تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846128346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رابطه شهریاران ایرانی با توده های فقیر


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


رابطه شهریاران ایرانی با توده های فقیر وبلاگ > جعفریان، رسول - این را بیشتر به عنوان یک موضوع برای رساله دکتری پیشنهاد می دهم.

مدتهاست در این اندیشه ام تا اگر یک دانشجوی دکتری در حوزه تاریخ ایران موضوعی خواست، به رغم خواست خودم که به طور معمول موضوع را به دانشجو پیشنهاد نمی دهم، به او بگویم در باره پیشینه رابطه شهریاران ایران با توده های مردم رساله ای بنویسید.
مقصودم از این موضوع این است که بدانیم، شهریاران ایرانی از دیر باز تاکنون، یعنی از روزگاری که تاریخ ایران را می دانیم تا به امروز، چگونه با توده های مردم، به ویژه اقشار کم درآمد یا به عبارت قدیمی خودمان افراد بی بضاعت و فقیر و احیانا مظلومان برخورد داشته اند.
این را می دانم که در دنیای مدرن، این مساله اهمیت زیادی ندارد، و دلیل آن هم این است که مثلا برای فقرا یارانه می گذارند، یا بیمه درست می کنند، یا نظام قضایی را اصلاح کرده و راه مراجعه و حق خواهی را باز می گذارند. اما فرض کنیم دنیای کنونی ما این طور باشد، باز از اهمیت این موضوع در گذشته تاریخ تاریخی ما نمی کاهد و به علاوه، در کشورهای شرقی هنوز این رویه تکمیل نشده است. زیرا یا همه افراد بیمه نیستند، یا آن که بسیاری فقرا یارانه کافی ندارند، چنان که بسیاری شغل ندارند و مع الاسف بیمه خاصی هم به آنها تعلق نمی گیرد. همین طور جوانان زیادی هستند که در سن رفتن سرکار هستند اما سالها طول می کشد تا شغلی درخورد پیدا کنند و در طول این سالها، سربار پدر و مادر هستند و با عسرت و خجالت زندگی می کنند و سرخوردگی های زیادی پیدا می کنند.
بگذریم. قصد دارم به این دانشجو بگویم، در باره سلاطین هخامنشی، اشکانی و ساسانی و سپس دوره اسلامی از خلفای اموی و عباسی که به هر حال آنها هم روزگاری بر ایران حکمرانی داشته اند و سپس دولت های مستقل ایرانی تا برسد به دولت های بزرگی چون آل بویه و غزنوی و سلجوقی و از آنجا تا ایلخانی و صفوی و قاجار کاری درخورد در باره این موضوع یعنی چگونگی ارتباط آنها با توده های مردم انجام دهد.
مثلا بررسی کند قصه هایی که در باره سلطان محمود غزنوی می گویند و این که فلان پیرزن سر راه او را گرفت و چه کرد و یا با فلان فرمانده نظامی اش که برخورد بدی با مردم کرده بود چه رفتاری داشت، کار کند که درست است یا خیر.


رسول جعفریان



رسول جعفریان

این که کدام یک از شهریاران ایرانی، راه را برای ورود مردم به دربارشان باز می گذاشتند یا مثلا هفته ای یک روز بارعام داشته و محدودیتی قائل نمی شدند، یا این که اصطبل شاهی را محل تحصن بی پناهان می گذاشتند و این که بازرسان آنها آشکار و پنهان در شهرها چه می کردند و مسائلی از این قبیل.
این که روحیات شهریاران چگونه بوده است. مثلا روحیه آنان در وقتی که امارت را در دست گرفتند و سالیان
بعد که بر کرسی سلطنت و حکومت تکیه زده اند، آیا همچنان اخلاق اولیه را داشته اند یا خیر، مردم را به تدریج فراموش می کردند!
آیا کدام یک از شهریاران آنچنان که گاه ادعا می شود شبانه و مخفیانه به یاری مردمان فقیر می شتافتند و وقتی در خیابان می رفتند با فریادهای کور شو کر شده مردم را از اطراف خود دور نمی کردند؟
این که آیا آن زمان ها هم رسم بوده که کسانی مثل این جواد که امروز گفته شد (و العهدة علی الراوی) در فلان مسافرخانه کار می کرده و پول عمل چشم خود را نداشته و مجبور شده از پل میرداماد خود را آویزان کند، در آن روزگاران هم بوده است یا نه؟ اگر بوده آنها خود را مقصر می دانسته اند یا توجیهات وجیهی تحویل مردم می دادند؟
به هر حال این نکته از لحاظ اخلاق شهریاری برای ما ایرانیان که در دانش «سیاست مدن» دستی داریم و دهها کتاب مهم مانند سیر الملوک و اخلاق ناصری و سلوک الملوک و غیره نوشته ایم، و مدعی هستیم که در علم سیاست نامه نویسی و اندرزنامه نویسی استادیم، مهم است.

رسول جعفریان

البته این را می دانم که ممکن است برخی از شهریاران خصلتا آدم های خاصی باشند که خیلی رفت و آمد با توده های مردم را خوش ندارند، اما در باره همانها هم می شود تحقیق کرد که به رغم این روحیه، آیا حامی دستگاه های نظارتی در این زمینه بوده اند یا خیر؟ آیا ناظران و بازرسانی برای ارزیابی زندگی فقیران در حاشیه شهرها می گماشته اند یا خیر؟ و این که اگر داشته اند، آیا راه حلی هم برای این امر می اندیشیده اند یا خیر.
این روزها، در شهر تهران، یک تراکت تبلیغاتی شهرداری حاوی این نکته است که بیکاری ریشه تمام مفاسد است. چیزی به این مضمون که همه می دانند و نیازی به تبلیغ برای آن نبود. حالا باید پرسید خوب شهرداری به عنوان یک تشکیلات تقریبا دولتی، آیا فکری هم برای رفع بیکاری می کند؟ آیا دولتی ها در این باره صبح و شب زحمت می کشند یا فقط حرف می زنند.
راستش برای موضوع پیشنهادی، کاری به وضع امروز ندارم. این مطالب حاشیتا عرض شد. ابتدا هم عرض کردم که بحث یک بحث تاریخی است و بهتر است این قبیل امور فقط در باره گذشته باشد تا راحت تر و شفاف تر بشود در باره آنها نظر داد.


رسول جعفریان

با کفش در خانه یک روستایی

این را هم می دانم که گاهی قصه هایی هم برای برخی از پادشاهان ساخته می شد که ناشناخته بین مردم می رفتند. گاهی هم برای شکار می رفتند و از سپاهشان دور می افتادند و آن وقت به روستایی می رفتند و از دهی یا قریه ای سر درآورده به خانه فقیری می رفتند. به هر حال ابعاد بحث جالب است و شاید بتوان آن را ریشه یابی اجتماعی کرد و اگر بخواهد منطقی پیش برود، بر اساس اخلاق شهریاری ایرانی یعنی آنچه در اندرزنامه ها آمده، مبانی آن را تعریف کرد. اصلا شاید این کار شده باشد اما بنده بی خبرم. به هر حال به نظرم موضوع جالبی آمد.



یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 - 21:20:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن