واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: راه مقابله با بازيهاي اعتيادآور رايانه اي چيست؟ تهران - ايرنا - گسترش بازي هاي اعتياد آور در رايانه اكنون به يك معضل تبديل شده بطوري كه به گفته كارشناسان برخي افراد جامعه بويژه كودكان از طريق اين ابزار با مشكلات رفتاري و روحي مواجه شده اند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا ، بر اساس آخرين بررسي هاي بنياد علوم رفتاري كه از ابتداي سال ۹۲ تا پايان سال ۹۳ بين چهار هزار و ۶۵۰ نوجوان هشت تا ۱۴ ساله در تهران، اصفهان، ابهر، رودبار، رشت و كاشان انجام شده ،۳۰ درصد نوجوانان به بازي هاي رايانه اي اعتياد دارند و آمارهاي غير رسمي اين رقم را تا 0 درصد تخمين مي زند.اعتياد به بازي هاي رايانه اي اتفاقي نگران كننده در كشورمان بوده كه حتي در كشورهاي آسياي شرقي، اروپايي و آمريكايي هم اينگونه نميافتد.برپا بودن قانون كپي رايت و پيش بيني نظام قدرتمندي براي رده بندي سني باعث كنترل اين معضل بوده بطوري كه فروشگاههاي فروش بازيهاي ويدئويي، بازياي را جز با تاييد اين مواردعرضه نمي كنند.**عوارض بازيهاي رايانه اي كمتر از اعتياد به مواد مخدر نيست كارشناسان اجتماعي بر اين باورند كه زيانها و مضرات سونامي اعتياد به بازيهاي رايانه اي كمتر از اعتياد به مصرف مواد مخدر نيست و سيستم عصبي مغز را به مرور زمان مختل مي كند.به گفته آنان عدم آموزش صحيح به كودكان و نوجوانان، معرفي نكردن بازي هاي رايانه اي و انواع آن به طور غير صحيح، آشنا نبودن كاربران به زبان رايانه ، در دسترس بودن بازي هاي غيراستاندارد رايانه اي كه در ايجاد و بروز پرخاشگري موثرند از عواملي است كه منجر به اعتياد شده است .**ورود فناوريهاي نو بدون بسترسازي فكري مجيد ابهري كارشناس اجتماعي در اين زمينه به خبرنگار ايرنا مي گويد: ورود فناوريهاي نو به جامعه بدون بسترسازي فكري و فرهنگي داراي ناهنجاريهاي بيشتر از محاسن آن خواهد بود. وي ادامه مي دهد:يكي از اين فناوريها بازيهاي رايانه اي است كه در قالب نرم افزار و سي دي بدون كنترل و نظارت عرضه مي شود، متاسفانه هيجانهاي روحي ،اضطراب ،استرس ،كابوسهاي شبانه از آسيب هاي اوليه اين بازيها بوده و بلوغ زودرس و آموزش خشونت اصلي ترين عوارض آن است . ** 90 درصد بازيهاي رايانه اي وارداتي است ابهري با بيان اينكه در هر كشور براي بازيها طيف سني و نظارت وجود دارد، مي افزايد: متاسفانه بيش از 90 درصد از بازيهاي موجود در بازار بدون نظارت و كنترل بوده و وارداتي هستند كه با هدف زشتي زدايي از خشونت عرضه مي شوند. وي تصريح مي كند:كشتارها در قالب بازي و تيراندازي باعث بروز سندرم دنياي خبيث در نوجوانان و جوانان مي شود كه اين ناهنجاري موجب عادي شدن خشونت در افراد شده ،يعني بدون هيچ گونه ترس يا اضطراب مي توانند عامل خشونت باشند و تماشاچي صحنه هاي خشن شوند. ** خانواده ها مقصرند اين كارشناس اجتماعي مي گويد:خانواده ها به خاطر سرگرم شدن فرزندان نبايد اجازه دهند كه آنها هر بازي را بخواهند از سوپر محله خود تهيه كنند، سازمانها و نهادهاي متولي عرضه اين بازيها ،بر نظارت همزمان با توليد بازيهايي بر اساس موازين ديني و فرهنگي جامعه ما اقدام كنند. وي ادامه مي دهد : به عنوان مثال جنگ هاي ايران با بيگانگان و يا موضوع عاشورا را دستمايه آموزشي قرار دهند، متاسفانه فعاليت هاي كمي در اين زمينه صورت گرفته و شاهد نسل خشن در آينده اي نزديك خواهيم بود كه همين افراد ممكن است به هر نوع خشونت در خانه و جامعه دست بزنند.**بروز رفتارهاي ضد اجتماعي ساسان سرلك يك كارشناس اجتماعي در اين زمينه مي گويد: هر نوع بازي رايانه اي مي تواند در بروز رفتارهاي ضد اجتماعي و ناسازگاري موثر و موجب اضطراب فرد شوند. وي با بيان اينكه چنين بازي هايي باعث وسواس، رفتارهاي اعتياد گونه و ضد اجتماعي، خالي شدن عواطف و مشكلات سلامتي شوند، اظهار مي دارد:عادت به هرچيز ديگر به غير از مواد مخدر هم چون بازي هاي رايانه اي نيز اعتياد محسوب مي شود، اين رفتار با تاثير روي وظايف سيستم اعصاب مركزي موجب تغيير در رفتارشخص از جمله سرخوشي ،خشم و عصبانيت و اختلال در خلق و خوي مانند اضطراب و افسردگي مي شود.**والدين نظارت كنند سرلك ادامه مي دهد:والدين بايد نظارت بيشتر بر روي بازيهاي رايانه اي فرزندان خود داشته باشند و در ساعات معيني اجازه انجام بازيهاي رايانهاي تحت نظارت خود دهند البته ممكن است كودكان و نوجوانان در قبال والدين كمي مقاومت نشان دهند اما به مرور زمان به نظم استفاده از رايانه عادت ميكنند.اين كارشناس اجتماعي مي افزايد:بايد صميميت و ارتباط صحيح بين فرزندان و خانواده بيشتر باشد تا زمينه استفاده از چنين بازيهايي كمتر فراهم شود.**بازيهاي فكري و معمايي پيشنهاد مي شود سرلك پيشنهاد مي دهد: استفاده از بازيهاي فكري و معمايي يكي از راههاي رشد خلاقيت و نوآوري كودكان است، بازيهايي كه بيشتر سلولهاي مغزي را به كار وادار و فكر آنان را درگير كند و نرمافزارهاي آموزشي ميتوانند نقش مهمي در اين زمينه داشته باشند. وي توصيه مي كند: بهتر است گاهي پدر و مادرها هم در انجام بازي با كودكان همراه شوند و بازيهاي دسته جمعي ميتواند به صميميت روابط خانواده و ايجاد رقابت سالم در ميانشان كمك كند.بنياد خانواده مهمترين نهادي است كه مي تواند جلوي سونامي اعتياد به بازيهاي رايانه اي را ميان كودكان و نوجوانان بگيرد و از رشد نسل خشن و پرخاشگر پيشگيري كند.متوليان فرهنگي نيز بايد بسترهايي را براي اوقات فراغت و سرگرمي ها افراد ايجاد كنند و به پيشگيري اوليه درباره اعتياد به بازيهاي رايانه اي بپردازند.فراهنگ 9022 ** 1569
05/02/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]