واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علی ندایی در گفتگو با مهر:
اسبها شاهدان تاریخ هستند/ اسطورههایی که طراحی شدند
شناسهٔ خبر: 3664907 - دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
نمایشگاه طراحی های علی ندایی با عنوان «از لا به لای اسطوره ها» این روزها در گالری آتبین برپاست؛ آثاری که هنرمند در آنها با استفاده از خط و حذف پس زمینهها به سراغ خلق مفاهیم رفته است. به گزارش خبرنگار مهر، علی ندایی سالهاست که سوژه کارهایش اسطوره ها هستند. او این بار مجموعه «از لابهلای اسطورهها» را در گالری آتبین به نمایش گذاشته است که مجموعه طراحی های این هنرمند است. هیبت اسب، شیر یا سوارها از لابهلای خطوط پر تحرک ندایی روی پس زمینه های تیره قابل تشخیص است. استفاده از رنگ طلایی و نقره ای در پس زمینه تیره جلوه این فیگورها را بیش از پیش به چشم می آورد. علی ندایی درباره آثار این نمایشگاهش به خبرنگار مهر گفت: طراحی ها معمولا از تراوشات ذهنی هنرمند بیرون می آید و شما به عنوان نقاش برای کشیدن یک اثر ابتدا طرح هایی را می زنید. من شخصا برای کشیدن یک تابلو ممکن است هزار طرح بزنم مثلا برای کشیدن دست پرسوناژ اثرم صدها طرح بزنم. آن طرح ها احساس واقعی من است. به نظر من اگر یک تابلوی نقاشی را مثل یک بچه ای که به دنیا می آید در نظر بگیریم، ۹ ماه بارداری همان طراحی هاست. وی ادامه داد: من در این طراحی ها می خواستم درخشش رنگ و فرم را ببینیم برای همین پس زمینه را حذف کردم. شما وقتی می خواهید ارزش رنگ و فرم را ببینید روی بوم سفید کار می کنید و وقتی می خواهید درخشش رنگ و فرم را ببینید روی بوم تیره. ندایی همچنین درباره استفاده اش از اسطوره ها گفت: برای من استفاده از داستانهای شاهنامه در حد الهام گرفتن است وگرنه ممکن است در یکی از کارهایم مثلا با استفاده از داستان رستم و سهراب، اثری خلق کنم که سهراب رستم را بکشد. اما برای من اسب ها بسیار مهم هستند چون به نظرم آنها شاهدان همیشگی تاریخ هستند. شاهد جنگ های بسیاری بوده اند و اساسا از زمانی که تمدن نبوده تا الان اسبها ناظر تاریخ انسان ها بوده اند. شیر نیز در فرهنگ ما یک وجهه اسطوره ای دارد.
او در پاسخ به این پرسش که چرا به نظر وی طراحی به خودی خود کامل نیست نیز گفت: قضیه ابزاری است که شما انتخاب می کنید. در همه جای دنیا طراحی از نقاشی جداست و بینالهای طراحی و نقاشی هم از هم جدا هستند. بسیاری هم این سوال را مطرح می کنند که آیا بین نقاشی و طراحی مرزی هست و یا وقتی یک اثر نقاشی انجام شد باید طرح هایش مستقل بماند یا نه. من می گویم طراحی تراوشات ذهنی هنرمند است، اما بعد یک ابزاری را برای اجرای آن تراوشات ذهنی انتخاب می کنم که با آن ابزار تبدیل به نقاشی می شود. وی در پایان گفت: به نظر من مرز طراحی از نقاشی جداست. طراحی مفهومش در یک تک اثر نیست بلکه در مجموعه ای از طرح هاست در حالیکه نقاشی ماحصل یک مجموعه طراحی است و به شکل مجرد مفهومش در خودش است. علی ندایی متولد ۱۳۳۶ آبادان و فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران است. ندایی طراحی و نقاشی را از سال ۱۳۶۲ و از زمان ورود به دانشکده هنر آغاز کرده است. او از سال ۶۸ تا امروز بیش از ۲۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه های ایران داشته و در نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی شرکت داشته است. نمایشگاه «از لابهلای اسطورهها» تا آخر این هفته در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی عصر قبل از چهارراه پارک وی کوچه خاکزاد پلاک ۴۲ برپاست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]