واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: احمد پژمان: آهنگسازان بي استعداد به صداوسيما راه پيدا كردهاند
ديدگاه- همشهري آنلاين:
احمد پژمان، آهنگساز نامي ايراني گفت: در آثاري كه از راديو و تلويزيون پخش ميشود كمتر ميبينيم كه از حيث آهنگسازي خوب باشد و متاسفانه آهنگسازان بي استعداد به آنجا راه پيدا كردهاند.
به گزارش همشهريآنلاين احمد پژمان اين مطلب را در گفت وگويي بلند در شماره تازه نشريه گزارش موسيقي بيان كرد و افزود: ما زماني در جامعه رشد كرديم كه آهنگسازان با ذوق و با استعداد گرد هم آمده بودند و آثار بسيار ارزشمندي را خلق ميكردند و از راديو و تلويزيون پخش ميشد و گوش ما با اين موسيقيها پر بود. امروزه اما اين گونه نيست و جوان مستعد آهنگسازي كار خوب نميشنود، مجبور است به موسيقي غير ايراني روي آورد.
آهنگساز سريالهاي دليران تنگستان و سمك عيار در بخش ديگري از گفت وگوي خود با اشاره به نبود و كمبود منتقد متخصص در زمينه موسيقي گفت: نقد خوب قادر است دست افراد قلابي كه به اسم هنرمند و آهنگساز در جامعه و ارگانهاي دولتي رسوخ كردهاند را رو كرده و افرد شارلاتان را معرفي كند.
به خصوص در شرايط كنوني كه غالب مديران دولتي تخصصي در موسيقي ندارند و تنها به خاطر اسم و رسمي كه از برخي از اشخاص مطرح است، آنها را در راس گذاشته و به آنان ميدان ميدهند، در صورتي كه افراد صلاحيت قرار گرفتن در آن موقعيت را ندارند.
آهنگساز موسيقي فيلمهايي چون شازده احتجاب و هنرپيشه با اشاره به رشد موسيقي در اين سالها گفت: با وجود تمام محدوديتها و مشكلات، موسيقي رشد خوبي داشته و جاي اميدواري است كه در آينده بزرگاني از دل همين فرهنگ پيدا شوند.
پژمان در بخش ديگري از اين گفتوگو به نحوه انتقاد از دولت در هزينه كردن بودجه موسيقي پرداخت و گفت: دولت ميليونها تومان هزينه ميكند براي كنسرتهايي كه همه تشريفاتي و سرگرمياند، در حالي كه اين هزينهها را براي يك موضوع اساسي انجام دهند هيچ اشكالي ندارد.
وي بي توجهي به آهنگسازان جوان را از ديگر معضلات موسيقي دانست و گفت: بسياري آز آهنگسازان جوان را ميشناسم كه بسيار خوب موسيقي مينويسند ولي اينها مظلوم افتادهاند و حتي يك سفارش به اينها داده نميشود و تنها دو سه نفر امثال من را شناختهاند و تمام كارها را به همين دو تعداد معدود آهنگسازان ميدهند. در حالي كه ميتوانند به اين آهنگسازان جوان هم مجال بروز و ظهور دهند.
آهنگساز اپراهاي سمند و دلاور سهند در همين زمينه گفت: وقتي اين جوانان با استعداد را مي بينم كه به دليل فقر استاد هدر ميروند خيلي مايوس مي شويم. تنها چسبيدهايم به اجراهاي ظاهري و اين كه بگوييم ما هم اركستر داريم. سمفوني پشت سمفوني بيرون ميآيد و تنها به كميت فكر ميكنند بدون در نظر گرفتن كيفيت.
وي پيشنهاد داد آثار آهنگسازي دانشجويان برتر از سوي اركستر سمفونيك تهران يا صدا و سيما اجرا شود و گفت: پيش از انقلاب طي قراردادي مبني بر همكاري اركستر سمفونيك و هنرستان عالي موسيقي، طرحي بنا گذاشته شده بود تا دانشجويي كه از هنرستان عالي موسيقي فارغالتحصيل ميشود پايان نامهاش توسط اركستر سمفونيك اجرا شود.
خاطرم است پاياننامههاي حسين دهلوي و مصطفي كمال پورتراب و تقي ضرابي را در اركستر به صورت كنسرت اجرا كرديم.
پژمان در اين گفت وگو ديدگاههاي فني خود در موسيقي آهنگسازي را بر شمرد و گفت كه به زودي كاري تازه در حوزه موسيقي نيو ايج را به بازار موسيقي عرضه خواهد كرد و همچنين از انتشار كاري مشترك با حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي خبر داد.
تازهترين شماره گزارش موسيقي اخيرا عرضه عمومي شده است. [انتشار شمارههاي 12 و 13 گزارش موسيقي]
تاريخ درج: 26 خرداد 1387 ساعت 12:46 تاريخ تاييد: 26 خرداد 1387 ساعت 13:57 تاريخ به روز رساني: 27 خرداد 1387 ساعت 20:22
يکشنبه 26 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]