تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816613718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا پرايد متهم رديف اول است؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: آيا پرايد متهم رديف اول است؟
هر زمان كه نامي از سوانح رانندگي و تلفات جاني‌درجاده هاي ايران به گوش مي رسد ناخودآگاه انگشت اتهام به طرف خودروي پرايد نشانه مي رود.
آفتاب : هر زمان كه نامي از سوانح رانندگي و تلفات جاني‌درجاده هاي ايران به گوش مي رسد ناخودآگاه  انگشت اتهام به طرف  خودروي پرايد نشانه مي رود. در سال هاي اخير نيزشاهد انتشار اخبار و عكس هاي دلخراشي از مرگ سرنشينان پرايد بوده ايم. ايراني ها بر اين باورند كه اين خودرو نقش مهمي در افزايش تلفات جاده اي دارد و همين مسئله حتي باعث شده تادستمايه طنزي تمام ناشدني براي فعالان شبكه هاي اجتماعي و البته به نمادي از يك خودروي نه چندان با كيفيت تبديل شود.

با تمام اين تفاسير اما اگر قرار باشد از زاويه اي ديگر نسبت به كيفيت اين خودروي ساخت داخل و نقش آن در رقم خوردن تصادفات بنگریم شايد اين واقعيت نمایانگر می شود كه فرهنگ رانندگي صاحبان پرايد هم در تشديد تصادفات بي اثر نيست و شايد نكته اي باشد كه تقريبا از ديد بسياري پنهان مانده است. به طور كلي، هر شركت خودروسازي در سراسر دنيا براي توليد محصولات خود فلسفه و هدف خاصي را دارد.  به عنوان مثال، برخي محصولات براي سفر در جاده هاي پرپيچ و خم و كوهستاني طراحي شده اند و البته ضمن كاربرد براي ساير مصارف عموما به دنبال تحقق خواسته مشترياني است كه خودرويي پرقدرت و قابل اطمينان براي سفرهاي خود مي خواهند. از يك سو، برخي خودروها براي خانم ها كاربرد بيشتري دارند چرا كه به لحاظ طراحي و مدل به دنبال جلب سليقه آنها است و اين مدل ها معمولا با استقبال چنداني از سوي آقايان مواجه نمي شود.

برخي خودروها به اصطلاح لاكچري محسوب مي شوند و سعي در جلب رضايت مشتريان لوكس پسند دارند. دسته بندي خودروها بر اساس كاربرد بسيار متنوع است. اما شايد عمومي ترين خواسته مصرف كنندگان از يك خودرو، مصرف سوخت پايين، قيمت و طراحي مناسب است. برآورده كردن اين انتظارات كه بخش اعظم توقع متقاضيان خريد خودرو را در برمي گيرد، دراولويت توليد بسياري از شركت هاي خودروسازي در سراسر دنيا قرار گرفته است. البته خودروسازي هاي مختلف در سراسر دنيا معمولا در رونمايي از محصولات خود همواره يكسري از دستورالعمل ها و توصيه ها براي استفادهرا به متقاضيان خريد ارائه مي دهند و اهداف اصلي از توليد خودروهاي خود را تشريح مي كنند. در حقيقت خودروسازان معتبر براي خريداران و جامعه هدف خود دقيقا توضيح مي دهند كه خودروي ساخت آنها چه كارايي دارد. درهمين حال، شايد جاي اين سوال پيش بيايد كه اصولا فلسفه توليد خودرويي مثل پرايد چه مي تواند باشد و براي استفاده از آن چه دستورالعمل هايي را بايد رعايت كرد. به طور كلي نمي توان از اين واقعيت به سادگي عبور كرد كه بالاخره برخي ويژگي هاي خودرويي مثل پرايدبراي بسياري از مصرف كنندگان و متقاضيان خريد خودرو مهم است. در حال حاضر در بازار فروش خودروهاي ايراني پرايد از نظرمصرف سوخت و هزينه نگه داري و البته قيمت شرايط مطلوب تري را دارد و همين ويژگي با توجه به زمزمه هاي هميشگي افزايش نرخ سوخت و نيز افزايش روزافزون هزينه هاي نگه داري ساير خودروها عملا باعث شده تا برخي همچنان ترجيح دهند پرايد سوار باشند و حتي مشاهده مي شود افرادي كه داراي يك خودروي مدل بالاي خارجي هستند دركنار‌آن سعي مي كنند يك پرايد هم داشته باشند. در اين ميان، اما جاي سوال پيش مي آيد با توجه به تقاضاي روزافزون براي خريد اين خودروي ايراني چگونه مي توان با مشكل اسف بار تصادفات پي در پي اين خودرو كنار آمد و آيا خودروي پرايد به تنهايي در افزايش تلفات جاده اي و سوانح اثر گذار است؟ براي پاسخ به اين سوال بايد يك واقعيت براي رانندگان شفاف شود. در حقيقت كمتر كسي به اين موضوع آگاهي دارد كه هر خودرويي كارايي و قابليت خاص خود را دارد و  همه خودروها عملكرد و ويژگي هاي يكساني ندارند. اما متاسفانه به دليل ضعف فرهنگ سازي و اطلاع رساني، رانندگان به اين واقعيت مهم پي نبرده اند.

از سوي ديگر كاملامشخص است كه عوامل مهمي و مختلفي در افزايش سوانح جاده اي تاثيرگذارند كه اين عوامل به تنهايي منجر به بروز تصادفات جاده اي مي شوند و دراين بين مدل خودرو نمي تواند تضمين كننده جان و سلامتي سرنشينان باشد. در رقم خوردن سوانح بر اساس تحقيقات انجام شده سن،جنسیت،تحصیلات،شغل،ميزان خطرپذيري، آشنا نبودن به فرهنگ رانندگي در جاده هاي مختلف، كمبود تعداد تابلوها و علائم هشدار دهنده در بزرگراه ها و آزادراه ها، سرعت وسبقت غيرمجاز ، خطاهاي انساني ناشي از عدم تمركز، بي تجربگي رانندگان، درگيري رانندگان با يكديگر و یا برخي رفتارهاي هيجاني و نمايشي رانندگان منجر به رقم خوردن تصادف و سوانح مختلف در جاده ها مي شود. با اين تفاسير و نقش عوامل فوق در بروز فاجعه اما متاسفانه به وضوع ديده مي شود كه به دليل ضعف فرهنگ سازي و البته شانه خالي كردن برخي نهادهاي مسئول در كاهش اثرگذاري عوامل فوق، صرفا خودروي پرايد را دليل رقم خوردن فاجعه هاي جاده اي معرفي مي كنند. جالب است بدانيم كه اخيراخبرهاي متعددي از تصادفات مرگبار برخي خودروهاي خارجي در جاده هاي مختلف كشور نيز منتشر شده كه حاكي از اين واقعيت است كه حتي برخي خودروهاي لوکس و معروفي كه از قضا به ايمني شهره هستند هم نتوانسته اند حفظ جان سرنشينان خود تضمين كنند. از همين روي مشخص است اينكه برخي صرفا مدل خودرو را در بروز تصادف عامل اصلي قلمدادمي كنند صرفا به دنبال پاك كردن صورت مسئله هستند و حلقه اصلي  و اثر گذار و اينكه اصلا به چه علت رانندگان بايد در موقعيت تصادفات شديد قرار بگيرند را پنهان مي كنند.  از آن سو، مشاهده مي شود پرايد سواران با وجود مشخص شدن ايمني پايين اين خودرو، بي مهابا مي تازند و در پيچ و خم ها و يا جاده هاي باراني و برفي هيچ نگراني از احتمال  بروز فاجعه ندارند. متاسفانه رانندگان پرايد اين مسئله را مد نظر قرار نمي دهند كه خودروي آنها و البته هيچ خودروي ديگر نمي تواند پاسخگوي رفتارهاي پرخطر باشد. اين مشكل خود حاكي از عدم فرهنگ سازي هاي لازم دراين باره است و به نظر مي رسد كه اگر پرايد سواران و البته رانندگان ساير خودروها با فرهنگ درست رانندگي آشنا باشند قطعا آمار تصادف هاي پي درپي به شدت پايين خواهد آمد. وظيفه فرهنگ سازي و اطلاع رساني هاي مكرر نيز برعهده رسانه ها ، سازمان هاي مردم نهاد و ساير ارگان ها و نهادها است و بهتر است قبل از آنكه همه مشكلات آمار بالاي تصادفات جاده اي را به گردن خودروها بياندازيم ابتدا تمهيدات لازم براي كاهش موقعيت هاي پرخطر رانندگي و احتمال تصادف درنظر گرفته شود و بعد به سراغ ايمني خودروها و نقش آنها در حفظ ايمني سرنشينان برويم. 




تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن