واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رونمایی از فیلمنامه «رخ دیوانه»-۱؛
گوهری: نه فیلمنامه اثر هنری است و نه فیلمنامهنویس هنرمند
شناسهٔ خبر: 3605655 - شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
فرهنگ > کتاب
محمدرضا گوهری در نشست رونمایی از فیلمنامه رخ دیوانه گفت: فیلم نامه اثر هنری نیست و فیلمنامهنویس هم هنرمند به حساب نمیآید چون به طور مستقیم نمیتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند. به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست «مهرکتاب» به بهانه رونمایی از کتاب فیلمنامه «رخ دیوانه» نوشته محمدرضا گوهری که بهتازگی از سوی نشر کتاب نیستان منتشر شده، صبح امروز با حضور ابوالحسن داوودی، بیتا منصوری و محمدرضا گوهری در خبرگزاری مهر برگزار شد. در این نشست که با حضور محمدرضا مقدسیان منتقد سینما برگزار شد، محمدرضا گوهری در سخنانی درباره این اثر گفت: جرقه اولیه نگارش این فیلمنامه حدود ۱۲ سال قبل از اینکه برای ساخت در اختیار آقای داوودی قرار بگیرد، زده شد. من در آن زمان به مانند سایر آثارم، برای تالیف فیلمنامه مشغول تحقیقات میدانی بودم و موضوع این تحقیق نیز درباره دختران و پسران در مقطع دبیرستان بود. من و تیم پژوهشیام از ماحصل مصاحبههای این پژوهش به مواد خامی رسیدیم که دستمایه نگارش دو فیلمنامه با عنوان جیبهایی پر از شکلات و رخ دیوانه شد که ابتدا نامش بافت پنهان بود. وی با اشاره به تغییراتی که در این اثر همزمان با طی مراحل تکمیل فیلمنامه صورت گرفت، افزود: در متن فیلمنامه به طور مشخص داستان دختری که شناسنامهاش در اختیار پدرش است و یا دختر معتادی که تنها با مادرش زندگی میکند از متن مصاحبههای تیم پژوهشی استخراج شد روایت میشد. فیلم نامه در نسخه نخست در سه اپیزود نوشته شده بود اما به خواست آقای داوودی تبدیل به یک قصه شد که یک اپیزود از داستان سابقش حذف و باقی اپیزودها در آن داستان واحد وارد شده بودند.
گوهری افزود: وقتی یک فیلمنامه باقی بماند ممکن است و زمان ساختش بگذرد باید بازنویسیاش را بپذیریم. این اثر نیز به خاطر ارتباط وسیعی که با زمانه و روزگار خود داشت باید بازنویسی میشد. به عنوان مثال بد نیست بگویم که در نسخه اولیه اثر، ارتباط مجازی افراد از طریق مسنجر یاهو بود و در نهایت این به فیسبوک در نسخه پایانی مبدل شد. این فیلمنامه نویس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اهمیت و ضروروت پژوهش در تالیف متن آثار سینمایی نیز گفت: پژوهش نه در شکلگیری قصه فیلمنامه بلکه در شکلگیری مفاهیمی که فیلمنامه در صدد بیان آن است نیز دخالت دارد. برای رخ دیوانه ماده خام من نزدیک به ۳۸ نوار مصاحبهای بود که تیم پژوهشی من از نوجوانان و جوانان گرفته بودند و حس میکردیم که ریشه بسیاری از مشکلات آنها به نوع رابطهشان به خانواده باز میگردد یعنی من ندیدم که خانوادهای مناسب پیرامون فردی باشد و او به بزه کشیده شده باشد. به همین خاطر من تم این فیلمنامه را نیز به این مساله مرتبط کردم. گوهری همچنین تصریح کرد: به باور من فیلمنامه اثری هنری نیست و فیلمنامه نویس هم هنرمند نیست. اثر هنری امری است که مخاطب بدون واسطه و مستقیم بتواند با آن رابطه برقرار کند. فیلمنامه به باور من امری است متعلق به کارگردان و نویسنده هم باید با وی همراه باشد تا در نهایت محصول نهایی یعنی فیلم بتواند حس و حال قصهگو و مورد نظر هر دو را در قالب یک اثر هنری به دست آورد. در کنار همه این حرفها باید بتوان قصه را خوب و درست تعریف کرد. یک اثر هنری برای اینکه بتواند همه مخاطبانش را به سوی خود جلب کند باید ایده داشته باشد. ایده یکی ویژگی تکنیکی است که باعث پرکشش شدن اثر میشود. وی تصریح کرد: فیلمنامه بدون شک باید دغدغه قصهگویی را داشته باشد، وقتی این مساله باشد باقی امور هم از دل آن بیرون میآید. بارها بوده که من اثری اثری مینوشتم که میدانستم نسخه سینماییاش پرفروش نخواهد بود اما چون خواست و ایده کارگردان بود و به خاطر باورم نسبت به کارم آن را نوشتهام و به ایده وی احترام گذاشتهام. بیتا منصوری: سعی کردم امانتدار خوبی باشم در ادامه این نشست بیتا منصوری تهیهکننده سینما و فیلم سینمایی رخ دیوانه نیز در سخنانی درباره این اثر گفت: من درباره رخ دیوانه سعی کردم به معنی واقعی کلمه امانتداری را رعایت کنم. ما برای ساخت این اثر در سال ۸۷ پروانه ساخت گرفتیم منتهی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان تهیهکننده به تعهداتش در این زمینه عمل نکرد. با وجود اینکه سه ماه پیش تولید کار هم انجام شده بود، کار در نهایت متوقف شد. از آنها طلب خسارت کردیم و در نهایت نیز آنها به خاطر نداشتن توان مالی خود فیلمنامه را به ما واگذار کردند، یعنی چیزی که به آن علاقه داشتیم را به خود ما بازگردادند. وی افزود: در چند نوبتی که تصمیم به ساخت این اثر با آقای داوودی گرفتیم به این نتیجه رسیدیم که متن باید بروز شود که در نهایت نیز شد. البته من تصورم این بود که این فیلم باید بیشتر در جشنوارهها دیده میشد و در حق آن کم لطفی شده است. این تهیه کننده در ادامه با اشاره به متن این اثر گفت: جوانان ما دوست ندارند که به صورت مستقیم نصیحت شوند و حرف را از زبان دوستانشان بهتر میشنوند. رخ دیوانه این پروسه را به خوبی نشان داد. از سوی دیگر این اثر نشان داد که چطور فضای مجازی در حالی توسعه است و به شکلی زیرکانه موفق شد ایده اولیه خود درباره مشکلات ناشی از این توسعه را به تصویر بکشد. منصوری تصریح کرد: در دنیا برخلاف ایران به فیلمنامه بهای زیادی میدهند. دوستان ما در اینجا خیلی به خودشان زحمت کتاب خواندن نمیدهند و به همین خاطر است که ما در ایران فیلمنامه اقتباسی کم داریم و در مقابل فیلم اقتباسی زیاد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]