واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- کتاب «مباحث سیاسی بحارالانوار(جلد ۱ و۲)» از سلسله کتب موسوعه روایات سیاسی شیعه پیش از ظهر امروز با حضور آیت الله محمدهادی یوسفی غروی در سالن همایشهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رونمایی شد. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی در مراسم رونمایی از کتاب مباحث سیاسی بحارالانوار(جلد ۱ و۲) از سلسله کتب موسوعه روایات سیاسی شیعه اظهار داشت: در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، کلان پروژه ای از چندسال گذشته شکل گرفته که با توجه به گروه مهم فقه سیاسی در پژوهشکده اندیشه سیاسی، طبیعتا احادیث و سخنان ناب ائمه(ع) یکی از منابع مهم معرفتی این دانش را تشکیل می دهد. او تصریح کرد: بدون توجه به سنت و احادیث نمی توان به استخراج و تنظیم احکام سیاسی اجتماعی در حوزه فقه سیاسی پرداخت لذا جا دارد که در کنار قرآن کریم، سنت مورد توجه قرار گیرد. مدیرگروه فقه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: بزودی کتاب کافی و غرر الحکم به اتمام رسیده و رونمایی خواهد شد. نوع تبویب ما برای روایات، متناسب با عصر ما و نیازهای آن نیست در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی طی سخنانی، اظهار داشت: اولین گام در نگارش کتاب حدیثی مربوط به قرن چهارم است که عمدتا مکتب حدیثی قم و ری شکل می گیرد که مرحوم کافی و صدوق عمدتا متصدی این کار هستند. او افزود: کتب اربعه ما عمدتا بعد از حدود اندکی از غیبت شکل می گیرد و فلسفه آن این است که رشد مکتب اعتزالی این نگرانی را در اندیشمندان به وجود آورد که به خاطر عقلانیت از میراث روایی محروم شویم مضافا براینکه در عصر غیبت دسترسی به امام معصوم نداریم و هران میراثی که از امام معصوم رسیده باید در اختیار قرار گیرد و این سبب شد مجموعه ای از روایات در مرحله اول شکل گرفت. مدیرگروه فقه سیاسی پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مرحله دوم نگارش روایات سیاسی ما در قرن دهم و یازدهم شکل می گیرد که کتابهایی چون بحارالانوار و وسائل الشیعه نگارش می یابد و لذا این دو مرحله، مرحله مهمی در نگارش موضوعی روایات سیاسی شیعه است. او ابراز داشت: اگر قرن چهارم شکل می گیرد منطق نگارش روایات کنارهم متفاوت است مثلا کتاب کافی از کتاب عقل و جهل شروع می کند اما «من لا یحضره الفقیه» به گونه ای دیگر است که دلیل آن مقتضای زمان است. ایزدهی تصریح کرد: نوع تبویب ما برای روایات، متناسب با عصر ما و نیازهای ان نیست، آیا باید باب بندی جدیدی برای روایات در قرن پانزدهم داشته باشیم؟ او ادامه داد: از یک سو روایات به مثابه رکن رکین استنباط فقهی در عرصه های مختلف وجود دارد و از سوی دیگر، حاکمیت سیاسی از ضروریات جامعه امروز حساب می شود لذا نیازمند آن هستیم که مبانی معرفتی ما شکل بگیرد. این پژوهشگر حوزه ابراز داشت: مرحله دوم اثبات این مساله است که منابع روایی شیعه برای پاسخگویی به نیازهای امروز باید بازنگری شود لذا بازتولید فقه سیاسی مرهون بازخوانی میراث گذشتگان، بحث روش شناسی و اصول و بازخوانی منابع و روزآمد کردن آن برای استنباط است. او با بیان اینکه این کلان پروژه بسیار کار دقیق و سهل ممتنع است، تاکید کرد: ما بنا داریم روایات کتب مختلف روایی، اخذ، تجمیع و تبویب شود و بعد از اینکه میراث اینها به دست ما رسید، مرحله بعد می تواند روایات مرتبط به اخلاق و حکومت و اداره و شیوه حکومت کنار هم جمع کرد و به طور منظم و منطقی این کار انجام شود. ایزدهی در پایان در مورد هدف برگزاری این جلسه گفت: مقصود این است که این فرآیند و خلا را تبیین کرده و ضرورت تدوین چنین موسوعه ای برای روزآمدتر کردن اجتهاد و فقاهت، دسترسی بهتر به منابع، تامین حجیت سیاسی نظام تامین شود. احادیث دال بر جامعیت و جاودانگی دین اسلام، همه نیازهای بشر را تا قیامت تامین کرده است در ادامه مراسم، حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل سلطان محمدی مولف کتاب، با اشاره به حدیث ثقلین اظهار داشت: پیامبر دو ثقل معرفتی را به عنوان ثقل اکبر و ثقل اصغر به مسلمانان معرفی می کند درواقع هرآنچه انسان در دنیا و آخرت و در عمل بدانها نیاز دارد در کتاب و سنت مطرح شده است و موردی وانگذاشته شده که پیروان این دین خاتم جای اعتراض داشته باشند. او بیان کرد: احادیثی که بر جاودانگی دین اسلام و جامعیت آن دلالت دارد، همه نیازهای بشر را تا روز قیامت تامین کرده است. در حدیث ثقلین نکته مورد توجه این است که پیامبر(ص) فرموده است که در هیچ زمینه ای گمراه نمی شوید و از جمله عرصه های زندگی انسان، زندگی سیاسی انسان است چون در حوزه سیاست دیگر نیاز انسان به قوانین و احکام، شدیدتر و مهمتر از دیگر حوزه هاست. مولف کتاب « مباحث سیاسی بحارالانوار» ادامه داد: اگر جامعه ای بخواهد گمراه نشود باید به قرآن و سنت تکیه کرده و از آنها کمک بگیرد بنابراین عدم گمراهی در سیاست و پیشرفت و سعادتمندی انسان در سیاست وابسته به مراجعه به این دو ثقل است. او با اشاره به مراحل تدوین این موسوعه اظهار داشت: علامه مجلسی از علمای پرتالیف شیعه است و کتاب بحارالانوار از جلد اول تا آخر، مطالعه تفسیری گردید که مطالعه و تدوین آن ۵ سال طول کشید و مراحل ارزیابی هم همین مدت به طول انجامید. سلطان محمدی تصریح کرد: جلد اول این موسوعه بیشتر مباحث نظری و جلد دوم ناظر به مباحث عملی است و نکته دیگر در این پروژه آنکه مباحث سیاسی را موضوع بندی کردیم و بنابراین پژوهشگر و محقق در هر موضوعی، به احادیث متعددی برخورد می کند . او در پایان یادآور شد: در بررسی روایات نکته ای که غفلت نشده اینکه احادیث طوری چینش شده که پژوهشگران بعدی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. فکر درخشان امام راهگشایی برای بسیاری از متفکران عصر حاضر است در ادامه، آیت الله محمدهادی یوسفی غروی با بیان اینکه تدوین و انتشار چنین مجموعه هایی جز از حوزه انتظار نمی رود اظهار داشت: از این حوزه توقع است که به معارف اسلام به ویژه از دیدگاه اهل بیت(ع) توجه کرده و به انحاء مختلف دین خود را ادا کند. او با بیان اینکه جامع ترین موسوعه احادیث اهل بیت هنوز کتاب بحارالانوار است، گفت: کتابهای تازه انتشار خوب است که نقّادی شود چون نقّادی و تضارب آراء سبب برداشت بیشتر از محتوای کتاب و زکات علم خواهد شد. استاد حوزه علمیه قم به خاطره ای از ابتکار امام خمینی(ره) در برداشت حدیث « اذا مات المومن فقیه، ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدّها شیء الّا فقیه مثله» اشاره کرد و گفت: این جمله در سرعنوان بسیاری از اعلامیه های درگذشت عالمان به مناسبتهای مختلف دیده می شد و منظور یادبود این عالم بود؛ بنده در بحث ولایت مرحوم امام خمینی در نجف اشرف حاضر بودم از جمله چیزی که برای من تازگی داشت و می توان آن را از برداشتهای فقهی و استنباطی امام راحل دانست، استناد امام راحل به این حدیث به عنوان یکی از ادلّه اثبات ولایت فقیه بود درحالیکه همه این روایت را نوعی اظهار فضل نسبت به یک عالم می دانستند. او با اشاره به حدیث« لان المومنین الفقهاء حصون الاسلام کحصن سور مدینه لها» از حضرت موسی بن جعفر(ع) افزود: امام خمینی(ره) می فرمود اگر قرار باشد فقیه تحت نظر و حکومت دیگران زندگی کند و با تقاضا و خواهش امر به معروف و نهی از منکر کند، این چه حصنی است؟ «حصن مدینه» و حصن هر شهر به این معناست که حافظ و نگهبان باشد و لازمه آن این است که حاکم باشد نه محکوم و لذا برداشت امام از این حدیث برای ما که ناآشنا با صدر این حدیث نبودیم، جالب بود بنابراین فکر درخشان امام راهگشایی برای بسیاری از متفکران بود. یوسفی غروی با اشاره به حدیث ثقلین عنوان کرد: تلقی من این است که پیامبر می خواست بفرماید مجموعه حمل اسلام شبیه حملی است که برروی مرکبی انجام گیرد و از جمله شرایط این است که تعادل دو طرف حفظ شود تا بار به مقصد برسد لذا بار اسلام به مقصد نمی رسد مگر آنکه ثقل قرآن همراه با ثقل اهل بیت(ع) باشد که نمی شود گفت حسبنا کتاب الله و یا حسبنا اهل بیت. www.fa.shafaqna.com
پنجشنبه ، ۱۳خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شفقنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]