تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799499679




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد چشم‌انتظاری برای «تئاتر شهر» در اصفهان/ جایگاه تئاتر کمدی در اصفهان کجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهدچشم‌انتظاری برای «تئاتر شهر» در اصفهان/ جایگاه تئاتر کمدی در اصفهان کجاست؟
خبرگزاری فارس: چشم‌انتظاری برای «تئاتر شهر» در اصفهان/ جایگاه تئاتر کمدی در اصفهان کجاست؟
با وجود اینکه تئاتر کمدی در اصفهان از پیشینه و کارنامه درخشانی در گذشته برخوردار است اما در حال حاضر جایگاهی برای آن مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، وضعیت تئاتر در شهر اصفهان اگرچه حال و روز خوشی ندارد اما روزگاری تئاترهایی که در این شهر برگزار می‌شد جزو فاخرترین اجراهای کشور بوده حال اینکه چه بلایی بر سر فرهنگ و هنر پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام آمده بحثی است که باید بیشتر به آن پرداخت. تئاتر به عنوان اجرای زنده هنرپیشه روی صحنه برای مخاطب شناخته شده که الفبای بازیگری در سینما است که فرهیختگان عرصه فرهنگ و هنر و سینما همواره دغدغه ترویج و بهبود کیفیت آن داشته و دارند چراکه آن‌ها بهتر می‌دانند ضعف کیفیت در فیلم‌های سینمایی کشور ناشی از ضعف تئاتر است.

حسینعلی آقائیان‌زاده؛ معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر لزوم تقویت نمایش‌های زنده تئاتر و افزایش سالن‌های تئاتر عنوان کرد: همواره اعلام کرده‌ایم که اگر سرمایه‌گذاران برای گسترش سالن‌های تئاتر آماده باشند و علاقه‌مند به راه‌اندازی سالن‌های کوچک تئاتر باشند مجوز آن‌ها را صادر می‌کنیم چراکه وضعیت فعلی رضایت نسبی مردم و هنرمندان را دارا بوده است. وی اضافه کرد: اداره ارشاد اصفهان در حد توان خود درصدد آماده‌سازی یک سالن تئاتر در هر شهرستان است که تاکنون در بسیاری از شهرستان‌ها افتتاح شده اما در شهر اصفهان دو سالن تئاتر خوب که یکی متعلق به شهرداری و دیگری متعلق به اداره ارشاد است کفایت نمی‌کند و لازم است تعداد سالن‌های بیشتری ساخته شود. معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: سالن تئاتر دیگری در مجموعه کشوری توسط اداره ارشاد اصفهان در حال احداث است؛ تنها راه حل رفع مشکلات حوزه تئاتر ورود بخش خصوصی در این موضوع است که با ساخت سالن تئاتر و تولید نمایشنامه خوب می‌توان شاهد مرتفع شدن معضلات نمایش بود.

گرچه وضعیت تئاتر در کلان‌شهرهای کشور هم چندان خوشایند و رضایت‌بخش نیست اما این رکود در اصفهان به مراتب بیشتر و گسترده‌تر نمود کرده و دلیل آن انتظاراتی است که از شهر فرهنگی با پیشینه‌ تمدنی بزرگ در عرصه فرهنگ و هنر است؛ از هنرهای اسلیمی گرفته تا صنایع دستی و مفاخر علمی، فرهنگی و هنری از گذشته تا عصر حاضر در اصفهان زبانزد خاص و عام است. یکی از دلایل افت تئاتر در اصفهان از نگاه سیدمهدی سیدین‌نیا؛ رئیس حوزه هنری اصفهان عدم امکانات لازم است که وی با تشریح این مبحث در گفت‌وگو با فارس گفت: تعداد پلاتو و سالن نمایش در اصفهان بسیار محدود است، دستمزدهای تئاتر بسیار پایین و شرایط اجرا مشکل شده، پشتیبانی مالی وجود ندارد و مردم هم آن طور که باید و شاید استقبال نمی‌کنند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه هر تئاتر باید مدت زمان بیشتری به روی صحنه برود، این بازه زمانی را در اصفهان بسیار کم دانست و افزود: برخی از تئاترها در تهران به مدت یک‌سال اجرا می‌شود اما این موضوع در اصفهان مشاهده نمی‌شود و در صورت اجرای تئاتر، این اجرا فقط در مدت کوتاهی به روی صحنه می‌رود. رئیس حوزه هنری استان اصفهان جایگاه تئاتر طنز را در میان اجراها و نمایش‌ها خالی دانست و متذکر شد: مسائل مختلفی که باعث جذب مخاطب برای علاقمندی به تئاتر وجود دارد که یکی از آنها تنوع در ژانر تئاتر است که اگر فردی برای نخستین بار به تماشای یک اجرای نمایش زنده نشست بار دیگر نیز برای تماشای اجراهای دیگر رغبت کند.

البته از بی‌توجهی مسئولان فرهنگ و هنر کشور به عنوان یکی از عوامل بازدارنده ترویج فرهنگ تئاتر در میان مردم نباید گذشت اما ایجاد بخشی از زیرساخت‌های هنری برای اجرای تئاتر در کشور همت سینماگران و کارگردانان کشور در نیم قرن اخیر را می‌طلبد. نقش بی‌بدیل نوع نگاه مردم به تئاتر نیز از اهیمت بالایی برخوردار است به طوری که پرداخت هزینه ورود به سالن اجرای نمایش که بهای آن کمتر از یک ساندویچ است برای مردم بسیار سخت و سنگین خواهد؛ باید مشخص شود که مردم همان‌قدر که حاضر به پرداخت بهای یک ساندویچ برای سیر شدن شکم خود هستند حاضر به پرداخت بهای دیدن یک نمایش برای سیر شدن فرهنگ خود هستند یا نه؟ یکی از کارگردانان تئاتر در شهر اصفهان با ابراز تاسف از ایجاد محدودیت‌های سلیقه‌ای برای برگزاری تئاتر می‌گوید: فقر فرهنگی اگرچه در کلام کمتر به گوش رسیده باشد اما با کمی تامل، نمود آن در عمق جامعه بسیار مشهود است و این معضل در درازمدت آسیب‌های جدی بر فرهنگ و عقیده جامعه خواهد گذاشت و این درحالی است که معطوف شدن به رفع مشکلات اقتصادی اولویت کشور در دهه‌های اخیر بوده و هست که تغذیه فرهنگی مردم را به حاشیه برده است. وی در ادامه می‌افزاید: رسانه‌های مختلف هم با کمتر پرداختن به نقش بسزای تئاتر در راستای ارتقای نگاه هنری مردم نسبت به عرصه سینما در رکود این هنر بی‌تقصیر نیستند که خروجی آن در نوع فیلم‌سازی کارگردانان مشهود است و باعث شده تا آنان برای ارضای مردم و جذب آنها به سینما رو به ساختن فیلم‌های صرفا پربیننده نه معناگرا هستند، اگرچه با ارتقای فرهنگ سینمایی مردم فیلم معناگرا نیز با مخاطبان زیادی مواجه خواهد شد.

ابراز تاسف کارشناسان سینمایی کشور از کاهش دید هنری مردم برای روی آوردن به تئاتر و سینما راه به جایی نخواهد برد و گرایش مردم به این مهم در عرصه فرهنگ و هنر کشور ارائه راه‌حل‌های اجرایی برای این امر را می‌طلبد، با این حال همین مقدار ابراز دغدغه سینماگران برای تئاتر می‌تواند تلنگری به مردم برای توجه بیشتر به این موضوع باشد. سیدمصطفی حسینی؛ مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: تلاش تیم عملیاتی بازسازی و ترمیم حوزه هنری این بود که سالن سینما فلسطین با رویکردی دو منظوره برای نمایش تئاتر و فیلم‌های سینمایی آماده شود که خوشبختانه برای اکران فیلم‌ها در نوروز 95 آماده شد؛ بازسازی این سالن با دارا بودن 600 صندلی هزینه‌ای بالغ بر 1.5 میلیارد تومان در بر داشته است. جای تامل است که سند چشم‌انداز فرهنگ‌سازی برای ایجاد تمایل خودکار مخاطبان برای دیدن نمایش‌های فاخر و به تبع آن فیلم‌های سینمایی پرمعنا همچنان هنوز روی میز کار متولیان فرهنگ و هنر کشور خاک می‌خورد و شاید عدم تامین بودجه کافی برای حمایت از تئاتر و سینما در کشور گاها تعمدا صورت می‌گیرد. مهدی‌ جمالی‌نژاد؛ شهردار اصفهان نیز پیرامون وضعیت تئاتر اصفهان گفت: مردم از گذشته اصفهان را با تئاتر می‌شناسند به‌خصوص تئاتر طنز، بر همین اساس برنامه‌ریزی‌شده تا پروژه سالن تئاتر شهر در خیابان چهارباغ تا سال آینده آغاز شود که همچنان در حال پیگیری خرید زمین‌های اطراف برای وسعت بیشتر این مکان هستیم. ******************* گزارش از یوسف الشریف ******************* انتهای پیام/63056/صا40

95/01/29 :: 16:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن