تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816431327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش 10 درصدي پرت کرايه اتوبوس در اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: کاهش 10 درصدي پرت کرايه اتوبوس در اصفهان
طرح تجهیز ناوگان اتوبوس رانی اصفهان به سامانه های هوشمند از سال 89 توسط شرکت اتوبوس رانی اصفهان و حومه آغاز شد و به مرور تمامی دستگاه های اتوبوس در اصفهان به این سامانه ها مجهز شدند، اما درحالی که بیش از 5 سال از تجهیز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به سامانه‌های هوشمند می‌گذرد، هنوز فرهنگ استفاده از این سامانه در بین برخی از مردم اصفهان نهادینه نشده است . يكي از پديده هاي نازيبايي كه متأسفانه در كلانشهر اصفهان مشهود است اينکه برخي از مردم حق شهر را پرداخت نمي كنند، به طوری که اتوبوسرانی اصفهان به خاطر كنترل اين مهم و جلوگيري از تحميل هزينه هاي اضافي به ديگر شهروندان، بحث بازرسي و استفاده از بازرسان را در دستور کار خود قرار داده است.
نویسنده : راضیه کشاورز 



حالا اصفهانی ها در برخی اتوبوس‌های خطوط اتوبوس رانی اصفهان شاهد متن هایی با محتوای "کارت زدن=رعایت حقوق دیگران؛کارت نزدن مدیون بودن" هستند. یکی از رانندگان اتوبوسرانی اصفهان در این زمینه مي گويد: پس از گذشت مدت ها از سامانه‌های هوشمند پرداخت بلیت ، هنوز برخی از مردم کارت بلیت ندارند و این قضیه خوب برایشان جا نیفتاده که هنگام سوار شدن کارت بزنند و بعد هم راحت پیاده می شوند ، جالب تر اینکه وقتی هم می گوییم چرا کارت نزدید ناراحت می شوند.
وقتی از راننده دیگری در مورد مسافرانی که کرایه نمی‌دهند می‌پرسم، می‌گوید: اگر اتوبوس‌سوار باشید، صحنه‌های ناخوشایند و کلام‌های نامناسب در اتوبوس زیاد می‌بینید و می‌شنوید. مشکلات اقتصادی، فشارهای روحی، شلوغی اتوبوس‌ها و سرویس‌دهی نسبتاً نامطلوب و بسیاری عوامل دیگر در بروز این رفتارهای نامناسب که به‌هیچ‌وجه در شأن شهروندان نیست، نقش دارند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان هم در اين خصوص مي گويد: متأسفانه روزانه حدود 2۰ درصد از شهروندان كه از خدمات ارزان قيمت اتوبوسراني استفاده مي كنند ،كرايه خود را پرداخت نمي كنند و اين موضوع منجر به وارد شدن خسارت سالانه 12 میلیارد تومان به اين ناوگان می شود. علیرضا صلواتی در گفتگو با "جوان" مي افزايد: با رقم 12میلیارد تومانی که اتوبوسرانی اصفهان سالانه به دلیل کوتاهی برخی از شهروندان متضرر می شود، می توان اعتبار لازم برای خریداری 3 دستگاه اتوبوس جدید و بازسازی 100 دستگاه اتوبوس را تأمین کرد . وی مي گويد: در حال حاضر روزانه 800 هزار نفر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند که در ایام پیک بر تعداد مسافران افزوده می شود . معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه میزان پرت کرایه اتوبوس در گذشته حدود 30 درصد بوده است ، مي افزايد: در حال حاضر این رقم با 10 درصد کاهش به 20 درصد پرت رسیده است. وی با اعلام اينكه در حال حاضر 75 نفر بازرس در خطوط مختلف اتوبوسرانی اصفهان فعالیت می کنند، عنوان می کند:به کارگیری بازرسنيز پديده قشنگي نيست هرچه تعداد بازرسين بيشتر شود نشان دهنده اين است كه مردم نسبت به پرداخت هزينه هايي كه جنبه شرعي و تكليفي دارد كوتاهي مي كنند. صلواتی تاکيد مي کند: البته دلیل کاهش پرت کرایه اتوبوس فقط به دلیل حضور بازرسان نیست بلکه فرهنگسازی های انجام شده بسیار تأثیرگذار بوده است. وی خاطرنشان می کند: اتوبوسرانی اصفهان راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از پرت کرایه اتوبوس درنظر گرفته است که به زودی اجرایی می شود زیرا ما معتقدیم پرت کرایه حق الناس است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح می کند: كوتاهي شهروندان اصفهاني در استفاده از كارت هاي الكترونيكي حمل و نقل تاثيري در كم و زياد شدن حقوق رانندگان اتوبوس ندارد و حقوق آن ها ثابت است اما این امر حق الناس به شمار می آید. البته پرداخت نکردن بلیت اتوبوس‌ها توسط مردم به ایران و اصفهان اختصاص ندارد بلکه این نوع تخلف در کشور‌های اروپایی نیز قابل مشاهده است اما ارو‌پایی‌ها در این زمینه جریمه می‌شوند. در سال گذشته جریمه عدم پرداخت کرایه اتوبوس‌ها در اروپا 60 یورو بوده است. حق‌الناس شوخی نیست! اگر مردم سهم خود که یک سوم از هزینه حمل و نقل عمومی می باشد را نپردازند، امری طبیعی است که این شرکت قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود، بر همین اساس مردم نباید از کنترل کارت‌ بلیت‌ها ناراحت شوند. چنانچه مردم اتوبوس های شهری را متعلق به خود بدانند و کرایه خود را بپردازند ، حق الناسی به گردن ندارند؛ چرا که درهر صورت حق‌الناس شوخی نیست و پرداخت نکردن کرایه اشکال شرعي دارد و فرد خاطي مدیون است. رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در گفت و گو با "جوان" با تاکید بر این که کسانی که کرایه اتوبوس خود را نمی پردازند خود را مدیون ۲ میلیون جمعیت شهر اصفهان می کنند ، می گوید: با توجه به این که بودجه شهر از جمله شرکت اتوبوسرانی از طریق عوارضی که شهروندان پرداخت می کنند تامین می شود، لذا اگر افراد کرایه اتوبوس را نپردازند به گونه ای حق الناس را نادیده گرفته اند.
رضا امینی می افزاید: در صورتی که تمام مسافران اتوبوسرانی کرایه خود را پرداخت کنند به طور حتم سطح خدمات و سرویس دهی افزایش می یابد.
وی با بیان این که درهر صورت پرداخت نکردن کرایه اتوبوس حق‌الناس است، ادامه می دهد: کسانی كه كرايه اتوبوس را نمي‌دهند، به بيت‌المال ضرر زده‌اند و حق‌الناس به گردن دارند. پس در هر صورت پرداخت نكردن كرايه اشكال شرعي دارد و فرد خاطي مدیون است.این در حالی می باشد که بیشتر محله های محروم نیاز به اتوبوس دارند.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه مي دهد: ناوگان اتوبوسرانی ناوگان هزینه بر است نه درآمدزا، لذا اگر مردم آن را متعلق به خود بدانند و کرایه خود را بپردازند در خدمت رسانی این ناوگان کمک نموده اند.
شاید برایتان تعجب آور باشد که هنوز کسانی هستند که کرایه اتوبوس خود را حتی با کارت بلیت الکترونیک نمی پردازند و به نوعی سامانه هوشمند را دورمی زنند و رایگان سوار می شوند؛ به طوری که بنا به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان 20 درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی کرایه خود را نمی پردازند و این وسیله حمل ونقل عمومی را دچار ضرر و زیان کرده اند اما ایا این افراد با خود فکر کرده اند چه کسانی باید جور کرایه آنها را بکشد؟! هنوز بلیت های کاغذی از یادمان نرفته که در پشت آنها این جمله معروف "ارائه بلیت نشانه شخصیت شماست" نوشته شده بود و حتی روی بدنه داخلی اتوبوس های شهر در گوشه و کنارش این جمله تکرار شده بود تا ملکه ذهن هر مسافر این ناوگان عمومی شود، اما انگار ۳۰ درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی این روزها از یادشان این جمله رفته و به فراموشی سپرده اند . انگار عده ای همیشه باید همچون تکلیف روزانه برایشان این گونه جملات تکرار شود تا بارشان را بردوش دیگران نیندازند؛ همه را زیر سئوال نبرند و حتی بازرسان و راننده اتوبوس های شهر اصفهان را همیشه دل نگران کنند و با فریاد های تکرای بگویند: «آقا، خانم، کارت نزدی!»
... بله، این قصه تکراری این روزهای ناوگان ورشکسته و زیان ده اتوبوسرانی اصفهان است که از سویی با مهری حذف یارانه روبه روشده و از طرفی دیگر 20درصد مسافران روزمره دارد که بدون کرایه راحت سوار و پیاده می شوند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن