تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798380088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت مهمان؛ زیدون النبهانی غیرمنتظره‌‌های سیاسی بحرین در راه است/آمریکا و متحدانش احساس خطر جدی می‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت مهمان؛ زیدون النبهانیغیرمنتظره‌‌های سیاسی بحرین در راه است/آمریکا و متحدانش احساس خطر جدی می‌کنند
خبرگزاری فارس: غیرمنتظره‌‌های سیاسی بحرین در راه است/آمریکا و متحدانش احساس خطر جدی می‌کنند
«زیدون النبهانی»، تحلیلگر سیاسی عراق تاکید کرد، آمریکا و عربستان نسبت به تند شدن آتش انقلاب ملت بحرین احساس خطر می‌کنند و سفر اخیر جان کری به منامه برای وادار کردن مقامات آل خلیفه به اصلاحاتی ریشه‌ای در حکومت بحرین است.

«زیدون النبهانی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق طی یادداشتی تحت عنوان «کری در بحرین؛تغییر یا سقوط» به نتایج احتمالی سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به بحرین پرداخت و گفت زمان سرکوب اعتراضات توسط رژیم آل خلیفه به سر آمده است.           ****متن کامل یادداشت در پی آمده است**** «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا برای اولین بار از زمان تصدی منصب خود چهارشنبه گذشته به منامه سفر کرد، بر اساس آنچه اعلام شده امنیت منطقه و اوضاع منطقه در راس گفت‌وگوها قرار داشت. بیش‌تر ناظران سیاسی سفر کری را هشداری به دولت بحرین دانستند اما چرا و چگونه، این چیزی است که در ادامه بیان خواهیم کرد. این روزها رژیم بحرین تحت فشارهای زیادی قرار دارد که برجسته‌ترین آن متهم شدن از سوی جامعه بین الملل به نقض معیارهای حقوق بشر و حقوق شهروندی است .
همچنین اقدامات خودسرانه علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو وضعیت این رژیم را پیچیده کرده است، با وجود اینکه شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند چهره خود را نزد جامعه بین المللی بهبود بخشند اما حکومت بحرین نتوانسته در این امر موفق بوده و آثار جرایم ارتکابی خود را پاک کند.
کری به بحرین رفت و جهانیان منتظر بروز تغییر در واقعیت تلخناک این کشور هستند، ملت بحرین همچنان در معرض ظلم و ستم رژیم آل خلیفه است. این در حالی است که آل خلیفه از سوی دیگر سرگرم تجاوز ائتلاف عربی به یمن است و میلیاردها دلارها برای جنگی هزینه کرده که هیچ ثمره‌ای ندارد، جز اینکه دل عربستان را به دست آورده که به بحرین با کمک نیروهای سپر جزیره در کشتار ملتش کمک می‌کند.
اما این بار جان کری رودربایستی را کنار گذاشته و گفت‌وگوی شفافی با مقامات بحرینی داشته است، آمریکا به طور جدی از رفتارهای متحدان عرب خود در حاشیه خلیج فارس به تنگ آمده و هم اکنون در قدرت رژیم آل خلیفه برای سرکوب تظاهرات تردید دارد بنابراین اقدام به سفر رسمی به منطقه خلیج فارس کرد سفری که آل خلیفه را مجبور به پذیرش واقعیت‌ها می‌کند.
مرزهای خطر نزدیک شده آل خلیفه، آمریکایی‌ها و عربستان احساس خطر می‌کنند، تظاهرات آرام نمی‌گیرد، آتش خشم مردمی فروکش نمی کند، حکومت بحرین 2 راه پیش رو دارد، یکی اینکه تغییرات فراگیری در نظام و چهره‌های آن ایجاد کند یا عزم سفر کند و سرنگون شود و این قضیه محتمل‌تر است چرا که همین رژیم آل خلیفه بوده که با سلب ملیت شهروندان بحرینی آنها را تبعید اجباری کرده است. بنابراین همان گونه که در دیگر کشورهای عربی شاهد انقلاب مردمی بودیم احتمال می‌رود آل خلیفه نیز با انقلاب ملت بحرین سقوط کند. نتایج سفر وزیر خارجه آمریکا به بحرین از همین حالا مشخص است تنها یک روز پس از این سفر دولت بحرین اعلام کرد که قصد دارد «زینب الخواجه»، فعال مدنی را که از مدت‌ها پیش در بازداشت به سر می‌برد آزاد کند و این امر قابل پیش‌بینی بود. نهادهای حقوق بشری نیز اخیرا افکار عمومی جهان را در این قضیه تحت فشار گذاشته بودند و آمریکا احساس می‌کند که آماج اتهام‌ها در حمایت از ناقضان حقوق بشر است.

اما برای ملت انقلابی بحرین آزادی بازداشتی‌ها کافی نیست، این چیزی است که آمریکا هم به آن اعتقاد دارد، این احتمال می‌رود که کری رژیم آل خلیفه را وادار به کنار گذاشتن پادشاه یا تغییری فراگیر در کابینه کند به گونه‌ای که نخست وزیر هم که 40 سال است بر کرسی ریاست نشسته شامل این تغییر باشد . آمریکا در عین حال که حاضر نیست هیچ کدام از شرکای خود در منطقه را از دست بدهد، خطر موقعیت کنونی بحرین را درک کرده بخصوص که انقلابیون از آغاز روشن شدن جرقه انقلاب در این کشور آرام نگرفته‌اند و حکومت هم راه حل ریشه‌ای برای آن نداشته است.
در روزهای آتی شاهد امور غیرمنتظره‌ای خواهیم بود ببینیم چه کسانی استعفا می‌دهند همه این مسائل واگذار به گفت‌وگوها با مخالفان است، اولین گامی که کری بر آن تمرکز کرده است. در سال 2011 میلادی، در پی اعتراضات گسترده شیعیان بحرین به حکومت اقلیت سنی در آن کشور، دولت با معترضان برخورد و آنها را سرکوب کرد. جان کری اولین دیپلمات ارشد آمریکا به شمار می‌رود که از زمان آغاز اعتراضات شیعیان تاکنون به منامه رفت. او با تاکید بر ضرورت احترام به حقوق بشر از مقامات بحرین خواست تا یک «سازکار سیاسی فراگیر» در پیش بگیرند. کری در بحرین گفت که با وزیر امور خارجه این کشور این فرصت را داشت تا درباره اقدامات در جریان برای بررسی و کاهش اختلافات مذهبی در بحرین و جاهای دیگر صحبت کند. جان کری در سفر به منطقه خلیج‌فارس قرار است با همتایان خود در کشورهای عربی دیدار کند. دو هفته دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست شورای همکاری‌های کشورهای عرب خلیج‌فارس در ریاض شرکت خواهد کرد. انتهای پیام

95/01/21 :: 11:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن