تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833226212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجربه سال 88 را تکرار نکنیم، مرمت، نوسازی نیست! - خبرگزاری ایمنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایمنا: پل خواجو معمایی است شگفت! معمایی که مانند حمام شیخ بهایی، حل نشده باقی مانده است و عجیب تر آن که حمام شیخ برای حل معما تخریب شد!به گزارش خبرگزاری ایمنا، همچون معمای جنبیدن منارجنبان که آدمیان کوته فکر و کوته قد، برای پی بردن به معمایش، مناره ای از آن را تخریب کردند و مناره از جنبیدن ایستاد! عجب حکایتی است حکایت کم خردی و نامردمی! شاید هم رضانور بختیار راست می گوید که: رمز عقب افتادگی ما ابراستادانی هستند که تظاهر به فروتنی کرده اند... پل خواجو شاهکار مهندسی دنیاست خواجو شگفت انگیز است به خاطر شمع هایش! در طبقه پایین پل در منتها الیه عرشه پل بایستید و با زاویه 39 درجه نسبت به افق به ترکیب طاق ها، نشیمنگاه ها و دیواره ها بنگرید. بناگاه از ترکیب این فضای سه بعدی و از محل برخورد دیواره های پیشین و پسین شمعی سر بر می آورد! شمعی کامل با اشک هایش که به گفته برخی استادان، «شمع» بیانگر فلسفه خاصی در این پل است. خواجو شگفت انگیز است، اگر از آسمان به پل بنگرید، بنای پل عقابی است که با تمام شکوه بال گشوده و برپهنه آبی زاینده رود پرواز می کند. کنگره های طبقات مختلف پل بسان پرهای عقاب می ماند و برآمدگی های شاه نشین طبقه دوم پل همچون سر عقاب است. خواجو شگفت انگیز است به خاطر سازه اشو در احداث خواجو، همه بارها، همه سربارها، همه ضربه ها و فشارها در نظر گرفته شده است. زیر پل و در بستر رودخانه از گوی های سفالین استفاده شده که با ساروج پر شده اند و علاوه بر آب بند کردن پی، بر پایداری سازه افزوده اند. خواجو شگفت انگیز است به خاطر کاربردش به عنوان سد. در زمان شاهان صفوی از پل خواجو به عنوان«سد» هم استفاده می شده، این گونه که وقت جشن ها و پایکوبی مردم خوشبخت اصفهان، با تخته هایی چوبی آبراهه های زیر پل و حتی دهانه های طبقه اول پل بسته می شده و آب بالا می آمد و سازه بی هیچ کمر خم کردنی تاب می آورده است. خواجو شگفت انگیز است به دلیل وجود هنرهای تزئینی اش. در هر دو طبقه پل، موزه ای از انواع هنرهای صفوی، به رایگان در پیش دیدگان رهگذران، جلوه دارد که گنجینه ای از ناب ترین هنرهای شناخته شده در جهان است! آمیزه ای از رنگ و نقش. انواع کاشی ها، مقرنس ها، کنده کاری ها، طاق ها، طاقچه ها و ... پل خواجو چگونه احداث شد پل خواجو یا پل شاهی، به امر شاه عباس دوم در سال 1060 هجری قمری روی ویرانه های پلی از دوره تیموری به صورت امروزی آن ساخته شده و سازنده آن ناشناس است. اگرچه گاهی و در برخی کتب از اسم بعضی اشخاص به عنوان معمار و سازنده پل نام برده می شود، اما درباره سازنده آن اجماعی وجود ندارد. مولف تاریخ اصفهان و ری نوشته: «ریشه و اساس پل خواجو، قبل از عجم بوده و زمان ترکمان های آق قویونلو تعمیر شده و به عهد صفویه مرتبه بالا را طرح انداخته و بیگلربیگی صدر اصفهانی روی مرتبه فوقانی بالاخانه ساخته بود به نام خود که در سال 1310 کسان ظل السلطان(حاکم جبار اصفهان) خراب کردند.» اگر به سنگ های طبقه پایینی پل نگاه کنید، علامت های عجیبی را روی برخی از آن ها می بینید که به دست حجارانی کنده کاری شده است. درباره این علائم حرف و حدیث بسیار است. عده ای آن را علائمی می دانند که هر کدامش مخصوص یک سنگتراش عهد صفوی بود و به این وسیله در پایان کار مشخص می شده که هر کس چند سنگ تراشیده و چقدر مزد می گیرد؟ اما معدود افرادی از کارشناسان معتقدند این علامت ها علائم حروف الفبای یونانی است! به اعتقاد ایشان در منطقه جی اصفهان ویرانه هایی از کاخ های دوران ساسانی باقی مانده بوده که برخی از سنگتراشان آن یونانی بوده اند و در عهد صفوی در ساخت پل خواجو از سنگ های آن بناهای قدیمی استفاده شده است. به هر حال سنگ های عجیب علامت دار خواجو همچنان یک معماست. پل خواجو در سال 1388 مرمت غیراصولی پل خواجو در اوایل سال 1388 آغاز شد. تثبیت حوضچه آرامش، ترمیم گوم های شکسته در زیر رمپ، تعویض سنگ پله تاریخی به روش کدگذاری، تخلیه بندکشی های حجیم قبلی و لقمه گذاری در بند سنگ ها، و تعویض بندکشی آجرهای سقف برخی از تاق نماها، مرمت پله ها، دهانه های خروجی آب و ایجاد رمپی جدید در بخشی از بستر زاینده رود برای پل تاریخی خواجو از جمله برنامه هایی بود که باید انجام می شد، که متأسفانه با عدم دقت کافی انجام گرفت. مرمت غیر اصولی پل خواجوی اصفهان با اعتراض های گسترده کارشناسان، رسانه ها و مردم اصفهان رو به رو شد، اما متأسفانه سازمان میراث فرهنگی نسبت به اعتراض های مردمی بی اعتنایی نمود و کوشید تا با با پوشاندن ضعف عملکرد خود و تهدید خبرنگاران، این مرمت غیراصولی را توجیه کند و به اعتراضات پایان دهد. احمد امین پور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در آن زمان در موضعی عجیب در کنفرانس مطبوعاتی خود در مرداد ماه 1388گفت: پیمانکاران و افرادی که از این سازمان اخراج شده اند، به طور دائم در حال جوسازی در مورد اقدامات این سازمان هستند. او خبرنگاران را تهدید به شکایت کرد و گفت: اگر انتقادی غیرمنطقی صورت گیرد شکایت می کنیم. در همین راستا، ماهنامه «دانش نما» نشریه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با برگزاری یک میزگرد تخصصی در تاریخ 26 مردادماه 1388 در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخت. در این میزگرد، احمد منتظر رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، ایجاد حوضچه آرامش در محل خواجو را دخالت در معماری پل دانست که مانع حرکت طبیعی آب و اکسیژن گیری آن می شود و تأثیری منفی بر روی اکوسیستم محیط دارد. منتظر به مخزن سنگی که در مقابل پل کشف شد اشاره نمود و حرکت با بولدوزر بر روی آن ها و خردکردن این سنگ ها را که برخی از آن ها به دوران دیلمییان مربوط می شوند نادرست دانست و عنوان نمود که سنگ تاریخی را نباید بیهوده تعویض کرد و حتی اگر هم آسیب دیده باید در همان محل مرمت یا وصالی کرد. دکتر جبل عاملی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در این میزگرد به تعجیل در مرحله فن شناسی اشاره نمود و ابراز داشت که دخالت در بناهای تاریخی و مرمت آن حوصله می خواهد و فله ای نمی شود. مرتضی فرشته نژاد نیز از عدم توقف مرمت پل خواجو علی رغم انتقادهای وارده به آن ابراز تأسف نمود و عنوان کرد که علم مرمت روند خاص خودش را دارد و بهتر ان بود که شورای فنی سازمان میراث فرهنگی در مورد چنین پروژه با اهمیتی در سطح ملی، نظرخواهی می کرد و طرح را قبل از اجرا تعدیل می نمود. تقی ملک احمدی نایب رییس هیأت نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان نیز به عدم برگزاری جلسه ای مشخص قبل از انجام پروژه های مرمتی مهم مانند مرمت پل خواجو و عدم نظرخواهی از افراد و مرمت گران صاحب نظر، اشاره نمود. اینجاست که باید از سعدی واعظ سخن گفت که به زیبایی سروده است: ندهد هوشمند روشن رأی / به فرومایه کارهای خطیر / بوریا باف گرچه بافنده است / نبرندش به کارگاه حریر! انتقاد انجمن فعالان مطبوعات اصفهان به مرمت غیر اصولی پل خواجو انجمن فعالان مطبوعات اصفهان در تاریخ 11 مردادماه 1388، مرمت غیر اصولی پل خواجو را مورد انتقاد قرار داد. در بخشی از بیانیه انجمن فعالان مطبوعات اصفهان آمده است:« اگرچه از نظر مردم عامه، گنجینه ارزشمندی چون پل خواجو، بسان چشم می ماند در پهنه صورت، که مبادا برای آراستن ابرو، دیده را کور نمایند ومبادا برای درآوردن مژه از چشم، انبردندان کشی دست گیرند، اما صد افسوس که حافظان میراث اصفهان و مسئولان میراث فرهنگی، تخریب همزمان پلکان ها، استفاده از ماشین های سنگین در محدوده پایین دست پل و عدم رعایت اصل خدشه ناپذیر "حفظ اصالت و سندیت طرح و ماده" در مرمت ها را عملی کاملا طبیعی و مرسوم می دانند و دردناکتر آنکه با دفاعی جانبدارانه، صحبت معدود مشاوران جوان و کم تجربه این سازمان را به صحبت های متخصصین باتجربه و کارکشته این مرز و بوم برتری می دهند.» کمیته پایش پل های تاریخی استان اصفهان خبرگزای جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) در تاریخ 5 اسفندماه 1394 از سوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از تشکیل کمیته پایش پل های تاریخی اصفهان خبر داد. فریدون اله یاری گفت: با توجه به بروز خشکسالی های مکرر در بخشی از رودخانه زاینده رود، برخی از پل های تاریخی استان به تدریج دچار معضلاتی می شوند که لازم است نظارت دقیق تر نسبت به گذشته بر روی پل های تاریخی انجام شود. وی تصریح کرد: عوامل مختلف از جمله خشکسالی بر روی کیفیت نگهداری از پل های تاریخی تأثیر منفی دارند که از آن جمله می توان به آسیب های ناشی از خشکسالی بر روی پل جوئی اشاره کرد. اله یاری افزود: اعضای کمیته پایش پل های تاریخی که مشتمل بر کارشناسان میراث فرهنگی در حوزه سازمان و دانشگاه هستند، بر اساس دستور العمل تنظیمی به صورت منظم پل های تاریخی زاینده رود را از مبدأ رود در استان اصفهان تا مقصد مورد بررسی قرار داده و راه کارهای لازم را برای نگهداری و مرمت پل های تاریخی ارائه خواهند کرد.  پل خواجو و مرمت دوباره معاون میراث فرهنگی اصفهان در تاریخ 10 اسفندماه 1394 اعلام داشت: تزئینات پل خواجو اصفهان همزمان با نوروز مرمت می شود. ناصر طاهری با بیان این که تزئینات پل خواجو مرمت می شود گفت: مرمت گران همزمان با نوروز همه کاشی های آسیب دیده پل شامل مرتفع کردن معایب و استحکام بخشی کاشی های آن را در دستور کار خود قرار داده اند. وی اظهار داشت: همزمان با مصوبه کمیته پایش پل های تاریخی استان اصفهان با بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان، مشخص شد که برخی تزئینات کاشی کاری پل خواجو نیاز به مرمت دارد. وی افزود: بر اساس برنامه پایش پل های تاریخی، مرمت گران همزمان با نوروز همه کاشی های آسیب دیده پل شامل مرتفع کردن معایب و استحکام بخشی کاشی های پل خواجو را در دستور کار خود قرار داده اند. تجربه سال 88 را تکرار نکنیم: مرمت، نوسازی نیست پیشینه تمدن را باید همچون ریشه چنین درختی تلقی کنیم. ریشه درخت اگر چه دیده نمی شود اما حیات درخت بستگی تام و تمام به او دارد. اگر توجه داشته باشیم که ظهور و بروز تمدن امری کند و بطئی است نه امری دفعی و آنی، آن گاه لزوم توجه به شهرها و بناهای تاریخی و لزوم حفاظت و مرمت آنها را درخواهیم یافت. پیروز حناچی مترجم کتاب تئوری مرمت می گوید: هدف مرمت حفظ اثر هنری است. حفظ یک جسم مصنوع که ساختارش ناگزیر در طول زمان دگرگون می شود. در فرآیند مرمت، هدف آن است که مفاهیم و ارزشهای گذشته و از دست رفته در اثر گذر زمان و مداخلات، تا حد امکان به اثر بازگردانده شود. مفهوم مرمت را چه به صورت بخشی اساسی در مفهوم فراگیر حفاظت، و چه در برگیرنده تمام مفاهیم حفاظت به حساب آوریم، به هر حال تلاش و هدف اصلی آن نگهداری، کند کردن روند فرسایش یا طولانی کردن عمر و آشکار سازی ارزش های تاریخی و زیبایی شناسی آثاری است که از انسان ها و تمدن ها باقی مانده است./


یکشنبه ، ۲۶اردیبهشت۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایمنا]
[مشاهده در: www.imna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن