تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847300457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«حامد بهداد» با نقش هایش زندگی می کند


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
«حامد بهداد» با نقش هایش زندگی می کند




آبان 1352 در شهر مشهد بازیگری پرهیجان و پرانرژی برای سینمای ایران به دنیا می آید که در ابتدای جوانی به هنرمندی پرانرژی چونان حامد صابری بهداد تبدیل می شود.





ماهنامه هنر بازیگری - حمید باقریان: بازیگری سینما چیزی نیست مگر اجرای نقش شخصیتی در فیلم، از درون کنش ها و واکنش ها، ژست ها، تغییر حالت های چهره، تغییر رفتار و تغییر لحن گفتار به تناسب نقش. بازیگر در لحظه های تراژیک، با مراجعه به حافظه عاطفی اش، سعی می کند خود را در شرایط مناسب موضوع قرار دهد و با یادآوری این لحظه ها، تاثیرگذارترین بازی را به نمایش بگذارد. از این روست که چنین بازیگرانی در هنگام نقش آفرینی بازی نمی کنند، بلکه زندگی می کنند و تراژدی می آفرینند.

چنین روندی را در فیلم های حامد بهداد از جمله«آخر بازی» دیدیم که برای آن کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر هم شد. آنچه در پی می آید نگاهی است گزیده به زندگی «حامد بهداد» در نقش هایش.


زندگی حامد بهداد با نقش هایش



آبان 1352 در شهر مشهد بازیگری پرهیجان و پرانرژی برای سینمای ایران به دنیا می آید که در ابتدای جوانی به هنرمندی پرانرژی چونان حامد صابری بهداد تبدیل می شود. هنر او که با نوعی جنون حرکتی، بیانی و جسمانی همراه است، با دانش دانشگاهی در رشته بازیگری تئاتر بارور و با فیلم «آخر بازی» به سینمای ایران معرفی می شود. بهداد، بازیگر پرشور، انرژیک، توانا و البته محبوب در سال های فعالیت اش طیف وسیعی از دانش بازیگری خود را نشان داد که حاصل جمع دانش آکادمیک و تجربه های حرفه ای اوست.

در بازیگری مهم است که متوجه خطر «انزوا در جمع» بود. این گرایش در بسیاری از بازیگران جوان وجود دارد که چنان خود را بر روی «انزوا» متمرکز می کنند که «تماشاگر» را به طور کامل نادیده می گیرند. از این زاویه در نقش آفرینی حامد بهداد یک ویژگی متفاوت از دیگر بازیگران دیده می شود و آن هم بیرون ریختن عریان درون نقش است.


زندگی حامد بهداد با نقش هایش



سوال این است: آیا می توان به طور کامل غرق در رویداد و دنیای شخصیت بود اما همچنان و همزمان از نیازهای اجرا هم آگاه بود و به انتخاب هایی هنرمندانه که ارزش توجه تماشاگر را دارد دست یافت؟ این سوال را بهداد با بازی در فیلم «روز سوم» پاسخ داد که او برای دومین بار پس از «آخر بازی» کاندیدای سیمرغ بلورین بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر کرد.

الهام گرفتن از نقاط تاریک شخصیت خود به هر دلیلی در بازیگری کار آسانی نیست. این نمونه را می توان درباره بازی بهداد در فیلم «کسی از گربه های ایرانی خبر نداره» به تماشا نشست که موجب راهیابی او به جشنواره بین المللی فیلم کن شد. او باز هم با الهام گرفتن از نقاط شخصیتی خود، جنون درونی و مرکزیت در نقش آفرینی- آن طوری که زندگی را احساس می کند- به آن عینیت بخشیده است. و با همین نگاه در ادامه برای فیلم «جرم» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت می کند.


زندگی حامد بهداد با نقش هایش



روش دیگری در بازیگری بهداد می توان دریافت که آن هم عبور دادن نقش از جهان خود است. یعنی مساله کوچک و جزیی هم عمومیت داده می شود. به هر حال میان بازیگر و عالم واقعی، فصل مشترکی وجود دارد که بازیگر نیز سعی می کند همان فصل را پیدا کند و حاصل آن یک کاراکتر با صدا و رفتارهای دیگر می شود. این روش نقش آفرینی ریسک بالایی را می خواهد و همیشه موفقیت در بر ندارد.

حامد بهداد در «نارنجی پوش» شخصیتی باهوش و بی پیرایه دارد. حامد آبان در ادامه «جرم» ساده بازی کردن بهداد را برای مخاطبان سینمای ایران به ارمغان می آورد. نقشی پیچیده که سمت و سوهای بسیاری دارد؛ از یک سو با شمایل یک عکاس حرفه ای طرف هستیم، از سوی دیگر با فردی دگرگون شده در اثر فنگشویی، از سویی عاشق پیشه ای که نقشی درام را بازی می کند و از سویی نیز فردی شوخ و شنگ که گه گاه وجهه ای موزیکال و رمانتیک می یابد.


زندگی حامد بهداد با نقش هایش



بهداد در همه این گونه ها به سادگی هرچه تمام توانست نقش پرپیچ و خمی که فیلم ساز کارکشته سینما برایش نوشته بود را به خوبی اجرا کند. نقش حامد بهداد در «سعادت آباد» یک استثنای بازیگری در پرونده کاری بهداد به شمار می آید. «محسن» نماد مرد خیانت پیشه ای است که همون حامد آبان نیاز به فنگشویی روحی دارد اما با توجه به نقش تعریف شده محسن، او باید نقشی تا پیش از این تحول را به مخاطب نشان دهد. سادگی های این بازی تا امروز، تکنیکی ترین نوع سادگی است که از یک نقش دشوار در کارنامه حامد بهداد سراغ داریم؛به عبارتی سخت و ساده ترین بازی بهداد در عمر سینمایی وی قلمداد می شود. یک بازی درونی با نمایی از سادگی که نقش های دیگر خواه ناخواه در ارتباط با او معنا می یابند.

چهار رکن مهم در این بازی بهداد شکوفا شده است: نزدیک شدن به یک بازی زیرپوستی تکنیکی، رعایت توازن در ارائه مدیوم کامل بازی احساسی، نشان دادن سادگی هایی که گره های یک نقش پرپیچ و خم را برای همه می گشاید و در نهایت خلاقیت های فردی او که در نقش محسن متجلی شده است. از این روست که بازی وی در این فیلم را به عنوان نقطه عطف کمال گرایانه وی در بازی به شمار می آوریم.

همه کسانی که به بازیگری نه فقط به عنوان یک حرفه، بلکه روشی برای زندگی می نگرند (که همه بازیگران بزرگ را شامل می شود) می دانند که بازیگرهای نیازهایی را مورد توجه قرار می دهد که بسیار عمیق تر و اساسی تر از شهرت طلبی یا موفقیت مالی و یا هدف هایی از این دست است. این بازیگران از نوعی رهایی که اجرای نقش به آنان می بخشد، از آنچه آن را رهایی از «زندگی کسالت بار همیشگی» می نامند صحبت می کنند. بازیگری به این افراد اجازه انجام تجربه هایی را می دهد که در زندگی واقعی خود هرگز جرات انجامش را ندارند.


زندگی حامد بهداد با نقش هایش



آنچه در آغاز بهداد را می سازد تا وی خود را به سرعت کشف کند، دنیای پرتخیل آموزشی تئاتر بود. وی با آموختن تئاتر توانست از دنیای کودکی که بسیار پرجنب و جوش بود بازیگری را در خود ثابت کند که این موقعیت برای هر فردی به گونه ای متفاوت رخ می دهد. به هر صورت، نیاز شخصی هرچه باشد، به نظر می رسد آنان که نیازهای عمیق تر و اساسی تری دارند بهترین فرصت را برای داشتن یک زندگی حرفه ای دراختیار می گیرند زیرا بازیگری راهی دشوار برای به دست آوردن درآمد کافی در گذراندن زندگی است و فقط وجود نیازهای عمیق و اساسی انگیزه لازم را برای تاب آوردن در این حرفه فراهم می آورد.

با چنین جایگاهی اما حامد بهداد نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر مکمل مرد از پانزدهمین جشن خانه سینمای ایران برای فیلم «انتهای خیابان هشتم» و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «آرایش غلیظ» هم می شود.


زندگی حامد بهداد با نقش هایش



گرچه بازیگری بر پایه مهارت های روزمره بنا شده است، بازی بر روی صحنه و در برابر دوربین «تشدید، خالص سازی، تحت کنترل درآوردن و منظم کردن توانایی های روزمره» را جهت هدفی معین می خواهند. هرچه را بازیگر انجام می دهد، می توان به شکلی کمتر دراماتیک، در آنچه همه روزه انجام می دهیم تماشا کرد اما کمتر می توان حقایق را که دستمایه اصلی درام اند به صورت فشرده ارائه داد و در برابر انبوه تماشاگران تئاتر یا چشم نافذ دوربین فیلم برداری باورپذیر جلوه نمود.

باورپذیری هرچه مهمترین اما همه اجرای یک نقش نیست ه بایدهای دیگری برای بازنمایی متفاوت و خلاق و دیگرگونه نقش آفرینی نیاز است که گونه ای از آن را می توان در برون ریزی درونِ بازی برای بیرونی کردن نقش های حامد بهداد به تماشا نشست که اوج آن در «دندون طلا» دیده می شود. گویی با سوئیچ کردن دوربین، موجود نمایشگر درون بهداد بازیگر هم سوئیچ شده و جنون زیبای او را در قاب تصاویری دیدنی تر از هم نسلان خود نمایش می کند و گاه وی را تا مرز نمایش یک دیوانه غیرقابل کنترل در نقش پیش می برد.







تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن