تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818929105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«نمایشگاه شکستنی» فرصتی برای بررسی هنر معاصر و مدرن در اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست تخصصی بررسی آثار نمایشگاه شکستنی مطرح شد؛
«نمایشگاه شکستنی» فرصتی برای بررسی هنر معاصر و مدرن در اصفهان

بزرگداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی


شناسهٔ خبر: 3670875 - یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
استانها > اصفهان

اصفهان - نشست تخصصی بررسی آثار «نمایشگاه شکستنی» با حضور هنرمندان این نمایشگاه، اهالی هنر اصفهان و اصحاب رسانه در موزه هنرهای معاصر اصفهان برای بررسی هنر معاصر و مدرن، برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی بررسی آثار «نمایشگاه شکستنی» صبح یکشنبه در موزه هنرهای معاصر اصفهان با حضور اساتید دانشگاه، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست که به بررسی آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه پرداخته شد، اساتید و منتقدان هنر حضور هنرمندان صاحب اثر به بیان جزئیات مختلفی درباره این آثار پرداختند. سیامک دل‌زنده، امید قجریان، رسول معرک نژاد، رجحانه حسینی، کوروش گلناری اساتید حاضر در نشست بودند که هر کدام به صورت جداگانه برروی آثار نظر می‌دانند. اساتید هر کدام از آثار را با ذکر نام اثر و نام هنرمند با اشاره به نقاط ضعف و قوت بررسی می‌کردند. رجحانه حسینی در این نشست تخصصی با اشاره به موضوع تضاد موزه‌ هنرهای معاصر و نمایشگاه شکستنی اظهار کرد: این موزه و هنرهای این نمایشگاه تضاد بسیار خوبی را در کنار هم ایجاد کرده‌اند و این مسئله سبب شده زیبایی و معنای خاصی از این نمایشگاه به ذهن منتقل شود. یکی از زیبایی‌های این نمایشگاه برگزاری آن در شهری است که خود نیز دارای سبک و هنر قدیمی است. وی افزود: اطلاق نام «شکستنی» به این نمایشگاه به عنوان نقطه‌ ضعف به حساب نمی‌آید بلکه خود یک نکته مثبت و قوت است. امیدوار هستم که این آثار به طور کامل مفهوم شکستنی را به مخاطب و هنرمندان علاقه‌مند نشان دهد. نمایشگاه شکستنی، بررسی هنر معاصر و هنر مدرن این نمایشگاه آذر سال گذشته برای نخستین بار در خیابان نیاوران تهران برگزار شد ولی با پیشنهاد محمدرضا رهبری، مدیر موزه هنرهای اصفهان به اصفهان آمده و با اکران مجدد در اصفهان برای علاقمندان به نمایش در آمد. با تغییر مکان نمایش آثار شکستنی بدون شک دیدی متفاوت نسبت به این آثار به دست می‌آید زیرا نحوه اکران این نمایشگاه در این دو مکان بسیار متفاوت است و شاید در اصفهان بررسی آثار با دیدی متفاوت صورت گیرد. امید قجریان، یکی از هنرمندان حاضر در نشست پیرامون کلیات این نمایشگاه اظهار داشت: شهر اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی دارای آثار هنری زیبایی بوده و خوشحال هستم اکران دوم این نمایشگاه در اصفهان صورت پذیرفت. بر اساس رویکرد موزه هنر‌های معاصر اصفهان تصمیم به برگزاری‌ نمایشگاه شکستنی گرفته شد تا تفاوت معاصر بودن و مدرن بودن در قالب هنر بررسی شود، زیرا در کشور ما صحبت‌های متفاوتی در این موضوع شده است. وی افزود: گاهی معاصر هم‌ردیف و هم‌معنای واژه هم‌عصر در نظر گرفته شده اما اگر اکنون فردی اثری بسازد که الهام گرفته از آثار هنر سنتی باشد، این اثر نیز در دسته هنر سنتی قرار می‌گیرد. گفتمان مدرن در فضای هنر، گفتمانی است که به میزان قابل توجهی در فضای هنری امروز ایران حاکم بوده است. این هنرمند تصریح کرد: شاید اگر در اصفهان که سرشار از هنرمندی و آثار هنری است، با دقت جست‌و‌جو کنیم، مفهوم هنر معاصر و آثار هنر معاصر را نتوانیم به دست آوریم و این خود نکته مثبت اکران این نمایشگاه در اصفهان نیز به شمار می‌رود. آثار شکستنی هنر را به سمت‌وسوی تجسم وارد کرده است قجریان گفت: به نظر من در اصفهان هنر به زیبایی‌شناسی و هنر مدرن که بسیار زیباست و بسیار برای آن زحمت کشیده شده، محدود می‌شود اما این جریان با نمایشگاه برگزار شده کاملاً متفاوت است.
آثار نمایشگاه شکستنی با موضوع سرامیک شاید تا به حال این گونه دیده نشده که در این نمایشگاه به صورت مفهومی در حال انتقال به مخاطب است. در این نمایشگاه آثار هر کدام دارای مفهوم و منظور خاصی هستند که با عنصر سرامیک و با معنای جدیدی آشنایی پیدا می‌کنیم. هنر همیشه گنگ نیست/ فرصتی برای ورود هنرمند از انتزاع به تجسم سیامک دل‌زنده، یکی دیگر از هنرمندان حاضر در نمایشگاه نیز پیرامون نمایشگاه شکستنی گفت: شکستنی یک صفت تنها است و احتیاج به یک موصوف دارد؛ مثل زمانی که ما تنها یک صفت مانند خوبی را به کار می‌بریم اما داشتن موصوف کمک به بهتر فهمیدن موضوع نیز دارد. هنر همیشه به عنوان انتزاعی و گنگ به حساب نمی‌آید و همیشه زمان‌مند بوده و ما در این نمایشگاه این موضوع را به خوبی مشاهده می‌کنیم. وی افزود: در نمایشگاه شکستنی، هنرمند هنر را از حالت انتزاعی به و سمت و سوی تجسم وارد می‌کند و این بسیار برای مخاطب جذاب است. خیلی از هنرمندان توانسته‌اند کارهای خود را به خوبی از دیگر هنرمندان اقتباس کرده‌اند. اثر هنری امروزه یک فرآیند نظام‌مند به حساب می‌آید رسول معرک‌نژاد، دیگر هنرمند حاضر در این نشست نیز پیرامون نمایشگاه اظهار داشت: در حال حاضر ما سه پارادایم در هنر وجود دارد که پارادایم ابتدایی آن سنتی، ساختارگرا و پسا ساختارگرا است. آثاری که در این نمایشگاه مشاهده می‌شود اغلب در گروه پسا ساختارگرا است. برای این که بتوانیم این پارادایم را در هنر اثر هنری دریافت کنیم باید زبان هنر متوجه شویم و از خود اثر هنری این پارادایم را دریافت کنیم. هنر امروز، مرزهای بین رسانه‌ای را شکسته است کوروش گلناری پیرامون آثار نمایشگاه شکستنی اظهار کرد: اثر هنری امروزه شاخصه‌هایی دارد و باید از یک فرآیند نظا‌م‌مند و روشنگر زائیده شود. هنر امروزی مرزهای بین رسانه‌ای را شکسته است یعنی در این سال‌ها شاید هنرمندان در آثار فقط یک نمونه از هنر مشاهده می‌شد ولی اکنون آثار در این نمایشگاه ما ادغام انواع هنر را به خوبی در می‌یابیم و به این نمونه از هنرمندان به طور کلی artisit می‌گویند. وی افزود: در گذشته یک هنرمند تمام عمر خود را بایک تکنیک خاص صرف می‌کرد اما اکنون هنرمندان به این نتیجه رسیده‌اند که هنر یک فرآیند بوده و باید با خود رسانه آن را توسعه دهیم. بنابراین در حال حاضر هنرمندانی را می‌بینیم که در رشته‌های مجسمه‌سازی و نقاشی با استفاده از دیگر رشته‌ها به خلق آثار زیبایی پرداخته‌اند. گفتنی است؛ موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفريحی شهرداری اصفهان تا ۳۱ خردادماه ميزبان بازديد عموم شهروندان از نمايشگاه «شكستنی» است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن