تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798729730




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باید فرصت‌ تبادل افکار و همکاری‌ها در سطوح مختلف دولتی و مردمی در منطقه افزایش یابد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: باید فرصت‌ تبادل افکار و همکاری‌ها در سطوح مختلف دولتی و مردمی در منطقه افزایش یابد
کارشناس مطالعات منطقه‌ای دانشکده علوم‌سیاسی دانشگاه تهران گفت: می‌بایست فرصت‌های تبادل افکار و همکاری‌ها در سطوح مختلف دولتی و مردمی در منطقه افزایش یابد تا فرصتی برای صلح و پیشگیری از سوء استفاده جریان‌های افراطی باشد.

گام‌های
"دکتر محمدرضا مجیدی" کارشناس مطالعات منطقه‌ای دانشکده علوم‌سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان شدن سفر رئیس جمهور افغانستان و نخست وزیر هندوستان به ایران را فرصتی استثنائی برای هم‌افزایی سه کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم توافقنامه چابهار علاوه بر نزدیک کردن سه کشور به یکدیگر گامی در مسیر توسعه شرق ایران و تحکیم امنیت و صلح در منطقه باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن چندین کشور محاط در خشکی در پیرامون آن، توافقنامه چابهار می‌تواند فرصتی استنثایی را در اختیار سایرکشورها قرار دهد.

این کارشناس مسائل حوزه افغانستان با بیان این‌که فرصت‌های زیادی در عرصه تجاری- اقتصادی میان کشورهای حاضر در توافق وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به سابقه تاریخی و اشتراکات فرهنگی بین سه کشور که از این لحاظ در خانواده بزرگ فرهنگ ایران قرار می‌گیرند، پشتوانه‌های تاریخی- فرهنگی می‌تواند بستر مناسبی در جهت توسعه همکاری‌های فنی، تجاری و اقتصادی باشد. 

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان‌های شرقی هم مرز ایران با افغانستان برای بهره‌برداری از فرصت‌های توسعه منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: هرنوع توافقنامه‌ای که در عرصه همکاری با افغانستان صورت گیرد، فرصتی برای برقراری امنیت در منطقه و تحکیم صلح در آن خواهد بود.
 
مجیدی با یادآوری شرایط حساس حاکم در منطقه غرب آسیا و سلب‌آرامش مردم این منطقه به‌واسطه خشونت‌های جریانات افراطی علیه مردم افزود: می‌بایست فرصت‌های تبادل افکار و همکاری‌ها در سطوح مختلف دولتی و مردمی در منطقه افزایش یابد و هر اقدام عملی در این زمینه، به‌واقع فرصتی برای صلح و پیشگیری از سوء استفاده جریان‌های افراطی و خشونت‌گرا خواهد بود، جریان‌هایی که توسط قدرت‌های فرامنطقه‌ای و برای بی‌ثبات‌سازی منطقه ایجاد شده‌اند.

وی با بیان این که اجرایی شدن توافق‌نامه‌هایی همانند ترانزیت بندرآزاد چابهار در رشد و توسعه عمران و آبادانی کشورهای منطقه موثر خواهد بود، گفت: با شکل‌گیری این‌گونه اقدامات حرکت‌های خوبی را می‌توان در چارچوب تبادلات اقتصادی و تجاری تعریف کرد که ازجمله نتایج آن رفاه و آسایش مردم منطقه است.

کارشناس مطالعات منطقه‌ای دانشکده علوم‌سیاسی دانشگاه تهران با خاطرنشان کردن مسئله ابراز تمایل کشور چین در عرصه فعالیت‌های ترانزیتی بندرآزاد چابهار ادامه داد: برای آن‌که ایران در حوزه دریا در زمان‌های آینده حضوری فعال داشته باشد، باید به حوزه اقیانوس و دریا توجه کافی شود؛ هم‌چنان که با وجود جاده ابریشم در خشکی، مسیر ابریشم دریایی هم ایجاد گردد.

وی با اشاره به حضور فعال تر کشورها در بندرچابهار و فراهم شدن عرصه رقابت های اقتصادی و تجاری سازنده در این بندر گفت: این همان فرصتی است که بندرچابهار می‌تواند در اختیار کشورهای آسیای میانه و به‌طور ویژه، افغانستان قرار دهد.

مجیدی در ادامه ضمن بیان ایجاد فرصت‌های استثنائی مبادلات برای استان‌های شرقی ایران از قبیل؛ سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی و رضوی اظهار داشت: لازم است خطوط مواصلاتی ریلی راه‌آهن شرق کشور مابین استان‌های مذکور را فراهم کنیم تا این مناطق بتوانند نیازهای کشورهای شرق، شمال‌شرق و آسیای مرکزی را تامین کنند.

وی در بخش دیگری با اشاره به حضور بانک‌های کشور افغانستان در تهران و چابهار و این‌که بانک‌ها نقش گام‌های اولیه و زیرساختی را دارند، ابراز داشت: بانک‌ها در این تعاملات نقش زیرساختی دارند و باید گفت که همه ارتباطات مالی و اقتصادی نیاز به زیرساخت‌هایی دارند و لذا وجود شعبی از بانک‌های دو کشور در یکدیگر سبب ایجاد ظرفیتی دو سویه و چندملیتی در مرزها می‌شود.

این کارشناس مسائل افغانستان در ادامه با ذکر مثالی افزود: اگر در افغانستان آب برای تامین منابع آبی مورد نیاز برخی محصولات مانند چغندرقند وجود دارد، در این‌سوی مرز و در شهرستان درمیان خراسان‌جنوبی کارخانه قندی وجود دارد که به‌دلیل نبود مواد اولیه با رکود مواجه است، در صورتی‌که می‌توان با تهیه موادخام از سویی و فرآوری آن‌ها از در آن‌سوی مرز، منفعت را برای هر دو کشور به ارمغان آورد.

وی در پایان با تاکید بر اجرای سریع‌تر زیرساخت‌ها در این زمینه تصریح کرد: باید با توجه به موقعیت استراتژیکی جمهوری اسلامی ایران بتوانیم پلی ارتباطی در جهت تعمیق روابط و تقویت الگوهای همکاری بین کشورهای منطقه فراهم کنیم.
 



۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن