تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820801378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب «اطلس تهران قدیم» رونمایی شد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: کتاب «اطلس تهران قدیم» رونمایی شد
در مراسم رونمایی از کتاب «اطلس تهران قدیم»، یک استاد تهران‌پژوه، درباره این اثر بیان کرد: «شیرازیان واقع کارستان کرده است و این اثر از کتاب‌های ماندنی روزگار خواهد شد.»
به گزارش نامه‌نیوز، مراسم رونمایی از کتاب «اطلس تهران قدیم» اثر رضا شیرازیان،‌ دیروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این مراسم ناصر تکمیل همایون، با بیان اینکه رونمایی واژه‌ای است که از سنت ازدواج و عروسی انتخاب شده و در سال‌های اخیر، برای کتاب به کار می‌برند، اظهار کرد: «چندین رونمایی کتاب رفته‌ام که راضی نبودم اما برای رونمایی این کتاب، ۳ شب است که خوشحالم. از وقتی که این کتاب را به من داده‌اند، شب‌ها در کوچه پس کوچه‌ها، از زمان محمدخان قاجار تا به‌حال سفر می‌کنم.»

او افزود:‌ «تا پیش از انقلاب کتاب‌های زیادی به چاپ رسید اما کمتر کار دقیقی را ‌دیدیم که به تهران توجه می‌شد. تا اینکه مرحوم کریمان، مطالعه دقیق‌تری در زمینه تهران‌پژوهی انجام داد.»

این تهران پژوه خاطرنشان کرد: «روزی عده‌ای از مستشاران فرانسوی در پاریس، به مناسبت ۲۰۰ سالگی انقلاب فرانسه، بنا داشتند جشنی بر پا کنند. به ذهنشان رسید که این اتفاق با ۲۰۰ سالگی پایتخت شدن تهران همراه است و به همین منظور بنا بود سمیناری برگزار کنند و از ما دعوت به عمل آمد اما نتوانستیم به این مراسم برویم.»

تکمیل همایون ادامه داد: «از همان موقع بود که به تهران و تهران‌پژوهی تمایلاتی نشان داده شد و احساسی بین مردم به وجود آمد و تهران یک شهر ملی شد. به گونه‌ای که شناخت تهران، مترادف با شناخت ایران شد.»

او با بیان اینکه از آن موقع تا امروز چندصد کتاب درباره تهران به چاپ رسیده است،‌ عنوان کرد: «در هر موضوعی از تهران مانند مباحث اجتماعی، تاریخی، سیاسی و فرهنگی که فعالیت کنید، بدون نقشه پایتخت، کارتان ضعیف است. گاهی شاهد هستیم که برای یافتن یک نقشه، باید آرشیوهای مختلفی را گشت اما رضا شیرازیان این مشکل ما را حل کرده و در واقع کارستان کرده است و اثرش از کتاب‌های ماندنی روزگار خواهد شد.»

این نویسنده در پایان سخنانش تصریح کرد: «این مهم زمانی مورد تایید قرار می‌گیرد که سیروس اعلایی که در لندن اقامت دارد و استاد مسلم نقشه است، بر این کتاب مقدمه نوشته و از لحاظ علمی مورد تایید است.»

پس از سخنان تکمیل همایون، رضا شیرازیان مولف کتاب «اطلس تهران قدیم» در سخنانی درباره این کتاب اظهار کرد: «سال ۹۰ ایده ابتدایی این کار شروع شد و فهرستی از نقشه‌های در دسترس، ‌تهیه کردم که به راحتی بتوان روی آن کار کرد. حاصل آن به راهنمایی نقشه‌های تاریخی تهران از قاجار و پهلوی تا امروز ختم شد.»

او با بیان اینکه یک خلا دسترسی بین نقشه‌های تهران در دوره‌های تاریخی وجود دارد، خاطرنشان کرد: «‌۲۷۵ نقشه یا مجموعه نقشه داریم که ۲۰۷ نقشه با تاریخ، ۴۶ مورد بدون تاریخ و ۲۲ نقشه در فهرست نقشه‌های ناپیدا قرار دارد. همچنین نقشه‌های ارائه شده ۶۵ عدد در متن و ۶۶ نقشه در پیوست که ۲ مورد از آنها مربوط به دوره صفوی است.»

این مولف در پایان با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ کتابخانه و آرشیو در این روش بررسی شده و چند سند ارزشمند در این کتاب به چاپ رسیده است، گفت: «نقشه‌ای مربوط به سال ۱۲۷۵ هجری قمری به زبان آلمانی است. نقشه دیگری مربوط به سال ۱۳۰۹ و زمانی است که قانون بلدیه در زمان رضاخان به تصویب رسید و نقشه‌ای که مربوط به سال ۱۳۵۱ است و سازمان نقشه برداری آن را تهیه کرده و تمام جزئیات تهران که نزدیک به ۳ هزار عنوان است، روی آن دیده می‌شود.»

گفتنی است در این مراسم عبدالله انوار، احمد مسجد جامعی، نصرالله حدادی، ابراهیم تیموری و حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی نیز حضور داشتند.


منبع: مهر


۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن