تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816409011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر،جاده صاف کن اقتصاد مقاومتی است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی: هنر،جاده صاف کن اقتصاد مقاومتی است رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی تاکید کرد:هنر ، جاده صاف کن اقتصاد مقاومتی است .
۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ساعت 13:27

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی،« اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» عنوان شعاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سال جاری مطرح شد. برای تحقق شعار فوق باید تمامی مجموعه های دولتی و خصوصی باید دست در دست هم دهند تا اقتصاد را از چنبره تحریم ها برهانند. اما در این میان نقش ارگان های فرهنگی و هنری در راستای کمک به تحقق این شعار امری است پیچیده. لذا برای بررسی این امر به سراغ حسن میلانی، رئیس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی رفته و از نقش نهادهای هنری و فرهنگی در جهت اینکه چگونه هنر و فرهنگ می تواند در خدمت اقتصاد مقاومتی باشد، گفتگویی کرده ایم که در ادامه می خوانید: جناب آقای میلانی بفرمایید چگونه می توان از هنر و اندیشه های هنری به تحقق شعار سال که اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، کمک کرد؟ ما پیشتر به این نتیجه رسیده ایم که می توان با زبان هنر بر بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی فائق آمد، اگر با زبان هنر می توان ریشه های مشکلات اجتماعی و فرهنگی را شناخت پس می توان با این زبان مسائل و مشکلات اقتصادی را نیز برطرف کرد چرا که استفاده از هنر و اندیشه‌های هنری سبب شکل‌‌گیری مناسب و شایسته اقتصاد مقاومتی و زیبا جلوه دادن آن می‌شود و هر جایی که از هنر شایسته و انقلابی بهره گرفته شود به طور قطع موفقیت به دست می‌آید. همانطور که یک رنگ در جلوه و صیقل دادن کالا بسیار تأثیرگذار است، هنر در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی نیز به مثابه رنگ می تواند موثر باشد آنچنانکه یک فیلم، قطعه موسیقی و شعر در تمام مقاطع زندگی بشر تاثیر دارد.
فرهنگ و هنر چگونه می تواند در خدمت اقتصاد باشد آن هم از نوع مقامتی آن؟
ابتدا باید گفت که تحریم‎های اقتصادی دشمن برای این است که ما در دوراهی قرار بگیریم؛ یا تسلیم یا سازش، حربه‎های اقتصادی برای غلبه بر اعتقادات ما است، لذا نام‎گذاری سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب در واقع دستور دمیدن روح مقاومت در اعتقادات و در عمل و میدان است و باید به این نکته اذعان کنم که اقتصاد مقاومتی یک دستور فرهنگی بوده و ریشه و شاکله فرهنگی دارد، اصولا ریشه تمامی مشکلات اجتماعی و اقتصادی ما ریشه در مشکلات فرهنگی دارد چرا که ما فرهنگ اقتصادی نداریم و از اینجاست که پای هنر پیش می آید در جهت شناسایی این مشکلات البته به زبان هنری. در شرح این راهبرد، مقام معظم رهبری فرموده‌اند: "فرهنگ خیلی اهمیت دارد. اگر ما دنبال استقلال هستیم، باید به فرهنگ مراجعه کنیم و روی فرهنگ کار کنیم. اگر دنبال خودکفایی و رفاه عمومی مردم هستیم، اگر به دنبال تدین مردم و یک تمدن بزرگ اسلامی هستیم- که باید باشیم و البته هستیم- باید بر روی مسأله فرهنگ تأمل و توجه و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بکنیم."
منظور از اقتصاد فرهنگ و هنر چیست؟
اگر چه تعبیر "اقتصاد فرهنگ و هنر" در ادبیات اقتصادی کشور ما هنوز متداول نشده است، لیکن بکارگیری این تعبیر طی دو دهه اخیر، در گفتمان اقتصادی کشورهای پیشرفته چشمگیر است، تا جایی که در برنامه‌های توسعه، اقتصاد و صنایع فرهنگی و هنری، جلوه‌ای کاملاً روشن دارند.
تغییرات مداوم الگوهای مصرف، تنوع تقاضا و پویایی دایمی و سریع سلایق مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات فرهنگی و هنری، توسعه فوق‌العاده صنایع فرهنگی و هنری را به دنبال داشته است. این چرخه شتابان و روند نامتناهی در اقتصاد فرهنگ و هنر، موجب شده است تا در دهه‌های اخیر، کشورهای توسعه یافته‌تر، اقتصاد و صنایع فرهنگی را به عنوان منابعی پایان‌ناپذیر در تولید ثروت انتخاب کنند و در استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه خود، از حداکثر پتانسیل‌های صنایع فرهنگی بهره ببرند. آمار اشتغال روزافزون صدها میلیون نفر در صنایع گوناگون فرهنگی و حرفه‌های هنری و همچنین حجم بالا و رو به تزاید صادرات و واردات کالاها و خدمات فرهنگی و هنری، نقش محـوری و پیشرو این صنایع در اقتـصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را تایید و تصـدیق می‌کند. اما نقش صنایع فرهنگی و هنری در این کشورها، فقط به اهمیت اقتصادی آنها خلاصه نمی‌شود، بلکه آثار، نتایج و پیامدهایی بیش از تولید ثروت و اشتغال‌زایی دارد و به موازات ایجاد ارزش اقتصادی، نمی‌توان تاثیرات گوناگون ارزش آفرینی‌های فرهنگی آن را در ابعاد مختلف زندگی آدمیان نادیده گرفت.
ارگان های فرهنگی و هنری در رونق اقتصاد ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟
میزان درآمد حاصل از فروش محصولات فرهنگی و هنری نظیر تابلوهای هنری، فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌های موسیقی اصیل، انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری و صنایع دستی یک نوع ثروت‌آفرینی ملی است. صنایع فرهنگی و هنری از پرسودترین حوزه‌های تولید ملی هستند که می توان از ظرفیت های آن در جهت شکوفایی اقتصاد بهره گرفت. همچنین محصولات فرهنگی مانند فیلم، موسیقی، تابلوهای هنری و کالاهای فرهنگی ایرانی، قابلیت و پتانسیل عرضه در بازارهای منطقه‌ای و جهانی با فرهنگ‌های متلون را دارا هستند، که نشان از برون‌گرا بودن این اقتصاد دارد. عدم حضور قدرتمند محصولات فرهنگی و هنری در سایر کشورهای جهان، گویای یکی از مهم‌ترین موانع توسعه صنایع فرهنگی و هنری در کشور است، که با بهره‌گیری از رویکردهای اقتصاد مقاومتی ، این چالش نیز قابل رفع شدن است.
پس چرا نقش این نهادها در کشور کاملا آنطور که باید، مشهود نیست؟
عدم یکپارچگی مدیریت و برنامه‌ریزی در صنایع و بخش‌های متولی فرهنگ در کشور، یکی از مهم‌ترین موانع پیش‌روی توسعه اقتصاد و صنایع فرهنگی در کشور است. لذا دولت باید تدبیری بیندیشد که تا حد امکان مدیریت واحد فرهنگی را در سطح کشور با یک متولی مشخص تقویت نماید.
حوزه هنری استان برای تحقق شعار سال در سال 95 چه برنامه هایی دارد؟
در حوزه هنری استان در تمام بخشهای مختلف به‌ویژه فیلم، نمایش، موسیقی، شعر و هنرهای تجسمی اولویت با موضوع اقتصاد مقاومتی است.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن