تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830728269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگو با "مرد سرمایه‌دار فرهنگ اصفهان"


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶




1462341917915_69359.jpg

تالار هنر، هنرسرای خورشید، کتابخانه‌های متعدد شهر، موزه هنرهای معاصر، فرهنگسراها و... همه به یک معاونت در شهرداری اصفهان ختم می‌شود و این گستردگی مراکز فرهنگی زیر نظر شهرداری نشان می دهد که نقش این معاونت در اصفهان تا چه اندازه مهم است. وقتی سخن از ضعف های فرهنگی شهر اصفهان به میان می آید جملاتی مانند "مسوولان با یکدیگر هماهنگی ندارند"، "فرهنگ در شهر با سیاست آمیخته است" یا "دارای پشت پرده‌های فرهنگی است" و .... به گوش می رسد که لاجرم این معاونت را هم نشانه می گیرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، برای تحلیل گفته‌های بالا با یک مدیر فرهنگی شهر قرار مصاحبه گذاشتیم، اما شرط اصلی انجام یک مصاحبه چالشی بود که از جانب مصاحبه شونده مطرح شد. پرسیدن سؤال‌هایی که برخی حتی از قالب سؤال خارج و به انتقاد مستقیم بدل می‌شد، فکر از کوره در رفتن مدیر را در ذهن تداعی می‌کرد. اما آنچه در طول مصاحبه با دکتر علی قاسم‌زاده ثابت ماند، آرامش چهره و لحن او بود. بسیاری او را که بر مسند معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان تکیه زده، "مرد سرمایه‌دار فرهنگ اصفهان" می‌دانند، چراکه سایر دستگاه‌ها به اندازه او بودجه ندارند. انتظارات از او بالاست و هر جا که می‌رویم، آدرس او را می‌دهند که از ایشان نیز در این زمینه سؤال بپرسید. او که یکی از ماندگارترین مدیران شهرداری اصفهان است، کمتر در رسانه‌ها دیده‌ شده است. کمتر دیده شدنش وسوسه مصاحبه را بیشتر کرد تا بالأخره با گرفتن قولی از او در یک مراسم، مصاحبه‌ای با او انجام شد که در ذیل می‌خوانید: ایسنا: با توجه به این‌که اصفهان یک شهر فرهنگی است و قرار است به آن همچون یک اسطوره شهر نگاه شود، معاونت فرهنگی چه استراتژی و رویکردی برای رسیدن به شهر فرهنگی دارد؟ برای رسیدن به این نگاه تحولات درون ساختاری داشتیم که از جمله مهم‌ترین آن‌ها ایجاد معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی در شهرداری‌های منطقه بود. دومین رویکرد معاونت، برون‌سازمانی است که بر اساس آن دنبال ایجاد فضا، بستر و امکانات برای فعالیت بیشتر فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر هستیم. وقتی می‌گوییم شهر فرهنگی یعنی باید اهل فرهنگ حضور پویا، فعال و مؤثر داشته باشند، همانطور که در دوره شهرهای پاک و محیط‌زیستی فعالان محیط‌زیست حضور فعال داشتند، بنابراین در شهر فرهنگی نقش و حرف اول را فعالان فرهنگی ایفا کنند. ایسنا: ایجاد معاونت‌های فرهنگی مناطق این شائبه را در ذهن ها شکل داده که این اقدام موازی کاری با سازمان فرهنگی و تفریحی است. چراکه برخی مباحثی که در فرهنگسراهای تخصصی مطرح می‌شود، شامل موارد مربوط به سبک زندگی هم هست. به عنوان نمونه در فرهنگسرای خانواده که به بحث سبک زندگی نیز می‌پردازد، امکان دارد موازی کاری با سایر فرهنگسراهای محله محور ایجاد شود. علاوه بر موازی کاری ممکن است، تضاد در برنامه‌های فرهنگسراهای محله محور و تخصصی که در یک محله قرار دارند نیز به وجود آید. از سوی دیگر زمانی که فرهنگسراهای محله محور زیر نظر سازمان فرهنگی و تفریحی کار می‌کردند و این زیر نظر یک سازمان بودن موجب می‌شد تا به صورت یکپارچه عمل کنند، اما اکنون که هر کدام زیر نظر معاونت فرهنگی منطقه‌ای خاص رفته‌اند ممکن است دیگر یکپارچگی قبل را نداشته باشند. برای جلوگیری از این موارد چه سیاست‌هایی در پیش گرفته شده است؟ این جراحی که در سازمان فرهنگی انجام شد با در نظر گرفته شدن همه این عوارض و جوانب بود. الآن در معاونت‌های مناطق ماموریت اصلی ارتقای فرهنگ مناطق است. هر معاونت فرهنگی و اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های محلی مسایل فرهنگی را حل و فصل می‌کند. برای هر محله، شناسنامه فرهنگی و اجتماعی تدوین و وضع موجود را در آن ثبت کردیم. در هر منطقه، هر محله شناسنامه خاص خود را دارد. مثلاً تمام مختصات فرهنگی محله چهارسوق اصفهان را ثبت کردیم و بر اساس وضعیت موجود نقشه‌ای برای بهبود آن طراحی کردیم. این معاونت‌ها وارد کارهای فاخر و گسترده نمی‌شوند و در مقابل صرفاً در محلات وارد می‌شود. ایسنا: درست است که فعالیت فرهنگی منوط به فعالیت اهالی فرهنگ است و دستگاه‌ها نیز به دنبال بسترسازی برای آن هستند اما همواره شاهد این شکایت از سوی اهالی فرهنگ و هنر و حتی مسوولان بوده‌ایم که عدم هماهنگی‌ها بین دستگاه‌ها عامل درجا زدن و مانعی برای کارهای اصحاب فرهنگ و هنر دانسته شده است. در این میان گفته می‌شود که شهرداری در جاهایی دخالت می‌کند که به او مربوط نیست، اما جایی که باید باشد، نیست. پاسخ شما به این انتقادات چیست؟ هر دستگاهی ماموریت‌ها و وظایفی ذاتی دارد و وظایف ذاتی را باید خودش انجام دهد. شهرداری، ارشاد، حوزه هنری و... هر کدام وظایف ذاتی خود را دارند. شهرداری وظایفی همچون اصلاح سبک زندگی، ارتقای فرهنگ شهروندی و... دارد که جزء ذات آن است. اما به اقتضای شهر و خلأهایی که وجود دارد و ناشی از این است که دستگاه مربوط به آن انگیزه یا امکان رفع آن مشکل را ندارد، شهرداری به آن ورود پیدا می‌کند. این امر در قوانین شهرداری‌ها دیده شده است. به عنوان نمونه شهرداری فضاهای فرهنگی دارد، وزارت ارشاد می‌گوید بودجه‌ای برای ایجاد و ساخت فضای فرهنگی در شهر ندارد. چه باید بکنیم؟ باید بگذاریم شهر با این خلأها ادامه دهد؟ شهر کتابخانه می‌خواهد و نهاد کتابخانه‌ها توان ساخت کتابخانه ندارد. در این موارد باید شهرداری‌ها وارد شوند و حیات شهر را ملاک قرار دهند نه این‌که اگر دستگاهی کار خود را انجام نداد، دست روی دست بگذارد. به عنوان نمونه 72 کتابخانه در شهر داریم که حدود شش یا هشت عدد از آن‌ها مربوط به ارشاد و نهاد کتابخانه‌هاست و کتابخانه هم شهرداری ساخته و به نهاد کتابخانه‌ها داده تا آن را اداره کنند. اگر شهرداری کتابخانه‌هایش را در طول 12 سال گذشته نمی‌ساخت، در شهر چه اتفاقی می‌افتاد؟ ایسنا: سایر دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند خودشان را اصلا در ایجاد و تولید محتوا و امکانات دخیل نمی‌دانند و حتی معتقدند که نباید این کار را انجام دهند. بلکه وظیفه آن‌ها بیشتر نظارت و تصدی‌گری است. در مقابل این وظیفه را به دوش شهرداری می‌اندازند و در پاسخ به اعتراض هم می‌گویند یک روز بودجه شهرداری در بخش فرهنگی معادل بودجه آن‌ها در یک سال است. این دیدگاه تحت عنوان "مدیریت واحد شهری" سال‌هاست که در سطح کشور مورد مناقشه قرار گرفته است. در بسیاری از جاهای دنیا ادارات آموزشی، فرهنگی و... باید در نقشه‌ای که توسط شهرداری کشیده می‌شود، فعالیت کنند. حتی در برخی شهرهای بزرگ نیروی انتظامی هم زیر نظر شهرداری کار می‌کند. در ایران این نگاه سال‌هاست که مورد بحث است. در مجلس شورای اسلامی هم قانونی تصویب شده که برخی وظایف دستگاه‌ها به شهرداری واگذار شود، اما این قانون هنوز عملیاتی نشده است. اظهار نظری که دوستان می‌کنند بعضاً متأثر از این دیدگاه است. ما الآن شترمرغیم؛ اختیارات واگذار نشده اما انتظارات ایجاد شده است. اگر قرار است که شهرداری درگیر این وظایف شود باید قانون، این اختیار را به شهرداری بدهد. نمی‌توان انتظار داشت که اختیار انجام این کار را شهرداری نداشته باشد اما انتظار این کار را از او داشته باشند. ایسنا: دو عامل دیگری که فرهنگ و هنر اصفهان را تحت تأثیر قرار داده و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آن را متذکر شده یعنی به جای این‌که برنامه محور حرکت کند، شخص محور حرکت می‌کند و دوم این‌که فرهنگ و هنر با سیاست در اصفهان آمیخته است. شما برای جلوگیری از این مشکلات چه اقداماتی انجام داده‌اید تا مورد اتهام قرار نگیرید؟ شهرداری جزو معدود دستگاه‌هایی است که برنامه‌های مدون پنج‌ساله دارد. برنامه محوری یعنی همین. یعنی این‌که بدانید تا پنج‌ساله آینده باید چه کارهایی انجام دهید و به کجا می‌خواهید برسید. پروژه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز کاملاً بر اساس برنامه‌های پنج‌ساله برنامه‌ریزی شده‌اند. یعنی من می‌دانم که باید تا پنج سال آینده چه کارهایی که متولی آن معاونت من هست را انجام دهم. در مورد مباحث سیاسی هم در کشوری مثل ایران که در آن مردم‌سالاری دینی حاکم است، همه چیز تحت تأثیر سیاست قرار خواهد گرفت. در هر انتخاباتی به هر حال گروهی که به مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای اسلامی شهر وارد می‌شوند، دیدگاه‌های خاص و نظرات خود را دارند. این امر کاملاً وجود دارد اما این‌که بگوییم حوزه فرهنگی شهرداری کاملاً درگیر و تابع یک اندیشه خاص سیاسی است، را نمی‌توان پذیرفت. نظر ما این بوده که در حوزه فرهنگ ورای دیدگاه‌های سیاسی به فرهنگ نگاه کنیم و فرهنگ را یک دغدغه مشترک برای همه سلایق سیاسی در نظر بگیریم. چپ و راست و دگر اندیشان همه دغدغه‌های مشترک دارند. بنای شهرداری این بوده که فارغ از سلایق سیاسی برنامه‌ریزی کند و همه مردم را جامع هدف خود قرار دهد. ایسنا: با این حال یکی از مواردی که در فضای مجازی به شما نسبت داده‌ شده و بعضاً دهان به دهان هم پیچیده، این است که شما نسبت نزدیکی با حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دارید، از بین نسبت‌هایی که شنیده شده این است که شما را داماد آقای سالک یا پسر خواهر ایشان می‌دانند. این نسبت همراه با یک تحلیل بوده است. این‌که شما تحت نفوذ افکار آقای سالک هستید و همراه با آقای آذربایجانی، رییس کمیسیون شورای اسلامی شهر اصفهان مثلثی را تشکیل داده‌اید که پشت پرده فرهنگ این شهر است و کسی یارای رقابت با این مثلث را ندارد. نظر شما در مورد این تحلیل چیست؟ مقداری از این موارد تحلیل‌های ذهنی و تصورات افراد است، نمی‌خواهم بگویم توهم. من با آقای سالک نسبت خویشاوندی داریم و اگر در اصفهان هم یک رصدی داشته باشید، همه با هم با یک نسبت دور و نزدیک، خویشاوندی پیدا می‌کنند. آقای سالک پسرعمه همسر بنده هستند و غیر از این به عنوان یک روحانی فعال و دارای سابقه مبارزاتی در شهر همیشه برای من مورد احترام بوده و هستند. اما دوستانی که از نزدیک با من کار کرده‌اند می‌دانند که به جز بحث ولایت و ساختار نظام که طبیعتاً باید تابع تشکیلات نظام باشیم، مرید هیچ کس نیستم که بگویم ارتباط فردی یا تحت تأثیر یا تحت اراده شخص دیگری هستم، اصلاً این‌گونه نیست. کسانی که من را می‌شناسند نوع ارتباط من را با آقای سالک می‌دانند. لذا این‌که چنین حلقه یا مثلثی وجود دارد را کاملاً مردود می‌دانم. آقای آذربایجانی هم به عنوان رییس کمیسیون شورای اسلامی شهر وجه سیاست گذاری دارند و ما موظفیم بر اساس مصوبات شورای شهر عمل کنیم. در این حد با آقای آذربایجانی ارتباط منطقی داریم. بهترین شاخص برای سنجش این قصه فعالیت‌هایی است که شهرداری در سطح شهر انجام داده است. این‌که می‌گویند جناحی و سیاسی عمل شده بیایند و در سطح شهر فعالیت‌های فرهنگی را بررسی کنند، ببینند آیا تنها قشر خاصی مخاطب برنامه شهرداری هستند؟ به عنوان نمونه جنگی که پای پل خواجو برگزار می‌شود گیت ورودی برای جناح یا افراد خاصی دارد؟ در تالار هنر و فرهنگسراها گیت وجود دارد؟ ایسنا: آیا گیت برای ورود مسوولان هم نیست؟ چون این اتهام وارد می‌شود که شهرداری تنها برای جناح اصولگرا در میان مدیران خود جا باز کرده است. این را هم بیایند و بررسی کنند. اخیراً 15 معاون فرهنگی اجتماعی برای مناطق گذاشتم. قبل از آن بیشتر از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌ام. بروند این 15 نفر را بررسی کنند و ببینند آیا صرفاً از یک خط فکری و جناح خاص استفاده کرده‌ام یا نه. ایسنا: هنرمندان بسیاری داریم که از اصفهان کوچ کرده‌اند و به پایتخت رفته‌اند. زمانی که از آن‌ها می‌پرسید چرا این کار را کردید، پاسخ می‌دهند چون بسترها و زمینه‌های لازم برای کار هنری در اصفهان فراهم نبوده است. به عنوان نمونه زیرساخت‌های فرهنگی در حوزه تئاتر را کافی نمی‌دانند. شما در برابر این جمله چه پاسخی می‌دهید؟ در عین حال بسیاری از آن‌ها شهرداری را هم متهم می‌کنند. علاوه بر این چگونه می‌توان جلوی این حرکت را گرفت؟ کوچ گاهی اوقات پیشرفت و ارتقاست. این‌که بازیگری از تئاتر اصفهان به سمت پایتخت می‌رود و بازیگری درجه یک می‌شود را پیشرفت تلقی می‌کنیم. اما این‌که بگوییم در اصفهان مشکل زیرساخت داریم را من قبول ندارم. حداقل در حوزه تئاتر می‌توان گفت چنین استدلالی درست نیست. در شهر اصفهان تعداد زیادی سالن‌های تئاتر وجود دارد که در مدار احیا قرار دارند. سالن اداره برق، دبیرستان هراتی، دبیرستان ادب، سالن خانه کارگر و... زمانی در همه آن‌ها تئاتر اجرا می‌شد. پس مشکل از سالن‌ها نیست. مشکل فعلی تئاتر نداشتن متن قوی است، عدم انگیزه کارگردانان قوی برای تولید اثر است و شاید گاهی به علت ممیزی‌های تنگ‌نظرانه ای است که می‌شود. این ممیزی‌ها موجب شده که هنرمندان احتیاط کنند. از شش ماه پیش اعلام کردیم که شهرداری آمادگی این را دارد که سالن‌های شهر را برای تئاتر تجهیز کند. ایسنا: عموماً از تالار هنر در زمینه تئاتر یاد می‌شود و ایراداتی همچون دور بودن راه آن و برخی اجراهایی که بعضاً تا 10 نفر هم در آن حضور نداشتند وجود دارد. علاوه بر این اعتقاد هنرمندان این است که تالار هنر برای خودش یک شورای بازبینی دارد که این نیز کار اجرای تئاتر را کند می‌کند. اگر همه بخواهند هنر اجرا کنند، باید یک نفر تصمیم بگیرد که از بین 10 تقاضا در اردیبهشت‌ماه، کدام یک در اولویت قرار بگیرد. این‌که کدام تئاتر اجرا شود را یا باید مدیر تالار هنر یا جمعی متشکل از اهالی هنر تصمیم‌گیری کنند. اما اگر این سالن‌ها متعدد شود و نگران سالن‌ها نباشیم، دیگر همه نظرها بر تالار هنر متمرکز نخواهد شد. من همین جا قول می دهم که شهرداری در عرض سه تا چهار ماه می‌تواند سالن‌های شهر را آماده کند. هر ارگانی که می‌خواهد بیاید تا تفاهم‌نامه آن را بنویسیم و سپس سالن در اختیار چرخه تئاتر اصفهان قرار گیرد. ایسنا: البته برخی معتقدند شورای بازبینی تالار هنر دست به ممیزی نیز می‌زند. بارها گفته‌شده و با تاکید می‌گویم که ممیزی در شهرداری نداریم. آنجایی که در نظام، ممیزی تعریف شده دیگر ممیزی دومی نمی‌گذاریم. وظیفه ممیزی بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر مجوز اجرای تئاتری از سوی این نهاد ارایه شد، خود را موظف می‌دانیم که امکانات برای اجرای آن را فراهم کنیم. البته می‌توان این اعتقاد را به صورت مصداقی بررسی کرد و اگر اتفاق افتاده خطای مسوول بوده است. شورای بازبینی تالار هنر تنها برای در اولویت قراردادن تئاترها تشکیل می‌شود. ایسنا: در حوزه موسیقی، هنرسرای خورشید در دوره‌ای تبدیل به یک برند شد. اما بعد از آن دیدیم که فعالیت آن کم رنگ تر شد با اینکه شورای شهر هم به سمت موسیقی حرکت کرده و نگاه به موسیقی نیز به سمت مثبت شدن پیش رفته اما هنرسرای خورشید دیگر درخشش قبلی خود را ندارد. این اتفاق از چه جایی ناشی می‌شود؟ در تحولاتی که اشاره کردم که در حوزه شهرداری اتفاق افتاده این است که سازمان فرهنگی و تفریحی سبک سازی شده و ماموریت‌های آن به حداقل‌های ممکن کاهش پیدا کرد. بسیاری از خدمات آن همچون کارهایی که عموماً برای سبک زندگی انجام می‌گرفت، به معاونت‌های فرهنگی محلات سپرده شد. این کارها مهم بود اما سازمان را زمین‌گیر کرده بود. اکنون سازمان تنها در دو حوزه به فعالیت می‌پردازد. اول تولید فرآورده‌های فاخر هنری و دوم انجام برنامه‌های فاخر شهری. یکی از رشته‌هایی که بسیار مدنظر است موسیقی است و در سال جاری می‌خواهیم از گروه‌هایی که استعداد تولید آثار فاخر دارند، حمایت کنیم و تدریجاً برند اصفهان در حوزه ملی و جهانی شود. به عنوان نمونه پیش‌بینی‌ شده که ارکستر سمفونی اصفهان در کشورهای خواهرخوانده اجرا داشته باشد. ایسنا: اما نگاهی وجود دارد که شهرداری در حوزه موسیقی دارای نگاهی منفی است و نه تنها نمی‌خواهد که موسیقی افزایش پیدا کند بلکه جلوی پیشرفت آن را می‌گیرد. عملکرد پر فراز و نشیب هنرسرای خورشید را نیز موید آن می‌دانند. علاوه بر این اتفاقاتی که بر سر جشنواره موسیقی استاد شهناز افتاد و بنرهای برگزارکنندگان آن بالا نرفت را شاهدی دیگر می‌دانند. وقتی یک مرکز تخصصی به نام هنرسرای خورشید داریم که ماموریت آن حمایت از موسیقی است، طبیعتاً این اتهام "لایتچسبک" است. اما این‌که بنرها زده نشده را من در جریان نیستم و افرادی که این ادعا را دارند شاید مجوزهای لازم را نداشته‌اند. علاوه بر این بنرها مجوز از طرف خدمات شهری و روابط عمومی باید گرفته شود. باید دید مشکلش چه بوده است. ایسنا: جشنواره کودک از اصفهان رفت. البته شهردار در نشست خبری خود وعده بازگشت آن را داده است. اما در آن برهه انگشت اتهام به سوی معاونت فرهنگی شهرداری بود که به دلیل عدم اتخاذ موضع در آن زمان و سکوت پیشه کردن باعث شد تا این فکر به اذهان خطور کند که معاونت فرهنگی شهرداری از موافقان رفتن جشنواره کودک از اصفهان بوده است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ جشنواره کودک بر اساس مصوبه هیئت دولت وقت متعلق به اصفهان است. رفتن جشنواره از اصفهان با خواست و اراده شهرداری اصفهان نبود و با وجود میل شهرداری این اتفاق افتاده است. تاکنون نیز پیگیر بودیم و مکاتبات بسیاری با معاونت سینمایی وزارت ارشاد داشتیم. درخواست جلسات همفکری و حل مشکل داشتیم که رو به حل مشکل هستیم و امیدوارم در سال جاری میزبان جشنواره کودک باشیم. اما این‌که تاکنون مصاحبه‌ای نشده به این دلیل است که تاکنون جلسات به نتیجه قطعی نرسیده است. ایسنا: اما دلیل سکوت شما را برخی علامت رضا گرفتند و گفتند معاونت فرهنگی گفته که جشنواره فیلم کودک از اصفهان برود. این‌که نسبت داده‌اند به من که گفته‌ام جشنواره از اصفهان برود را کاملاً تکذیب می‌کنم. همیشه اصفهان علاقه‌مند بوده که جشنواره در اصفهان باشد و آن را متعلق به خودش می‌داند. متأسفانه برخی دوستان که به وزارتخانه یا بنیاد فارابی می‌آیند، تصمیماتی می‌گیرند که عواطف مردم یک شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ما همیشه پیگیر بودن جشنواره در اصفهان بوده‌ایم و شاهد آن نیز آقای ارزانی و آقای استاندار هستند. ایسنا: به بحث کتابخانه‌ها اشاره کردید اما در سال‌های اخیر با چند مشکل در این زمینه مواجه بودیم. اول اینکه کتابخانه‌ها از نظر کمی افزایش می‌یابند اما از نظر کیفی در سطح پایینی باقی می مانند. دوم خالی شدن سالن‌های مطالعه و واگذاری آنهاست و سوم پایین آمدن میزان مطالعه در بین مردم است. شهرداری به عنوان ارگانی که در این حوزه وارد شده چه تدابیری اندیشیده است؟ کتابخانه‌های در اختیار شهرداری همیشه پویا بوده‌اند. به این معنا که منتظر آمدن مراجع و امانت کتاب نمی‌مانند. در کتابخانه‌های پویا همیشه فعالیت و ایده پردازی می‌شود. طرح‌های بسیاری در حوزه کتاب در حال اجراست که هر کدام موجب برند شدن شهر در این زمینه می‌شود. طرح‌هایی همچون نذر کتاب، دست به دست کردن کتاب در کتابخانه‌ها یا طرح بین کتابخانه‌ای که شما می‌توانید کتابی را در یک کتابخانه سفارش دهید و سرویس‌های سیار شهرداری آن کتاب را برای شما می‌آورد. مثلاً شما از محله‌های نزدیک به دانشگاه صنعتی اصفهان کتاب می‌خواهید، سفارش می‌دهید و برای شما کتاب را به در خانه می‌آورند و تحویل می‌دهند. اما متأسفانه با یک پدیده فرهنگی فراگیر در کشور مواجهیم که میل به مطالعه مکتوب بین مردم کاهش پیدا کرده است. این‌که خوب یا بد است، محل اختلاف است. جای کتاب را وسایل دیجیتال گرفته است. برخی معتقدند این اتفاق موجب می‌شود تا دسترسی راحت‌تری به اطلاعات به دست بیاید و برخی می‌گویند این کار موجب می‌شود تا دانش افراد به اقیانوس کم عمق تبدیل شود. ما هنوز به جمع‌بندی دراین‌باره نرسیدیم که خوب است یا بد. من معتقدم مطالعه توسط صفحات کامپیوتری مثبت است چراکه به سرعت به دانشی که می‌خواهید دست پیدا می‌کنید، اما باید این را هم مدنظر قرار داد که هیچ‌وقت با این نوع مطالعه دانشمند در آن حوزه نمی‌شوید. مقداری کاهش مراجعه به کتابخانه‌ها از این عامل متأثر است. البته یکی دیگر از دلایل نیز ضعف در تولید کتاب است. چند سال قبل برنامه داشتیم که بسته‌هایی برای خانواده در کتابخانه مرکزی آماده کنیم و در آن برای پدر، مادر، کودک و نوجوان کتاب تهیه شود و خانواده‌های متمایل را شمارش و کوله‌های مختلفی از کتاب برای یک سال به خانواده‌ها ارایه شود. ما در زمینه تهیه کتاب برای نوجوان به مشکل خوردیم. برای دو ماه توانستیم کتاب‌های مربوط به نوجوانان را تهیه کنیم، اما پس از آن دیگر کتابی که نوجوان علاقه به خواندن آن داشته باشد را نداشتیم. ایسنا: می‌توان با کتاب دیجیتال این خلأ را پر کرد؟ این کار در دستور کتابخانه مرکزی شهرداری هست و پیشنهاد تفاهم‌نامه‌ای آمده که با دانشگاه‌ها منابع دیجیتال خود را نیز به اشتراک بگذاریم. اکنون فقط منابع مکتوب به اشتراک گذاشته شده است. ایسنا: یکی از مواردی که در کتابخانه‌ها از آن‌ها صحبت می‌شود ممیزی‌های داخلی در آن است. این‌که پس از جست و جوی یک کتاب در جلوی آن اصطلاح "وجین شده" می‌آید و کتاب‌هایی که این اصطلاح را به دوش می‌کشند را قربانی سانسور و ممیزی‌های کتابخانه‌ها می‌دانند. این کار را برخی به نگاه سیاسی یا فرهنگی ارتباط می‌دهند. وجین کردن کتاب‌ها هر ساله بر اساس کتاب‌هایی که تاریخ‌مصرف آن‌ها گذشته انجام می‌شود، مثلاً یک کتاب کمک‌درسی که دوره‌اش گذشته و کتاب اصلی نیز تغییر کرده از داخل کتابخانه بیرون کشیده می‌شود. ممکن است که در یکی از کتابخانه‌ها چنین خطایی شده باشد که کتابی را بدون مجوز و سرخود بیرون کشیده باشند. البته باید به صورت مصداقی آن را بررسی کرد. کسانی که این ادعا را دارند مصادیق آن را بیاورند. اما آن چیزی که واضح است هیچ ابلاغیه یا قانونی برای خارج شدن گروه خاصی از کتاب‌ها نداشته‌ایم. هر کتابی که چاپ می‌شود یعنی مجوز دارد و می‌توان آن را داخل کتابخانه گذاشت. ایسنا: شهرداری وارد فضای گالری گردانی شده و هر هفته میزبان آثار هنرهای تجسمی در گالری‌های خود است. برای این‌که گالری‌های شهرداری رونق بگیرد، آیا در زمینه اقتصاد هنر نیز وارد شده‌اید؟ در بودجه 95 شهرداری ردیفی با عنوان اقتصاد هنر باز شده و مجری آن نیز سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری است. محل اجرای آن نیز موزه هنرهای معاصر است. در واقع بر اساس آن امکان عرضه و خرید آثار را فراهم می‌کنیم. ایسنا: اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی انتخاب شده اما بسیاری از رسته‌ها در حال فراموشی و تعطیلی است. آیا معاونت فرهنگی به این حوزه وارد شده تا جلوی این فراموشی و از دست رفتن را بگیرد؟ طرحی داریم به عنوان تکریم از هنر شهر که در آن بسته پیشنهادی پیش‌بینی‌ شده که از هنر و هنرمند حمایت می‌کنیم و هر کجا که احساس شد ورود شهرداری به احیای یک هنر یا هنرمند کمک کند، به حمایت می‌پردازیم. مثلاً اگر هنرمندی که سال‌ها به نقاشی پرداخته اما دیگر دستش یارای گرفتن قلم را ندارد و منزوی شده را تجلیل و تکریم کنیم. اگر مشکل درمانی و نیاز به حمایت مالی دارند نیز کارهای مورد نیاز را انجام می‌دهیم. آن‌هایی نیز که فوت‌شده‌اند را می‌توان تندیس‌هایی از آن‌ها در شهر نصب کرد. گفت‌وگو از: میلاد مرتجی، خبرنگار ایسنا، منطقه اصفهان انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن