واضح آرشیو وب فارسی:کلات نادر: شاید برای گروهی شیاد وعده بازی در یک فیلم سینمایی تنها روش شکار دختران پولدار باشد. به گزارش کلات نادر به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ،ستاره سینما، شهرت، محبوبیت، دستمزدهای آنچنانی و…واژه های جذاب و وسوسه انگیز که هر فردی را ترغیب می کند برای یک بار هم که شده طعم بازیگری را بچشید یا حداقل تلاش خودرا برای رسیدن به آن انجام دهد، سینمایی که امروزه هر کسی با واسطه های گوناگون می تواند وارد آن شود. حرفه ای تخصصی که هیچ چهارچوب خاص و مسیر مشخصی در آن وجود ندارد که داوطلبان و علاقمندان ورود به سینما را دست چین کند. سینما به واسطه جذابیت های ذاتی و وسوسه شغلی که نام و نان را همزمان به ارمغان می آورد بیش از دیگر هنرها مورد توجه جوانان قرار گرفته است، در این میان بازیگری بیش از دیگر رشته های هنر هفتم مورد توجه و اقبال جوانان است. تب بازیگری در یک دهه گذشته به شکل فزاینده ای گریبان نسل جوان را گرفته است گرفتن یک نقش هر چند کوتاه در یک فیلم سینمایی چیزی است که برای برخی ارزش زیادی پیدا کرده است و بسیاری از آنها برای رسیدن به هدف خود بهای گزافی را می پردازند. میزان این تقاضا به حدی زیاد است که دیگر مراکز دولتی آموزش هنر در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پاسخگوی خیل عظیم متقاضیان این عرصه نیست. برهمین اساس شاهد رشد روز افزون آموزشگاه های آزاد بازیگری در سطح کشور به ویژه پایتخت هستیم که بسیاری از آنان نه از سر دغدغه هنری بلکه صرفا به خاطر سودآوری مالی سربرآورده اند.این در حالی است که در بخش خصوصی به جز آموزشگاه هایی که واقعا هدفشان آموزش بازیگری است و توسط کارگردانان و بازیگران بزرگ و بنام سینمای ایران اداره می شوند و خروجی خوبی هم داشته اند، مابقی صرفا در جهت منافع مالی است و توسط افرادی اداره می شوند که صلاحیت و دانش تدریس این حرفه را ندارند و با انواع و اقسام ترفندها و تکیه بر نام یک هنرپیشه معروف در تبلیغات، افراد علاقمند را جذب کلاسهایشان می کنند که در بیشتر موارد هیچ بازدهی ندارند. **ظرفیت سینمای ایران محدود است سعید راد از بزرگان تاریخ سینمای ایران که سابقه همکاری با کارگردانان مطرحی چون مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، امیر نادری و نادر شیردل را در کارنامه خود دارد درباره معضل کلاس های بازیگری می گوید: علاقمندان بازیگری در این کلاس ها ثبت نام می کنند و کلی هزینه و وقت صرف می کنند، به همین دلیل انتظار دارند به سرعت وارد سینما شوند. متأسفانه این کار تبدیل به یک نوع بیزینس شده است. سالانه پنجاه تا شصت هزار هنرجوی بازیگری از این کلاس های فارغ التحصیل می شوند اما آیا سینمای ایران ظرفیت این همه بازیگر را دارد؟! مدیر یکی از مؤسسات آموزش بازیگری در شمال تهران در مورد نحوه عملکرد این آموزشگاه می گوید: هنرجویانی داشته ام که حاضر بودند هزینه هنگفت و میلیونی را بپردازند تا بتوانند نقش کوتاهی حتی چند دقیقه ای بخرند! در این مسیر ممکن است خانم های جوان و بی اطلاع مورد سوءاستفاده های اخلاقی نیز قرار بگیرند. گروهی از دختران و پسران که در راهروهای آموزشگاه تردد داشتند طی صحبت دوستانه ای به خبرنگار ما گفتند که حاضرند برای بازی دو دقیقه ای در یک فیلم سینمایی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنند. البته ماجراهای پشت پرده ای نیز در درد و دل های برخی از این افراد در صفحات اینستاگرام و فیسبوکشان مشاهده می شود که از انتشار آن معذوریم. **سکوت معنادار سینماگران! در حالی شاهد رشد قارچ گونه کلاسهای آموزش بازیگری هستیم که از سوی صنوف سینمایی در این زمینه هیچگونه روشنگری صورت نمی گیرد، شاید به این دلیل که این آموزشگاه ها می توانند منبع درآمد خوبی برای هنرپیشه های درجه دوم و سوم باشد که دیگر دوران طلایی بازیگری شان به سر آمده است و به دلیل عدم شفاف سازی در این زمینه از سوی رسانه ها بیشتر افرادی که در این کلاسها ثبت نام می کنند اطلاع دقیقی از کم و کیف این کلاسها ندارند. **آموزشگاه های معتبر هست ولی کم است! با تمامی این اوصاف نمی توان منکر ضرورت تأسیس آموزشگاه های بازیگری شد و به دلیل وجود برخی مراکز غیرمجاز و بی کیفیت تمام آموزشگاه ها را به یک چوب راند. هنرمندان و بازیگران معروف زیادی در سینمای ایران هستند که از طریق همین آموزشگاه ها پا به عرصه بازیگری گذاشته اند و حتی به ستاره سینما بدل شده اند. بهرام رادان و ترانه علیدوستی ۲ بازیگر خوب سینما هستند که همین مسیر را برای ستاره شدن پیموده اند. آموزشگاه های بازیگری اساتید شناخته شده از جمله این مؤسسات معتبر است که بازیگران با استعداد زیادی را به سینما معرفی کرده اند. در این آموزشگاه ها تدریس بر پایه اصول علمی و توسط هنرمندان دانش آموخته و با تجربه این رشته انجام می گیرد و پس از اتمام دوره در صورت داشتن توانایی و شرایط لازم به کارگردانان سینما معرفی می شوند. فعالیت مؤسسات نامعتبر که هیچ بازدهی نیز ندارند گاه باعث خدشه دار شدن نام این گونه مؤسسات معتبر می شود، اما آن چه که مهم است و ضروری نظارت بر سطح کیفی و آموزشی این مراکز است. صدور آسان مجوز راه اندازی آموزشگاه بازیگری به هر کس و به هر تعداد در سال های اخیر با توجه به بازخورد واثر بخشی آنها در جامعه هنری، از موضوعاتی است که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت و مستلزم نوعی آسیب شناسی است و آخرین سوال که مدتها است بی پاسخ مانده عطش جوانان به بازیگری است که چطور سودجویان و شیادان بی مهابا برایفریب این جوانان می تازند بی آنکه مانعی کوچک بر سر راه آنان وجود داشته باشد؟ انتهای پیام/
پنجشنبه ، ۹اردیبهشت۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کلات نادر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]