واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتاری با معتکفان و برنامهریزان اعتکافاز «حذف تلفن همراه» تا «ضرورت احیای اعتکاف رمضان»
با توجه به استقبال گسترده و روز افزون برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف لازم است که همانند ایام البیض ماه رجب، برنامهریزی برای اعتکاف دهه آخر رمضان در دستور کار قرار گیرد.
خبرگزاری فارس - حسن شیخ حائری: شمیم معطر ماه مبارک رجب وزیدن گرفته و ایام اعتکاف نزدیک است. به همین مناسبت و در روزهای اخیر، اعضای ستاد اعتکاف با مراجع معظم تقلید دیدار کردند که این دیدارها، فرصت مناسبی را برای طرح مسائل مربوط به اعتکاف پیش آورد. مرور اجمالی بر مباحث مطرح شده در این دیدارها نشان میدهد که چند جمله و توصیه کلیدی در آن ها وجود دارد که عبارتست از: 1. ضرورت احیای اعتکاف دهه آخر رمضان. باید گفت آنچنان که در متون دینی ما آمده است، اعتکاف مهم هر سال، اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان است که در روایتی از پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله، معادل دو حج و دو عمره دانسته شده است (مستدرک الوسائل، ج 7، ص 559). بنابراین بر برنامه ریزان اعتکاف است که همانند ایام البیض ماه رجب، برنامهریزی برای اعتکاف دهه آخر رمضان را در دستور کار قرار دهند و آن را اجرایی کنند. بدیهی است با این برنامهریزی، امکان حضور تعداد بیشتری از علاقهمندان، در اعتکاف هر سال، فراهم میشود؛ چرا که آمار نشان میدهد تعداد ثبت نام کنندگان، بسیار بیشتر از ظرفیت موجود مساجد جامع پذیرای اعتکاف است و بر اساس تصمیم مسئولان، افراد معتکف با قرعه کشی انتخاب میشوند. البته میتوان پیشنهاد داد که به جای قرعه کشی، اولویت اول به افرادی داده شود که سابقه معتکف شدن را نداشتهاند و اولویت دوم نیز برای جوانان و نوجوانان باشد؛ چنانکه آیتالله مکارم شیرازی، اعتکاف را یکی از نیازهای جوانان امروز بر شمردهاند.
2 . ضرورت توجه ویژه به مسائل فرهنگی و آموزشی در اعتکاف علاوه بر امور عبادی. خالی از لطف نیست که در این باره، بخشهایی از رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب را مرور کنیم. معظمله در پانزدهم اردیبهشت ماه 1393 و در جمع اعضای ستاد مرکزی اعتکاف میفرمایند: «اعتکاف جای عبادت است؛ البته عبادت فقط هم نماز خواندن نیست؛ تماس خوب با معتکفین، ارتباط دوستانه و برادرانه، فراگیری از آنها، تعلیم دهی به آنها، معاشرت اسلامی را تجربه کردن و آموختن؛ همه اینها فرصتهایی است که در اعتکاف ممکن است پیش بیاید؛ [برای] این باید برنامهریزی بشود. مهم ترین کار، برنامهریزی است. اگر چنانچه برنامهریزی نشد و کمک نشدند این جمعِ جوان مشتاق و شوریدهای که برای اعتکاف وارد این مسجد شدهاند، این نیروها هدر خواهد رفت و احیانا زیانآفرین خواهد شد.» ایشان همچنین توصیه میفرمایند که در برنامه ریزی اعتکاف، برنامههای جمعی با خلوت هر کدام از معتکفین، منافات پیدا نکند؛ به بیان دیگر لازم است تا علاوه بر برنامههای فرهنگی و آموزشی، فرصتهای قابل توجهی از هر روز اعتکاف، برای خلوت معتکفین دیده شود. توصیه دیگر حضرت آقا در زمینه امور فرهنگی و آموزشی، توجه ویژه به صحیفه مبارکه سجادیه در ایام اعتکاف است که باید مورد توجه برنامه ریزان و خود معتکفین باشد، چراکه به تعبیر ایشان، این دعاهای پرمغز، تنها دعا نیست، بلکه دروسی برای زندگی فردی و اجتماعی است. رهبر معظم انقلاب همچنین در خطبههای نماز جمعه بیست و هشتمین روز از مرداد ماه 1384 به معتکفین توصیه میفرمایند که در اعتکاف، تمرین مراقبت از خود داشته باشند. ایشان میفرمایند: «توصیه من این است که در این سه روزی که شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بکنید. حرف که میزنید، غذا که میخورید، معاشرت که میکنید، کتاب که میخوانید، فکر که میکنید، نقشه که برای آینده میکشید، در همه این چیزها مراقب باشید رضای الهی و خواست الهی را بر هوای نفستان مقدم بدارید؛ تسلیم هوای نفس نشوید. تمرین این چیزها در این سه روز میتواند درسی باشد برای خود آن عزیزان و برای ماها که اینجا نشستهایم و با غبطه نگاه میکنیم به حال جوانان عزیزمان که در حال اعتکاف هستند. با عملِ خودتان به ما هم یاد بدهید.» بدیهی است این تمرین خواهد توانست تا مراقبت را در وجود معتکف نهادینه سازد تا پس از اعتکاف نیز در زندگی روزمره او تداوم داشته باشد.
3. افرادی که معتکف نیستند نیز از برکات اعتکاف استفاده خواهند کرد. ناگفته پیداست که با توجه به محدودیت مساجد جامع در سراسر کشور، عملا بسیاری از علاقمندان، توفیق حضور در جمع معتکفین را نخواهند یافت اما ذکر این نکته هم لازم است که بر اساس متون دینی، کمک به برگزاری اعتکاف و همدلی با معتکفین یا تلاش برای رفع مشکلات معتکفین و یا حتی عموم مردم در روزهای اعتکاف، اجر و ثوابی حتی بیشتر از اعتکاف دو ماه پیاپی در مسجد الحرام و یا حتی بیش از اجر و ثواب اعتکاف دهر را دارد.(بحار الانوار، ج 71، ص 235). بنابراین افراد خارج از اعتکاف هم میتوانند ثواب اعتکاف را ببرند و البته حضور یک فرد از هر خانواده یا محله در اعتکاف، میتواند برکات اعتکاف را به خانواده و یا حتی محله منتقل کند تا همگان در این برکات سهیم باشند. و اما یادآوری این بیت شعر برای معتکفین عزیز هم خالی از لطف نیست؛ شعری که به گفته علمای اخلاق، برای همه اهالی سیر و سلوک و خودسازی توصیه شده و میشود: «صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکر مدام ناتمامان جهان را کُنَد این پنج، تمام» اینگونه است که جمع بودن این پنج مهم در اعتکاف، آن را به رویایی برای عاشقان تبدیل میکند؛ اعتکافی که هم صَمت و مراقبت از زبان دارد و هم جوع و روزه و چشیدن طعم گرسنگی؛ هم سهر و شب زنده داری و سحرخیزی و هم عزلت و دوری از لغو و بیهودگی دارد و البته ذکر مداوم هم در آن مورد توجه است به شرط آن که بتوان از تعلقات دنیوی دور شد که به تعبیر آیت الله مکارم شیرازی، معتکف لازم است مُتعلّقاتی مانند تلفن همراه را از خود دور نگه دارد تا عملا فضای مناسبتری برای صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکر مدام حاصل آید. انشاءالله. انتهای پیام/2258/و30
95/01/24 :: 09:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]