تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820166614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش - 26 دلفين‌ در انگلستان زمين‌گير شدند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: دانش - 26 دلفين‌ در انگلستان زمين‌گير شدند
دانش - 26 دلفين‌ در انگلستان زمين‌گير شدند

ترجمه كاوه فيض‌اللهي: معاينات پس از مرگ نتوانسته‌اند علت بدترين به‌گل‌نشستن دسته‌جمعي دلفين‌ها در انگلستان در تقريبا 30 سال اخير را مشخص كنند. به نظر مي‌رسد 26 دلفيني كه روز نهم ژوئن در چهار نقطه مختلف از ساحل كورنوال يافته شدند، بر اساس معايناتي كه روي هفت تا از اين پستانداران انجام شد، پيش از به‌گل‌نشستن كاملا سالم و سرحال بودند. قرار است در چند روز آينده روي 19 دلفين باقيمانده معاينات پس از مرگ بيشتري انجام شود. گروه نجات حيات دريايي غواصان انگلستان اين مرگ‌ومير دلفين‌ها را به عنوان بزرگ‌ترين به‌گل‌نشستن دسته‌جمعي پستانداران دريايي در 27 سال گذشته توصيف كرده‌ است.
رئيس گروه، آلن نايت (A. Knight)، مي‌گويد در انگلستان يا در كشورهاي خارجي هرگز چنين چيزي نديده بود. نايت مي‌گويد به‌گل‌نشستن‌هاي دسته‌جمعي عادي هنگامي اتفاق مي‌افتند كه يك دلفين در تعقيب ماهي در ساحل رودخانه‌اي به دام مي‌افتد و سپس فريادهاي درماندگي‌اش دلفين‌هاي ديگر را جذب مي‌كند. اما در اين مورد چنين چيزي بعيد به نظر مي‌رسد زيرا به‌گل‌نشستن‌هاي اخير در چهار نقطه مختلف روي داده است. به اعتقاد نايت اين جانوران احتمالا بايد از يك شكارچي يا از يك صداي زيرآبي وحشت و رَم كرده باشند. او مي‌گويد «هرگز چيزي مانند اين را نشنيده‌ام، در انگلستان كه قطعا و در جاهاي ديگر نيز احتمالا. نظر شخصي خودم آن است كه نوعي مزاحمت موجب وحشت اين جانوران شده است.»
نايت مي‌گويد تحقيقاتي در جريان است تا معلوم شود كه اين علت آيا كشتيراني بوده است يا معدن‌كاوي يا مانورهاي نظامي. او مي‌گويد «ممكن است كار جانوران شكارچي هم باشد اما بعيد است در اين آب‌ها چيزي باشد كه آنها را بترساند.» نيروي دريايي سلطنتي اعلام كرده است كه هيچكدام از كشتي‌هايش در آن روز فعال نبودند. آن روز صبح ساعت هشت و نيم گارد ساحلي وقتي گردشگري در يك مهمانخانه دلفيني را ديد كه در پورث‌كريك نزديك فالموث به گل نشسته است، وضعيت آماده‌باش اعلام كرد. وقتي براي آغاز عمليات نجات به ساحل رسيدند، دلفين‌هاي ديگري نيز به گل نشسته بودند. تصور مي‌شود شايد نخستين دلفين پيام درماندگي ارسال كرده و ديگران را به سوي رودخانه پركوئيل كشانده باشد.
نيل اوليور از گارد ساحلي فالموث مي‌گويد «ابتدا يكي شناكنان آمد و در آب‌هاي كم‌عمق جهت‌يابي‌اش مختل و سرگردان شد. سپس آواي درماندگي سر داد و ظاهرا ديگران دنبال‌اش آمده‌اند و با خودشان گفتند، برويم ببينيم آنجا چه خبر است.» غواصان، ماموران آتش‌نشاني، حفاظت‌گرايان و قايق‌هاي نجات در اين عمليات نجات دلفين‌ها شركت داشتند. ديو نيكول، راننده يكي از قايق‌هاي نجات، مي‌گويد: «صحنه كشتار با لاشه‌هايي كه همه جا افتاده بودند هولناك و ناگوار بود، اما ما نهايت تلاش‌مان را براي كمك مي‌كنيم و همچنان به حمايت از گروه‌هاي كارشناسي ادامه مي‌دهيم. سعي كرده‌ايم به دلفين‌هايي كه هنوز زنده‌اند كمك كنيم و تاكنون موفق شده‌ايم پنج تا از آنها را به آب بازگردانيم. فكر مي‌كنيم اين گله در اثر فريادهاي كمك بعضي از اعضاي خويش كه در آب كم‌عمق نهر گير افتاده بودند به آنجا كشيده شدند.»
نايت نمي‌تواند بگويد چند دلفين نجات داده شده‌اند اما فكر مي‌كند احتمالا نزديك به 40 دلفين به ساحل افتاده‌اند. سخنگوي گروه نجات نيروي دريايي سلطنتي انگلستان اعلام كرد خدمه سه قايق نجات توانسته‌اند كمك كنند پنج دلفين به آب‌هاي عميق‌تر بازگردانده شوند. وقتي گروه نجات رسيد بسياري از دلفين‌ها مرده بودند و دلفين‌هاي ديگر در آب‌هاي كم‌عمق داشتند جان مي‌دادند. توني وودلي، سخنگوي ملي گروه نجات حيات دريايي غواصان انگلستان، مي‌گويد اين موسسه خيريه براي اين عمليات از تمام امكانات خويش استفاده خواهد كرد. «از سال 1981 كه نهنگ‌هاي راهنما (Pilot Whale) در ساحل شرقي انگلستان به گل نشستند تاكنون حادثه مشابهي در اين ابعاد ديده نشده است. چنين چيزي فوق‌العاده نادر است. داريم به مردم هشدار مي‌دهيم كه بسياري از آنها خواهند مرد اما شايد ما بتوانيم تعدادي از آنها را نجات دهيم. از نظر تداركاتي، چنين عمليات نجاتي مانند يك ميدان مين است. مديريت آن بسيار دشوار است. بايد همه دلفين‌ها را با هم برد؛ اگر يكي دوتا از آنها را از سيستم رودخانه دور كنيد، به محض آنكه بتوانند به گروه اجتماعي اصلي باز خواهند گشت.»
ليز ايونس- جونز براي پروژه تحقيقاتي به‌گل‌نشستن آب‌بازان (Cetacea) در انگلستان كار مي‌كند كه به‌گل‌نشستن نهنگ‌ها و دلفين‌ها در سواحل انگلستان را تحت نظر دارد و بررسي مي‌كند. لاشه‌ها به باغ‌وحش لندن برده خواهند شد تا در آنجا اين گروه پژوهشي بتوانند براي حذف بيماري از فهرست دلايل احتمالي مرگ، تحقيقات پس از مرگ و پژوهش‌هاي آزمايشگاهي انجام دهند. ايونس- جونز مي‌گويد «در مجموع دلايل متعددي براي به‌گل‌نشستن دلفين‌ها وجود دارد. ممكن است بيماري يا كهولت سن باشد كه در اين مورد بعيد به نظر مي‌رسد. اختلال در سيستم جهت‌يابي از ترس يك شكارچي طبيعي يا سروصداهاي داراي منشأ انساني در دريا از همه محتمل‌تر است؛ هرچيزي كه آنها را ترسانده و به ساحل فرستاده باشد. يا در هنگام صيد ماهي ممكن است گيج شده و سرانجام سر از رودخانه درآورده باشند.»
ايونس - جونز مي‌گويد اگرچه دلفين‌ها خارج از آب مي‌توانند نفس بكشند، مجموعه‌اي از، ازدست دادن آب بدن، استرس و جاذبه زمين سرانجام آنها را خواهد كشت. «از آنجا كه به وضعيت شناور عادت دارند، وقتي به ساحل مي‌افتند، اندام‌هاي داخلي‌شان به طرزي باورنكردني سنگين مي‌شوند و روي دستگاه‌هاي بدن‌شان كه رو به از كار افتادن مي‌روند فشار مي‌آورند.»
در انگلستان اگر كسي نهنگ يا دلفين به‌گل‌نشسته‌اي ببيند كه هنوز زنده است بايد با گروه نجات حيات دريايي غواصان تماس بگيرد و در صورتي كه مرده بود بايد با پروژه تحقيقاتي به‌گل‌نشستن آب‌بازان و مسوولان محلي تماس بگيرد. (با وجود آنكه به‌گل نشستن آب‌بازان در سواحل جنوب ايران به كرات رخ مي‌دهد، هرگز پروژه‌اي تحقيقاتي با كمك سازمان‌هاي بين‌المللي در كشور راه‌اندازي نشده و مردم بومي نمي‌دانند در اين موارد با چه نهادي بايد تماس بگيرند يا اصلا بايد تماس بگيرند يا نه ــ م).
Guardian, Jun. 10, 2008
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن