تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803826902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محور دوستی ایران و جمهوری آذربایجان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


محور دوستی ایران و جمهوری آذربایجان وبلاگ > پاک آئین، محسن - خط آهن رشت – آستارا، محور دوستی ایران و جمهوری آذربایجان است.طبعا اهتمام تهران و باکو در تامین و تزریق مالی پروژه و تسریع در اجرای آن، نه تنها اتصال این حلقه مهم به کریدور شمال - جنوب را ممکن ساخته بلکه موجب مقاوم سازی اقتصاد طرفین نیز خواهد گردید.

آیین کلنگ زنی احداث خط آهن آستارا - رشت روز چهارشنبه اول اردیبهشت با حضور آقایان محمود واعظی و شاهین مصطفی اف وزرای مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا، نقطه صفر مرزی دو کشور برگزار شد.این اقدام، تحولی مهم در عرصه حمل و نقل منطقه ای و بین المللی محسوب شده و نشان از اراده بلند دو کشور برای مقاوم سازی اقتصاد و اعتماد و اتکا به ظرفیت های داخلی خود می باشد.در این ارتباط توجه به نکات زیر حائز اهمیت است.   1- امروز کشورهای تولید کنندۀ نفت و گاز  به دنبال متنوع سازی اقتصاد و کاهش وابستگی خود  به درآمدهای نفتی هستند وایران و جمهوری آذربایجان نیز با این هدف و نظر ،سرمایه گذاری در عرصه حمل و نقل منطقه را هدف قرار داده اند. اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط و روند مثبتی که مناسبات فیمابین طی می کند، مزیت مهمی است که امکانات زیادی را برای ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد می کند تا اهداف مشترک اقتصادی خود در حوزه تزانزیت را دنبال نمایند. جمهوری آذربایجان به عنوان دروازه قفقاز، مبتکر و شریک در ایجاد راه آهن باکو- تفلیس - قارص بوده، در مراحل پایانی ساخت بندر تجاری بین المللی در بخش Alat  می باشد، برای تبدیل کشور به قطب کلیدی حمل و نقل منطقه ای، بیش از 20 میلیارد دلار سرمایۀ اختصاص داده است.ایران نیز پل اتصال روسیه و قفقاز به آب های آزاد در خلیج فارس و دریای عمان است و مسیر ایران،امن ترین،نزدیک ترین و اقتصادی ترین مسیر حمل و نقل برای کشورهای پیرامونی می باشد. 2- خط آهن رشت ـ آستارا از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور در جهت استفاده از کریدورهای بین‌المللی است چرا که با اتصال خط آهن ایران به جمهوری آذربایجان، کریدور شمال-جنوب کشور معنای واقعی پیدا کرده و ترانزیت ریلی کشور دست خوش تحول بزرگی خواهد شد. طرح اجرايي راه‌آهن رشت- آستارا به طول 164 كيلومتر مي‌باشد با ساخت این خط آهن و اتصال رشت به آستارا ، تسهيل مبادلات بين بنادر شمالي و جنوبي كشور از طريق حمل و نقل ريلي میسر خواهد شد.در واقع ايجاد يك مسير تمام ريلي در كريدور ترانزيتي شمال- جنوب ، ارتباط مستقيم ريلي خليج فارس و شبه‌ قاره هند با كشورهاي روسيه و آسياي ميانه و قفقاز و  كشورهاي اروپائي ایجاد  و امكان گسترش مبادلات تجاري و بازرگاني با كشورهاي حاشيه درياي خزر، بنادر باتومي و پوتي در گرجستان در کنار دریای سیاه و كشورهاي اروپايي از جمله اهداف اصلي در احداث اين محور مي باشد. در عین حال می توان گفت مقدمات اتصال کشورهای مختلف و ارتباط مردم مختلف از هندوستان تا هلسینکی به طول دو هزار و 500 کیلومتر فراهم شده است.
3- ميزان ترافيك پيش بيني شده در سال اول بهره برداري از محور رشت- آستارا حدود سه ميليون تن بار  و 200هزار نفر مسافرمي باشد كه در سال های بعد به 4 ميليون تن بار و 500 هزار نفر مسافر افزايش خواهد يافت.از آن پس شرکت‌های بین المللی، حمل بار  از مسیر ایران را ترجیح می دهند، چراکه از نظر زمان ، هزینه و امنیت ،این مسیر گزینه بهتری خواهد بود. 4- مسیر ریلی رشت-آستارا حتی به کریدور "شرق-غرب"  نیز معنا می‌بخشد و برای مثال قطار کانتینری شانگهای- تهران را می‌توان از مسیر رشت - آستارا -  تفلیس، راهی اروپا  نمود.در حال حاضر محموله های چین با خط آهن تا بندر اوکتائو و از مسیر دریا به بندر باکو منتقل می‌ شود و از باکو نیز مجددا با خط آهن تا تفلیس و دریای سیاه جابه‌جا می‌شود. 5- احداث خط آهن رشت - آستارا نقش زیادی در افزایش تجارت بین المللی، منطقه ای و ترانزیت کالا و مسافر میان ایران و کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه خواهد داشت و کشورهائی مثل آذربایجان و روسیه می توانند از کوتاهترین مسیر به خلیج فارس و آب های آزاد متصل شده و در هزینه های خود نیز صرفه جوئی کنند. در حال حاضر از هندوستان و کشورهای اروپایی میلیونها تن کالا در مدت 60 روز به حوزه قفقاز ترانزیت می شود که با تکمیل کریدور شمال - جنوب این مدت به 10 تا 14 روز کاهش  می یابد. 6- قرار است جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر از خط آهن را تا رودخانه مرزی آستاراچای و تا پایان سال جاری تکمیل کند و سپس پل ریلی به طول 80 متر و با سه دهنه به طور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه آستاراچای ساخته شود. احداث دو کیلومتر خط ریلی و ساخت پایانه بار در فاز اول پروژه به عهده جمهوری اسلامی ایران است.برای ساخت مسیر 165 کیلومتری رشت - آستارا، بودجه لازم از طرف ایران و جمهوری آذربایجان در نظر گرفته شده و در عین حال از مشارکت مالی کشورهای ثالث نیز استقبال می شود. 7- احداث خط آهن رشت - آستارا به عنوان خط دوستی تهران و باکو نشاندهنده میزان اعتماد بالای طرفین به یکدیگر  است که ورود در اجرای پروژه های مهم و کلیدی را ممکن ساخته است.راه اندازی راه آهن آستارا - رشت و حمل کالا از خلیج فارس و دریای عمان با ایجاد تعرفه های مناسب ، آسان سازی رویه برای اخذ روادید ترانزیت ، و سرعت بخشیدن به انتقال بار، به ایران و آذربایجان کمک خواهد نمود تا بطور واقعی به بازیگران فعال اقتصادی در منطقه تبدیل شوند.اقدامی که موجب تامین منافع دو کشور شده و در چارچوب دیپلماسی برد - برد معنا پیدا می نماید. خط آهن رشت - آستارا، محور دوستی ایران و جمهوری آذربایجان است.طبعا اهتمام تهران و باکو در تامین و تزریق مالی پروژه و تسریع در اجرای آن، نه تنها اتصال این حلقه مهم به کریدور شمال - جنوب را ممکن ساخته بلکه موجب مقاوم سازی اقتصاد طرفین نیز خواهد گردید.     



شنبه 4 اردیبهشت 1395 - 12:45:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن