واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
گیل نگاه:هشتم اردیبهشت ماه تالار وحدت تهران شاهد بزرگداشت مردی از اهالی موسیقی گیلان و کشور است. آیین آیین تجلیل و نکوداشت «نادر گلچین»، خواننده گیلانی و پیشکسوت موسیقی ایران در این تالار برگزار میشود. این آیین که با عنوان بوی بهار و رأس ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برپا میشود، پیشکسوتان موسیقی حضور خواهند داشت و در نماهنگی ضمن پرداختن به زندگی این هنرمند، تعدادی از هنرمندان موسیقی در مورد نادر گلچین صحبت خواهند کرد.نادر گلچین که پس از ۳۵ سال سکوت، آلبومی به نام «گریز» را منتشر کرده است، قبلا هم در نشست نقد و بررسی آلبوم گریز در تهران حضور یافت. اما این تنها آیینی نبود که به آثار و زندگی این خواننده میپرداخت، بلکه به جز آیین بزرگداشت در فرهنگسرای ارسباران تهران، در سال ۹۳ هم بزرگداشت وی در شهر اصفهان برپا شد.این خواننده سال ۱۳۱۵ در رشت به دنیا آمد.گلچین از کودکی به موسیقی علاقه فراوانی داشت و از ۱۲ سالگی همکاری با رادیو رشت را آغاز کرد که در اختیار تیپ رشت بود و زیر نظر مدیران ارتش اداره میشد و خواننده محلی گیلان شد. او در سال ۱۳۵۰ همکاری خود را با رادیو ایران شروع کرد که تا سال ۱۳۶۲ ادامه یافت. گلچین در برنامههای مختلف رادیو، به ویژه برنامه گلها فعالیت چشمگیری داشت. از کارهای او که بسیار مورد استقبال شنوندگانش واقع شد، اجرای آهنگ «آمد نوبهار» اثر مهدی خالدی بود که به رهبری فرهاد فخرالدینی بازسازی و با گروه کر رادیو اجرا شد.او از نخستین خوانندگانی بود که تصنیف معروف مرغ سحر را اجرا کرد. نادر گلچین در طول فعالیتهای هنری خود، متجاوز از ۳۰۰ آواز و آهنگ اجرا کرد و در کنار کار خوانندگی، مدیر مسئول یک شرکت تکثیر نوار مجاز موسیقی نیز هست.اما به بهانه برپایی آیین نکوداشت این خواننده پیشکسوت در روز چهارشنبه (۸ اردیبهشت) با وی گفت و گویی انجام دادهایم.«نادر گلچین» بیان کرد: این بزرگداشت به همت موسسه مؤسسه فرهنگی هنری راد نواندیش برپا میشود که به خاطر احترام به زحمات نسلهای پیشین موسیقی انجام گرفته است و هدف آن فروش بلیت نیست. بلکه از فعالان فرهنگی و هنری برای حضور در این مراسم دعوت خواهد شد.وی در خصوص ادامه فعالیت خود بعد از ۳۵ سال بیان کرد: البته این اقدام به دعوت آقای «فریدون شهبازیان» بود که از شعر خوب هوشنگ ابتهاج شاعر پرآوازه کشور استفاده کردند. حال و هوای مناسب شعر و فضای ایرانی آن من را مجاب به خواندن دوباره کرد. ضمن اینکه حس کردم فضای اجتماعی برای فعالیت دوباره من در حوزه موسیقی وجود دارد.گلچین در ادامه در مورد آهنگ نوبهار توضیح داد: آهنگ نوبهار را در سال ۵۶ به پیشنهاد مهدی خالدی اجرا کردم. البته این شعر قبلاً (توسط دلکش) خوانده شده بود که با کسب اجازه از خواننده، مجددا من اجرا کردم. شعر آن هم از «اسماعیل نواب صفا» در دستگاه همایون بود و این آهنگ در ریتم دو ضربی به اصطلاح عوامانه (شکسته) ساخته شده و انگیزهام از خواندن آن لطف خاصی بود که این شعر برایم داشت.این خواننده پیشکسوت در مورد وضعیت خوانندگی در سالهای اخیر بیان کرد: در چند سال اخیر وضعیت بهتر از حدود ۱۰ -۱۵ سال قبل شده است. تمرکز بیشتری در این عرصه شده است و از طرف دیگر مجوزها راحتتر داده میشود. وضعیت به سمت و سوی خوبی پیش میرود. اما مشکلی که وجود دارد موسیقی ملی ما را به غلط به عنوان موسیقی اصیل ایرانی معرفی میکنند. بنابراین در این زمینه باید دولت ورود کند و با حمایت از موسیقی اصیل ایرانی، کمک کند تا آهنگهایی مثل پاپ جایگزین موسیقی اصیل ایرانی نشود.گلچین در خصوص حمایت از نسل جوان موسیقی ادامه داد: برای حمایت از جوانان خوش آتیه نیز دولت باید ورود کند تا با تا سیس هنرستانها و سالنهای مخصوص کنسرت و موسیقی، زمینه را برای پویایی آنها فراهم کند تا موسیقی هرز و بد جانشین موسیقی ملی و اصیل ایرانی نشود. البته موسیقی فاخر در کنار شعر فاخر ایجاد میشود. انتخاب اشعار شاعران ملی ما چون سعدی و حافظ که شعرشان در هر زمانی زنده است، میتواند خیلی مؤثر باشد. در نهایت سیاستگذاری دولت بسیار مؤثر است.این خواننده پیشکسوت در خصوص غنای موسیقی فولکلور گیلان هم گفت: البته نمیشود به موسیقی که امروز و به زبان گیلکی ساخته میشود و فردا اجرا میشود، نام فولکلور گذاشت. موسیقی فولکلور به موسیقی اصیل گیلکی گفته میشود که در سالهای گذشته سینه به سینه نقل و خوانده شده است. اما چیزی که امروز ساخته و گفته میشود و تحت عنوان فولکلور به خورد مخاطب داده میشود، موسیقی محلی و بومی گیلان نیست.گلچین افزود: موسیقی فولکلور و محلی گیلان از گامهای دشتی و شور ساخته میشود و نمیشود موسیقی که در چهارگاه یا ماهور ساخته میشود را محلی اطلاق کرد. البته غنای موسیقی فولکلور گیلان بسیار زیاد است. شعرهای بومی گیلان اغلب با محیط سرسبز شمال و فضای طبیعی آن ارتباط برقرار میکند و بسیار دلنشین است. بنابراین نمیتوان گامهای بیگانه و غربی را به این موسیقی وارد کرد و باید حال و هوای آن را حفظ کرد.وی گفت: لازم است گروههای موسیقی سنتی از ظرفیت و غنای موسیقی گیلان نهایت استفاده را ببرند و از گامهای مخصوص آن که محلی است استفاده و با تبحر آن را اجرا کنند. زیرا غیر آن به کار ببرند به گوش خوشایند نیست. همچنان که امثال مرحوم پور رضا و یا آقای ناصر مسعودی و… موسیقی فولکلور را به خوبی اجرا کرده و کارشان مورد استقبال همه گیلانیها قرار میگرفته است.گفتنی است، از شناخته شده ترین تصانیفی که گلچین اجرا کرد میتوان به آثار یوسف گم گشته باز آید، مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دی گه بچه نمی شم و آلبومهای گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه و… اشاره کرد.با این حال با وجودی که استانهای تهران و اصفهان برای این پیشکسوت عرصه موسیقی مراسم بزرگداشت برپا میکنند، هنوز مشخص نیست که چرا نهادهای فرهنگی مانند اداره ارشاد گیلان برای این هنرمند مراسم بزرگداشتی را در سرزمین مادریاش برپا نمیکنند.
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گیل نگاه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]