تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817210956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هرمزگانی ها اینگونه عشق و اردت خود را به امام زمان عج نشان می دهند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: هرمزگانی ها اینگونه عشق و اردت خود را به امام زمان عج نشان می دهند «آردگیزگردانی»، یکی از سنت های دیرینه و به جای مانده از دوران قدیم در استان هرمزگان است که هرساله در نیمه شعبان برگزار می شود و بیانگر عشق و ارادت مردمان این دیار به ساحت مقدس امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ساعت 08:28

خبرگزاری پانا+

به گزارش پانا از هرمزگان، این استان دارای آیین ها و سنت های منحصر به فرد فراوانی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ این خطه از ایران اسلامی دارد.

آیین «آردگیزگردانی»، یکی از سنت های مردمان این دیار است که به مناسبت ولادت باسعادت منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برگزار می شود.

«آردگیز»؛ واژه ای در گویش محلی استان هرمزگان به معنای «الک» است.
همزمان با فرارسیدن چهاردهمین روز از ماه شعبان، اعضای خانواده های این خطه، به بازار می روند و هدایای مخصوص آیین «آردگیز گردانی» را تهیه می کنند؛ در این روز بازار خرید و فروش شیرینی و تنقلات از رونق خاصی برخوردار است.
در این روز و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان با در دست داشتن «آردگیز» که امروزه بیشتر از پلاستیک استفاده می شود، به درب منزل همسایگان مراجعه و با خواندن اشعار مخصوص این آیین« کَردُنن امشب» و «حق لیلی که وقتیشن» عید نیمه شعبان را تبریک می گویند و عیدی خود را از صاحب خانه طلب می کنند.

خانواده ها نیز با نذورات و هدایایی که از صبح و یا روزهای قبل تهیه کرده اند به استقبال افراد شرکت کننده در این آیین که به صورت دسته های مجزا مراجعه می کنند، می روند و عیدی و نذورات خود را در آردگیز و یا پلاستیک مراجعه کنندگان قرار می دهند و این میلاد خجسته را به همدیگر تبریک می گویند.

در گذشته هدایا بیشتر شامل خرما، خارک(خرمای نارس)، جو، گندم، لوبیا و شیرینی های دست ساز و خانگی بود که امروزه جای خود را به شکلات، نخود کشمش، حلوا و شیرینی هایی که از شیرینی فروشی ها تهیه می شود، داده است.

بر اساس باور مردمان این خطه، شرکت کنندگان در آیین آردگیز گردانی باید به نیت سلامتی امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، درب هفت خانه را دق الباب کنند.

در گذشته برخی از مردم بر این باور بودند که در این شب سکه هایی بر روی زمین افتاده متبرک به دست های امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) است و تنها کسی که لیاقت داشته باشد آن را پیدا می کند و زندگی آن شخص رونق می گیرد.
این آیین تا پاسی از شب ادامه پیدا می کنند و سپس شرکت کنندگان در این آیین با حضور در مساجد، حسینیه ها، هیات های مذهبی و یا امامزادگان، میلاد امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) را جشن می گیرند.

محقق و پژوهشگر هرمزگانی با اشاره به سابقه آیین سنتی «آردگیز گردانی»، گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این آیین تحت عناوینی مختلف و به اشکال متفاوت ازجمله «قاشق زنی»، «فال گوش» و ... در مجموعه آیین های نوروزی ایرانیان قبل از اسلام که در سراسر ایران برگزار می شده، گزارش شده است.

علی رضایی افزود: این آیین هم اکنون در استان کرمان تحت عنوان «الله رمضان» و در استان های بوشهر و خوزستان نیز در ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
رضایی گفت: امتیاز استان هرمزگان در این است که این آیین از ماه رمضان به نیمه شعبان، سالروز میلاد فرخنده منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) منتقل شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته اهالی هر خانه برای خیر و برکت ماه رمضان و امروزه برای سلامتی امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) مبلغی پول و یا نخود، کشمش، حلوا، انواع شیرینی ها و تنقلات از قبل آماده و به کسانی که به درب منزل مراجعه می کردند، هدیه می دادند.

به گفته این محقق و پژوهشگر؛ این آیین در برخی از مناطق استان هرمزگان طی سه شب و در بعضی مناطق نیز در یک شب برگزار می شود.

وی، علت نامگذاری این آیین را به دست گرفتن الک (که گاهی از آن برای جمع آوری نذورات و هدایا و در برخی موارد نیز برای اینکه افراد شناخته نشوند مقابل صورت خود قرار می دادند) ذکر کرد و گفت: شرکت کنندگان در این آیین بر این باورند که هدایای دریافتی مایه خیر و برکت و سلامت افراد خانواده است.

عباس نوروزی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز گفت: «آردگیز گردانی» از آیین ها و سنت های قدیمی مردم این استان به مناسبت نیمه شعبان است که در فهرست معنوی ثبت ملی شده است.

وی، فلسفه این آیین سنتی را انجام صله رحم، از بین بردن کدورت ها و کمک به یتیمان و نیازمندان دانست و افزود: آیین آردگیز گردانی در بیشتر مناطق استان از جمله شهرهای بندرعباس، میناب، بندرکنگ و بندر لنگه برگزار می شود.

متاسفانه امروزه این آیین در بسیاری از مناطق استان هرمزگان در حال فراموشی است و تنها مردم برخی از روستاهای شهرستان میناب و برخی از محلات شهرستان های بندرعباس، بندرلنگه، قشم و همچنین بندرکنگ نسبت به برگزاری باشکوه آن اهتمام دارند.

گفتنی است؛ آیین سنتی «آردگیز گردانی» در سال 1391 در فهرست آثار معنوی کشور، ثبت ملی شده است.   استان هرمزگان در جنوب ایران و در شمال تنگه هرمز قرار دارد و دارای 13 شهرستان، 38 شهر، 27 بخش و 83 دهستان و 2 هزار و 173 آبادی دارای سکنه است، براساس سرشماری سال 1390جمعیت آن یک میلیون و 578 هزار و 183 نفر و حدود 72 هزار و 631.31 کیلومتر مربع مساحت دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن