تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817180807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضور در خارج از مرزها ؛ اقتدار منطقه ای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: حضور در خارج از مرزها ؛ اقتدار منطقه ای ایران بین الملل > دیپلماسی - خاورمیانه به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص ژئوپلتیک در شرایط ویژه و منحصر به فردی قرار گرفته است.

دکتر حسین دیوسالار*
در یک بررسی تاریخی ملاحظه می کنیم که ایران هم به عنوان کشوری با تمدنی ده هزار ساله، از این فراز و فرود های منطقه ای و بعضا کشوری مستثنی نبوده و هر از گاهی طعم تلخ جنگ و آشوب و حتی تجزیه را تجربه کرده است و البته به دلیل پشتوانه غنای بالای فرهنگی و تمدنی علیرغم گسست های مختلف سیاسی در طول قرون ، توانسته فرهنگ غنی و تمدنی خود را حفظ نموده و گسست فرهنگی نداشته باشد . و اما بی تردید در مواجهه با دیگر کشورها و در تعاملات بین المللی قدرت یکی از مهمترین مولفه ها برای ترسیم هرگونه مرزبندی و ارتباطات محسوب می گردد چنانچه شدت و ضعف این مولفه بر نوع تعامل و ارتباط می تواند تاثیر گذار قلمداد گردد به گونه ای که برخی در درون کشور دارای اقتدار لازم هستند و می توانند مدیریت درست و دقیقی را دنبال نمایند و تعدادی دیگر علاوه بر این وضعیت، دارای قدرت تاثیر گذار در منطقه نفوذ خود یا در سطح بین المللی و جهانی هستند که موضوع نگاه این نوشته همانا بخش دوم تنوع قدرتی است که می تواند منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار دهد .
در همین راستا و با عنایت به اینکه در ایام سوم خرداد ماه سالروز فتح خرمشهر و تجربه ای به یادماندنی از رشادت و مقاومت قرار داریم مناسب است تا به این مهم اشاره ای گذرا داشته باشیم که تنها در این دوره سخت و پرفشار منطقه ای و بین المللی بوده که علیرغم همه تضییقات و محدودیت ها در طرف ایرانی و همه تجهیزات، حمایت ها و پشتیبانی های منطقه ای و بین الملی در طرف دیگر یعنی صدام توانست با اقتدار کامل جنگی نابرابر را با استقامت به پیروزی رساند در حالی که اجازه نداد یک وجب از خاک این سرزمین به دست دشمنان افتاده و تجزیه ای دیگر را تجربه نماید.
تجربه 8 سال جنگ تحمیلی که بخشی از آن در درون سرزمین به وقوع پیوستخ بود نشانه ای از ضرورت گسترش اقتدار در خارج از مرزها و مقابله با دشمن نه در داخل بلکه کیلومترها دورتر از مرزهای سرزمینی و از سوی دیگر تحت تاثیر قرار دادن معادلات بین المللی را یادآوری می کرد همان که امروز شاهد ناظر آن هستیم .
نکته قابل توجه آن که با هر تحلیل مثبت یا نقد در ارتباط با حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه ای خارج از مرزهای خود، باید دانست که از نظر تحلیل گر مسایل سیاسی و بین المللی این حضور همانا نشانه تاثیر گذاری و اقتدار است که کشوری با دشمن خود در کیلومترها دورتر از مرزهای خود مواجه می شود و می تواند منطق خود را در سطوح بین المللی و منطقه ای پیگیری و اعمال نماید و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) (مضمون) اگر کیلومترها خارج از مرزها با تروریست ها و دشمن مواجه نمی شدیم امروز باید در داخل کشور با انان مبارزه می کردیم نشانه دقیقی است از نفوذ ایران در خارج از مرزها و امنیت و ثباتی که این اقتدار نه تنها برای ایران که برای منطقه میتواند مفید قلمداد گردد و این همان قدرت منطقه ای است که ثبات بخش و اعتماد ساز است .
در واقع جمهوری اسلامی ایران دارای منزلت و جایگاه ژئوپلتیکی نسبت به دیگر کشورهای منطقه است و البته این جایگاه را نه صرفا در قدرت سخت بلکه در جایگاه قدرت نرم نظیر آنچه در سوریه ، لبنان، عراق و... محقق شده می توان مشاهده نمود.
البته می توان یکی از دلایل این رویکرد را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که البته به دلیل ترسیم دقیق اصول آن از سوی مقام معظم رهبری می تواند دارای ثبات، استمرار و به هم پیوستگی دقیقی هم باشد در این مهم یافت که از سوی برخی از بازیگران بین المللی ، دشمنان و رقبا در معرض خطر قرار گرفته و برنامه ریزی دقیق و مطلوب برای چنین کشوری یقینا گسترش دایره نفوذ خود در ابعاد متنوع به ورای مرزهاست تا هر ه بیشتر درصد آسیب پذیری خود را کاهش دهد با افزایش توان دفاعی ، سیاسی، اقتصادی و... ، قدرتکه به معنای توانایی دست‌یابی به اهداف و منافع در برابر دیگران است را به دست آورد.

قدرت منطقه ای باید دارای ویژگی هایی نظیر:
- مسئولیت پذیری در برابر بحران های بین المللی و منطقه ای باشد که جمهوری اسلامی ایران همواره این مهم را در قبال بسیاری از کشورها از جمله لبنان، عراق، افغانستان، فلسطین، یمن، پاکستان، سوریه و ... داشته و دارد
- ثبات تصمیم گیری و توان پیگیری مستمر سیاست های خود که بر اساس آن چه اعلام شد در طول سال های بعد از انقلاب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارای ثبات و استمرار در بسیاری از مواضع و دیدگاه ها بوده و هست .در واقع ایران در سیا
ست خارجی از عقلانیت و ثبات مواضع در رفتار بین المللی و منطقه ای پرهیز از اتخاذ مواضعی به اصطلاح یک بام و دو هوا پرهیز می نماید.
-قدرت منطقه ای نظیر ایران باید امکان ایجاد همکاری ها و تفاهم در سطح منطقه ای را داشته باشد که امروز شاهد هستیم جمهوری اسلامی ایران امکان پیگیری مسائل مرتبط با حفظ امنیت و ثبات خود و همچنین مذاکره برای ترسیم جغرافیای نفوذ در منطقه را دارد . 
- قدرت منطقه ای به لحاظ علمی و پشتوانه نیروی انسانی دارای ظرفیت های ارزشمندی است که ایران در این خصوص و دارابودن منابع ارزنده و جوان ، سطح علمی و تخصصی جمعیت در اختیار ، گسترش توانمندی های علمی و پیشرفت های بی نظیر در حوزه های مختلف ، مقام برتر را در سطح منطقه به خود اختصاص داده است .
موارد اشاره شده و دیگر مولفه ها عاملی گردیده تا قدرت ایران مورد توجه جدی قرار گیرد و یکی از نشانه ها ان می تواند حجم تولید ادبیات روزانه جهانی در مورد ایران ( مثبت و منفی) و تاثیر گذاری کشور در عرصه های مختلف باشد چرا که قدرت همواره مورد توجه قرار می گیرد.
باری روبین یکی از محققان اسرائیلی ، متخصص مسایل ایران و در تضاد کامل با جمهوری اسلامی ایران درمقاله ای با عنوان " ایران ، خیزش منطقه ای" به دستیابی کشورمان به جایگاه قدرت منطقه ای و جهانی اشاره نموده و معترف است که ایران یک کشور بزرگ با جمعیت فروان است و از نظر فرهنگی، قومی ، مذهبی، نظامی ، دفاعی و ... با همسایگان خود تمایزاتی دارد و با توجه به عدم وجود قدرت های با نفوذ عربی که یا با چالش های جدی مدنی و داخلی روبروشده اند و یا درگیر جنگ و آشوب های مختلف هستند، ایران با مزیت های در اختیار به قدرت تاثیر گذار بدل گردیده است .
ایران توانسته تاکنون با طرح های تجزیه طلبانه برخی قدرت ها در منطقه مقابله نماید و مانع اجرای پروژه های ناتوان نمودن کشورهای اسلامی گردد ضمن آن که در عراق و سوریه از موفقیت تروریست ها در انواع مختلف آن (در سیاست خارجی ایران هر فرد یا گروهی که بر علیه مردم و دولت های قانونی کشورها اقدام نماید تروریست محسوب می گردد همان که در سیاست یک بام و چند هوای غربی ها و برخی متحدان به تروریست میانه رو و تندرو تعبیر شده و همکاری و حمایت از تروریست به اصطلاح میانه رو شایسته قلمداد می گردد)، یا از حزب الله لبنان ، حماس و جهاد اسلامی حمایت کند و در میان فلسطینی ها و لبنانی ها جایگاه شایسته ای را به خود اختصاص دهد و در دیگر مناطق و کشورها نیز در همکاری جدی قرار گیرد و به تعبیر دقیق تر ایران نسبت به هر زمان دیگری در تاریخ مدرن خود نیرومندتر شده است.
البته این قدرت منطقه ای و تاثیر گذاری آن می طلبد تا سیاست خارجی و اصول ان را با به کار گیری و تقویت دیپلماسی چند بعدی و متوازن تنوع بخشید و با به کار گیری دیپلماسی رسانه ای ، فرهنگی ، مدیریت بحران ، اعتمادساز، بازدارنده ، غیر رسمی و علمی در کنار دیپلماسی رسمی و متعارف تقویت نمود.
*دکترای علوم سیاسی ( دانشگاه تهران) ۵۰۵۰


کلید واژه ها: خاورمیانه -




سه شنبه 4 خرداد 1395 - 14:17:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن