تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826151397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو ویژگی منتظران حضرت مهدی (ع) در جامعه مهدی باور - خبرگزاری صدای افغان


واضح آرشیو وب فارسی:آواپرس (افغانستان): تمام ادیان آسمانی موجود در دنیا به گونه ای قائل به مهدویت هستند . آنها هرچند نام مهدی (ع) در اندیشه ی شان جایی ندارد و در فرهنگ و منبع دینی شان هم نمی توان چنین عنوان خاصی را پیدا نمود ، اما همه ی آنها می گویند روزی خواهد شد و هدایتگری به عنوان منجی خواهد آمد و ناجی این عالم و جهان آفرینش و انسانها خواهد شد . در میان مذاهب اسلامی هم ، فرهنگ مهدویت وجود دارد و آنها نیز قائل به مهدی و منجی هستند . البته در اندیشه اهل سنت مهدی امت از نسل امام حسن (ع) یعنی حسنی بوده و مادرش از نسل امام حسین (ع) و هنوز تولد نیافته است . در فرهنگ شیعه بحث مهدویت یکی از مهم ترین و عمیق ترین مباحث عقیدتی به حساب می آید و ماحصل اعتقاد به امامت بوده و وصایت بدان ختم می شود . این اندیشه عمیق شیعه از اصل قران و روایات و احادیث صحیح نبوی (ص) و امامان معصوم عایهم السلام اخذ گردیده و مبتنی می باشد . در طول تاریخ مباحث زیادی چون ویژگی های فردی ،سیاسی ، اجتماعی حضرت مهدی ، علایم و نشانه های جهان در هنگامه ظهور و حضور حجت (ع) ، انسان عصر ظهور چگونه خواهد بود ، تا بدانجا که حتی نوع پوشش ، چگونگی گفتار و آداب و رفتار مردم را نیز یادآور شده است . در این نوشتار علی رغم وجود مباحث فراوان و پر اهمیت تلاش شده است به صورت گذرا به ویژگی ها و وظایف منتظران حضرت مهدی (ع) در جامعه معتقد به مهدویت اشاره گردد . آنان که گام در راه انتظار نهاده و دل به نگاه و توجه مهدی سپرده اند ، کردار و خصلت شان و البته تمامی ویژگی های فکری ، عاطفی و رفتاری شان توسط فیض پروردگار به خودش نزدیک گردیده و سعی می شود تناسب میان مهدی و پیروانش هویدا گردد . خدا محوری و عبادت پروردگار : براساس روایات صحیح و فراوان و تصریح بزرگان دینی ما ، خداجویی و توحید سنگ زیربنای و سرلوحه ی تمامی عقاید و ویژگی های یاوران حضرت مهدی (ع) می باشد . زیرا کسانی که منتظر فرج است خداوند را به شایستگی شناخته و از این ره رو تمام وجودشان غرق جلوه ی نور پروردگار می شود . چون هدف از اعتقاد به ظهور کمال و نهایت بندگی و رسیدن به پروردگار است . امام صادق (ع) این ویژگی منظران حضرت مهدی (ع) را اینگونه بیان فرموده است : رجالٌ کاَنَ قُلُوبُهُمْ رُبُر الحدیر لا یَشوبُها شکٌ فی ذاتِ الله . انسانهایی که گویا دلهایشان پاره های اهن است ، غبار تردید در ذات مقدس پروردگار خاطرشان را نمی آلاید . در روایات فراوان به این ویژگی پرداخته شده است . حضرت علی (ع) این یگانه ماهی دریای بندگی ، وقتی به این ویژگی یاوران حضرت مهدی اشاره می کند ، آنان را اینگونه تحسین می کند... رجالٌ مُوْمنون عَرَفوا اللُه حَقَ معرفتِهِ وَ هُمْ انصارُ المهدی فی اخر الزَّمان . مردانی مومن هستند که خداوند را به شایستگی شناخته اند ، آنان یاوران مهدی (ع) در آخر الزمان یعنی هنگامه ی ظهور حضرت هستند . منتظران حضرت مهدی برای آنکه بکوشند تا بتوانند جامعه را برای حضور حضرتش آماده کنند مردان عبادت و نیایش هستند . به تعبیر یکی از بزرگان شیران روز و نیایش گران شب هستند . البته نه عبادتی عادت گرایانه و یا چون پرستش مزدوران و تاجران ، بلکه نیایش عارفانه و دل در گرو پروردگار سپردن . عبادت آنان عبادت آزادگان است ، روح بندگی و راز و نیاز با تمام وجودشان پیوند خورده است . همواره خود را در محضر خداوند می بینند و می یابند رجالٌ لا ینامونَ اللیلَ لَهُمْ دَوِیٌ فی صَلاتِهِمْ کَدَوِیِّ النحل ، یبیونَ قیاماً علی اطرافِهِمْ ، رُهْبانٌ باللیلِ اَسَدٌ بالنَّهار . مردانی که سبک خوابند و در نماز به سان زنبور عسل زمزمه کنان ، در حال قیام و عبادت شب را سحر می کنند ، عابدان شب و شیران روزند . خود آن وجود بی بدیل ، بعد از ظهور و در کوران مشکلات ، فتح ها و پیروزی ها توصیه اش به یاران و پیروان مکتبش یاد خداست و پیروی محض از پروردگار . آن حضرت در سفر و حضر و جنگ و صلح ، انصارش را به تعبد و تضرع سفارش می کند تا مقصد فراموش نگردد و پیروزی های پی در پی انان را به غفلت و غرور دچار نسازد و پیوسته پیروزی را از جانب خدا ببینند و مناجات و نماز را کلید نصرت . امام باقر (ع) با اشاره به همت والای حضرت ولی عصر(ع) و یارانش در عبادت و بندگی می فرماید : حَتّی اذا صَعِدَ النجف قالَ لِاصحابِهِ تَعَّبدوا لَیلَتَکُمْ فیبتوُنَ بینَ راکعٍ و ساجدٍ یَتَضَّرعونَ اِلیٰ الله . چون آن حضرت به شهر نجف برسد به یاران خود سفارش می کند که امشب را به عبادت به روز آورید ، و یاوران آن حضرت برخی در رکوع و برخی در سجده شب را به صبح می رسانند . - محبت به حضرت مهدی (ع) : یکی دیگر از ویژگی های منتظران و یاوران حضرت مهدی (ع) محبت به آن حضرت است چون دل وصل به حلقه ی پروردگار است ، و رفتار بر محور رضایت پروردگار دور می زند ، این محبت گاه به زن و فرزند است ، گاه به پدر و مادر است و گاه به بزرگان دین و علما و گاه به نائب امام زمان (ع) . حالا چرا در این صاحت ها تبلور می یابد ؟ زیرا همه ی این محبت ها طرق سعادت و فلاح است و خود پروردگار به آنها سفارش فرموده است . اما زیباترین و کاملترین محبتی که در این عالم وجود دارد محبت به حضرت مهدی علیه السلام می باشد . در زمان غیبت حضرت این محبت توسط اعمالی چون شادی در ولادتش که بسیار هم در روایات تایید شده است ، دعا برای سلامتی حضرت ، دعا و تضرع برای تعجیل در ظهور ، صدقه دادن به نیت حضرت و دعای ندبه خواندن حاصل و ظاهر می گردد . با آمدن حضرت محبت به او حد نهایت می رسد و کامل و سرشار و لبالب می گردد تا انجا که امام صادق (ع) می فرماید : یتمَسَّحُونَ بِسَرْجِ الامام یَطلبونَ بذلک البرکة . به جهت عشق و علاقه وتبرک به زین اسب آقا دست می کشند .همین عشق مالامال است که یاوران حضرتش او را در نبرد ها چونان نگین انگشتر در برمی گیرند و هستی شان سپر بلای مهدی فاطمه می کنند . امام صادق (ع) در این باره می فرمایند : یحُفونَ بِهِ وَ یَتونَهُ بانْفُسِهِمْ فی الحرب . آنان در میدان رزم او را در میان می گیرند و در جنگ ها با جان خود از آن حضرت حفاظت می کنند . نتیجه گیری : در یک نگاه کلی آنچه که از این دو ویژگی منظران حضرت مهدی (ع) بدست می آید خود سازی و آمادگی و آماده شدن و آماده ساختن جامعه است . بدون تردید افراد جامعه ای که منتظر ظهور حضرت است ، آن هم ظهوری که برای ما معلوم نیست پس باید آمادگی داشته باشد و این آمادگی را حفظ نماید ، چون او سرباز است... مجلسی ، بحارالانوار ، ج ۲ ص ۳۰۸ قندوزی جنفی ، الزام الناصب ، شیخ علی یزدی حائری ، ج ۲ ص ۲۰ مجلسی ، بحارالانوار ، ج ۲ ص ۳۰۸ یحیی صالح نیا ، تنها برفراز ، ص۱۱۱ مجلسی ، بحارالانوار ، ج ۵۲ ص ۳۰۸ : یحیی صالح نیا ، تنها بر فراز ، ص ۱۱۲ نویسنده: سید محسن سجادی مرجع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) قم


شنبه ، ۱خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آواپرس (افغانستان)]
[مشاهده در: www.avapress.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن