تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815374660




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بعثت طلوعی است که تا ابدیت را روشن می کند/ کمال بعثت، ظهور حضرت مهدی (عج) است


واضح آرشیو وب فارسی:ایمنا: 27 ماه رجب مصادف با روز مبعث است و مبعث روزی است برای عروج تا اوج خدایی شدن. روزی که پیامبر مهربانی ها فرستاده ی پروردگار بی همتا شد و حجت خدا بر زمینیان، تا آن ها را هدایت و به سوی گمشده ی خویش دعوت کند.به گزارش خبرگزاری ایمنا، همزمان با عید خجسته مبعث، بر آن شدیم تا در باب این اتفاق عظیم بیشتر بدانیم. در میان کارشناسان مذهبی شهر اصفهان به دنبال کسی گشتیم تا صداقت و شیوایی کلامش بر دل مخاطبان بنشیند و بوی حقیقت از فحوای کلامش به وضوح استشمام شود. در این جستجو به «حجت الاسلام والمسلمین محمد داستان پور» رسیدیم. روحانی بی پیرایه ای که اینروزها در میان قشر دانش آموزان و دانشجویان جایگاه ویژه ای یافته و منابر سخنرانی اش در شهر با حضور چشمگیر جوانان و نوجوانان برگزار می شود. وی مجموعه های فرهنگی فانوس، باران و به تازگی آینه را در شهر اصفهان مدیریت می کند و بیش از هزاران نفر از جوانان و نوجوانان این شهر را با برگزاری جلسات مداوم و هفتگی با سیره اهل بیت آشنا می سازد و موضوعات روز را برای آنها بررسی و واکاوی می نماید. حجت الاسلام داستان پور در ابتدای سخن به اهمیت و جایگاه حادثه مبعث اشاره نمود و گفت: بعثت یک طلوع بود، طلوعی که بناست نورش از اینجا تا ابدیت را روشن کند. تفاوتی که شاید پیامبر اسلام با دیگر پیامبرها دارد این است که رسالت دیگر پیامبرها تاریخ مصرف داشت اما رسول مکرم اسلام(ص) خاتم است. یعنی بناست این خورشیدی که طلوع کرد تا قیامِ قیامت نورافشانی کند و کسانی را که زمینه دارند و گمشده ای به نام حقیقت و حقانیت دارند بتوانند انشاالله در پرتو این نور مسیرشان را پیدا کنند. وی ادامه داد: این یک تفاوت ماهیتی جدی است و آن چیزی که ما باید از خودمان بپرسیم این است که این طلوع بناست در وجود ما چگونه اتفاق بیافتد. بله، در عالم بیرون طلوعی به نام بعثت اتفاق افتاده که باید در سه جهت در وجود ما طلوع کند: یکی در حوزه «باورهایمان» ، یکی در حوزه «گرایش هایمان» و یکی هم در حوزه «رفتارهایمان» این طلوع باید خودش را نشان دهد. داستان پور خاطرنشان کرد: اگر کسی بتواند خورشید وجودی حضرت را به این شکل در وجود خود متبلور کند و در این سه جهت گام بردارد به حقیقت بعثت دست یافته است. این کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که هدف از بعثت پیامبر(ص) چه بود؟ گفت: همانگونه که اشاره کردم هدف از بعثت این بوده که انسان به گمشده خویش دست پیدا کند. زمانی که خدا انسان را خلق کرد برایش یک گمشده قرار داد. وقتی یک گمشده ای در وجود انسان است اگر به دنبال آن نرود به هر چیزی که برسد باز هم احساس فقر و تشنگی و کمبود می کند. حالا این گمشده باید یک مابه ازای خارجی داشته باشد، یعنی باید کسی بیاید و دست انسان را بگیرد و در دست گمشده اش بگذارد، آن گمشده ای که خدا برای انسان تعریف کرده گمشده ای بسیار عالی بود. یعنی خداوند خودش را گمشده ی انسان قرار داد، حالا چون این گمشده خیلی بزرگ بود باید مراحلی طی می شد تا بشر به سطحی برسد که در نهایت بتواند آن گمشده اش را به طور کامل مطالبه کند. پیامبر مکرم اسلام (ص) با متدلوژی و راهکارهایی که ارائه می دهند و با آن افق هایی که به روی ما باز می کنند، آمده اند تا دست ما را بگیرند و در دست گمشده مان بگذارند. پس اگر ما به دنبال آن گمشده ی حقیقی باشیم همه چیز برایمان معنی پیدا می کند. وی ادامه داد: امروز بعضی از نوجوان ها و جوان ها سوال می کنند چرا خدا ما را خَلق کرد و یا خیلی از سوال های دیگری که در این حوزه می پرسند، از نظر من اینگونه سوال ها فلسفی نیست یعنی نیازی نیست که ما برای او فلسفه بگوییم که هرم هستی چنین است و یا اتمسفر عالم اینگونه طراحی شده است و...اینها دویده اند اما به دنبال گمشده ی حقیقی خود ندویده اند و در این مسیر به هر چیزی برسند احساس پوچی می کنند، در حالی که اگر به دنبال گمشده ی حقیقی بروند هیچ گاه احساس پوچی نمی کنند. وی افزود: پس در یک جمله بعثت یعنی کسی بیاید تا بشر سرگردان را جهت بدهد و از این احساس پوچی و اضطرابی که اسیر آن گشته، رها کند و او را به گمشده اش برساند که در نهایت محصول این فرآیند، آرامش و حقیقت و اطمینان خاطر است که: «الا بذکرالله تطمئن القلوب» یاری گر اصلی پیامبر (ص) در تمام مراحل، حضرت علی (ع) بود حجت الاسلام داستان پور در پاسخ به این سوال که نقش مهم و تاثیرگذار حضرت علی (ع) در بعثت چه بود گفت: این را باید از زبان خود حضرت رسول (ص) بگوییم. بعضی اوقات حضرت نشسته بودند و اصحاب ایشان هم بودند، وقتی حضرت می خواستند بلند شوند می گفتند: یا علی دست مرا بگیر. برخی از اصحاب حساس شدند که چرا پیامبر همیشه حضرت علی (ع) را مورد خطاب قرار می دهند، یکبار حضرت پاسخ این ها را دادند و فرمودند: اگر علی نبود چه در امور مادی و چه در امور معنوی و رسالتم، من قدم از قدم نمی توانستم بردارم. یعنی هر قدمی که رسول الله برمی داشت یک یا علی می گفت و این بیان خود حضرت است که فرمودند یاری گر اصلی من در تمام مراحلی که طی کردم (مراحل بعثت و رسالتم) علی ابن ابیطالب(ع) بود و اگر علی نبود من نمی توانستم این کار را انجام بدهم و این بار بزرگ را به دوش بکشم. ظهور داعش، نتیجه عدم درک صحیح بعثت است داستان پور در ادامه گفتگو و در پاسخ به این سوال که آیا بعثت پیامبر به درستی شناخته شده است؟ گفت: اگر به درستی شناخته شده بود که عالم گلستان بود، چه در بین مسلمان ها و چه در بین غیرمسلمان ها. وی افزود: من احساس می کنم دو گروه به بعثت ظلم می کنند، یکی آنها که سربسته ردش می کنند یکی هم آنهایی که نفهمیده از آن دم میزنند. در واقع بعثت در بین دو گروه محجور است: یکی بین مسلمان هایی که از بعثت فقط یک شادی و تبریک و چراغانی کردن و شیرینی خوردن و... را فهمیده اند، یکی هم بین غیرمسلمان هایی که بدون آنکه رسول الله را بشناسند برای ایشان کاریکاتور و فیلم های ضد تبلیغ آن چنانی می سازند و بر ضد ایشان تبلیغات سوء انجام می دهند. در این بین بعثت واقعا محجور است. در حالی که اگر به درستی فهمیده شود شرایط خیلی فرق می کند. اگر می بینیم داعش و جبهه کفر وجود دارد، یعنی بعثت فهمیده نشده است. وی ادامه داد: اگر می بینیم تبلیغات ضد پیامبر(ص) یک مواقعی به دل بعضی افراد می نشیند و مخاطبانی دارد که از آن استقبال می کنند(شاید در کشور ما نباشد، مقصود در کشورهای دیگر است) یعنی بعثت محجور مانده است و ما نتوانسته ایم آن را ابلاغ کنیم و به دیگران بفهمانیم و مخاطبان را بدرستی درک کنیم. بعثت کیفیتی است که قرآن آن را تبیین و تشریح می کند این کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که امروزه جوان ها می پرسند آیا بعثت در قرآن آمده یا خیر؟ اشاره کرد: اینکه بگوییم کلمه بعثت دقیقا آمده باشد، شاید نباشد ولی خب، در جای جای قرآن خطابات وجود دارد. بعثت یک امر کمّی نیست، بلکهکیفی است. پرسیدن این سوال نشان می دهد که شخص بعثت را به درستی نفهمیده است. البته پرسیدن این سوال اشکالی ندارد و جوان ها باید این سوال ها را بپرسند تا جوابش را دریافت کنند. وی افزود: اصلا بعثت یعنی چه؟ بعثت یک امر کمّی نیست که مثلا بگوییم در دقیقه فلان اتفاق افتاد. بعثت یک پیشینه ای دارد و سیری است که طی شد تا رسول الله(ص) به یک کیفیتی رسید، کیفیتی که آن قابلیت ایجاد شد تا خداوند مستقیم و از طریق وحی با پیامبر ارتباط بگیرد و این انسان را به عنوان کسی که معصوم و بدون خطا می تواند آن کاروان بشر را هدایت کند، انتخاب نماید. ما این را بعثت می گوییم. وی ادامه داد: حال اینکه آیا در قرآن در مورد بعثت حرف زده شده؟ هر کجا که قرآن می گوید: «یا ایها الرسول ...» یعنی هر کجا که پیامبر را خطاب می کند، بعثت معنا می شود. پس به صورت کمی و زمانی به دنبال آن نمی گردیم بلکه بعثت کیفیتی است که قرآن آن را تبیین و تشریح می کند. وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) بعثت را به کمال نهایی اش می رساند حجت الاسلام والمسلمین محمد داستان پور در پاسخ به این سوال که رابطه بعثت پیامبر(ص) با ظهور حضرت مهدی(عج) چه متواند باشد؟ گفت: همانگونه که قرآن دارای یک انزال و یک تنزیل است یعنی یک بار دفعتا و یک بار مرحله به مرحله نازل شده است، بعثت هم دارای همین فرآیند است. وی تصریح کرد: این بدان معناست که یکجا این کیفیت و اتفاق رخ داد و بستر جامعه زمینه ای ایجاد کرد تا بعثت ظهور پیدا کند. اما به کمال رسیدن بعثت به نقطه اوج رسیدن آن و ظهور حضرت ولی عصر (عج) است. وی ادامه داد: پیامبر(ص) خاتم الانبیاست و حضرت ولی عصر(عج) خاتم الاوصیا. پیامبر(ص) بعثت را آغاز کرد و وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) این بعثت را به کمال نهایی اش می رساند و جلوه گر می کند، به گونه ای که همه عالم می توانند آن را تماشا کنند و از نورش بهره مند شوند و در سایه آن جهانی خالی از ظلم و سراسر صلح و آرامش و مهربانی و دوستی خواهیم داشت، جهانی که در آن فقیری یافت نمی شود. داستان پور با اشاره به شرایط ویژه ای که در دوران ظهور امام زمان(عج) ایجاد می شود گفت: امام زمان (عج) که آمدند، بزرگترین و تنها رسالتشان این است که دین را پیاده کنند، یعنی دینی که پیامبر برای آن رنج ها کشید و توانست یک حدی از آن را به ظهور برساند و بعد مورد محجوریت واقع شد. امام زمان می آیند تا آن را به طور کامل تبیین کنند به طوری که همه حاضراند برای آن دین جان دهند. دینی که با صفا و دوست داشتنی است و دنیا و آخرتمان را آباد می کند و همه ابعاد وجودی مان را در نظر گرفته است. احسان و محبت به خَلق خدا جلوه ای از خُلق عظیم رسول الله است این خطیب و سخنران توانا در پاسخ به این سوال که مهمترین خصوصیت اخلاقی پیامبر(ص) که می تواند سرلوحه زندگی جوان ها باشد چیست؟ گفت: این ها را شاید ما نتوانیم بگوییم و بهتر است آنچه را که خدا برشمرده بگوییم. وی ادامه داد: وقتی خدا این عالم و هفت آسمان و زمین را خلق کرد همه را اندک و «متاعا قلیل» دانست. حالا شما ببینید کهکشان و کیهان و همه ابعادش به چشم خدا نیامد اما یک چیز را می گوید عظیم است: «اِنَکَّ لَعَلی خُلُقٍ عَظیم » . این شاید بزرگترین ویژگی پیامبر باشد. وی افزود: هرچند شاید کلیشه باشد و زیاد شنیده باشیم ولی بزرگی می گوید: چیزهایی را که به آن عمل نکرده ایم بدانید که هنوز نمی دانیم حتی اگر بارها آن را شنیده باشیم و این اشتباه بزرگی است که فکر کنیم این ها را می دانیم. هر موقع به همه آنها عمل کردی آن موقع می توانی بگویی می دانم ولی اگرعمل نمی کنی پس نمی دانی و باید یک بار دیگر گوش بدهی برای همین است که خدا تذکر می دهد «فَذَکِّر ان نَّفَعَتِ الذِّکری». این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه توحیدمحوری باید اساس همه ی افکار انسان قرار گیرد گفت: اگر بخواهیم خُلق عظیم رسول الله را در حوزه گرایش ها و افکار و باورهایش بگوییم، توحید محوری و باور توحیدی اوست و همه چیز را تحت سیطره ی آن باور توحیدی دیدن. اگر بخواهیم این خُلق عظیم را در حوزه رفتار بگوییم چون متنوع تر است می توان از زوایای مختلف آن را بررسی کرد. مثلا یکی از چیزهایی که می توان به آن اشاره کرد بحث احسان و محبت به خلق خداست که می تواند یکی از جلوه های آن خُلق عظیم رسول الله باشد. مسئولیت جهان اسلام نسبت به پیامبر(ص)، عمل به آموزه های اسلام است محمد داستان پور در پاسخ به سوال پایانی خبرنگار ایمنا نسبت به اینکه مسئولیت جهان اسلام در مورد پیامبر(ص) چیست و چگونه می توان افراد را با پیامبر مانوس کرد؟ پاسخ داد: مسئولیت جهان اسلام در حال حاضر هم همان اتفاقی است که در ابتدای اسلام افتاد. به تبلیغ و تبیین نیاز است، به گفتگو به شدت نیاز است ولی آن چیزی که اسلام را به جلو برد عمل بود. ببینید ایرانی ها ناسیونالیست بودند. شاید ندانید و تنها شنیده باشید که در همان اوایل اسلام با اینکه ناسیونالیست بودند چند مرتبه از آقا امیرالمومنین(ع) درخواست کردند که خلافت و حکومت ایران را قبول کند و فکر می کنم ایشان تنها کسی بودند که در آن زمان از خارج از ایران برای خلافت ایران دعوت شدند. خب چه چیزی در این شخص دیده بودند؟ وقتی اُسرای ایرانی را گرفتند و آوردند کسی زبان آنها را نمی فهمید، خلیفه آن زمان برای صحبت با اسرا، حضرت علی (ع) را که به چند زبان زنده دنیا(از جمله زبان پهلوی ساسانی که زبان فارسی آن زمان بود) مسلط بود، صدا زد. مسئول این اسرا( گویا شهربانو) تا حضرت امیرالمومنین را دید گفت: ای جوانمرد تو کیستی؟، حضرت فرمودند: «انا عبدالله» او گفت: « می دانم بنده خدایی اما اسمت چیست؟» حضرت پاسخ دادند: « علی ابن ابی طالب ( ع )» او در پاسخ حضرت جمله عجیبی گفت: «اگر چه شاهزاده بودم و اسیر شدم و طوق اسارت به گردنم آویختند اما می ارزد، چون حالا با شخصی حرف می زنم که قبل از اسارتم در ایران اسمش به جوانمردی و عدالت و معنویت بر سر زبان ها می گشت». وی ادامه داد: پس آن چیزی که اسلام را پیش برد عمل به آموزه های اسلام بود. پیامبر و انسان های اولیه خاکی و مهربان و با صفا بودند و برای همین اسلام زود گسترش پیدا کرد. داستان پور افزود: الان هم همین است باید بازگشت کنیم: «یا اَیُها الَذین آمَنوا، آمِنوا بِالله»، ای کسانی که ایمان آورده اید، یک بار دیگر ایمان بیاورید. الان جای ایمان دوم است که یک بار دیگر به رسول الله ایمان بیاوریم. حجت الاسلام والمسلمین محمد داستان پور در پایان گفتگو ، به عنوان جمع بندی مطالب خود گفت: مسئولیت ما این است که افکار من درآوردی را کنار بگذاریم و آنچه را که اسلام ناب محمدی گفته عمل کنیم که در این صورت است که همه شیفته ی دین اسلام می شوند و می فهمند که این دین، بهترین و زیباترین دین است./


چهارشنبه ، ۱۵اردیبهشت۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایمنا]
[مشاهده در: www.imna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن