تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821075090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سندروم تغییرات والیبال در آستانه المپیک


واضح آرشیو وب فارسی:ورزش سه: سندروم تغییرات والیبال در آستانه المپیک
در فاصله کوتاهی تا مسابقات انتخابی المپیک ریو والیبال ایران یک بار دیگر در آستانه تغییراتی است که همیشه همان تغییرات والیبال را از المپیک دور کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، تمرینات تیم ملی والیبال ایران در محل فدراسیون دنبال می شود و بازیکنان در قالب دو تیم کار خود را دنبال می کنند. این چهارمین خیز جدی والیبال ایران برای رفتن به المپیک است که هر دوره به دلایل تلخی بلندقامتان ایرانی از رفتن به این مسابقات ناکام می ماندند که جا به جایی های بی مورد مهمترین دلیل آن بود. در دوران مختلف این جا به جایی ها انجام می شد و فقط مقدار آن کمتر یا بیشتر صورت می گرفت که در هر صورت به ناکامی منجر می شد.

اولین تغییری که برای المپیک 2016 در نظر گرفته شد حضور رائول لوزانو آرژانتینی به جای کواچ بود. استارت تمرینات با سیچلو که مدت ها روی نیمکت ایران البته به عنوان دستیار می نشست و آشنایی او با شرایط والیبال ایران می تواند دلیلی باشد تا این تغییر اثرات منفی و مستقیمی نداشته باشد و نزدیکی افکار لوزانو به ولاسکو هم یکی دیگر از موضوعاتی است تا مسابقات پیش رو امیدوارانه دنبال شود اما تغییرات در مسابقات انتخابی المپیک همیشه به ضرر ایران تمام شده است.
2004 آتن؛ اولین یورش به المپیک



شاید یکی دیگر از طلایی ترین نسل هایی که والیبال ایران در خود می دید راهی مسابقات انتخابی المپیک 2004 آتن شد. تیمی که ایوان بوگانینف روسی پایه آن را ریخت و بازیکنانی مثل محمد ترکاشوند، بهنام محمودی، امیر حسینی، عباس قاسمیان، پیمان اکبری، محمد منصوری، علیرضا نادی، اکبر خداوردی، علیرضا بهبودی، عظیم جزیده، امیر حسین منظمی و فرهاد ظریف  ترکیب ایران را در توکیو تشکیل می دادند. این اولین حضور جدی ایران برای راهیابی به المپیک بود اما چین در آن زمان قدرت مطلق والیبال آسیا بود و ایران در اولین دیدار به مصاف آنها رفت و شکست خورد. ژاپن در خانه برای اولین بار به ایران باخت، کره جنوبی قهرمان بازی های آسیایی همان سال 3 بر صفر مقابل ایرانی ها شکست خوردند و هیچ یک از تیم های آسیایی دیگر حریف شاگردان پارک کی وون نبود اما همان شکست اول کافی بود تا ایران نتواند به المپیک راه پیدا کند. با اینکه والیبال ایران در آتن حضور نداشت اما نتیجه به دست آمده کاملا راضی کننده بود و از همان مسابقات این انتظار می رفت تا دوره بعد همان مسابقاتی باشد که قرار است والیبال ایران را المپیکی کند.
2008 پکن؛ تندروی های مرد صرب و آغاز تغییرات مخرب



در آستانه مسابقات انتخابی المپیک پکن اتفاق عجیبی در والیبال ایران رخ داد به طوریکه زوران گاییچ صرب که یوگوسلاوی را در سال 2000 قهرمان المپیک کرده بود سکان هدایت تیم ملی را به دست گرفت و تغییراتی باورنکردنی، البته در جهت منفی ایجاد کرد. گاییچ تمام ستاره هایی را که در مسابقات انتخابی 2004 تا یک قدمی المپیک رفته بودند را خط زد و عده ای بازیکن جوان را به تیم ملی آورد تا تیم برای المپیک 2012 لندن آماده شود. اتفاقا تیم برای المپیک 2012 آماده هم شد اما فدا کردن آن تیم با آن همه ستاره مورد اعتراض اکثریت قرار گرفت. در همان ترکیب جوان بازیکنان موثری مثل مهدی مهدوی هم در همان یک تورنمنت از ترکیب جا ماندند تا با بیشترین نفرات غایب و البته شایسته تیم راهی توکیو شود. اوج تغییرات تیم ملی در همان دوره اتفاق افتاد و بازیکنان ستاره جای خود را به جوانانی دادند که شانس المپیکی شدن ایران را صفر کرد اما به امید ادوار آینده.
2012لندن؛ تنها با یک بد شانسی



ولاسکو یکی از بهترین تیم های ملی ایران برای المپیکی شدن را در اختیار داشت که او هم مثل سایر مربیان دست به تغییراتی زد. ولاسکو در آن مسابقات سعید معروف را به جای امیر حسینی یک بار دیگر وارد ترکیب تیم ملی کرد و معروف ستاره آن مسابقات بود. فرهاد قائمی هم اولین تجربه بازی های ملی خود را در آن مسابقات پشت سر می گذاشت اما یکی از بحث برانگیزترین تصمیمات ولاسکو خط زدن شهرام محمودی از ترکیب تیم ملی بود. مهدی بازاگرد به عنوان پشت خط زن اول تا قبل از آن مسابقات بار اسپک تیم را به دوش می کشید و غفور جوان بازیکن ذخیره او بود. ولاسکو غفور را پشت خط زن اول کرد، بازارگرد را خط رد و رضا قرا به عنوان جایگزین در ترکیب تیم ملی قرار گرفت تا شهرام محمودی خط بخورد. شکست مقابل استرالیا، عملکرد نه چندان خوب بازیکنانی که فقط در همان یک دوره در تیم ملی بودند مقابل چین و ترکیب نه چندان کاملی که تغییرات زیادی را در خود دیده بود شکست ایران مقابل استرالیا را به همراه داشت و برد 3 بر 2 مقابل چین به اضافه باخت مقابل تیم های اروپایی یک بار دیگر المپیک را برای والیبال ایران رویا کرد.
2016 ریو؛ امیدوارتر از همیشه



مسابقات پیش رو در توکیو امیدوارانه ترین مسابقاتی است که ایران قصد المپیکی شدن را دارد. تیمی طلایی با بازیکنانی آماده که در اکثر مسابقات جهانی نتایجی خوب داشتند اما یک بار دیگر تغییرات در آستانه انتخابی المپیک گریبان والیبال ایران را گرفت. تفاوت این دوره با سایر دوره ها تعدد بازیکنان آماده و آشنایی ملی پوشان با کلاسی است که مربیان کنونی در حال پیاده کردن آن هستند. در ترکیب تیم ملی تغییرات احتمالی وجود دارد که حالا لوزانو در حال آزمون و خطاهای آن است. پست های حساسی هستند که بازیکنان زیادی می توانند در آن توپ بزنند اما یک بار دیگر ترکیب قرار است دستخوش تغییر و تحولی قرار بگیرد که مشخص نیست این بار مثبت خواهد شد یا خیر.


14:40  1395/01/29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ورزش سه]
[مشاهده در: www.varzesh3.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن