محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845732710
محمدرضا تاجیک:انتخاب فردي جز از ليست اميد به عنوان رياست مجلس از سوي جريان اعتدال يك خطاي استراتژيك است
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
محمدرضا تاجیک:انتخاب فردي جز از ليست اميد به عنوان رياست مجلس از سوي جريان اعتدال يك خطاي استراتژيك است
محمدرضا تاجیک استاد دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی به تبیین جایگاه مدیریت مجلس و ضرورت حمایت جریان اعتدال و اصلاح طلب از چهره ای اصلاح طلب در راس قوه مقننه پرداخت.
روز نو : محمدرضا تاجیک استاد دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی به تبیین جایگاه مدیریت مجلس و ضرورت حمایت جریان اعتدال و اصلاح طلب از چهره ای اصلاح طلب در راس قوه مقننه پرداخت.
به گزارش روزنو ،به اعتقاد او انتخاب فردي جز از ليست اميد بهعنوان رياست مجلس از سوي جريان اعتدال(دولت) يك خطاي استراتژيك غيرعقلايي است. منطق تئوري بقا به دولتمردان حكم ميكند كه از هرگونه اقدام مستقيم و غيرمستقيمي كه موجب و موجد خدشه به مقبوليت و مشروعيت مردمي اصلاحطلبان ميشود، پرهيز كنند، زيرا تنها با پشتوانه و اتكا و اتكال به اين سرمايه اجتماعي و انساني اصلاحطلبان است كه قادر به بقا در قدرت خواهند بود.
تاجیک معتقد است تاريخ يكبار ديگر مجال «بازگشت به سياست و سياستمدار اخلاقي» را در اختيار اصلاحطلبان قرار داده است، اكنون آنان هستند كه بايد درك و فهم تاريخي خود را به نمايش بگذارند و از اين مجال براي نوعي «گشت در بازي و بازيگران قدرت و سياست» بهره ببرند.
متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است:
۱-
يك: از منظري سياسي و در يك معناي مرسوم و مالوف، عقل وسيله كسب خير و دفع ضرر است. به بيان ديگر، زماني كه از عقلانيت سياسي صحبت ميكنيم عمدتا مرادمان استفاده حداكثري از عقل در عرصه سياست و به حداقل رساندن نقش ساير منابعي است كه در اين عرصه در مقابل عقل قرار ميگيرند. از اينرو، سعادت واحدهاي سياسي در گروي ميزان خردمندي و عقلانيت آنان است.
دو: اوكشات در توصيف عقلگرايان سياسي به ما ميگويد: «عقلگرا كسي است كه طرفدار انديشيدن فارغ از هر الزام نسبت به هر مرجع و اقتداري سواي موقعيت و اقتدار «خِرد» است... او دشمن اقتدار، تعصب، امور صرفا سنتي، عادتي يا آدابي است. گرايش ذهني او در آنِ واحد هم شكاكانه و هم خوشبينانه است؛ شكاك است چون بهنظر او هيچ عقيده، هيچ عادت، هيچ ايمان و هيچ چيز ديگر ريشهدار يا مورد اعتقادي نيست كه او نتواند بيهيچ پروايي آن را مورد سوال قرار دهد و با آنچه خود آن را «خِرد» مينامد داوري كند، و خوشبين است زيرا عقلگرا هرگز در قدرت «خِرد» خويش(اگر بهدرستي بهكار گرفته شود) براي تعيين ارزش يك چيز، حقيقت، يك عقيده يا درستي يك عمل ترديد نميكند. علاوه بر اين، او مجهز و مستظهر به اعتقاد به «خِردي» است كه ميان همۀ آدميان مشترك است ... . عقلگرا بيهيچ درنگي بغرنجيها و تنوع تجربهها را به مجموعهاي از اصول فروميكاهد و آنگاه بر پايۀ عقل و خرد بدان اصول حملهور ميشود يا از آن دفاع ميكند.
سه: از منظري متفاوت ميتوان معرفت عقلاني را معرفتي تابع استدلال صحيح دانست، كه از بديهي يا با يك سير استدلالي معتبر از بديهيات استنتاج شده باشد. يا بر نوعي عقل و عقلانيت ابزاري تاكيد داشت كه ناظر بر سرشت و ماهيت خواستها و اهداف نيست، بلكه به وسايل رسيدن به اهدافي كه به هر دليلي انتخاب شدهاند؛ اطلاق ميشود. با اين رويكرد، ميتوان عقلاني شدن را در كارايي و پيچيدگي ابزارها و بروكراسي آن ديد و بر انطباق حسابگرانه براي دستيابي به منافع تاكيد كرد. زماني نيز كه از عقل در يك ساحتِ فلسفي سخن گفته ميشود مراد بسياري از فلاسفه را همان قوه عاقله يا نيروي ادراككننده كه كليات را ادراك ميكند، مييابيم. اين قوه مدركه، يا قضايايي از سنخ «هست» و «نيست»ها را درك ميكند كه در آن صورت به آن عقل نظري گويند يا بايد و نبايدها را درك ميكند كه به آن عقل عملي گويند. در كنار اين تعاريف متعدد و متكثر، پوپر نيز از عقلانيت انتقادي در مقابل عقلانيت غيرانتقادي با ما سخن ميگويد. وي استدلال ميكند كه عقلانيت غيرانتقادي نميتواند تبيين كند كه برهان چگونه ممكن است.
چهار: در جهان مدرن، عقل عمدتا همان خردِ خودمختار نقاد است كه از شناسه تسخيري بودن برخوردار است و هر آنچه منجمد است در پرتو آن ذوب ميشود. در يك رويكرد مقايسهاي، ميتوان شناسههاي مميزه عقل مدرن نسبت به عقل پيشامدرن را در دو ويژگي جستوجو كرد؛ يكي آنكه هيچ مرجع و منبع ديگري را جز ذهن عرفي به رسميت نميشناسد، و ديگر آنكه بهجاي «معرفت» و شناختِ حقيقت، در پي كسب «قدرت» و تصرف در طبيعت براي ارضاي تمايلات انساني است. بنابراين، انسانِ مدرن براي دستيابي به قدرت و ثروت، خردمندي آدمي را منحصر به عقل ابزاري كرده و انسان را از دريافتهاي عقل نظري و عقل عملي محروم كرد. كانت در كتاب «سنجش عقل نظري» براي نخستين بار در سايۀ نقد قواي عقلي، محدوديت امور غيرعقلاني مانند ايمان را به پيش كشيد. او تلاش كرد ثابت كند كه امور ايماني و اعتقادي را بايد از حيطه عقل خارج كرد؛ چراكه آنها ازجمله امور وجداني هستند، و بنابراين، نبايد در حيطۀ عقل مطرح شوند. بدينترتيب، با تبلور و انفكاك ابژه و سوژه در ساحت نظام انديشگي مدرن، عقل نيز از ايمان جدا شده و استقلالي دوباره مييابد، تا جايي كه رنه دكارت عقل را تنها راهبر هستي انسان قلمداد ميكند.
پنج: بهنظر ميرسد در يك نگاه اسلامي عقل همان قوه عاقله كه به عقل عملي و عقل نظري قابل تقسيم است، فرض شود، و عقلانيت همان كاربست عقل بهگونهاي كه با كمك بديهيات به استنتاج جديدي برسد و مجهول را معلوم سازد و به گزاره باور صادق موجه برسد، تعريف شود. از اين منظر، پاي استدلال عقلي گاه چوبين است و با توسل به عقل بنيادين و عقل مستقل بشري نميتوان به بديهيات رسيد، لذا نيازمند منبع معرفتي ديگري هستيم كه ما را در رسيدن به سرمنزل مقصود(بديهيات) ياري رساند. اين منبع، همان وحي است. بنابراين، انسان مسلمان(بهتصريح برخي دانشپژوهان اين عرصه) با نوعي عقلانيت رئاليستي وحيپذير مواجه است، يعني باور دارد اين وحي است كه به انسان ياري ميرساند تا بتواند در مواردي به فرايند استنتاج دست يابد.
شش: ماكس وبر چهار نوع عقلانيت را از هم بازميشناسد؛ (1)عقلانيت ابزاري: اينگونه عقلانيت به محاسبه احتمالات رفتار ديگران مرتبط است. اين انتظارات، ابزاري براي يك كنشگر(فرد يا گروه) خاص براي دستيابي به اهدافي است كه به لحاظ عقلاني قابل محاسبه هستند.(2)عقلانيت معطوف به ارزش: فرد اعمالي را انجام ميدهد كه به نظر او فينفسه ارزشمند هستند؛ مثل اعمالي كه با انگيزههاي اخلاقي، زيباييشناختي يا مذهبي انجام ميگيرد، فارغ از اينكه به نتيجه برسد يا خير.(3)عقلانيت عاطفي: عمل فرد تحت تاثير عاطفه و احساسات اوست.(4)عقلانيت سنتي يا متعارف: براساس آداب و سنن رايج صورت ميگيرد.
2
اكنون چنانچه در مرسومترين و معمولترين تعريف بپذيريم كه عقلانيت امري است كه قواعدي براي درستي و نادرستي، يا اعتبار و بياعتباري آن وجود دارد، و دانشي هست به نام منطق كه كارش ارايه الگوهاي معتبر خردورزي است؛ الگوهايي كه سرپيچي از آنها حاصلي جز تفكر سقيم و معيوب نخواهد بود، و بپذيريم كه عاقل و خردمند كسي است كه انتخاب خود را بعد از بررسي انتخابهاي مختلف و با لحاظ پرسشهايي همچون: «چه مواردي ممكن است؟»، «چه مواردي مطلوب است؟»، «برطبق مطلوبيت و محدوديت موجود كدام انتخاب بهترين است؟»، آنگاه بايد بگوييم:
يك: اراده معطوف به كسب رياست توسط «رهروان» هر چه باشد عقلانيت معطوف به ارزش نيست. به بيان ديگر، اين اقدام آنان نه تنها فينفسه ارزش و ارزشمند نيست، بلكه ضدارزش نيز هست. زيرا در اينصورت حجاب از چهره واقعي خود برگرفته و بر همگان نمايان ميسازند كه براي نيل به هدف(قدرت) بهره بردن از هر ابزار و وسيلهاي را مباح و مجاز ميدانند. اين اقدام را همچنين نميتوان با عقلانيت عاطفي توجيه و تحليل كرد و آن را اقدامي تحت تاثير احساسات -مثل رفتار پدر و مادر با فرزند، يا دوست با دوست– يا با عقلانيت سنتي –اقدام براساس عادت و سنت- فرض كرد. از رهگذر اين اقدام –با تمام تمهيدات و ترتيبها و تدبيرهايي كه براي تحقق آن بهعمل ميآيد– چيزي بيش از يك «آبنبات چوبي» نصيب اين جريان نخواهد شد –حتي در صورت نشستن بر كرسي رياست- زيرا در فرداي اين رياست فرداي ديگري هم هست؛ فردايي كه رهروان اين طريق و طريقت ديگر نه ميتوانند به همياري اصلاحطلبان و نه به ياري اصولگرايان اميد داشته باشند.
دو: انتخاب فردي جز از ليست اميد بهعنوان رياست مجلس از سوي جريان اعتدال(دولت) يك خطاي استراتژيك غيرعقلايي است. منطق تئوري بقا به دولتمردان حكم ميكند كه از هرگونه اقدام مستقيم و غيرمستقيمي كه موجب و موجد خدشه به مقبوليت و مشروعيت مردمي اصلاحطلبان ميشود، پرهيز كنند، زيرا تنها با پشتوانه و اتكا و اتكال به اين سرمايه اجتماعي و انساني اصلاحطلبان است كه قادر به بقا در قدرت خواهند بود. جريان اعتدال بايد مطمئن باشد كه محصول كشت و كاشت امروز خود را در انتخابات آتي رياستجمهوري برداشت خواهد كرد. دوستان اعتدالگرا باور داشته باشند كه بقا و بالندگي آنان در بقا آنان بهعنوان عضوي از خانواده بزرگ اصلاحطلبي است.
سه: انتخاب فردي غيراصلاحطلب از سوي برخي از اصلاحطلبان نيز يك خطا و جفاي استراتژيك غيرعقلايي است. اين گروه از اصلاحطلبان بايد آگاه باشند كه در اين معامله بهاصطلاح عقلايي، آنچه هزينه ميشود «اعتماد مردم» يا سرمايه حيثيتي و شخصيتي و هويتي جريان اصلاحطلبي است. اين عده اصلاحطلبان –اگر اساسا بتوان آنها را اصلاحطلب ناميد– حق ندارند راي و اعتماد و اراده آگاهانه و معطوف به تغيير مردم را در جهت تحقق اراده معطوف به تثبيت و قدرت مصادره كنند. اين دوستان نبايد در پاي عقل و عقلانيت اولترا-ابزاري خود سياست و سياستمدار اخلاقي را ذبح عقلي كنند. تاريخ يكبار ديگر مجال «بازگشت به سياست و سياستمدار اخلاقي» را در اختيار اصلاحطلبان قرار داده است، اكنون آنان هستند كه بايد درك و فهم تاريخي خود را به نمايش بگذارند و از اين مجال براي نوعي «گشت در بازي و بازيگران قدرت و سياست» بهره ببرند. ايران امروز ما بيش و پيش از هر زمان ديگري نيازمند نخبگان سياسي اخلاقمدار و پاكدست و معنويتگرا و مردمي، و جايگزين كردن آنان بهجاي اصحاب قدرتي است كه ديري است كه «اخلاق سياسي» را مشي و روش خود كردهاند و با تشبث به هر حشيشي تلاش دارند تا خود را «تنها بازي و بازيگر كارآمد -و داراي ارتباطات عاليه و خفيفه– در شهر» نشان دهند.
چهار: ثنويت(دوگانه) منطقي تاريخ اكنون اصلاحطلبان، بيش از آنكه ثنويت «مدير-غيرمدير»، «مرتبط-غيرمرتبط» باشد، دوگانه «اخلاقي-غيراخلاقي»، «مردمي-غيرمردمي» است. اگرچه معتقدم دومي از اولي بينصيب نيست، اما چنانچه بر اين فرض شويم كه ميان ايندو بايد يكي را انتخاب كرد، آنگاه بايد منتظر انتخاب تاريخي نمايندگان محترم مجلس باشيم. از يك نقطهنظر ملي و ناظر بر منافع و مصالح مردم، ترديدي ندارم كه نبايد در انتخاب گزينه دوم ترديد كرد.
پنج: مردم حركت تاريخي خود را با شكوه و زيبايي تمام انجام دادند و يكبار ديگر رخداد شگرف تاريخي آفريدند. اكنون نوبت كنش زلال و دليرانه و هوشيارانه منتخبان مردم و كنشگران سياسي است. تنها كنش عقلايي در اين شرايط، بازي با كارت مردم است ولاغير.
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
ناصری: عارف نامزد قطعی اصلاحطلبان و لیست امید برای ریاست مجلس است/ تفاهم و تعامل به معنی انصراف از انتخابات ر
ناصری عارف نامزد قطعی اصلاحطلبان و لیست امید برای ریاست مجلس است تفاهم و تعامل به معنی انصراف از انتخابات ریاست مجلس نیست یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید در انتخابات اخیر یکی از دستاوردهای خوب انتخابات و مجلس یک ائتلاف بزرگ بود و این ائتلاف نباید از بین برود عبدالله ناصری فعامنوچهر جمالی کاندیدای لیست امید پیروز انتخابات رودبار در مجلس
گیل نگاه گروه سیاسی طبق اخبار غیررسمی منوچهر جمالی نامزد مورد حمایت لیست امید در رودبار توانست با کسب حدود ۲۸ هزار رای به عنوان نماینده رودبار به مجلس دهم راه پیدا کند صمد مرعشی نامزد مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان بود که حدود ۲۱ هزار رای کسب کرد از مجموع ۷ شهر رودبار منجیل لوشاهر کس بهعنوان یک ستاد برای نامزدهای «لیست امید» عمل کند
درخواست انتخاباتی پیرموذن هر کس بهعنوان یک ستاد برای نامزدهای لیست امید عمل کند نماینده اصلاحطلب مردم اردبیل در مجلس نهم با اعلام حمایت از دو نامزد لیست امید در این استان گفت به لطف حرکت تاثیرگذار مردم حقطلب پایتخت در هفتم اسفندماه سال گذشته و همچنین حضور مجدد چهرههایوکیلی در گفتوگو با فارس مطرح کرد فراکسیون امید محور تعیینکننده ریاست مجلس دهم/ دور دوم انتخابات ممکن است موا
وکیلی در گفتوگو با فارس مطرح کردفراکسیون امید محور تعیینکننده ریاست مجلس دهم دور دوم انتخابات ممکن است موازنه را تغییر دهد منتخب مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه فراکسیون امید میتواند محور تعیین رئیس مجلس باشد گفت دور دوم انتخابات ممکن است موازنه را تغییر دهد محمدعلینتایج غیر رسمی انتخابات مجلس در کردستان/ ناامیدی لیست امید و پیروزی مستقل ها
نتایج غیر رسمی انتخابات مجلس در کردستان ناامیدی لیست امید و پیروزی مستقل ها استانها > کردستان - با پایان شمارش آرا در اکثر شعب دو حوزه انتخابیه استان کردستان نتایج غیر رسمی از پیروزی سید احسن علوی در حوزه سنندج و منصور مرادی در حوزه مریوان حکایت دارد به گزارش خبرمشاور محمدرضا عارف: تقاضای حامیان دولت و لیست امید ریاست عارف است/ رقابت عارف و لاریجانی بهترین مسیر است/ لاری
مشاور محمدرضا عارف تقاضای حامیان دولت و لیست امید ریاست عارف است رقابت عارف و لاریجانی بهترین مسیر است لاریجانی مورد حمایت لیست امید بود مشاور محمدرضا عارف می گوید تقاضای فراکسیون امید ریاست عارف بر مجلس است عارف یک خط مشی اخلاقی و متعهدانه را نسبت به مطالبات رای دهندگان به لدر جلسه نمایندگان بخشدار کرفتو در دور دوم انتخابات عنوان شد عدم حمایت مجریان انتخابات از کاندیداهای دور دوم مج
در جلسه نمایندگان بخشدار کرفتو در دور دوم انتخابات عنوان شدعدم حمایت مجریان انتخابات از کاندیداهای دور دوم مجلس بخشدار کرفتو شهرستان دیواندره گفت مجریان انتخابات از هیچ کدام از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه جانبداری نخواهند کرد به گزارش خبرگزاری فارس علی&zwطرح مسائل اختلافانگیز دربارهی ریاست مجلس دهم از سوی جریان تندرو هدایت میشود
سهشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹ ۰۴ رئیس دفتر آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت طرح مسائل اختلاف انگیز دربارهی ریاست مجلس موضوعی است که از سوی جریان تندرو و با اهداف مغرضانه و شخصی انجام میشود محمد هاشمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با تأکید بر ضرورت وحدت واسامی 290 نماینده مجلس دهم با گرایش سیاسیشان/ لیست امید و مستقلها پیروز هر دو مرحله انتخابات شدند
اسامی 290 نماینده مجلس دهم با گرایش سیاسیشان لیست امید و مستقلها پیروز هر دو مرحله انتخابات شدند سیاست > انتخابات - با نهایی شدن نتایج دومین مرحله از انتخابات مجلس دهم تکلیف هر 290 کرسی این مجلس مشخص شد نسرین وزیری به جز یکی از کرسیهای حوزه انتخابیهلیست امید و مستقلها پیروز هر دو مرحله انتخابات مجلس شدند/اسامی 290 نماینده مجلس دهم با گرایش سیاسیشان
لیست امید و مستقلها پیروز هر دو مرحله انتخابات مجلس شدند اسامی 290 نماینده مجلس دهم با گرایش سیاسیشان با نهایی شدن نتایج دومین مرحله از انتخابات مجلس دهم تکلیف هر 290 کرسی این مجلس مشخص شد روز نو به جز یکی از کرسیهای حوزه انتخابیه اصفهان که به گفته شورای نگهبان سرنو-
گوناگون
پربازدیدترینها