واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چگونگي نوآوري و خلاقيت در تئاتر ديني / 21حميد پورآذري:حصارهايي كه دور خود كشيدهايم مانع تعالي تئاتر ديني است
گروه هنر: تئاتر ديني ما زماني موفق است كه زبان جهاني داشته باشد. آنقدر در عرصه تئاتر ديني، خودمان را محصور و مقيد به برخي از مسائل كردهايم كه نتوانستهايم فراتر از اين حصارها گامي برداريم.
«حميد پورآذري» نويسنده و كارگردان تئاتر با اشاره به مطلب فوق در گفتوگو يا خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در مورد نامگذاري سال 87 با عنوان نوآوري و شكوفايي و تاثير اين شعار بر شكوفايي تئاتر ديني و قرآني كشورمان گفت: با تكيه ظاهري بر نامگذاريها هيچ اتفاقي نميافتد بلكه بايد متوليان و سياستگذاران به اين نامگذاري مقيد شوند. اگر تمام توان و هم و غم مسئولان در جهت تحقق چنين شعاري باشد حتماً به اثرات سازندهاي دست پيدا ميكنيم.
كارگردان «غلتشنها» در ادامه با تاكيد بر اراده جمعي براي تحقق نوآوري و خلاقيت بيان كرد: همه بايد فعل خواستن را صرف كنند و با يك همدلي و وفاق سعي در زمينهسازي تحقق چنين موقعيت مهمي داشته باشند.
وي در بخش ديگر گفتههايش افزود: متاسفانه تلاشهايي در حال شكلگيري است كه هويت تئاتر قرآني را از ساير گونههاي تئاتري جدا كنند كه از نگاه من اين جداسازي درست نيست. هر تئاتري كموبيش مضموني انساني و معنايي دارد و نميتوان با اين جداسازي بگوييم برخي تئاترها قرآني نيست.
پورآذري ادامه داد: راه دشوار و سختي را براي دستيابي به يك تئاتر هدفمند و ارزشمند ديني در پيش داريم. تئاتر ديني ما زماني موفق است كه زبان جهاني داشته باشد. آنقدر در عرصه تئاتر ديني، خودمان را محصور و مقيد به برخي از مسائل كردهايم كه نتوانستهايم فراتر از اين حصارها گامي برداريم.
كارگردان «يك نوكر و دو ارباب» افزود: به لحاظ امكانات صحنهاي از قبيل دكور و نور و امكانات تمريني نيز با مشكلات عديدهاي روبهرو هستيم. تئاتر ديني نيازمند توجه و عنايت ويژهاي است زيرا با موضوعات مهمي مواجه است. تئاتر در قرن حاضر يك زبان جهاني دارد و بايد با ملزومات آن همگام و همسان شد و مخاطب براي ارتباط بهتر نياز دارد نكته و مسئله جديدي بر روي صحنه تئاتر ببيند كه قبلاً آن را در جاي ديگري نديده است.
پورآذري با تاكيد بر بيبديل بودن رويكردهاي تئاتر ديني خاطرنشان كرد: حرفهاي مهم و انسانشناختانه را بايد در قالب و فرمهاي جديد به مخاطب عرضه كرد و باعث شگفتزدگي مخاطب شد و فطرت دينخواه او را تحريك كرد تا به دنبال عرصههاي جديد برود.
اين نويسنده درباره نوآوري و خلاقيت براي حضور بينالمللي تئاتر ديني گفت: در وهله اول بايد دستآوردهايمان را در اين مسئله حفظ كنيم و سپس با آزمودن شيوههاي جديد زمينه مناسبي براي حضور مقتدرانه و مفيد تئاتر قرآني فراهم كنيم. هميشه عادت داريم كه مسائل مربوط به گذشته را از بين ببريم در صورتيكه نوآوري معنايش مترادف با نابودي مسائل گذشته نيست.
اين كارگردان در بخش پاياني گفتههايش افزود: فراهم كردن امكاناتي مناسب براي اينكه تعداد بيشتري از هنرمندان امكان فعاليت را پيدا كنند مسئله حايز اهميتي است. وقتي كه هنرمندي به صورت مدام در حال كار كردن باشد نياز به مطالعه و ارتقاي سطح كاريش را احساس ميكند و به سمت تحقيق، پژوهش و مطالعه ميرود كه به خودي خود همين امر باعث بروز خلاقيت و نوآوري در كارشان ميشود در حاليكه وقتي اصلا فرصت اجرا پيدا نميكند اين احساس نياز نيز در او شكل نميگيرد.
دوشنبه 27 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]