تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836477883
علی(ع)؛ حاکمی که عدالتش شعار انتخاباتی نبود
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
به مناسبت سالروز ولادت امام علی(ع)، شیوه و سیره زندگی ایشان در میزگرد "تبیین سیره امام علی (ع) در جامعه اسلامی" با حضور آیتالله حسنزاده، امام جمعه موقت اهواز و حجتالاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی، رییس دفاتر نهاد معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان، در تحریریه ایسنای خوزستان بازخوانی شد. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در این میزگرد آیتالله سیدابوالحسن حسنزاده، امام جمعه موقت اهواز، اظهار کرد: با توجه به آیات قرآن کریم هر انسان و به خصوص هر مسلمان، دو وظیفه در ارتباط با رسول خدا حضرت محمد (ص) بر عهده دارد که یکی شناخت رسول خدا و دیگری اطاعت و فرمانبرداری از ایشان است. در مساله شناخت پیامبر، علاوه بر مسلمانان، غیرمسلمانان و حتی بیدینان نیز مطالعاتی دارند ولی تنها شناخت ایشان برای مسلمانان کافی نیست و این شناخت باید همراه با فرمانبرداری نیز باشد. وی افزود: مسلمانان این وظایف را در ارتباط با جانشینان پیامبر، از جمله امیرالمومنین (ع) نیز بر عهده دارند. امروز در نظام جمهوری اسلامی که نظامی مبتنی بر آموزههای دینی است به سر میبریم. در این نظام، شناخت جانشین رسول(ص) ضرورت بیشتری دارد و لازم است در حکومت جمهوری اسلامی، امور را مطابق با حکومت امام علی(ع) اداره کنیم. عدالت؛ اصلی اساسی و فراگیر در حکومت علی(ع) حسنزاده با اشاره به عدالت به عنوان هدف انبیا بیان کرد: نام علی (ع) همیشه با عدالت همراه بوده و عدالت گستره بسیار وسیعی دارد. در عدالت اجتماعی، مردم یک جامعه به صورت عادلانه از امکانات موجود در آن جامعه بهرهمند میشوند. وی عنوان کرد: عدالت در حکومت امام علی(ع) یک اصل اساسی و فراگیر بود، آنگونه که ایشان هیچگاه از اعمال عدالت صرفنظر نکردند. ایشان حتی زمانی از زمامداری حکومت صرفنظر کردند ولی از اعمال عدالت هیچگاه فروگذار نبودند و برای حفظ حکومت خود، عدالت را مخدوش نمیکردند. امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه عدالت خط قرمزی ندارد، گفت: هیچ فردی در حکومت حضرت علی(ع) از عدالت مصون نبود، همچنانکه کارگزاران ایشان نیز از این عدالت مستثنی نبودند. اما در جامعه امروز در دولت سابق ما شاهد این بودیم که رییس جمهور سابق کابینه خود را خط قرمز خود میخواند که نباید این گونه باشد زیرا عدالت خط قرمز نمیشناسد وی ادامه داد: عدالت در حکومت حضرت علی(ع) اصلی استثناناپذیر بود که غیرمسلمانان را نیز در بر میگرفت. حسنزاده با اشاره به این که نظام جمهوری اسلامی نیاز دارد از ویژگیهای حضرت علی(ع) بهره ببرد، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی نیاز دارد که از عدالت و زهد امیرالمومنین الگوبرداری کند، همانگونه که حضرت امام(ره) هیچگاه اشرافیگری را برای مسئولان مجاز نمیدیدند. به این ترتیب که مسئولان از رهبر جمهوری اسلامی تا کارگزاران ابتدایی نظام نیاز دارند که زندگی زاهدانهای داشته باشند. وی افزود: اگر مدیرانی مدیریت قوی دارند این مساله نباید موجب شود که آنان به سوی زندگی تجملاتی بروند. متاسفانه جامعه ما در دوران موسوم به سازندگی با این دلیل که باید به مدیران رسیدگی شود، از نظر ارزشی از زهد فاصله گرفت. علی(ع)؛ نسخه و شخصیت جامعالشرایط در این میزگرد، حجتالاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان با اشاره به تعبیر شهید مطهری در خصوص عدالت اظهار کرد: به تعبیر شهید مطهری، عدالت به دو بخش شخصی یا فردی و اجتماعی تقسیم میشود؛ اعمال عدالت شخصی موجب خواهد شد که فرد دوستداران و مریدان بسیاری داشته باشد ولی در عدالت اجتماعی، فردی که به عدالت رفتار میکند و دیگران را نیز ملزم به رعایت این امر میداند، با مخالفت و کارشکنی مواجه میشود. به تعبیر شهید مطهری، امیرالمومنین (ع) به دلیل لزوم رعایت عدالت اجتماعی با مشکل مواجه شد و به شهادت رسید. وی با بیان اینکه شخصیت امیرالمومنین برای جوانان یک الگو محسوب میشود، افزود: همه افراد در هر مقولهای درپی گزینه استاندارد و واجد همه شرایط مطلوب هستند و علامت استاندارد برای یک کالا، امتیازی محسوب میشود که مصرفکننده به وسیله آن میتواند ویژگیها و ابعاد لازم و مطلوب را تشخیص دهد. رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان ادامه داد: در روشهای انسانی و در سیره اخلاقی، وجود امیرالمومنین (ع) یک نسخه و شخصیت جامعالشرایط است. ترویج سیره امیرالمومنین، دم زدن از آن و عرضه آن به عالم، به این دلیل است که اسوه، الگو و نمونهای جامع است و آنچه خوبان همه دارند به صورت یکجا دارد. وی عنوان کرد: عدل، برجستهترین چیزی است که از شخصیت امیرالمومنین به ذهن متبادر میشود و این موضوع دقیقا همان چیزی است که در آخرالزمان، حضرت حجت(عج) برای حاکمیت آن انقلاب و قیام میکند. همچنین شروع ائمه با وجود مبارک نماد عدالت، امیرالمومنین (ع) و فرجام و پایان ائمه با حضرت حجت(عج) است که ایشان نیز نماد عدالت و موعودی است که خداوند جهت عدالتگستری ذخیره فرموده است. شفیعی ادامه داد: بنابراین آغاز و انتهای منظومه امامت، به مقوله عدالت جدیت و اهتمام بسیاری دارند. همچنین شخصیت جامع امیرالمومنین ستارهای است که میتوان به وسیله او راه را پیدا کرد.
میزگرد
رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان با اشاره به فضایل رفتاری امیرالمومنین (ع) گفت: در مقوله عدالت و فضایل امیرالمومنین (ع)، موضوع از شیعه و سنی فراتر رفته و همه اقوام و ادیان به امیرالمومنین (ع) ارادت و عشق میورزند و این به دلیل جامعیت و برجستگی شخصیت علی(ع) است. برای اجرای عدالت باید هزینه داد حسنزاده با اشاره به اینکه عدالت امیرالمومنین (ع) یک شعار انتخاباتی نبود، بیان کرد: امیرالمومنین (ع) بیان اعمال عدالت را به عنوان شعار برای جذب مردم به کار نمیبردند و عدالت برای ایشان یک اعتقاد بود. مولا با اعمال عدالت، تاریخ را جذب شخصیت خود کردند و همزمان که عدهای جذب عدالت ایشان میشدند، کسانی هم جنگهایی را بر ایشان تحمیل کردند. وی عنوان گفت: اینان به جهت عدالت حضرت علی(ع)، اینگونه رفتار کردند و منشا این جنگها نیز دشمنی با عدالت آن حضرت بود و اجرای عدالت از سوی امیرالمومنین، به جای آن که راه اداره حکومت ایشان را هموار کند، هزینههای آن را بیشتر کرد. از جمله این هزینهها جنگ جمل، صفین و نهروان بود. امام جمعه موقت اهواز افزود: بنابراین باید برای اجرای عدالت هزینه داد و حکومت اسلامی نیز برای اجرای عدالت باید هزینه دهد که گاه این هزینهها، داخلی و گاه بینالمللی است. وی با بیان اینکه امروز نیز امیرالمومنین با اجرای عدالت شناخته میشود، اظهار کرد: به تعبیر شهید مطهری اگر حضرت علی(ع) از اجرای عدالت کوتاه آمده بود این جاودانگی را در تاریخ پیدا نمیکرد. اینگونه است که سازمان ملل متحد، نامه امیرالمومنین را کاملترین منشور حقوق بشر معرفی کرده و این نامه به بیش از 200 زبان در سازمان ملل ترجمه و عرضه شده است. حسنزاده گفت: حضرت علی(ع) در مقابل دشمنان خود نیز با عدالت برخورد میکرد و به گواه تاریخ تا هنگامی که خوارج برای بیان انتقادات خود دست به شمشیر نبرده بودند، آزاد بودند و حضرت علی(ع) نیز با کلام پاسخ آنان را میدادند ولی هنگامی که خوارج دست به شمشیر شدند و مردم بیگناه را کشتند، حضرت علی(ع) نیز در دفاع از مردم به مقابله با آنان پرداختند. جامعیت، جاذبه شخصیتی امیرالمومنین(ع) وی با اشاره به لزوم الگو قرار دادن ویژگی جامعیت شخصیت حضرت علی(ع) برای جوانان عنوان کرد: به تعبیر امام(ره) جامعیت شخصیت حضرت علی(ع) به گونهای بود که هر شخصی به هر بخش از وجوه شخصیتی حضرت علی(ع) علاقهمند میشد، همان ویژگی را از شخصیت مولا علی (ع) دریافت میکرد. امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: همانگونه که عرفا، متصوفه و دراویش جنبه عرفان را از امام علی(ع) دریافت کردند از سوی دیگر افرادی که اهل فصاحت و بلاغت هستند از کلام حضرت بهره میبرند. همچنین در مروت و جوانمردی نیز پهلوانان و ورزشکاران امیرالمومنین را الگوی خود قرار میدهند. وی افزود: بنابراین جاذبه شخصیتی امیرالمومنین (ع) جامعیت شخصیت ایشان است و ایشان به جهت داشتن ویژگیهای نیکو، به طور کامل جامعیت شخصیتی داشتند؛ علت گرایش جوانان برای الگو قرار دادن حضرت علی (ع) نیز جامعیت شخصیتی ایشان است. حسنزاده گفت: حضرت علی (ع) بر لزوم اجرای عدالت تاکید میکردند؛ گاه اجرای عدالت از سوی ایشان منجر به متضرر شدن افرادی میشد و به همین جهت شخصیت حضرت علی (ع) برای آن افراد متضرر، دافعه داشت. این از ویژگیهای یک انسان کامل است و افرادی که در مسیر انسانیت هستند، علاوه بر جاذبه، دافعه نیز دارند. دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت توام با عدالت شفیعی همچنین با اشاره به جامعیت شخصیت امیرالمومنین(ع) بیان کرد: جامعیت شخصیت امیرالمومنین را باید یک امتیاز مستقل دانست. همچنین که جامعیت نیز در سطوح دیگری از جمله در شخصیت امام خمینی(ره) وجود داشت و این نکته حسن و زیبایی مستقلّی است. وی با اشاره به ارزش جامعیت افزود: گاه تنظیم ویژگیها، صفات و خصوصیات رفتاری، اخلاقی و انسانی، در ابعاد مختلف، با دیگر ابعاد کار دشوار و پیچیدهای است. به عنوان مثال انسان شجاع و دلاور شاید در حوزه عواطف و احساسات مقداری کمرنگتر عمل کند و انسانی که با عاطفه و دارای احساسات انسانی بیشتری است، شاید در عرصه رزم، جهاد و میدان قتال، شمشیر کمکارتری داشته باشد. رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان ادامه داد: زیبایی که در شخصیت مولای متقیان حضرت علی (ع) قابل مشاهده است، این است که حضرت علی (ع) ابعاد شخصیتی را که هر کدام مستقل و مجزا و در اوج زیبایی هستند، به زیبایی در کنار یکدیگر گردآوری کرده است. وی عنوان کرد: جامعیت از شخصیت حضرت علی (ع) تصویری قابل ارائه ساخته است. همچنین جنبه امام بودن امیرالمومنین با رجوع به این شخصیت، یک اعتماد و اطمینان قلبی را برای انسان ایجاد میکند؛ همانطور که از شیعه و سنی نقل شده پیامبر به عمار فرمودند: اگر همه مردم به یک مسیر رفتند و علی از مسیر دیگری رفت، تو آنان را رها و مسیر حرکت علی را دنبال کن. شفیعی با بیان اینکه لازم است شخصیت جامع حضرت علی(ع) با این اوج کمال و اطمینان از امامت، عصمت و تایید الهی ایشان به همه معرفی شود، گفت: همه باید در جهت معرفی شخصیت علی (ع) وارد عمل شوند. بخشی از معرفی، کار گویندگان و سخنوران است و بخش دیگر به عنوان مثال در حوزه کار هنر است که میتواند در معرفی شخصیت امیرالمومنین نقش موثری باشد. بنابراین باید از قالبها و زبان امروز جهت معرفی شخصیت امیرالمومنین استفاده کرد. وی اظهار کرد: با تشکیل نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر آموزههای دینی است، کار از حساسیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار شده است. به این صورت که امروزه اگر در نظام جمهوری اسلامی، مقامات مسئول یا سطوح میانی به وظایف خود عمل نکنند و سلوک آنان پسندیده و ستوده نباشد، نه تنها به بخشی از ساختار اداری و رسمی کشور، بلکه به حوزه اعتقادی مردم نیز لطمه خواهند زد. رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان افزود: در نظام جمهوری اسلامی، مسئولی که به رعایت قانون و زهد پایبند نباشد، مسئولیت را نه یک امانت بلکه طعمه بداند و از جایگاه خود جهت ایجاد فرصت برای وابستگان و نزدیکان خود استفاده کند، باید بداند که به اعتقادات و دین مردم لطمه وارد کرده و موجب ایجاد تردید در باورهای دینی مردم به ویژه نسل جوان شده که این گناهی نابخشودنی است. وی بیان کرد: حضرت علی فرمودند که شما نمیتوانید به نقطهای که من هستم برسید ولی به تعبیر امروزی علیوار و علیگونه عمل کنید؛ در نظام جمهوری اسلامی شخصی که مسئولیتی را بر عهده میگیرد باید آمادگی صرفنظر از برخی از امتیازات را داشته باشد و شرایط موجود را امتیازی برای خود تصور نکند تا مردم در رفتار آن مسئول به عنوان کارگزار نظام جمهوری اسلامی بخشی از آنچه از شخصیت علی(ع) گفته میشود را مشاهده کنند. شفیعی با اشاره به اینکه ما سعادت دیدن امام خمینی(ره) را داشتهایم، گفت: اگر انسان اکنون سلوک امام خمینی(ره) از جمله زهد در زندگی و باور به عدالت را مشاهده کند، میتواند به فهم شخصیت حضرت علی (ع) کمی نزدیک شود. همچنین رفتار امام خمینی(ره) در زندگی و نسبت به فرزندان خود، درسهایی است که از مکتب امیرالمومنین(س) گرفته شده و نباید محدود به افراد بماند. وی با اشاره به تعابیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند، دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت توام با عدالت است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همچنین فرمودند، اگر در همه زمینهها پیشرفت کنیم ولی عدالت را مدنظر قرار ندهیم، نمیتوانیم به هدف خود برسیم. بنابراین کارگزاران نظام اسلامی، مجموعه سیاستگذاران، برنامهریزان و طراحان مسائل مختلف باید عدالت را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار دهند. عدالت، اکثریت را جذب و اقلیتی زیادهخواه را دفع میکند رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان افزود: عدالت، اکثریت را جذب و اقلیتی زیادهخواه را دفع میکند. کمااینکه در نامه امیرالمومنین به مالک نیز بر این نکته تاکید شده که عامّه را به دست بیاورد و آن اقلیتی که در اجرای عدالت به دلیل منافع خود دفع میشوند، نمیتواند موجب ایجاد مشکلی شود. وی عنوان کرد: نظام اسلامی، در التزام به عدالت، افرادی را از دست خواهد داد و در روابط فردی نیز در صورتی که مطابق با اصول عمل شود افرادی را از دست میدهیم ولی این افراد از دست رفته اقلیتاند و اکثریت کسانی هستند که آنها را در نظام جمهوری اسلامی همراه خود خواهیم داشت و رضای الهی نیز در این موضوع است. شفیعی ادامه داد: رضای الهی در این نیست که اقلیت زیادهطلب و پرمدعا ملاک قرار گیرند و عامه مردم رها شوند و بنابراین لازم است به این مهم توجه کرد. همچنین تاکید رهبر معظم انقلاب جهت رسیدگی به ضعفا، عامه مردم و کوچنشینان به دلیل اهمیت همین موضوع است.
میزگرد
شخصیت آرمانگرا و هدفمند امیرالمومنین (ع) در خانواده حسنزاده در خصوص نقش امیرالمومنین (ع) در خانواده و لزوم الگوبرداری از رفتار ایشان عنوان کرد: نقش و رفتار حضرت علی در خانواده به عنوان همسر برای حضرت فاطمه(س) و پدر برای فرزندان خود نیز به عنوان یک جاذبه شخصیتی محسوب میشود. حضرت علی (ع) در خانه حاکم مطلق نبود و مانند یک فعال مایشاء، خانواده را با مردسالاری اداره نمیکرد. وی افزود: جای تردیدی ندارد که مدیریت خانواده با مرد است ولی معنای مدیریت، دیکتاتوری و استبداد نیست. به طور کلی امیرالمومنین در خانواده خود که یک خانواده بالنده و رو به رشد بود، با همسر خود مشارکت بسیار داشت و اگر کسی جامعیت شخصیت مولا (ع) را در نظر نگیرد متعجب خواهد شد کسی که در دفاع از دین و رسول خدا(ص)، شجاعتر از وی نبوده است؛ از سوی دیگر در خانه و خانواده همسری مهربان بود و به همسر خود حضرت فاطمه (س) به صورت فیزیکی نیز کمک میکرد. حسنزاده گفت: این نوع رفتار، بیانگر صمیمت و همدلی یک خانواده است و ما محصول و ثمره این خانواده و رفتار حاکم بر آن را در حسنین(ع) و زینبین(س) میبینیم. وی گفت: کلماتی که حضرت علی(ع) هنگام شهادت فاطمه زهرا(س) بر زبان آوردند، گویای عشق و علاقهای بود که علی بن ابیطالب(ع) به همسرش فاطمه زهرا (س) داشت. امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: شخصیت حضرت علی آرمانگرا و هدفمند است و این آرمانگرایی را میتوان در تمام شئون شخصیت حضرت علی(ع) مشاهده کرد. غفلت از سرمایه بزرگ سیره ائمه در حوزههای تربیتی و رفتاری امروز؛ محرومیتی خودخواسته شفیعی نیز با اشاره به شخصیت و نقش امیرالمومنین در خانواده و تبیین آن در جامعه کنونی اظهار کرد: در حوزههای تربیتی و رفتاری کنونی، مسالهای که باید برای آن فکر و چارهاندیشی کرد، این است که در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ما در حوزه علوم انسانی و اجتماعی از سرمایه بزرگی که به عنوان سیره ائمه آن را میشناسیم، غفلت شده است و در مباحث مربوط به تحلیل نظام خانواده، اتکا به منابع و دیدگاههای غربی به مراتب در فضاهای آموزشی ما بیشتر از اعتماد به سیره و رفتار مدون و مشخصی است که در شخصیت ائمه و رهبران دین وجود دارد. وی با بیان اینکه برخی هنگامی که بحثی مطرح میشود میگویند، باید مستند به یک نظریه باشد، گفت: متأسفانه گاه یک نظریه بشری زمینی به مثابه وحی منزل دیده میشود و در عین حال سخاوتمندانه از منابع دینی از این سرمایه بزرگی که در اختیار است، عبور میشود، که در این حالت ما متحمل محرومیت خودخواسته میشویم. رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان افزود: در مسیر جامعهی علمی ما به ویژه مراکز علمی و آموزش عالی، باید بازگشتی صورت گیرد و آنچه که مستند به عصمت و وحی و یک نسخه قطعی الهی است، مبنا و زیرساخت تحلیل و بررسی قرار گیرد. وی بیان کرد: متاسفانه گاه برخی افراد که در منزلتها و موقعیتهای اجتماعی خود به جایی میرسند، در رفتار خانوادگی آنان تاثیری منفی میگذارد و این افراد گمان میکنند که موقعیت اجتماعی فراهم شده برای آنان میتواند در خانه نیز امتیازی برای آنان تلقی شود تا مسئولیتها را به خوبی انجام ندهند و نقش خود را در محیط تربیتی خانواده ایفا نکنند و این کاملاً مردود است. شفیعی با بیان اینکه گاه گزارشها و گلایههایی از خانوادهها شنیده میشود که برخی از مسؤلان و مدیران تصور میکنند درون خانه نیز رئیس هستند و میتوانند به سایر اعضای خانواده امر کنند، گفت: این موضوع رویه غلط و نادرستی است و انسانها حتی در محیط کاری مجاز به داشتن نگاه فرا دستی به دیگران نیستند، همانطور که هیچ مسئولی حق داشتن نگاه فرادستی به مجموعه خود را ندارد، در خانواده نیز نمیتواند به شیوه نادرست عمل کند. رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان افزود: خانواده حضرت علی(ع) با وجود نخبه بودن تمام اعضای خانواده، با یکدیگر رفتاری مهربان و محبتآمیز داشتند. جامعه حاضر در حکومت دینی باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند حسنزاده در پایان این میزگرد در خصوص پیوسته کردن ارتباطات اجتماعی از سوی امیرالمومنین در جامعه اسلامی آن دوران، اظهار کرد: هنگامی که پیامبر(ص) به نبوت رسید، روابط اجتماعی به گونهای خاص بود و جامعه طبقاتی آن دوران به افراد آزاد و غلامان و بردگان تقسیم میشد. سنتها و ارزشهای منفی بر این جامعه طبقاتی حاکم شده بود ولی پیامبر(ص) این جامعه و ارزشهای حاکم بر آن را تغییر داد؛ همانگونه که در تاریخ شاهد موذن شدن بلال حبشی و تبدیل او از برده به سخنگوی نهضت پیامبر هستیم. وی گفت: پس از رحلت پیامبر(ص) ارزشها و سنتهای منفی که پیش از نبوت ایشان حاکم بود، بازگردانده شد و دوباره بر جامعه حاکم شد. بدین ترتیب، پس از آغاز خلافت حضرت علی(ع)، تغییر ارزشهای منفی حاکم بر جامعه بسیار سخت و دشوار شد زیرا هنگام به خلافت رسیدن حضرت علی(ع)، ایشان علاوه بر مساله بردهداری با مساله موالی و قومیت نیز روبهرو بودند و حضرت در تلاش بود که از تحقیر موالی جلوگیری کند و ارزشها را به پیش از رحلت پیامبر باز گرداند که در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده ایشان بود. امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: در 25 سالی که امیرالمومنین(ع) از خلافت دور بود، روابط اجتماعی به انحرافات شدیدی کشیده شده بود ولی ایشان توانستند در این زمینه تغییرات بسیاری ایجاد کنند ولی افرادی که از حاکم بودن ارزشهای منفی بر جامعه سود میبردند مانع کار حضرت علی(ع) در تغییر ارزشهای منفی میشدند. حسنزاده گفت: در جامعه امروز نیز باید از رفتار حضرت علی الگو گرفت؛ تمام افرادی که در حکومت دینی زندگی میکنند، حتی افرادی که اهل کتاب نیستند نیز باید ضمن رعایت قوانین حاکم بر جامعه اسلامی، از حقوق شهروندی برخوردار باشند. علی(ع)، قلهای که باید به سویش حرکت کرد شفیعی نیز با اشاره به روابط اجتماعی رایج در زمان امیرالمومنین (ع) و چگونگی برقراری موازنه در جامعه اظهار کرد: با مشاهده شخصیت امیرالمومنین (ع)، در همه حوزهها و نیازهای فردی و اجتماعی پاسخهای مناسبی به نیازهای ما وجود دارد؛ علی (ع) قلهای است که باید به سوی آن حرکت کرد. همچنین این موضوع در نهجالبلاغه بهطور برجستهای قابل مشاهده است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نهجالبلاغه جلوه کتبی شخصیتی امیرالمومنین است. رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان افزود: هنگامی که انسان به نهجالبلاغه مراجعه کند، معارف بلندی را ضمن خطبهها، نامه و کلمات کوتاه در این کتاب مشاهده میکند که عمدتا رویکرد آن اجتماعی است. همچنین انسان میتواند از جامعیت شخصیت امیرالمومنین (ع) در زمینه راهیابی فردی و اجتماعی استفاده کند و امید است که این توفیق نیز نصیب ما شود. تهیه و تنظیم: گروه اجتماعی ایسنای خوزستان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]
صفحات پیشنهادی
صالح: موافق مشت زدن به مجیدی نبودم/شعار بی سواد بی سواد علیه مظلومی را نپسندیدم
صالح موافق مشت زدن به مجیدی نبودم شعار بی سواد بی سواد علیه مظلومی را نپسندیدم ورزش > لیگ برتر - مربی استقلال می گوید موافق شعارهایی نبود که در تمرین یکشنبه علیه مظلومی دادند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مجید صالح دستیار پرویز مظلومی درباره اتفاقاتی که در تمرین روزاولویتهای دانشگاه بوعلی در راستای تحقق شعار سال
یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹ ۰۹ رئیس دانشگاه بوعلیسینا اجرای پروژههای ملی را جزو اولویتهای این دانشگاه دانست و گفت امسال ساخت مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه بوعلی آغاز میشود دکتر منصور غلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان از برنامههشعار لیدرها علیه مربی و بازیکنان استقلال
شعار لیدرها علیه مربی و بازیکنان استقلال مشوقین استقلال علیه کادر فنی و بازیکنان شعار سر دادند به گزارش نامه نیوز به نقل از کاپ لیدرهای استقلال که امروز در ابتدای تمرین با فرزاد مجیدی سرپرست موقت استقلال درگیری پیدا کرده بودند بعد از حدود 10 دقیقه مجوز حضور در تمرین را پیدا کرجابجایی لشگر 16 زرهی به یک شعار انتخاباتی تبدیل شده است
فرمانده لشگر 16 زرهی با گلایه از برخی اظهار نظرها در رابطه با جابجایی لشگر 16 زرهی قزوین از داخل شهر به بیرون از شهر قزوین گفت جابجایی لشگر 16 زرهی به یک شعار انتخاباتی تبدیل شده است به گزارش تابناک از قزوین امیر رضایی فرمانده لشگر 16 زرهی قزوین دقایقی پیش در نشست مطبوعاتی باشعار جدید استقلالی ها علیه پرسپولیس پس از اتفاقات انزلی
وکیل ملت حرف و حدیث هایی که طی روزهای اخیر توسط رقبای پرسپولیس اوج گرفته و به خصوص دیروز در انزلی از سوی برخی از ملوانی ها مطرح شد روز گذشته هم در ورزشگاه آزادی به نوع دیگری به گوش رسید اتهاماتی که علیه پرسپولیس مطرح می شود و فوتبال ایران را به تلاش برای قهرمان شدن سرخپوشان متهسید علی خمینی: جدال در بین سطوح حاکمیت مردم را بدبین می کند
خلیج فارس نوه امام جدال در بین سطوح حاکمیت را موجب بدبینی و ناامیدی مردم نسبت به نظام عنوان و تاکید کرد که جدال دوستی ها را از بین برده و تبدیل به دشمنی می کند به گزارشخلیج فارس به نقل از ایسنا حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی صبح امروز دوشنبه در جمع کارکنانان بهشت زهراشعار حیا کن رها کن علیه مظلومی/خسته نباشید خوردبین به رحمتی
پرسپولیس نیوز سرمربی تیم فوتبال استقلال بعد از شکست تیمش در دربی با شعار حیا کن رها کن از سوی هواداران روبرو شد پرسپولیس و استقلال در چارچوب دیداری از هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال ایران از ساعت 17 امروز در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر رفتند هواداران استقلال بعد از شکست 4جایگاه شورای عالی سینما از ابتدا مشخص نبود/ تعلیق کارگروه ها
حزب الله دبیر هیات اجرایی طرح حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران اعلام کرد شورای عالی سینما و کارگروه های مربوط به آن در حال تعلیق است به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله فرهاد توحیدی درباره خبری که رییس سازمان سینمایی درباره انحلال شورای عالی سینما و سرنوشت هیات اجرایی حمشعار علیه بنگر، پرتاب بطری به سمت مسلمان و اعتراض شدید ملوانی ها
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم تیم های ملوان و پرسپولیس در چارچوب هفته بیست وپنجم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور از ساعت 17 30 امروز شنبه به مصاف هم رفتند که حواشی این دیدار به شرح زیر است بازیکنان ملوان با یک دقیقه تأخیر برای آغاز نیمه دوم وارد زمین شدندکارخانهای: سیاسیکاری دولت در پرداخت یارانهها خلاف شعارهای انتخاباتی دولت تدبیر و امید است
کارخانهای سیاسیکاری دولت در پرداخت یارانهها خلاف شعارهای انتخاباتی دولت تدبیر و امید است نماینده مردم همدان در مجلس گفت متأسفانه دولت یازدهم در بیان مطالب صداقت را رعایت نمیکند و ادامه این مسیر از سوی دولت یازدهم کشور را دچار مشکلات جدی میکند به گزارش نامهنیوز محمد ابرا-
گوناگون
پربازدیدترینها