دارد. کسی که به این درجه و منزل می رسد، حال و هوایی دارد که دیگران از آن حال و هوا چیزی نمی دانند. یقظه حالت هوشیاری سالک است، او در این مرحله از همه عوالم و مقامات سلوک بو می برد و مزه توبه  را می چشد، توکل را می آزماید، رضا را حسن می کند و قدم در مسیر فنا می نهد. در متون و منابع روایی به صورت گسترده به مسئله یقظه و بیداری اشاره شده است. کما اینکه از امام علی (علیه السلام) در این خصوص نقل شده است:«فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقْظَةٍ فِی الاَبْصارِ وَالاَسْماعِ وَالاْ َفْئِدَةِ؛[3] با نور یقظه و بیداری، چشم ها و گوش ها و قلب ها را روشن ساختند.» بیان ارزشمند امام خمینی(ره) پیرامون یقظه: «بدان که اوّل منزل از منازل انسانیت، منزل یقظه و بیدارى است؛ چنان که مشایخ اهل سلوک در منازل سالکان بیان فرموده اند. و براى این منزل، چنان که شیخ عظیم الشأن شاه آبادى - دام ظلّه - بیان فرمودند، ده بیت است که اکنون در مقام تعداد آن نیستیم؛ ولى آنچه اکنون لازم است بیان شود، این است که انسان تا تنبّه پیدا نکند- که مسافر است، و اینکه داراى مقصد است- «عزم» براى او حاصل نشود و داراى اراده نگردد. » منزل و مقام دوم: تفکر و اندیشه: انسان تا تنبّه پیدا نکند- که مسافر است، و اینکه داراى مقصد است- «عزم» براى او حاصل نشود و داراى اراده نگردد یکی دیگر از مقامان و منازل عرفانی که در نگاه سالکان طرق و عارفان بالله از جایگاه و اهمیت بسزایی برخوردار است منزل تفکر است. امام خمینی(ره) در اهمیت و ارزش این موضوع می فرماید: «بدان که برای تفکر فضیلت بسیار است. . تفکر مفتاح ابواب معارف و کلید خزائن کمالات و علوم است، تفکر مقدمه لازم و ضروری سلوک انسانیت است؛ که در قرآن شریف و احادیث کریمه تعظیم بلیغ و تمجید کامل از آن گردید، و از تاریک آن به شدت سرزنش شده است». ویژگی و خصوصیات سلوک عرفانی امام خمینی(ره): 1- قرآن منبع اصلی عرفان و سلوک به سوی دوست: امام خمینی (ره) منبع اصلی عرفان را قرآن کریم و پس از آن احادیث اهل بیت (علیهم السلام) می داند که بر غنا، بسط و زیبایی عرفان افزوده و جذابیت آن را در ذوق و نگاه عارفان و سالکان جلوه گر می سازد. ایشان در یکی از بیانات ارزشمند خود در خصوص منبع اصلی عرفان و سلوک عارفان می فرماید: بسیاری از آنچه آنان [عارفان] گفته اند در قرآن کریم به طور رمز و سر بسته، و در ادعیه و مناجات اهل عصمت بارزتر آمده است. و چون ما جاهلان از آن محرومیم، با آن به معارضه بر خاستیم. 2-تلفیق شریعت و طریقت در سلوک عرفانی امام خمینی(ره): بسیاری از آنچه آنان [عارفان] گفته اند در قرآن کریم به طور رمز و سر بسته، و در ادعیه و مناجات اهل عصمت بارزتر آمده است. و چون ما جاهلان از آن محرومیم، با آن به معارضه بر خاستیم برخی گمان کرده اند که بین عرفان و فقاهت تعارض وجود دارد؛ زیرا عرفان و تصوف با تکیه بر دریافت های شهودی از طریق قلب، انجام واجبات شرعی، تکالیف و اعمال ظاهری را غیر لازم و زاید می داند، و فقاهت بر عمل و اعمال ظاهری و عبادی تأکید دارد. چنین برداشتی می تواند سطحی و با شتاب از تطبیق عرفان و فقه باشد؛ زیرا عارف واقعی، احکام و تکالیف عبادی بندگان را ، مقدمه ای وصول به حقیقت می داند، امام راحل آن فقیه و عارف راستین و واصل این حقیقت را با صراحت و شفافیت خاصی بیان فرموده است: «بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمی شود مگر آن که ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدب به آداب شرعی حقه نباشد، هیچ یک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه نماید و علم باطن و اسرار شریعت برای او منکشف گردد» 3-ولایت پذیری امام خمینی(ره)و در اوج سلوک عرفانی: یکی از ظرایف و دقایقی که در مسیر سلوک عرفانی  برای نجات از شطحیات و مشاهدات شیطانی مورد توجه عرفان قرار دارد، تبعیت و پیروی از مرشد و پیر واصل است. جمال العارفین امام خمینی(ره) راه نجات سالک  از انحرافات و اشتباهات را، پیروی محض از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) و اهل بیت مکرم ایشان معرفی می نماید. امام خمینی(ره) در این خصوص می فرماید: «و طریق اسلم و نزدیک تر به نجات آن است که مصلی خود را در جمیع اقوال و افعال تسلیم روحانیت رسول الله(صلی الله علیه و اله) و مقام ولایت اهل بیت(علیهم السلام) نماید و به لسان آنها ثنا جویی از حق کند» سخن آخر: امام خمینی(ره) عارف واقعی را کسی می داند که همه انگیزه ها و کارها را تنها برای خدای متعال انجام دهد، اگر چه جن و انس را در اختیار داشته باشد و بر آنها حکومت نماید. منبع:تبیین


جمعه ، ۱۴خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.bultannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن