محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845750284
جهاد علمی؛ ادای سهم دانشگاهها در نسخه مدیریت دینی/حق بزرگ انقلاب بر گردن دانشگاه
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
میزگرد "دانشگاه در اندیشه امام خمینی(ره)" به مناسبت بزرگداشت سالروز ارتحال امام (ره) با حضور حجتالاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان و دکتر سید علی مرعشی عضو هیأتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ایسنای خوزستان برگزار شد. به گزارش خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، حجتالاسلاموالمسلمین سید محسن شفیعی با مروری بر جایگاه دانشگاه در اندیشه امام خمینی(ره) ضمن تقدیر از توجه به اندیشههای امام(ره) با جهتدهیهای خاص در موضوعات مختلف، اظهار کرد: امام(ره) گنجینه بزرگ رونمایینشدهای است که امکان استفاده از ابعاد وجودی و شخصیتی ایشان بسیار زیاد است. اعتماد متقابل امام(ره) و دانشگاه؛ پیش و پس از انقلاب وی افزود: بدون تردید امام(ره) برای سالهای طولانی مشعل راه و راهنمایی مطمئن و کارآمد است که میتوان با رجوع به آرا و اندیشههای ایشان راه را پیدا کرد چراکه اندیشه امام(ره)، اندیشه برخاسته از اسلام ناب محمدی(ص)، اندیشه به دور از التقاط و انفعال و اندیشهای مبتنی بر باور عمیق به سنتهای الهی است و بدون مبالغه میتوان گفت که اگر مجموعهای علاقهمند در هر زمینهای بخواهد به اندیشه امام(ره) مراجعه کند، قطعاً برای خود درسهای خوب و نکات ارزشمندی را خواهد یافت. رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان بابیان اینکه فراتر از بیان کلی خصائل و والایی شخصیت امام(ره)، تبیین موضوعی و محوری آرا و اندیشههای ایشان است، گفت: در شمار مسائل و موضوعاتی که میتوان رتبهبندی کرد، از مهمترین عناوین مسأله نگاه امام به دانشگاه و دانشگاهیان، علم و دانش روز، تعلیموتعلم و همچنین نگاه امام به حوزه و دانشگاه است. شفیعی عنوان کرد: امام(ره) چه در دوران نهضت و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دانشگاه اعتماد کرد و دانشگاه نیز، هم قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بهشایستگی به این اعتماد امام(ره) پاسخ داد. نگاه امام(ره)؛ دانشگاه معتقد و متعهد به استقلال کشور همچنین دکتر سید علی مرعشی عضو هیأتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بابیان اینکه نگاه امام(ره) به دانشگاه جدا از اهداف کلانی که ایشان در طول حیات خود پیگیری میکردند نیست، اظهار کرد: هدف امام(ره) تشکیل یک جامعه اسلامی، مستقل و بهدور از نفوذ بیگانگان بوده است بنابراین نگاه ایشان به دانشگاه، دانشگاهی است که بهجای وابستگی، در جهت استقلال کشور بکوشد و بهجای تئوریزهکردن و توجیه وابستگی به تبیین مبانی استقلال بپردازد. وی افزود: در این راستا دانشگاه باید یک دانشگاه مولد و نه مصرفکننده باشد، تولید علم کند، در مسائل علمی چشم بهدنبال علوم بیگانگان نداشته و بهویژه در علوم انسانی نباید به بیگانه متکی باشد چراکه علوم انسانی و علوم تجربی ازاینجهت متمایزند که مبانی ایدئولوژیک در علوم انسانی بسیار پررنگتر است. مبنای ایدئولوژیک علوم انسانی غربی، اومانیسم است که انسان را بهجای خدا مینشانند و سپس نظریهها، دیدگاههای علمی و تبیینهای خود از یافتههای پژوهشی را بر اساس مبنای ایدئولوژیک اومانیستی صورتبندی میکنند. این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه چنین علومی محض نیستند، گفت: از اشتباهاتی که دانشگاهها ممکن است مرتکب شوند این است که این علوم را محض و بیطرف تصور کنند درحالیکه این علوم در جامعهای که ایدئولوژی دیگری دارد، نهتنها کارایی ندارد بلکه آسیبرسان نیز هست و بهطور نامحسوس دانشآموختگان ما را مجبور به تغییر ایدئولوژی خود میکنند. از سوی دیگر بدون اینکه بهطور مشخص به آن اشاره کنند این تبیینهای علمی پذیرفته میشود و این موضوع ما را ازلحاظ فکری، بیشازپیش به بیگانگان وابسته میکند. دانشگاه مدنظر امام(ره)، بهدنبال علوم انسانی بومی/علت تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه مرعشی ادامه داد: وقتی ازلحاظ فکری به بیگانگان وابسته شدیم، آنها سبک زندگی سیاسی و اجتماعی و حتی چگونگی رابطه ما با خود را تعیین میکنند. دانشگاه موردنظر امام(ره) بهدنبال علوم انسانی بومی است که هم در علوم تجربی مستقل و خودکفا شود و هم در علوم انسانی بر اساس مبانی ایدئولوژیک بومی، تبیینهای علمی را صورتبندی کند که هم در جامعه با بافت ایدئولوژیک سازگار و کارایی داشته باشد و هم ما استقلال فکری خود را از دست ندهیم؛ چنین هدفی مستلزم ارتباط دانشگاه با حوزه است. وی علت تأکید امام(ره) بر وحدت حوزه و دانشگاه را دستیابی به چنین هدفی دانست و گفت: مبانی ایدئولوژیک باید بهوسیله حوزه و مبانی علمی باید توسط دانشگاه تبیین شود زیرا ما نیاز داریم در علوم انسانی که مدیریت جامعه را بر عهده دارند، تبیینهای علمی بر اساس مبانی ایدئولوژیک بومی شکل بگیرد؛ این نقطهای حساس است که به همکاری بسیار نزدیک حوزه و دانشگاه نیاز دارد و تا زمانیکه بدبینیهای فیمابین این دو حوزه از بین نرود و اعتماد بر مبنای شناخت واقعی و نه براساس تصورات دورادور شکل نگیرد، این مهم محقق نمیشود و لازمه آن این است که حوزویان و دانشگاهیان ارتباط نزدیکتری با یکدیگر برقرار کنند. آرزوی امام(ره) دستیابی به دانشگاهی در همه شئون اسلامی عضو هیأتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: دانشگاه اسلامی علاوه بر آنکه در محتوا اسلامی است، در سایر شئون هم اسلامی است یعنی در منش، رفتار، گفتار، ظاهر محیط، ظاهر پوشش، اخلاق پژوهش، رعایت انصاف بین دانشجو، استاد، کارمند و مدیران دانشگاه، رعایت عدالت و ... هم اسلامی است. فکر میکنم آرزوی امام(ره) دستیابی به چنین دانشگاهی بوده است. در ادامه میزگرد حجتالاسلاموالمسلمین شفیعی در خصوص شاخصهای دانشگاه اسلامی در اندیشه امام(ره)، با اشاره به اینکه در بیانات امام(ره) درباره حوزه و دانشگاه مطالب بسیار مفید و عمیقی وجود دارد، اظهار داشت: مطالب امام(ره) در زمینهی دانشگاهها حقیقتأ مغفول واقع شدهاند و باید یک بازگشت به اندیشههای امام(ره) صورت بگیرد؛ امام(ره) چون خودشان یک مرد خداباور معتقد بهتماممعنا بودند، این نگاه را داشتند که همهچیز باید در خدمت تربیت بشر قرار گیرد؛ لذا در بیانات خود این نکته را مورد تأکید قرار میدادند که علوم طبیعی و مادی نقطه توقف نبوده، بلکه نقطه گذر و عبور است. خطر توقف دانشگاه در علوم مادی و طبیعی وی ادامه داد: امام(ره) تأکید میکردند که دانشگاه اگر در این علوم متوقف بماند به نازلترین بخش ازآنچه بشر به آن دست مییابد، خواهد پرداخت؛ لذا تأکید میکردند که دانشگاهها باید در عین حال که به علوم مادی و طبیعی (تجربی) میپردازند، این کار را در مسیر تربیت انسان مورد توجه قرار دهند به همین دلیل یکی از محورهای جدی موردتأکید امام(ره) 2 رکن تعلیموتربیت یا آموزشوپرورش بوده و در همین راستا بر وحدت حوزه و دانشگاه تأکید داشتند. رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان تصریح کرد: به همین تعبیر دلیل امام(ره) در فرمان تشکیل بسیج دانشجویی این بود که بسیج دانشجو و طلبه برای پاسداری از ارزشهای اسلام ناب تشکیل شود؛ یعنی نگاه امام(ره) این بود که دانشگاه در توجه به علوم تجربی و مادی محدود نماند بلکه آن را راهی برای رسیدن به مقصدی بالاتر بداند که مسأله تربیت انسان مهذب است. لزوم حرکت حوزه و دانشگاه بر مدار تربیت انسان مهذب موحد شفیعی با بیان این که جملهای در کلمات امام(ره) بهطور مکرر آمده که "بازگشت همه علوم به توحید است"، گفت: مبتنی بر نگاه امام(ره) مراکز علمی باید بهگونهای حرکت کنند که حتی پرداختن به علوم تجربی و مادی، در نهایت به توحید و تربیت یک انسان مهذب، موحد و آراسته بازگردد. وقتی چنین دورنما و چشماندازی تعریف شود، طبیعتأ در نگاه امام(ره) همه چیز باید در این مسیر حرکت کند و به همین دلیل ایشان تأکید فوقالعادهای بر مسأله استقلال و قطع وابستگی داشتند. وی تصریح کرد: امام(ره) روحی استقلالی داشت و وقتی از وابستگی صحبت میکند با یک سوز و درد مطرح میکند و مسأله استقلال را بسیار جدی و مهم میداند. بنابراین در نگاه امام حوزه و دانشگاه 2 مرکزی هستند که مأموریت و مسئولیت دارند انسان الهی تربیت کنند و در یککلام خروجی آنها باید تربیت انسانهای موحد باشد. دانشگاه اسلامی نداریم چون دولت اسلامی نداشتهایم همچنین در ادامه سید علی مرعشی، نیز در خصوص سیر تاریخی دانشگاههای کشور از ابتدای انقلاب تاکنون اظهار کرد: یکی از مراحل تشکیل تمدن اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است که بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری ما تاکنون دولت اسلامی نداشتهایم. با توجه به اینکه سیاستگذاریهای دانشگاه توسط دولتها انجام میشود، گزینش افراد، آییننامهها، سیاستگذاریهای حوزه علم و ... بهطور عمده بهوسیله آییننامههایی است که توسط دولت تدوین میشود و ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص نیز نقش مستقیمی نیست. وی افزود: بودجه دانشگاه توسط دولتها تأمین میشود و بهطور طبیعی تا زمانی که دولت کاملاً اسلامی نداشته باشیم، دانشگاه هم که یک زیرمجموعه دولتی است یا دستکم نظارت مستقیم آن توسط دولت انجام میشود، نمیتواند یک دانشگاه اسلامی باشد. شاید یکی از دلایل فاصله گرفتن دانشگاهها از اهداف امام(ره) این است که ما تاکنون دولت اسلامی نداشتهایم؛ کما اینکه در بخشهای دیگر نیز از اندیشههای امام(ره) دور شدهایم. این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: بهطور مثال در اقتصاد نیز همینطور است و بهجای استقلال به سمت وابستگی رفتهایم چراکه اقتصاد خود را بر اساس اندیشههای غربی بنا نهادیم و افرادی که بعد از انقلاب مسئول تأسیس بنیادهای اقتصادی ما بودند اندیشههای غربی داشتند یا دستکم بدون آنکه اظهار کنند به آن اندیشهها پایبند بودند. ما در مسائل اقتصادی به اندیشههای اقتصادی قرآن رجوع نکردیم یا دستکم زیاد رجوع نکردیم و نتیجه آن چیزی است که اکنون شاهد هستیم. تهاجم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و خطر وابستگیهای فکری مرعشی با اشاره به مسأله استقلال و قطع وابستگی این پرسش را مطرح کرد که درزمینهٔ اقتصاد با چه خطری مواجه هستیم و با بیان اینکه شاید تمام این وابستگیهای فکری هدف اقتصادی داشته باشد، گفت: در جهان مقولهای به نام تهاجم اقتصادی وجود دارد و اقتصاد مقاومتی دفاعی در برابر تهاجم اقتصادی است. وی در خصوص تهاجم اقتصادی توضیح داد: کشورهایی که خودشان از منابع طبیعی برخوردار نیستند به دلیل فلسفه فکری اومانیستی در زندگی بهجای تربیت انسان، هدفشان کسب سود، ثروت و لذت است؛ این کشورها، باید به نحوی کشورهای دارای منابع طبیعی را به خود وابسته کنند که این کار تهاجم اقتصادی نام دارد. این کشورها برای این کار منابع طبیعی کشورهای برخوردار را بهصورت خام میخرند، فرآوری میکنند و سپس به چندین برابر قیمت و گاهی تا صدها یا هزاران برابر به همان کشورهای دارای منابع میفروشند؛ از سوی دیگر برای حفظ بازار خود اجازه فرآوری را به آنها نمیدهند. عضو هیأتعلمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در برابر این عمل قرار میگیرد. کشوری که موردتهاجم اقتصادی قرارگرفته است باید دست از واردات بردارد و به آنچه دارد اکتفا کند، هر چه دارد مصرف کند، آنگاه ناگزیر میشود هرچه ندارد تولید کند. ممکن است در ابتدا کیفیت محصولات چندان خوب نباشد اما بهتدریج کیفیت بهبود خواهد یافت. اقتصاد مقاومتی باید توسط دانشگاه برای مردم تبیین شود مرعشی ادامه داد: چنین کشوری دیگر مجبور نمیشود که مواد خام خود را بفروشد، بلکه آنها را فراوری میکند و چندین برابر قیمت میفروشد؛ بازار را از دست کشورهای مهاجم سلب میکند و مواد خام خود را ارزان در اختیار آنها نمیگذارد. این همان اقتصاد مقاومتی است که دانشگاه باید آن را برای مردم تبیین کند. وی بابیان اینکه ما در بسیاری موضوعات از اندیشههای امام(ره) فاصله گرفتهایم، گفت: این موضوع بدان جهت بود که مسئولانی که این بخشها را باید طراحی میکردند شاید اعتقادی به این اندیشهها نداشتند. اگر فکر میکنیم با باز کردن درها و افزایش واردات، برداشته شدن نظارت از گمرک، محصولات فراوریشدهای که بسیاری از آنها را در کشور تولید میکنیم و بعضی دیگر را نیاز نداریم که وارد کشور شوند، صنایع و کارخانهها را تعطیل و رکود را حاکم میکنند که منفعت چنین اقدامی عاید کشورهای مهاجم میشود. تسلط اشراف بر ضعفا؛ نتیجه عدم حرکت دانشگاه در مسیر استقلال این استاد دانشگاه افزود: با ادامه این روند فقیر شده، تولیداتمان تعطیل و مجبور میشویم که مواد خام خود را به ارزانترین قیمت بفروشیم، عدهای که رانت واردات را دریافت میکنند بسیار ثروتمند و قشر بسیار عظیمی از مردم فقیر میشوند و این قشر ثروتمند همیشه در رأس و تعیینکننده مسیر آراء انتخاباتی بود که سبب تسلط اشراف بر ضعفا میشود و امری کاملاً مخالف اندیشه امام(ره) است. همچنین حجتالاسلاموالمسلمین شفیعی در ادامه این نشست در خصوص چالشهای دوری دانشگاهها از اندیشه امام(ره)، گفت: کاری که امام(ره) در سالهای طولانی انجام داد که در بهمن سال 57 به بار نشست، یک کار جدید و حرکتی عظیم و گسترده مبتنی بر باورهای عمیق دینی بود؛ انقلاب اسلامی با نام خدا شروع شد، با نام خدا استمرار یافت و بانام خدا به پیروزی رسید و یکی از اصلیترین دلایل آنهم این بود که رهبری و سکانداری آن با یک مرد خداباور بود. وی با اشاره به فرار شاه از کشور در 26 دیماه سال 57 اشاره و بیان کرد: نقل شده است که خبرنگاران خارجی مایل بودند که عکسالعمل امام را موقع شنیدن این خبر بدانند که اولین کلمهای که امام(ره) پس از شنیدن خبر خروج شاه بر زبان جاری کردند "اللهاکبر" بود؛ امام(ره) عمیقاً خداباور بود و آنچه در حرکت حرکت ملت ایران متجلی است این است که این خداباوری امام(ره) از حیث "الناس علی دین ملوکهم" به ملت هم منتقل شده و مردم واقعاً از امام(ره) آموختند که اصل و همهچیز خداست. جهاد علمی؛ ادای سهم دانشگاهها در نسخه کارآمد مدیریت دینی رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان ادامه داد: انقلاب اسلامی تحول بزرگی است که در دنیا ثبت شده است؛ امام(ره) در این تحول بزرگ بهدنبال ارائه یک نسخه مدیریت دینی بودند که در این راستا نیز اتفاقات بزرگی در عملکرد امام(ره) روی داد و طرح احکام ثانویه، تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، نگاه امام به اختیارات حکومت اسلامی، دایره اختیارات ولیفقیه، قراردادهای حکومتی و ... از مباحث بسیار بزرگ و گستردهای هستند که همه در سایه مدیریت اسلامی معنا پیدا میکنند. شفیعی افزود: در این حرکت بزرگ، هر کس همراهی کرد برای خود افتخارآفرین شد؛ بهطور مثال افتخار شهدای بزرگ دفاع مقدس این است که بخشی از پازل مدیریت دینی را تکمیل کردند که مدیریت دینی در جامعه ذلت نمیپذیرد، عزتمند عمل میکند و در برابر همه دنیای سلطه خواهد ایستاد، همانطور که امام(ره) نیز فرمودند "اگر در برابر دین ما بایستند، در برابر همه دنیایشان خواهیم ایستاد". وی عنوان کرد: در این منظومه زیبا و سپهر نورانی نقش دانشگاهها از این بعد اهمیت مییابد که در حرکت امام(ره) به ایشان پیوستند و در این نسخه برای خود حرکتهای افتخارآمیزی را به ثبت رساندند. اکنون نیز مقام معظم رهبری از دانشگاهها جهاد علمی را مطالبه میکنند که دانشگاهها در نسخه کارآمد مدیریت دینی سهم خود را ادا کنند. رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان با اشاره به رویکرد دانشگاهها در این راستا، تصریح کرد: دانشگاهها در نهضت امام(ره) به ایشان پیوستند، در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از کارهای بزرگ به دست دانشجویان مسلمان انجام شد و ازجمله تسخیر لانه جاسوسی که امام آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول تعبیر کردند، حمایت علمی و تکنیکی از ایستادگی و مقاومت ملت ایران، تقدیم پنج هزار شهید به انقلاب اسلامی و تلاش در جهت تحمل تحریمهای ظالمانه نظام سلطه و کاهش فشار بر ملت ایران در کارنامه دانشگاههای ما قرار دارد که هم برای دانشگاه مایه افتخار است و هم از چشم دشمن دور نمیماند. طمع بیشتر دشمن نسبت به دانشگاهها/حق بزرگ انقلاب بر گردن دانشگاه شفیعی بابیان اینکه دشمن به هر رکنی از جامعه بهاندازه اهمیت آن نظر میکند، ادامه داد: در مقوله نفوذ که امسال بهطور خاص موردتوجه رهبری قرار گرفت مشاهده میشود که دشمن برای نفوذ بهدنبال رخنه در خاکریز ایستادگی، بیداری و پایداری است و در هرکجا که تأثیرگذارتر باشد بیشتر سرمایهگذاری میکند. بنابراین میبینیم که امید و طمع دشمن نسبت به دانشگاهها بسیار بیشتر است. وی با اشاره به آیه 103 آل عمران که " وکنتم علی شفا حفرة من النار فانقذکم منها "، خاطرنشان کرد: باید با صدای بلند و رسا و بدون تعارف گفت که انقلاب اسلامی حق بزرگی بر گردن دانشگاهها دارد. انقلاب بر گردن همه حق حیات معنوی دارد و به دانشگاهها بسیار بیشتر. جای تأسف است که در برخی اظهارات مقایسههای ستایشآمیزی از دانشگاههای قبل از انقلاب نسبت به دانشگاههای بعد از انقلاب میشنویم. از چه چیز دانشگاه قبل از انقلاب دفاع میکنند؟! شفیعی افزود: من از این اظهارنظر بعضی افراد مبهوت میشوم که از چه چیز دانشگاه قبل از انقلاب دفاع میکنند؟ امروز که با توجه به گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، تدبیر امر دانشگاههای کشور با این وسعت و گستردگی به دست فرزندان خودمان است، جای تعجب دارد که برخی باافتخار عنوان میکنند قبل از انقلاب بین دانشگاههای ایران و آمریکا ارتباط برقرار بود. بله ارتباط برقرار بود، اما چه ارتباطی؟ رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان ادامه داد: آیا این ارتباط در قالب تبادل استاد و دانشجو وجود داشت یا فرزندان خود را به آنجا میفرستادیم که تبدیل به حاملان و مروجان فرهنگ غرب شوند؟ آیا این جای افتخار دارد؟ اگر به اسناد سیاستگذاران و طراحان آمریکایی بنگریم، مشاهده میکنیم در در اسناد بالادستی آن تعریف شده است که دانشجویانی که از کشورهای جهان سوم مهاجرت میکنند در کدام دانشگاهها باید تحصیل کنند؛ دانشگاههایی که مانند یک دالان تربیتی فرهنگ غرب را به آنها آموزش دهد تا آن را در ایران ترویج دهند. رسالت امروز دانشگاه تنها نگذاشتن ملت در حرکت بزرگ انقلاب است شفیعی تصریح کرد: آیا این قابل افتخار است یا امروز که مشاهده میکنیم یک دانشمند ایرانی مؤمن متدین شبیهسازی را که در انحصار چند قدرت علمی جهان است، پیگیری میکند به نتیجه میرساند و دانشگاهی و دانشگاه جمهوری اسلامی باافتخار قدم در حیات خلوت علمی نظام سلطه میگذارد. ملت ایران امروز در حال عبور از یک آزمون بزرگ است؛ دو اتفاق برای هر یک از ما و هر یک از ارکان عمده کشور خواهد افتاد، یا در مبارزه نقش و رسالت خود را بهدرستی انجام میدهیم و در این حرکت بزرگ سهم ما از شرف و اعتبار محفوظ خواهد ماند و در پیشروی خداوند روسفید خواهیم بود یا از این مرحله بهدرستی عبور نمیکنیم و در راه میمانیم که این خطر همه ما را تهدید میکند. رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حوزه علمیه و مجلس خبرگان باید انقلابی بماند، عنوان کرد: طرح این بیانات بدین سبب است که حتی حوزه علمیه و مجلس خبرگان در معرض این خطر قرار دارند و ارکان مؤثر در انقلاب اسلامی به میزان تأثیر مورد طمع و تهدید هستند؛ بنابراین مسئولیت و رسالت امروز دانشگاهها این است که در این حرکت بزرگ ملت را تنها نگذارند. حرکت دانشگاه در همراهی انقلاب توسعه پیدا کند شفیعی گفت: نظام سلطه امروز برای بهزانو درآوردن ما از هیچ کاری فروگذار نمی کند. مگر این دنیا، دنیای حقوق بشر نیست؟ در تحریمهای ظالمانه نظام سلطه علیه ملت ایران دیدیم که حتی علم را نیز تحریم کردند، یعنی از دسترسی دانشگاههای ما به گنجینههای مقالات علمی نیز ممانعت ورزیدند و از انتقال دارو به کشور هم جلوگیری کردند. این اهریمن بزکشدهای که امروز بهعنوان نظام سلطه بر دنیا حکومت میکند در پس چهره ظاهرفریب خود موجود خشن و درندهای است که اگر پردهها کنار رود چهره زشت و کریهالمنظر آن نمایان خواهد شد. وی ادامه داد: وقتی نظام سلطه حتی از اهرم علم علیه ما استفاده میکند چرا ما نباید انتظار داشته باشیم که دانشگاهها در مسیر مقاومت و پایداری در برابر صهیونیسم بینالملل مانند رزمندگان خطوط مقدم عمل کنند؟ هرکسی در این حرکت سهم و مسئولیتی دارد و به همان دلیل که انقلاب اسلامی بر گردن دانشگاهها حق بزرگی دارد و دانشگاهها نیز در این مسیر بهدرستی تشخیص دادند و همراه انقلاب بودند، این حرکت باید توسعه پیدا کند. رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان گفت: از هیمنه غرب نباید ترسید و به هورای آنان نباید دلخوش کرد؛ باید متکی به داشتههای خود باشیم و به موهبتهایی که خداوند به ما داده ببالیم و با آنها جلو برویم و انشاءالله قطعاً در این مسیر نیز موفق خواهیم شد. "خودکفایی علمی" و "تولید علوم انسانی بومی"؛ اولویتهای دانشگاه امروز همچنین مرعشی در ادامه درباره وظیفه دانشگاه نسبت به آرمانها و انتظارات امام(ره) و اقدامات لازم برای نزدیکی به اندیشههای ایشان، اظهار داشت: در یک نگاه کلی باید سند دانشگاه اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی بهطور کامل اجرا شود، اما نکاتی که میتوان بهویژه آنها را مورد توجه قرار داد، "خودکفایی علمی" و "تولید علوم انسانی بومی" است. در بحث خودکفایی علمی اگرچه مظاهری از آن بهخصوص در زمینه سلولهای بنیادی، انرژی هستهای، صنعت ماهواره و ... بروز کرده، اما کافی نیست و نیازمندیهای علمی بومی ما هنوز در حوزههای بسیاری زیادی از زندگی اجتماعی برطرف نشده که دانشگاه باید آنها را شناسایی و رفع کند. وی با اشاره به موضوع تولید علوم انسانی بومی، عنوان کرد: متأسفانه امروز اندیشه خطرناکی را در دانشگاه شاهد هستیم که علوم انسانی اسلامی و غیر اسلامی وجود ندارد که تفکری بسیار سطحی و از روی تغافل است و گویا خود را به غفلت زده که علوم انسانی بر مبانی ایدئولوژیک سوار نیست. حال آنکه اگر یک متخصص علوم انسانی متوجه نباشد که علوم انسانی روی مبانی ایدئولوژیک سوار هستند بسیار سطحی به مسأله پرداخته است. متأسفانه این جریان آنقدر این حرف را در دانشگاهها تکرار کرده است که گاهی برخی حوزویان نیز آن را تکرار می کنند. آیا این ادعا ارزش پژوهش ندارد؟! این عضو هیأتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: متون دینی ما اعم از قرآن و مجموعه کتب روایی، مشحون و مملو از آموزههای علوم انسانی است و اصلاً قرآن ادعای این مسأله را دارد چنانچه خداوند در آیه 10 سوره انبیاء میفرماید "لقد انزلنا الیکم کتابا فیه ذکرکم" یعنی ما کتابی به سوی شما نازل کردیم که درباره شما(انسان) است؛ بنابراین ممکن نیست اسلام از آموزههای علوم انسانی بیبهره باشد. اسلام مشحون از آموزههای روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصادی، سیاسی و ... است و یکی از رسالتهای دانشگاه استخراج، تبیین و ترتیب دادن پژوهشهایی بر مبنای موضوعات برگرفته از متون دینی است. مرعشی در توضیح علت تفکر برخی افراد دانشگاهی، به بیان خاطرهای پرداخت و گفت: در جلسهای یکی از دانشگاهیان اظهار میکرد که در علم اقتصاد، اسلامی و غیراسلامی بودن مطرح نیست، اقتصاد یک علم مانند ریاضیات است و ربطی به اسلام و غیراسلام ندارد. این سؤال را مطرح کردم که آیا اگر اقتصاد اسلامی نداریم یعنی نظریه اقتصاد اسلامی و یا اظهارنظری درباره مسائل اقتصادی در اسلام نیز نباید داشته باشیم؟ در اقتصادی که شما آن را علم محض میدانید آیا تبیین شده است که اگر انسان از دارایی خود به کسی قرض دهد، داراییاش افزایش پیدا میکند؟ این شخص پاسخ داد خیر، چنین چیزی نداریم. گفتم ادعای اسلام این است. آیا این ادعا ارزش پژوهش ندارد؟ وی ادامه داد: گفتم به فرض که به صحت و ارزش معرفتشناختی وحی نیز اعتقادی نداشتیم، دستکم میتوانیم در این زمینه پژوهش کنیم. آیا در علم اقتصاد مطرحشده است که اگر ما پرهیزگار بوده، تقوا داشته باشیم دارایی ما افزایش مییابد؟ چنانکه در آیه 2 سوره طلاق آمده است "و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب". آیا در آن علم اقتصاد مطرحشده که اگر انسان استغفار کند روزیاش زیاد میشود؟ آیا مطرحشده اگر انسان صدقه دهد مالش افزایش مییابد؟ نماز شب خواندن، صلهرحم کردن و با وضو بودن روزی را افزایش میدهد؟ میتوان این موارد و مسائل را مانند هر علم دیگری مورد پژوهش و بررسی قرار داد و این همان اقتصاد اسلامی است. علت مخالفت برخی دانشگاهیان با علوم انسانی اسلامی این محقق تصریح کرد: سیبی از درختی افتاد و کسی آن اتفاق را مورد بررسی قرار دارد و نظریه جاذبه شکل گرفت؛ آیا ارزش این سخنان کمتر از آن سیب است؟ اینها ادعای اسلام است، ببینیم آیا ارزش پژوهش دارد و آنها را با همان شیوههای پژوهشی رایج آزمایش و بررسی کنیم. البته این کار یک اقتصاددان است که تمام گزارههای اقتصادی را از متون اسلامی استخراج و سپس روی آنها پژوهش کند و بعد نظریهای به نام اقتصاد اسلامی از آن حاصل میشود. مرعشی با طرح این پرسش که آیا علت این دیدگاه آن نیست که برخی از ما دانشگاهیان هرگز متون دینی را بررسی نمیکنیم یا بسیار کم این کار را انجام میدهیم، گفت: بسیاری از کسانی که معتقدند علوم انسانی اسلامی نداریم، در طول عمر خود حتی یک صفحه قران نخواندهاند و هیچ دیدگاهی نسبت به علوم دینی ندارند اما پیشداوری میکنند. وی افزود: گاهی هم افراد تصور میکنند اگر علوم انسانی اسلامی تبیین شود، علوم موجود حذف میشود درحالیکه اینطور نیست، ما معتقدیم آنچه غربیها یافتهاند اگرچه بر اساس مبانی اومانیستی است ولی نزدیک به 80 درصد این مطالب با مبانی ایدئولوژیک ما قابل انطباق است، اما ما معتقدیم آنها تنها بخشی از واقعیت را پیداکردهاند نه همه واقعیت را، چراکه این یک اندیشه فونکسیونالیستی یا تجزیهگرا است که دانشمندی بخواهد تنها به مطالعه بخشی از واقعیت بپردازد. اسلام نه یک دین تجزیهگرا که یک دین طبیعی است این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این اندیشه میخواهد علوم را جراحی و تکهتکه کند و تنها یک بخش را مورد بررسی قرا دهد، طبیعی است که تنها به بخشی از واقعیات که سایر بخشها نیز روی آن اثر میگذارند، پی میبرد. اکنون نیز اگر معتقدیم استغفار روزی را زیاد میکند تأثیر سایر بخشهای هستی بر اقتصاد است. اسلام یک دین فونکسیونالیسمی نیست بلکه یک دین طبیعی است. مرعشی ادامه داد: برخی معتقدند قرآن نامنظم چیده شده است درحالیکه اگر به طبیعت مراجعه کنیم طبیعت را نیز نامنظم خواهیم یافت حال آنکه نظم بسیار پیچیدهای در آن برقرار است؛ بهطور مثال دست انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است و در کارکرد آن نظم وجود دارد اما اگر بخواهیم فقط ماهیچه آن را بررسی کنیم تنها به بخشی از واقعیت پی میبریم چراکه عروق، اعصاب، لنف و ... بر روی این عضله اثر میگذارند که ما نمیخواهیم آنها را بررسی کنیم و اطلاعات ناقصی به دست میآوریم. وی اظهار داشت: به همین دلیل است که علم اقتصاد از حل بحرانهای اقتصادی جهان اظهار عجز و ناتوانی کرده است؛ بسیاری از اساتید اقتصاد نیز بر این باورند که علم اقتصاد موجود نمیتواند مسائل جهان را حل کند زیرا فونکسیونالیستی و تجزیهگرا است و نمیخواهد تمام حقایق هستی و تأثیر آنها را مورد توجه قرار دهد و در نهایت کمی به سیاست و جامعهشناسی توجه دارد درحالیکه مسائل ماورای طبیعی هم روی آن اثر دارند. این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز بابیان اینکه چنین تفکری در لایههایی از قشر دانشگاهی ما جاری است و به دانشجویان نیز منتقل میشود، گفت: بخشی از ترس این افراد این است که اگر علوم انسانی اسلامی تبیین شود علم موجود از بین میرود، درحالیکه چنین اتفاقی نخواهد افتاد بلکه موردنقد قرار خواهد گرفت و بخشهای زیادی پذیرفته خواهد شد و این به معنای حفظ استقلال فکری در عین استفاده از دستاوردهای دیگران است. سند اسلامیشدن دانشگاهها باید بهطور کامل پیاده شود مرعشی با اشاره به واقعیت دیگری، تصریح کرد: برخی از دانشگاهیان نیز از این بابت نگران هستند که اگر علوم انسانی اسلامی روی کار بیاید، چون ورودی در این زمینه ندارند، بازارشان تعطیل میشود! این خودخواهیها گاهی سبب مخالفت با علوم انسانی اسلامی میشود درحالیکه چنین نیست و هیچ خطری وجود ندارد. یکی از کارهایی که دانشگاه موردنظر امام(ره) باید انجام دهد، تبیین علوم انسانی اسلامی و ورود متون دینی با نگاه علمی و با کمک حوزه، نترسیدن از تغییر، خودکفایی و خودباوری است بلکه میتوانیم مفاهیم را از درون متون استخراج کنیم. وی بابیان اینکه این موارد در سند اسلامیشدن دانشگاهها دیدهشده است، خاطرنشان کرد: این سند باید بهطور کامل پیاده شود اما بهطور مشخص یکی از موضوعاتی که اولویت بیشتری دارد تبیین علوم انسانی اسلامی است که تا زمانی که انجام نشود، عملاً دانشگاه اسلامی نخواهیم داشت. امیدواریم تعداد افراد بیشتری در این زمینه ورود کنند و آن را به سرانجام برسانند. دانشگاههای غربی به هر مرتبهای برسند تنها طبیعت را ادراک میکنند همچنین حجتالاسلاموالمسلمین شفیعی به بازخوانی گوشهای از سخنرانی امام(ره) در جمع استادان دانشگاه در 13 تیر 58 پرداخت و بیان کرد: امام(ره) در این سخنرانی میفرمایند "تفاوت میان دانشگاههای غربی و دانشگاههای اسلامی باید تفاوتی باشد که اسلام مطرح میکند؛ دانشگاههای غربی به هر مرتبهای هم که برسند طبیعت را ادراک میکنند و آن را برای معنویت مهار نمیکنند. اسلام به علوم طبیعی نظر استقلالی ندارد و تمام علوم طبیعی به هر مرتبهای که برسند بازهم آنچه اسلام میخواهد نیست. وی ادامه داد: اسلام طبیعت را برای واقعیت مهار میکند و همه را رو به توحید میبرد. تمام علومی که نام میبرید و از دانشگاههای خارجی تعریف میکنید تنها یک ورق از عالم است؛ آنهم ورقی نازکتر از همه اوراق. عالم از مبدأ خیر مطلق تا منتهیالیه یک موجود است که حظ طبیعی آن یک موجود بسیار نازل است و جمیع علوم طبیعی در قبال علوم الهی بسیار نازل است؛ چنانچه تمام موجودات طبیعی در مقابل موجودات الهی بسیار نازل هستند. جنبه معنوی جمیع علوم طبیعی در قرآن مطرح است رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان افزود: فرق بین اسلام و سایر مکاتب این است که اسلام در همین طبیعت، طب، هندسه، ستارهشناسی و ... معنای دیگری را میخواهد و کسی که قرآن را مطالعه کند این معنا را مییابد که جنبه معنوی جمیع علوم طبیعی و نه جنبه طبیعی آن در قرآن مطرح است؛ تمام تعقلاتی که در قرآن امر شده که امر به محسوس را به عالم تعقل ببرند، به این دلیل است که عالم تعقل عالمی است که اصالت دارد و این طبیعت شبحی از عالم است. اما تا زمانی که ما در طبیعت هستیم این طبیعت و حظ نازل را میبینیم." شفیعی بابیان اینکه امام(ره) برای تمام این مباحث طریقت قائل است و نه موضوعیت، گفت: با اینحال در دانشگاه علوم طبیعی موضوع هستند بنابراین وقتی صحبت از آن میشود در آنها توقف صورت میگیرد که این رویکرد مدنظر امام(ره) نیست. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خبر داد: تدوین رشته مدیریت جهادی در مقطع کارشناسی ارشد
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی از تدوین رشته مدیریت جهادی در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان محسن قرنفلی در اختتامیه چهل و دومین گردهمایی معاونان آموزشی جهاد دانشگاهی سراسر کشور بیان کرد چند ماهی است در معاونت آموزشی بحثی رامعاون آموزشی نزاجا: تغییر محل نمایشگاه یک مدیریت بزرگ جهادی بود
معاون آموزشی نزاجا تغییر محل نمایشگاه یک مدیریت بزرگ جهادی بود تهران - ایرنا - معاون آموزشی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت تغییر محل نمایشگاه بین المللی کتاب از مصلی تهران به شهر آفتاب یک کار سنگین و مدیریت بزرگ جهادی بود به گزارش خبرنگار ایرنا امیر سرتیپ سیدکمال پیمبری رانجام امور دینی و مذهبی، دانشگاهها را اسلامی نمیکند
آیتالله جوادی آملی در دیدار وزیر علوم انجام امور دینی و مذهبی دانشگاهها را اسلامی نمیکند یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه بین پروراندن مسلمان و اسلامی کردن دانشگاه فرق است گفت انجام برخی امور دینی و مذهبی در دانشگاه ها بسیار خوب است اما دانشگاه را اسلامی نمی کند چرا که اسادانشگاهها منطقهای مدیریت میشوند/ فعالیت ۲۰ دانشگاه تک جنسیتی
وزیر علوم خبر داد دانشگاهها منطقهای مدیریت میشوند فعالیت ۲۰ دانشگاه تک جنسیتی شناسهٔ خبر 3674079 - چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۱۷ حوزه و دانشگاه > آموزش عالی وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه های کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده است گفت در این تقسیم بندی مدیریتهای منطقهاشعار انتقادی دانشجوی زنجانی درباره سهمیه بندی اینترنت دانشگاه زنجان
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسیم زنجان در پی سهمیه بندی اینترنت دانشجویان دانشگاه زنجان طبع شعری دانشجویان این دانشگاه در انتقاد به این قضیه گل کرده و طوری که حسین مسیبی از دانشجویان شاعر این دانشگاه در شعری انتقادی و طنز آمیز در این باره این چنین نوشت سرعتایزدی:یکى از عزیزترین دستاوردهاى انقلاب اسلامى ،وحدت حوزه و دانشگاه می باشد. - پایگاه خبری تحلیلی شهرستان بجست
ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که برای نماز روز جمعه ندا در داده می شود به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید اگر بدانید این برای شما بهتر است حجت الاسلام والمسلمین ایزدی امام جمعه محترم شهرستان بجستان اولین خطبه ی نمازجمعه این هفته راباسخنی ازامام رضا ع آغازفریدون در گفتوگو با فارس: بحث ادغام دانشگاه فنیوحرفهای و علمیکاربردی مطرح نیست/ برنامهریزی وزارت علوم برا
فریدون در گفتوگو با فارس بحث ادغام دانشگاه فنیوحرفهای و علمیکاربردی مطرح نیست برنامهریزی وزارت علوم برای توسعه دانشگاههای کارآفرین مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم با بیان اینکه سیاست وزیر علوم بر توسعه دانشگاههای کارآفرین است گفت وزارت علوم برنامهای برای ادغام دانشگاههاسومین گردهمایی ستاد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی سراسر کشور برگزار شد
یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸ ۰۸ به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی سومین گردهمایی اعضای ستاد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی سراسر کشور برگزار شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا -منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی این گردهمایی با هدف آشتلاش جهاد دانشگاهی برای توسعه و افزایش شرکتهای دانشبنیان در کشور
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷ ۵۰ معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی گفت باید ایدههای مطرح برای یک الگو متناسب با جمیع واقعیتها و ظرفیتهای توسعه یک کشور باشد و در عین کاربردی بودن چشم انداز تکنیکهای مدیریتی متناسب تسریعی را نیز در آن لحاظ کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجواتفاقی نادر در مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع)
اتفاقی نادر در مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین ع شیوه اجرای مراسم امروز دانشگاه امام حسین ع با حضور فرمانده معظم کل قوا با اتفاقی نادر و جالب همراه بود به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان مراسم دانشآموختگی تحلیف و اعطای درجه سردوشی دانشجویان دانش-
گوناگون
پربازدیدترینها