تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798538904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاذبه‌های گردشگری زنجان؛ دور از چشم جهانگردان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


جاذبه‌های گردشگری زنجان؛ دور از چشم جهانگردان استان‌ها > زنجان - روزنامه همشهری زنجان نوشت: صنعت گردشگری، یکی از مهم‌ترین منابع درآمد غیرنفتی محسوب می‌شود. این صنعت به حدی حائز اهمیت است که برخی از کشورها مانند ترکیه آن را به عنوان اولین منبع درآمدی خود پرورش داده‌اند. ایران نیز با وجود بسترهای تاریخی و طبیعی ویژه، از زمینه‌های بالقوه‌ای برای رشد و توسعه صنعت گردشگری برخوردار است، به طوری که به گزارش سازمان جهانی گردشگری، در رتبه‌بندی کشورها بر اساس جاذبه‌های توریستی، ایران از نظر آثار تاریخی دهمین کشور و از لحاظ جاذبه‌های طبیعی در رده پنجم جهان قرار دارد. البته ایران در جذب گردشگر بسیار متفاوت است، چراکه با وجود چنین جاذبه‌های گردشگری در سال 2015، رتبه 48 را در جذب گردشگر خارجی به خود اختصاص داد.

زنجان نیز یکی از استان‌هایی است که از ظرفیت‌های جاذب گردشگری بی‌نصیب نیست. هر نقطه‌ای از استان توانایی تبدیل شدن به یکی از گردشگرپذیرترین مکان‌ها را در سطح جهانی دارد. وجود جاذبه‌های مهم گردشگری که در کمتر نقطه ای از جهان می‌توان مشابه‌اش را دید در زنجان مشاهده می‌شود. مجموعه تاریخی سلطانیه، غار کتله خور و تولیدات صنایع دستی بسیار زیبا که فقط مختص این استان است و جاذبه‌های بی نظیر طبیعی در طارم و ماهنشان چشم هر علاقه‌مندی را به خود معطوف می‌کند.
با وجود این در کنار غفلت مسئولان سال‌هاست به موضوع توریسم توجهی نشده تا شرایط در زنجان نسبت به کشور سخت‌تر باشد. صنعت پاک
یک کارشناس گردشگری در گفت وگو با خبرنگار همشهری، توریسم را یکی از صنعت‌های پر سود دنیا می‌داند که جزو 3 صنعت برتر جهان محسوب می‌شود.
گردشگری برخلاف صنایع دیگر از جمله صنعت‌های پاک است. توریسم علاوه بر سازگار بودن با محیط زیست موجب اشتغال بالای زنان نیز می‌شود. این موضوع با مدیریت صحیح و پیروی از یک برنامه جامع و عملیاتی تحقق می‌یابد. تدوین برنامه راهبردی که در برگیرنده توسعه بخش گردشگری، افزایش اشتغال، حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای سطح استانداردهای فرهنگی و اجتماعی است، قدم نخست برای توسعه صنعت گردشگری برای زنجان است.
«مجید كلاهدوز» معتقد است برنامه گفته شده، مورد تدوین سازمان‌های متولی گردشگری ازجمله شهرداری، استانداری، شرکت‌های خصوصی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار نگرفته است. چرا که کمبودهای زنجان در این زمینه بسیار مشهود است.
این كارشناس گردشگری مهم‌ترین کاستی‌های زنجان در زمینه جذب گردشگر را ضعف نیروی انسانی و مدیریتی عنوان می‌کند و می‌گوید: کشور و به مراتب بیشتر، استان زنجان دارای ضعف‌ها و کمبودهایی به خصوص در زیرساخت‌هاست. زیرساخت‌های منحصر به گردشگری در سطح بین‌المللی برای زنجان به هیچ عنوان مهیا نیست و همین موضوع سبب می‌شود خیل عظیمی از توریست‌های جهان در بازدید از زنجان باز بمانند. زمینه‌هایی که نبود آن در استان به چشم می‌خورد، مشتمل بر نبود هتل‌های چند ستاره و با کیفیت و مراکز اقامتی قابل توجه است. همچنین ضعف شدید در ناوگان حمل و نقل هوایی و نبود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده باعث شده عملا در میزبانی از گردشگران چندان موفق نباشیم.
کلاهدوز می‌افزاید: گردشگر خارجی نیازمند هتل‌های چند ملیتی و فراملیتی است که دارای کیفیت لازم و مطابق با فرهنگ‌های مختلف کشورها باشد. چرا که موضوع اقامت از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارد. از طرفی ناوگان حمل و نقل هوایی برای جابه جایی مستقیم گردشگران در زنجان وجود ندارد. در این راستا رفع نواقص، نیازمند تلاش سازمان‌های متولی گردشگری است. البته نباید ظرفیت بخش خصوصی را از یاد برد. زیرا در دنیا با دادن آزادی عمل بیشتر به بخش خصوصی شاهد موفقیت‌های بسیاری بوده‌ایم. در کشورهای توسعه یافته گردشگری با استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی و خلاقیت‌های این بخش، ظرفیت‌های بالقوه گردشگری به بالفعل تبدیل شده است. تعاملات خارجی
کلاهدوز بر این باور است شرایط سیاسی جهان و تعاملات خارجی نقش بسیاری در زمینه جذب گردشگر دارد. برای مثال تنش‌های سیاسی اخیر روسیه و ترکیه به میزان زیادی بر صنعت توریسم این 2 کشور به خصوص ترکیه تأثیر گذاشت. همچنین در شرایط کنونی به خصوص پس از توافق هسته‌ای، ایران کانون توجه بسیاری از جهانگردان قرار گرفت. باتوجه به این‌که زنجان بازار هدف بسیاری از گردشگران اروپایی بوده، این موضوع می‌تواند برای استان بسیار تأثیر گذار باشد.
این کارشناس گردشگری می‌گوید: نخستین موج گردشگری که زنجان می‌توانست به خود جذب کند اما به دلیل ضعف‌های ساختاری موفق عمل نکرد، سال‌های نخستین دهه 70 پس از سقوط نظام کمونیستی شوروی سابق و ظهور کشورهای تازه استقلال یافته بود. در آن مربوط به سال‌ها زنجان مورد توجه توریست‌های آسیای مرکزی و حوزه قفقاز بود، اما به دلیل این‌که هیچ برنامه‌ای برای جذب آنان وجود نداشت این گردشگران به کشور ترکیه سرازیر شدند.
وی می‌افزاید: در مقطع پسابرجام، ایران بازهم کانون توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است. از طرفی دیگر از سوی چند نشریه معتبر در زمینه گردشگری، ایران در سال 2015 و 2016 یکی از مقاصد جذاب گردشگری اعلام شده است. این 2 موضوع فرصت‌های بسیار مناسبی هستند تا با رایزنی‌ها و تبلیغات زنجان را به عنوان یک چهره بین‌المللی مطرح کرد. برند شهری؛ حلقه گمشده
معاون گردشگری استان در حالی از شرح وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تبلیغات و بازاریابی را در جذب توریست عنوان می‌کند که زنجان حتی در موضوع برند شهری هم موفقیتی نداشته است.
برند شهری در صنعت گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارد. به طوری که همین نبود برند یا شناسه شهری یکی از ضعف‌های مشهود زنجان در جذب گردشگر است. به زبان ساده برند شهری، تعریف سازی واقع‌گرایانه و مثبت از ظرفیت‌های گردشگری استان است. این تعریف می‌تواند به جاذبه‌های هر منطقه ارزش بیشتری دهد تا در نظر گردشگران بیشتر جلوه کند. اما امروزه تمامی کسانی که در حوزه گردشگری، مدیریت شهری و شرکت‌های مسافربری فعالیت‌می‌کنند فقط یک سوال دارند. چرا با وجود ظرفیت‌های فراوان، برندی برای زنجان معرفی نشده است؟
« علی اکبر شرفی» مهم‌ترین هدف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تبلیغ و معرفی جاذبه‌های گردشگری زنجان را ارائه آثار و صنایع دستی استان با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی عنوان می‌کند. البته ارائه این صنایع دستی باید فراخور بازار هدف آن کشور باشد. همچنین تولید برنامه‌های محتوایی از دیگر هدف‌های این سازمان در جذب توریست است.
شرفی در خصوص تولید برنامه‌های محتوایی به همشهری می‌گوید: تهیه فیلم‌های تبلیغی با زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ترکی، آلمانی، روسی، چینی و عربی مهم‌ترین برنامه‌ای است که در دستورکار ما برای معرفی زنجان قرار دارد. از این دست برنامه‌ها قبلا ساخته شده بود اما به دلیل این‌که به شکل زیرنویس به نمایش درآمد، تأثیر‌گذاری چندانی نداشت. اما امسال این برنامه‌ها با زبان‌های اصلی ساخته خواهد شد. همچنین در زمینه معرفی استان در عرصه بین‌المللی، جشنواره آش جایگاه خود را پیدا کرده و جشنواره غذای کشورهای عضو اکو نیز از سال گذشته در زنجان شروع شده است. نقش شرکت‌های مسافربری
شرکت‌های مسافربری از جمله مهم‌ترین نهادهای جذب گردشگر در بخش خصوصی هستند. اما سازوکار این شرکت‌ها در زنجان به نوعی متفاوت و برعکس به نظر می‌رسد، چراکه بیشتر از جذب گردشگر، زمینه گردشگران زنجانی را برای سفر به مناطق دیگر کشور و جهان فراهم می‌کنند.
معاون گردشگری استان نیز بر این موضوع تأکید دارد و معتقد است دفاتر خدمات مسافربری بیشتر در خروج مسافر فعال هستند تا ورود آنها به استان. همچنین بیشترین دلیلی را که موجب نبود رغبت مسافر به منطقه‌ای می‌شود، می‌توان در ضعف خدمات‌دهی شرکت‌های مسافربری جست وجو کرد.
وی می‌افزاید: امسال برنامه‌های طبیعت‌گردی کشورهای عضو اکو را خواهیم داشت که این برنامه با فعالیت‌هرچه بیشتر شرکت‌های خدمات مسافربری محقق خواهد شد. میزان ورودی گردشگران به استان
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اظهار می‌کند: در سال گذشته 11 درصد از گردشگران خارجی، ماه فروردین را زمان بازدید خود از زنجان قرار دادند. به همین سبب در این ماه برای جهانگردان نیز باید برنامه ویژه‌ای داشت. باتوجه به این‌که فعالیت ستاد خدمات سفر استان در ایام نوروز نیز افزایش می‌یابد، باید به موضوع توریست‌های خارجی نیز بیشتر توجه کرد. همچنین کمترین میزان سفر توریست‌ها در 3 ماه زمستان است که به 4 درصد می‌رسد. دلیل این موضوع بیشتر سرمای شدید زنجان در زمستان است. بیشترین بازدید گردشگران داخلی نیز در فروردین ماه با 33 درصد و پس از آن با 16 درصد در شهریور است.
«یحیی رحمتی» بیشترین گردشگران ورودی استان را در سال گذشته با 1074 گردشگر از کشور آلمان اعلام می‌کند و می‌افزاید: کشورهای فرانسه با 804 نفر، ایتالیا با 307 نفر در جایگاه دوم و سوم کشورهای گردشگر فرست به استان قرار دارند. همچنین کشور ترکیه با 138 گردشگر کمترین میزان گردشگر را به زنجان فرستاده، درحالی که بیشترین خروج گردشگر از زنجان به کشور ترکیه است.  

کلید واژه ها: استان زنجان - زنجان - گردشگری -




چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395 - 15:28:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن