تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817526338
فریدون فروغی، صدای اندوه موسیقی ایران
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
فریدون فروغی، صدای اندوه موسیقی ایران
نسل های مختلفی با شنیدن صدا و موسیقی فریدون فروغی، ترجمان موسیقایی لحظات شخصی و تجربه های زیستی خود را باز می یابند.
کتاب هفته خبر - محمدرضا رستمی: کسی نمی داند که اگر خسرو هریتاش برای ترانه متن فیلم «آدمک» دنبال صدای تازه ای نمی رفت و با جوانی آشنا نمی شد که ترانه های ری چالز را در کلوب های شبانه می خواند، آیا باز هم ممکن بود که ستاره اقبال فریدون فروغی از جای دیگری طلوع کند و او را از تقلید صدای یک خواننده غربی به مسیر تولید ترانه هایی بکشاند که بخشی از تاریخ موسیقی این دیار هستند؟!
صدای فریدون فروغی جوان اما آن قدر تاثیرگذار بود و اجرایش از ترانه های مدنظر خسرو هریتاش آن قدر تازه و با حس و حال بود که هریتاش پس از یک بار شنیدن صدای او، فروغی را پیش تورج شعبانخانی، آهنگساز جوان آن سال ها، فرستاد تا دو ترانه «آدمک» و «پروانه من» ساخته شود. ضبط این دو ترانه به پخش در فیلم «آدمک» خلاصه نشد. این دو ترانه روی صفحه های 45 دور آن سال ها از مغازه های معتبر و به روز فروش موزیک تهران و شهرستان ها سر درآورد و خیلی زود با ذائقه نسل جوان آن سال ها گره خورد. این پیوند البته از سال 1350 تا امروز همچنان ادامه دارد و نسل های مختلفی با شنیدن صدا و موسیقی فریدون فروغی، ترجمان موسیقایی لحظات شخصی و تجربه های زیستی خود را باز می یابند.
سرنوشت فریدون فروغی و صدای او همیشه یادآور زنده یاد فرهاد مهراد است و برعکس صدای فرهاد مهراد و آثار موسیقایی اش بلافاصله یاد فریدون فروغی و ترانه های ماندگارش را در ذهن مخاطبان زنده می کند. آن سال ها که فروغی هنوز جوان بود و در ابتدای راه، خیلی ها با شنیدن همین دو ترانه به این احساس رسیدند که او دارد کار فرهاد را در حوزه خوانندگی و تولید ترانه دنبال می کند، اما بعدها با انتشار ترانه هایی مثل «نماز» (یا نیاز) معلوم شد که این دو نفر در این قرابت دنیای ذهنی و عینی شان به هم، هرکدام مسیر خاص خود را در پیش گرفته اند.
فروغی این شانس را داشت که صدایش بر روی فیلم های جریان گریز آن سال ها مورد استفاده قرار بگیرد و همراه آهنگسازانی مثل تورج شعبانخانی و اسفندیار منفردزاده شود و روی شعرهایی کار کند که محصول ذهن خلاق شاعرانی بودند که هم حال و هوای جامعه را درک می کردند و هم قدم های تازه ای را در حوزه ترانه سرایی بر می داشتند تا به تعریف تازه ای از ترانه و پیوند آن به ابعاد مختلف زندگی مخاطبان خود دست بیایند.
زمان و زمانه ای که فریدون فروغی در آن زندگی می کرد، البته چندان سر سازگاری با او نداشت. او پیش از انقلاب چندصباحی ممنوع کار بود و بعد ازا نقلاب هم تا سال های پایانی عمر نتوانست فعالیتی بکند و در اوج خلاقیت مجبور شد به نواختن برای دل خودش و آموزش ساز و خوانندگی دل خوش سازد.
کارنامه کاری فریدون فروغی اگرچه مثل فرهاد مهراد کم حجم است، اما همین حجم کم طی چند دهه تکیه گاه و پناه نسل های مختلفی شده است که به دنبال نوع دیگری از موسیقی و احساسی بوده اند که بتواند همنشین غم و شادی لحظات مختلف زندگی شان باشد.
فروغی که پیش از انقلاب یک آلبوم کامل و چند ترانه ضبط کرده بود، پس از انقلاب و با پایان محدودیت هایش در سال های اولیه انقلاب چند اجرا داشت که یکی از آن ها را ضبط کرد و در قالب یک آلبوم روانه بازار کرد. آلبومی که در آن فروغی جدا از حس و حال اجتماعی و عاشقانه آثارش به سراغ اجرای ترانه های متفاوت تری رفت که ضمن نقد اجتماعی و ترجمه شرایط گذشته به زبان موسیقی، از شادی، شور و شوخ و شنگی خاصی بهره می برد. یکی از این ترانه ها، «مشتی ماشاالله» بود که هنوز هم در فرم و اجرا تجربه تازه ای در موسیقی ایران محسوب می شود. ترانه «کوچه شهر دلم» یکی دیگر از تجربه های این خواننده بود که از کمال و غنای صدا و تکنیک او در نوازندگی و خوانندگی حکایت داشت.
جدا از نقشی که آهنگسازان و ترانه سرایان در شکل گیری موسیقی فریدون فروغی داشتند، جنس صدا و تکنیک خوانندگی او هم سهم به سزایی در موفقیت ها و تداوم حیات ترانه هایش داشت. او با تقلید از صدای ری چالز و سایر خوانندگان بلوز، اگرچه دست به تقلید لحن و تجربه های موسیقایی خوانندگانی از فرهنگ های مختلف می زد، اما خواسته یا ناخواسته نوع دیگری از خواندن را تجربه می کرد که ربط چندانی با فضای موسیقایی آن سال های ایران نداشت. او به مرور صاحب صدایی شد که ضمن متفاوت بودن با صداهای آن سال ها، نوع بیان و تشخص هنری خودش را داشت. برای این صدا باید موسیقی مناسب تولید می شد و این اتفاق هم با حضور ترانه سراها و آهنگسازان مختلفی می افتاد که فروغی با آن ها کار می کرد.
اجرای او برای فیلم «تنگنا» و خواندن ترانه ای با همین عنوان بهترین مثال برای اثبات این موضوع است. او در ترانه «تنگنا»، کلمات ترانه را چه در قالب مصراع و بیت ها و چه در نوع تلفظ تک تک کلمات به گونه ای اجرا می کند که پیوند احساسی خاصی را بین کلام و آهنگ ایجاد می کند. فروغی درواقع خواننده ای نیست که با صدایش (چه خوب و چه بد) فقط شعر را بر روی یک ملودی بخواند، او هنرمندی است که فراز و فرود کلمات و بار احساسی آن ها را اجرا می کند و در توالی، تکرار برخی از مصرع ها یا بیت ها به ترجمه ای موسیقایی از ترانه می رسد که در کنار آهنگ، بافت زیبایی را خلق می کند.
درواقع اگر بخواهیم از نشانه های هنرهای تجسمی برای توضیح کار او بهره بگیریم، او هنرمندی است (نقاش یا عکاس) که سوژه اش را می شناسد، با آن ارتباط برقرار می کند و از همه مهم تر می داند که برای ارائه یک تصویر زیبا جدا از تکنیک و رنگ و لعاب، به نور و نورپردازی خاص این سوژه نیاز دارد. درواقع او کلمات را می شناخت و می دانست که حالا باید در هنگام خواندن «دیگه دل با کسی نیست، دیگه فریادرسی نیست»، حس و حال موجود در این کلمات چگونه اجرا کند، کاری که حالا معمولا کمتر خواننده ای انجام می دهد. برای خواننده های امروزی ناله کردن در حین خواندن معمولا جای اجرای درست کلام و ترانه را در شکل های مختلف گرفته است!
فروغی که سال 1329 در تهران به دنیا آمده بود، سال 1380 با زندگی خداحافظی کرد. سکوت طولانی او اگرچه با اجرای ترانه ای برای یک فیلم («می تراود مهتاب» نیما یوشیج برای فیلم «دختری به نام تندر») شکست، اما این شکست سکوت دوام چندانی نداشت. او و صدایش انگار ستایشگر حزن بودند و شاید به همین خاطر نوایی که زندگی اش را شکل می داد یا تصویری که از آن برای نسل های بعدی می ساخت، نوایی محزون و تلخ بود.
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
کشته شدن 70 تروریست در درگیر های گردان های «بغدادی» و «کاظمی» داعش - صدای ایران
درگیری های گردان های ابوبکر بغدادی و کاظمی با یکدیگر در شهر رقه مقر داعش 70 کشته برجای گذاشت صدای ایران - منابع میدانی از درگیری شدید گردان های وابسته به داعش در شهر رقه خبر دادند به گزارش وبگاه خبری العهد لبنان دفتر مطبوعاتی اتحاد ملی کردها در بیانیه ای اعلام کرد که در درگیرانتقاد شدید پرویز مظلومی از بازیکنان استقلال - صدای ایران
سرمربی استقلال از بازیکنان این تیم انتقاد کرد صدای ایران - قرار بود تمرین استقلال از ساعت 17 30 امروز شنبه در زمین شماره دو برگزار شود اما به دلیل صحبت مظلومی با بازیکنان تمرین با 15 دقیقه تاخیر آغاز شد به گزارش ایلنا سرمربی استقلال با انتقاد شدید از بازیکنان به دلیل عملکردشاعترافات مدلی که در برنامه ماه عسل خبرساز شد - صدای ایران
الهام گفت یک مدل پانصد هزار تومان برای یک عکس از آرایشگر می گیرد آن آرایشگر یا عکاس صدها میلیون تومان درآمد از طریق آن عکس کسب می کند هرچه این عکس ها در اینستاگرام بیشتر لایک بخورد ارزش مادی آن بیشتر می شود به گزارش صدای ایران المیرا شریفی مقدم گوینده اخبار شبکه خبر با انتشیک هفته پرحاشیه برای موسیقی تلفیقی در نیاوران / کدام صدای این رویداد بالاخره به گوش مخاطب میرسد
یک هفته پرحاشیه برای موسیقی تلفیقی در نیاوران کدام صدای این رویداد بالاخره به گوش مخاطب میرسد فرهنگ > موسیقی - هنوز سومین هفته موسیقی تلفیقی به پایان نرسیده بود که موج انتقادها راه افتاد و روی همه چیز سایه انداخت سمانه فراهانی بعد از گذشت بیش از یک هفته از پاظریف: راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد - صدای ایران
وزیر امور خارجه کشورمان گفت از نظر ما این مهم است که بازیگرانی که در این نشست وین حضور داشتند و از تروریست ها حمایت می کنند به این قناعت برسند که راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد و حمایت از گروه های تروریستی خطری است که همه را تهدید می کند و بیشتر از همه خود آنها را صدای ایرامذاکرات ایران و روسیه در باره مسائل خاورمیانه با محوریت سوریه - صدای ایران
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه دیدار و درباره مسائل خاورمیانه با محوربودن سوریه وی گفت و گو کرد صدای ایران - به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه سنایی و بوگدانف روز سه شنانتقام از همسر در شبکه های مجازی - صدای ایران
شرق نوشت رئیس پلیس فتای خراسان شمالی از دستگیری زنی که اقدام به توهین و افترا علیه شوهرش در شبکه اجتماعی تلگرام کرده بود خبر داد سرهنگ علی اعتمادی گفت در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فرد یا افرادی اقدام به توهین و افترا در شبکه اجتماعی تلگرام علیه وی کرده اند بلافاآواز شجریان در فستیوال «کن» پیچید - صدای ایران
به بهانه ی اکران فیلم فروشنده اصغر فرهادی ساز حسین علیزاده و آواز محمدرضا شجریان در فستیوال کن پیچید به گزارش ایسنا در حالی شامگاه اول خرداد ماه فرش قرمز فیلم کارگردان اسکاری سینمای ایران پهن شد که هنرمندان ایرانی با نوای دلشدگان اثر ماندگار زنده یاد علی حاتمی روی فرش قرمز ایبررسی موسیقی هنرمند گرجستانی/ ایران بهترین گزینه بود
پنجاه و سومین نشست گذر موسیقی برگزار شد بررسی موسیقی هنرمند گرجستانی ایران بهترین گزینه بود شناسهٔ خبر 3669988 - شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۰ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی پنجاه و سومین نشست گذر موسیقی با حضور تنگيز شاولو خاشويلى موسيقدان گرجستانى عصر جمعه هفتم خرداد در شهر کتاباستان کردستان میزبان بزرگان موسیقی ایران زمین
استان کردستان میزبان بزرگان موسیقی ایران زمین سنندج- ایرنا- استان کردستان و شهر سنندج که خود مهد موسیقی و فرهنگ و هنرهای مختلف است از امروز به مدت سه روز میزبان بزرگان موسیقی ایران زمین است به گزارش خبرنگار ایرنا دومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی صبح امروز سه شنبه با حضور-
گوناگون
پربازدیدترینها