تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798722358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی جامعه شناختی بر انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


نگاهی جامعه شناختی بر انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان استان‌ها > هرمزگان - شیوه مشارکت سیاسی شهروندان هرمزگانی در انتخابات مشخصه ای برای بررسی ویژگی های ساختاری این جامعه است.

مصطفی عبدی جامعه شناس سیاسی: اکثر جامعه شناسان در چشم انداز جامعه شناسی تاریخی خود تقسیم بندی های دوگانه ای تحت عناوین مختلف از جوامع بشری ارایه کرده اند. بسیاری از جامعه شناسان ساختارگرا بطور کلی عموم این مفاهیم دوگانه را در دو مفهوم سنتی/مدرن خلاصه کرده اند. جامعه شناسان با در نظر گرفتن شاخص های متعدد بطور کلی جامعه ایران را بین این دو ساختار سنتی/مدرن ارزیابی کرده و تحت عنوان جامعه درحال گذار از آن یاد می کنند. یکی ازویژگی های اصلی جوامع در حال گذار کم تر قابل پیش بینی بودن کنش های جمعی در آن ها هست. اما در دونوع سنتی و مدرن به نسبت نوع در حال گذار بهتر می توان آن کنش جمعی را پیش بینی کرد. کنش جمعی مورد نظر در این تحلیل مشارکت سیاسی هست. در هرگونه تحلیل جامعه شناختی از مسائل جامعه ایران،  با قبول این فرض بنیادی که جامعه ایران یک جامعه در حال گذار است باید دست به تحلیل و تبیین علمی زد، با این وجود اما نمی توان آن اصطلاح در حال گذار را که برای شرایط عمومی ایران بکار می رود، برای همه نقاط ایران و همچنین برای  کل هرمزگان یکسان بکار برد. این یک برآورد میانگین هست و با تایید این امر که برخی از مناطق ایران به ساختار مدرن نزدیک تر هستند و برخی مناطق دارای ساختار سنتی بوده و یا به تعبیر ما کنش متقابلی ها از کنش پیوسته سنتی برخوردارند.  برای رد ادعای در حال گذار بودن همه نقاط ایران و خصوصا هرمزگان می توان این مشخصه را یادآوری کرد که در برخی نقاط هرمزگان که از ساختاری یکدست و شبکه های اجتماعی منسجمی برخوردار هستند، کارشناسان و افکار عمومی، از پیش به دلیل حمایت سرشبکه ها از کاندیدای خاصی می توانستند نتیجه انتخابات را با اندک خطایی پیش بینی کنند. این مشخصه مدرن بودن ساختار اجتماعی آن بخش ازهرمزگان نیست بلکه مشخصه سنتی بودن این سامان اجتماعی هست، همچنین از مشخصه های دیگر این ساختار می توان به مشارکت حداکثری اشاره کرد. اصطلاح مشارکت حداکثری در ادبیات جامعه شناسی سیاسی معنای متفاوت از آنچه در نزد افکار عمومی دارد را در ذهن کارشناسان و جامعه شناسان تداعی می کند. مشارکت حداکثری به معنای حضور و مشارکت سیاسی و اجتماعی همگان نیست. بلکه به معنای ریخته شدن رای اکثریت مردم در سبد حداقل کاندیداها هست. وقتی در یک روستا و یا شهر و یا شهرستان همه و یا اکثریت شهروندان جزء عده قلیلی به یک نفر رای می دهند این وضعیت همان مشارکت حداکثری در ادبیات جامعه شناسی سیاسی قلمداد می شود. این مشخصه جامعه ای است که در آن برحسب سنت ها و آداب و رسوم اکثریت مردم از یک الگوی یکسانی تبعیت می کنند؛ مانند پیروی از بزرگ طایفه، نخبه گان محلی، ریش سفیدان و... یا سایر نقش های مرجع. مشارکت حداکثری از خصایص جوامع سنتی است. گرچه در جوامعی که از سامان در حال گذار برخوردار هستند نیز به واسطه بروز یک موج احساس فرهنگی و یا سیاسی نیز امکان ریخته شدن حداکثر آراء در یک سبد وجود دارد، اما در نوع سنتی برخلاف درحال گذار این مشارکت حداکثری تاحدودی بیشتر قابل پیش بینی است. گرچه در دو حوزه شرق و غرب استان هرمزگان و برخی مناطق سنتی حوزه مرکزی شاهده مشارکت حداکثری بودیم، اما در مناطقی چون شهربندر عباس و قشم در این دوره کمتر این الگوی مشارکت مشاهده شد.. مثلا در روستاهای قشم برخلاف دوره های قبل به نسبت و نه به طور کامل رای ها متکثر بود و نه متمرکز پیرامون گزینه های خاصی، چنین تکثری نشان از رسوخ عناصر مدرنیزاسیون (و نه مدرنیته) در جامعه در حال دگرگونی اقتصادی قشم دارد. و همین عناصر مدرنیزاسیون شهر بندر را نیز درنوردیده و ساختار حداکثری مشارکت سیاسی سنتی را در برخی محله ها و مناطق دگرگون کرده است. درمیان مناطق مختلف هرمزگان شهرهای بندر عباس و قشم از ساختاری در حال گذار برخوردارند، گذاری که به فرجام رسیدن آن را نمی توان در انتظار نشست، مگر گذار در بعد غیر مادی جامعه نیز صورت گیرد، از مصادیق اجتماعی دگرگونی و بروز زمینه های گذار در این شهرها رشد فزاینده و سریع جمعیت، متنوع شدن جمعیت و حضور فرهنگ ها و اقشار مختلف، تغییر بعد مادی سبک زندگی از قبیل معماری، پوشاک، گویش، لوازم زندگی و کار و...  را می توان برشمرد، این دگرگونی ها بیشتر در بعد مادی حیات اجتماعی این مناطق بوده و بعد غیر مادی و یا شرایط ذهنی حیات اجتماعی نیز گرچه دستخوش تغییر شده اما بسیار متاخرتر و کندتر از شرایط مادی هست. پس به دلیل وجود این مصادیق و عدم تغییر همگام با بخش دیگر در بعد غیرمادی حیات اجتماعی این بخش از هرمزگان را در حال گذار می نامم. این حالت گونه ای مدرنیزاسیون و نه مدرنیته ارزیابی می کنم، مدرنیته زمانی می آید که شرایط ذهنی و یا همان منش و کنش و یا در اصطلاح عوام اخلاق، رفتار و فرهنگ عمومی نیز تغییر کرده و نو شود. به دلیل همین شرایط در حال گذار بودن نیز انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی  در این دو منطقه هرمزگان از ساختاری متفاوت برخوردار بود و تقریباً آراء بطور پراکنده تر در میان کاندیداهای متعدد توزیع شده بود، از جانب دیگر برخلاف آن دو حوزه انتخابیه دیگر استان(شرق و غرب) پیش بینی رقابت مشکل تر بود، درحالی که در شرق استان تقریباً از قبل می شد پیش بینی نتیجه را با احتمال بسیار بالا نمود و بیشتر آراء نیز در سبد یک کاندیدا و حداکثر دو یاسه کاندیدا قرار داشت. در غرب استان هم همین ساختار سنتی و مشارکت حداکثری وضعیت رقابت تنگاتنگ بین سه گزینه را کما بیش مشخص کرده بود، از قبل می شد با حداقل انحراف معیار پیش بینی کرد که رقابتی تنگاتنگ بین دو یا سه کاندیدا بوجود خواهد آمد، قبل از انتخابات می شد پیش بینی کرد که کدام کاندید در کدام منطقه بیشترین آراء را به خود خواهد اختصاص داد، چون در اصل دراین بخش از استان رقابت بین مناطق و شبکه های اجتماعی سنتی متعدد بود، رقابتی که کم تر بوی سیاسی داشت و بیشتر اجتماعی به نظر می رسید. به نظر من رقابت انتخاباتی در مناطق سنتی بیشتر اجتماعی و فرهنگی بود و کمتر بوی سیاسی داشت، در غیر اینصورت باید گفت از نظر گرایش سیاسی بستک شهر اصول گرا و لنگه شهر اصلاح طلب است، و یا اینکه گفت اکثریت شهروندان شرق استان از نظر سیاسی گرایش به اصلاح طلبان دارند. در صورتی که در عمل چنین نیست و مردم فارغ از گرایش سیاسی کاندیداها به دلایل اجتماعی و فرهنگی به آن ها رای دادند، این گونه مشارکت در حالی است که در جوامعی که از سامان سیاسی مدرن برخوردارند شهروندان براساس برنامه های سیاسی کاندیداها و یا فراتر از آن برمبنا مرام و اصول احزاب آن ها رای می دهند. این ویژگی ها در دو حوزه شرق و غرب و بخش های متعددی از حوزه انتخابیه مرکزی هرمزگان را وقتی با دو منطقه دستخوش تغییر حوزه مرکزی(شهرهای بندرعباس و قشم) مقایسه می کنیم می بینیم که در این دو شهر کار کاندیداها بسیار مشکل تر بود چراکه در مناطق مورد بحث شهروندان در شبکه های اجتماعی به نسبت منسجمی عضوء هستند که از سامانی نسیتاً متمایل به ساختار سنتی برخوردارند. مراد از شبکه های اجتماعی در این بحث شبکه های مجازی نیست، بلکه شبکه های اجتماعی حقیقی مانند خانواده، روستا، شهر، اهل سنت، تشیع، لنگه ای، بستکی، مینابی، رودانی، بلوچ و... هست. این شبکه را نخبه گان سنتی همچون رهبران و بزرگان مذهبی مانند ائمه جمعه، ریش سفیدان، بزرگان خاندان و طوایف و هدایت می کنند و کم و بیش اعضائ شبکه از آن ها تبعیت می کنند. پس در این ساختار کاندیداها با جلب حمایت سرشبکه ها به بدنه جامعه دسترسی داشته و با کمتر هزینه و فرصتی کوتاه می توانند آراء آن ها را به خود اختصاص دهند. اما در مناطق در حال گذار استان این نظم سنتی فرو پاشیده شده و آن نظم مدرن که از طرق شبکه های مدرن همچون سازمان های مردم نهاد(NGO)، احزاب، سندیکاها و اتحادیه ها و حتی گروههای مختلف شغلی امکان دسترسی راحت تر به بدنه جامعه را برای کاندیداها فراهم کند هنوز شکل نگرفته است، پس کاندیداها در این مناطق بیشتر باید به تبلیغ و معرفی خود از طرق مختلف بپردازند، اتفاقاً یکی از نقاط قوت نماینده دوم این حوزه برنامه ریزی منسجم و وجود ستاد فعال از این لحاظ بود. از طرف دیگر در این حوزه انتخابیه علی رغم گمان زنی های متعدد نمی شد به این راحتی ها نتایج را پیش بینی کرد. باذکر ویژگی های مشارکت سیاسی در مناطق مختلف استان می توان در جمع بندی به این نتیجه رسید که هنوز بسیاری از مناطق استان هرمزگان از سامانی به نسبت نزدیک تر به بافت سنتی برخوردار است، و البته این وضعیتی ایستا نیست. . این تقسیم بندی دوگانه سنتی/مدرن در نزد جامعه شناسی معاصر از آن جهت است که بهتر بتوان ویژگی های ابعاد مختلف جوامع را شناخت و تبیین کرد.  این تقسیم بندی هرگز گویایی وجود فضیلت و یا رذیلت برای هریک از این دو گونه ساختار اجتماعی نیست، بلکه هر کدام از این روایت ها برای خود دارای اعتباری هست و امروزه آن تئوری تکامل گرایانه برآمده از اندیشه قوم مدارانه اروپای قرن 18م منسوخ شده. اما آنچه که مسلم است حالت در حال گذار بودن گونه ای آسیب اجتماعی است که با خود اختلالتی از هر دو حالت را به همراه دارد.  

کلید واژه ها: استان هرمزگان -




سه شنبه 7 اردیبهشت 1395 - 14:20:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن