تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816924418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ميزگرد توافقنامه امنيتي عراق با آمريكا و تاثير آن بر ايران -1 صادقي: اراده منطقه‌اي و نه يكجانبه‌گرايي آمريكا بحران عراق را حل مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ميزگرد توافقنامه امنيتي عراق با آمريكا و تاثير آن بر ايران -1 صادقي: اراده منطقه‌اي و نه يكجانبه‌گرايي آمريكا بحران عراق را حل مي‌كند
خبرگزاري فارس: يك كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينكه در حل مسئله عراق اراده منطقه‌اي لازم است، گفت: آمريكا بايد به صورت منطقي و با مشاركت كشورهاي همسايه عراق به ويژه ايران امنيت عراق را سازماندهي كند.


محمد صادقي كارشناس مسائل خاورميانه و خليج فارس كه در ميزگرد «توافقنامه امنيتي عراق با آمريكا و تاثير آن بر ايران» در محل خبرگزاري فارس سخن مي‌گفت، اجماع و اراده كشورهاي منطقه را تنها راه حل برون‌رفت از بحران عراق دانست و اظهار داشت: همانطور كه مسئله لبنان با همكاري كشورهاي منطقه به نقطه مطلوبي رسيد، اگر اراده منطقه‌اي در مسئله عراق به كار برده شود قطعاً مشكلات امنيتي، اقتصادي و سياسي اين كشور حل خواهد شد.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره در عراق به دنبال ثبات و توسعه بوده است، افزود: تنها راه توافق در عراق اين است كه آمريكايي‌ها به دنبال حذف بقيه نباشند و با مشاركت دادن كشورهاي منطقه و همسايه عراق اين بحران را حل كنند، يكي از راه‌هايي كه مي‌تواند عراق را از اين وضعيت نجات دهد استفاده از كشورهاي منطقه است كه از هرنظر با عراق جوانب مشترك دارند و مي‌توانند آينده اين كشور را امن كنند.
اين كارشناس با بيان اينكه اگر مرزهاي عراق ناامن شود قطعاً كشورهاي هم‌مرز واكنش نشان مي‌دهند، تصريح كرد: آمريكايي‌ها همواره ادعا مي‌كردند كه مرزهاي عراق از طرف كشورهاي همسايه تهديد مي‌شود ولي بعد از سقوط صدام هيچگونه تهديدي از كشورهاي همسايه عليه عراق صورت نگرفته است و آمريكايي‌ها نيز با گذشته 5 سال هيچگونه اهدافي را براي عراقي‌ها اثبات نكرده‌اند و از اين پس نيز نخواهند توانست.
صادقي با بيان اينكه در حال حاضر افكار عمومي كشورها به گونه‌اي است كه مصالح ملي اشان را تشخيص مي‌دهند، گفت: آمريكايي ها اگر فكر مي‌كنند مي‌توانند امنيت عراق را تامين كنند سخت در اشتباهند چون تصور مي‌كنند كه با حضورنظامي و قدرت اقتصادي مي‌توانند عراق را به جلو ببرند اما بدانند كه با يكجانبه‌گرايي و تهديد نمي‌توانند آن خواسته‌ها را تحقق ببخشند.
اين كارشناس مسائل خاورميانه و خليج فارس با اشاره به اينكه اگر سياست كشورهاي منطقه در مورد عراق سازماندهي شود مشكلات اين كشور هم حل مي شود، گفت: اگر آمريكا بپذيرد كه به تنهايي نمي‌تواند مسائل عراق را حل كند و به مشاركت كشورهاي همسايه اين كشور در كنار خود تن دهد، مسئله عراق حل شدني است.
وي افزود: آمريكا به صورت انفرادي دنبال منافع خود در عراق مي باشد و در نگاه منطقي به عراق متوجه مي‌شويم كه عراق به لحاظ ذخاير نفت و زيرساخت‌ها آينده بسيار درخشاني دارد، اينكه آمريكايي‌ها بخواهند نوع حكومت و امنيت را براي عراق تعريف كنند، اجحاف كرده‌اند.
صادقي با بيان اينكه اين توافقنامه نشان مي‌دهد كه آمريكا دنبال حضور دائم در عراق است، يادآور شد: چگونه با وجود پيشرفته‌ترين ابراز نظامي و امنيتي در عراق باز هم شاهدترور و قتل و كشتار غيرنظاميان، كودكان و ملت مظلوم عراق هستيم ، آمريكايي‌ها مي‌بايست تاكنون در اين ظرف زماني امنيت را براي عراق تامين و نيروهاي عراقي را براي استقرار امنيت آماده مي كردند.
وي افزود: امروزه همان شرايط سي سال ديكتاتوري سابق براي ملت عراق تكرار شده است و هيچگونه امنيتي براي اين اين ملت تامين نشده است، ملت عراق هنوز تيرباران مي‌شود، غيرنظاميان هنوز كشته مي‌شوند و عليرغم وجود چندين هزار نيروي نظامي آمريكايي در اين كشور هيچ امنيتي نيست آيا اين دموكراسي است؟
اين كارشناس با بيان اينكه نيت‌هاي آمريكا در عراق صادقانه نيست، متذكر شد: توافقنامه بين دوكشور زماني امضا مي شود كه شرايط طرفين متعادل باشد و اصول اوليه استقلال و حاكميت آن كشور رعايت شود ولي در اين توافقنامه آمريكا يكطرفه استقلال عراق را ناديده گرفته است.
وي در ادامه با اشاره به وضعيت نيروهاي آمريكايي در كويت پس از نجات اين كشور در جنگ دوم خليج فارس گفت: زماني كه آمريكايي‌ها كويت را از ارتش بعثي آزاد كردند، يكسري خواسته‌هايي را از ملت كويت مثل مصونيت سياسي و قضايي براي سربازان و اتباع خود گرفتند كه به دنبال آن هنوز هم از سوخت رايگان براي خودروهاي زميني، جنگده‌هاي هوايي و كشتي‌ها و ناوهواي دريايي خود دريافت كردند كه در عراق هم خواهان چنين وضعيتي هستند.
وي افزود: آمريكايي‌ها با وعده‌هايي براي نجات ملت عراق و ايجاد دموكراسي به اين كشور وارد شدند، 5 سال از اين قضيه مي گذرد و ناچارند طبق قواعد بين‌المللي عراق را ترك كنند در حالي كه اهداف آنها نشان نمي‌دهد كه عراق را ترك كنند.
صادقي در ادامه با اشاره به انگيزه‌هاي آمريكا براي ماندن در عراق تصريح كرد: آنها مدت‌ها دنبال پايگاهي در منطقه بودند و به تصورشان بود كه عراق پايگاهي دائمي منطقه‌اي براي رسيدن به اهدفشان خواهد بود و اين توافقنامه زمينه‌ساز چنين تصوري براي آمريكايي‌ها بود.
وي با بيان اينكه آمريكايي‌ها در عراق به دنبال امنيت نيستند، تصريح كرد: بيش از يك ميليون نفر از نيروهاي استخبارات، امن العام ، گارد ويژه صدام كه از بهترين نيروهاي امنيتي براي ساخت بمب و انجام اقدامات تروريستي در منطقه خاورميانه هستند، پس از سقوط صدام در عراق رها شدند.
اين كارشناس مسائل خاورميانه و خليج فارس در ادامه اظهارداشت:‌ هيچ عقل سليمي نمي‌تواند تأييد كند كه اگر دنبال امنيت سازي در عراق باشيم اين نيروها كه خبره‌ترين افراد براي ترور و بمب گذاري هستند آزاد و رها باشند اين دليلي است بر اينكه آمريكا در عراق دنبال امنيت نيست.
وي در پايان خاطرنشان كرد : ملت عراق ملت باثبات و آگاهي است و قادرند مسائل كشورشان را خودشان رفع كنند درحاليكه آمريكايي ها دنبال اين هستند كه وضعيت بي‌ثباتي در عراق استمرار يابد تا بتوانند بهانه‌هاي لازم براي حضور خود را فراهم كنند.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن