تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803365079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کنترل تب برفکی درخراسان جنوبی/هزینه۹میلیاردی ریالی برای تب دام‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: صنعت دامداری نیازمند نگاه پیشگیرانه است
کنترل تب برفکی درخراسان جنوبی/هزینه۹میلیاردی ریالی برای تب دام‌ها

تب برفکی


شناسهٔ خبر: 3612324 - شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
استانها > خراسان جنوبی

بیرجند- بیماری دامی تب برفکی که در اکثر استان های کشور تلفات زیادی را داشته در خراسان جنوبی با اقدام به موقع دامپزشکی کنترل شد و هیچ موردی از بیماری در این استان گزارش نشده است. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی بوده که سبب بیمار شدن دام‌ها می‌شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی سبب گسترش بیماری می‌شوند. شدت واگیری در دام‌های حساس بسیار بالا بوده ولی میزان مرگ و میر پائین و عمدتاً دام های جوان را در برمی گیرد. تقریباً تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش انتقال و انتشار بیماری، انتقال به روش مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس می‌باشد. تب برفکی؛طاعون صنعت دامداری دام‌های مبتلا دارای علائم کلینیکی بیماری، به خصوص در مراحل اولیه و فاز تب دار ویروس را از طریق انتشار همراه با هوای تنفس به دام در تماس انتقال داده و سبب بروز بیماری در دام حساس می‌شوند. تنها راه کنترل این بیماری که از آن به عنوان طاعون برای صنعت دامداری یاد می‌شود، واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است. نخستین نشانه‌های بروز بیماری تب برفکی در کشور طی روزهای آغازین دی ماه سال گذشته در شهرستان‌های اراک و خمین در استان مرکزی مشاهده شد و حالا تمام کشور را درگیر خود کرده و خسارت های میلیاردی به بخش دامداری کشور وارد کرده است. در این بین خراسان جنوبی تنها استانی بوده که با واکسیناسیون به موقع و سریع دام‌ها توانسته در مقابل این ویروس خطرناک ایمن باشد و تاکنون کانونی از این بیماری در استان مشاهده نشده است. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به واکسیناسیون دام های استان در دو بخش سبک و سنگین، اظهار کرد: واکسیناسیون دام های سبک از ابتدای آذرماه سال گذشته، یعنی قبل از شروع درگیری در کشور آغاز و تا آخر فروردین ماه امسال نیز ادامه داشت.

واکسیناسیون ۹۷۰ هزار راس دام سبک و سنگین در برابر تب برفکی محمد اصغر زاده ادامه داد: در این مدت بالغ بر  ۹۰۰ هزار راس دام سبک واکسینه شدند. وی همچنین به واکسیناسیون دام های سنگین طی سه فاز در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این طرح نیز بالغ بر ۷۰ هزار دام سنگین را واکسینه کردیم. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی بالغ بر ۹ میلیارد ریال برای استان هزینه در برداشت، بیان کرد: تمامی این بودجه از محل اعتبارات دولتی تامین و استان هیچ گونه اعتباری در این زمینه تخصیص نداد. اصغرزاده اضافه کرد: با وجود همه مشکلات کمبود اعتبار و  واکسن با مراقبت های فعال و پایش تلاش کردیم که اگر منطقه ای مشکوک به تب برفکی گزارش شود، کارشناسان دامپزشکی حضور یابند و موارد احتمال کنترل شود. وی با بیان اینکه در این مدت به تمامی مناطق عشایری، روستایی و صنعتی استان سرکشی شده است، عنوان داشت: همچنین در این مدت با همکاری دادگستری، استانداری و سایر دستگاه‌ها ورود دام به استان ممنوع شد.

خراسان جنوبی تنها استانی که موردی از تب برفکی نداشت وی بیان کرد: با تلاش دامپزشکی و البته همه دستگاه های اجرایی استان، خراسان جنوبی تنها استانی بود که موردی از تب برفکی دام در آن گزارش نشد. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: حتی خراسان جنوبی تنها استانی بود که در اسفندماه سال گذشته سه هزار راس دام سبک را به کشور عمان صادر کرد. اصغرزاده با بیان اینکه در حال حاضر نیز درخواست شش تا ۹ هزار راس برای صادرات وجود دارد، بیان داشت: علی رغم تقاضا برای صادرات دام ، به دلیل ورود دام های عشایر از خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و سمنان به بخش هایی از استان در حال حاضر صادرات دام را متوقف کرده‌ایم و در صورت وجود شرایط این کار دوباره از سر گرفته می‌شود. وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار واگیر بین دام‌ها بوده که البته مشترک بین انسان و دام نیست، گفت: در زمستان سال گذشته نوع جدیدی از این ویروس از مرزهای غربی وارد کشور شد و به دلیل جدید بودن ویروس، واکسن های قدیم ایمنی ایجاد نکرد و به همین دلیل ضرر زیادی به کشور وارد شد. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اضافه کرد: هر چند این بیماری بین انسان و دام  مشترک نیست اما ماهیت ویروس به گونه ای است که ضرر اقتصادی زیادی به صنعت دامپروری کشور وارد می‌کند. ورود دام به خراسان جنوبی ممنوع اعلام شد اصغرزاده، بیشترین عامل گسترش این بیماری را حمل غیر مجاز دام از مناطق آلوده به مناطق پاک عنوان کرد و افزود: در همین راستا با هوشیاری و اقدام به موقع استان ورود دام از استان های دیگر ممنوع شد و علاوه براین ناگزیر شدیم که به دام های عشایری که از سایر استان‌ها وارد استان شده‌اند، نیز خدمات واکسیناسیون دهیم. به گفته وی ۵۰ هزار راس دام عشایری از سایر استان‌ها وارد خراسان جنوبی شده که هم اکنون پوشش ایمنی و واکسیناسیون آن‌ها آغاز شده است. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اضافه کرد: علاوه بر همه این‌ها، اطلاع رسانی خوب و به موقع به مردم و دامداران نقش بسزایی در کنترل این بیماری داشت. اصغرزاده از همه دامداران خواست تا برای جلوگیری از شیوع این بیماری مسائل قرنطینه ای بهداشتی و همکاری خود با دامپزشکی را ادامه دهند. وی با تاکید بر اینکه علاوه بر این نیاز است که نگاه مسئولان به پیشگیری زیادتر باشد، عنوان داشت: در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و  ۷۰۰ هزار راس دام سبک ۲۷ هزار نفر شتر و حدود ۳۵ هزار راس سنگین در استان داریم که سرمایه چند صد میلیاردی برای استان‌ها هستند.

هیچ اعتبار استانی برای مبارزه و پیشگیری بیماری نگرفتیم وی ادامه داد: برای نگهداری از این سرمایه های میلیاردی تخصیص چند صد میلیون اعتبار بهتر از  پرداخت غرامت میلیاردی است. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه دامپزشکی استان در سال گذشته برای خرید واکسن ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار درخواست کرد که متاسفانه هیچ رقمی از آن اختصاص نیافت، بیان داشت: با توجه به اینکه این واکسن وارداتی است و هزینه زیادی دارد امسال نیز ۵۰۰ میلیون تومان برای این منظور درخواست اعتبار داریم. اصغرزاده گفت: با توجه به اینکه ایمنی واکسن بین هفت ماه تا یک سال است و بعد از آن بازهم احتمال خطر وجود دارد اگر اعتباری به دامپزشکی اختصاص داده شود در سال ۹۵ نیز از تبعات این بیماری جلوگیری می‌شود. وی ادامه داد: در حال حاضر هیج مشکلی برای تامین واکسن در استان نداریم و استان نیز پاک است اما با توجه به ورود دام‌ها از سایر استان‌ها هنوز هم امکان بروز بیماری وجود دارد. هرچند این بیماری تاکنون در بین دام های استان کنترل شده اما با توجه به درگیری تمامی استان های کشور با این بیماری به طور حتم تداوم این وضعیت نیازمند تلاش بیشتر و البته صرف هزینه است که باید مورد توجه ویژه مسئولان استان قرار گیرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن