تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816876755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب - دين و سياست در مسير صلح


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كتاب - دين و سياست در مسير صلح


كتاب - دين و سياست در مسير صلح

دبورا سالامون/ ترجمه‌: آرش عزيزي: آنچه در پي مي‌آيد گفت‌وگوي نيويورك تايمز با مادلين آلبرايت، وزير امور خارجه سابق آمريكا، در مورد كتاب خاطراتي است كه در سال 2006 با عنوان «قدرتمند و پروردگار: انديشه‌هايي در مورد آمريكا، خدا و مسائل جهاني» منتشر كرد. او در اين كتاب تنها به بيان خاطرات خود بسنده نكرده و چنانكه از عنوان كتاب بر مي‌آيد، آلبرايت ضمن شرح انديشه‌هاي تازه خود در مورد مسائل مذهبي، نقش خدا و مذهب را در پرتو وضعيت كنوني جهان مد نظر قرار داده، بنيادگرايي اسلامي را بررسي كرده و سرانجام به نقشي كه مذهب اوانجليسم در زمان بوش در كاخ سفيد بازي كرده، مي‌پردازد. آلبرايت به عنوان كاتوليك به دنيا آمده و غسل تعميد ديده اما در تمام زندگي به مذهب كليساي اسقفي (آنگليكن‌هاي آمريكا)، مذهب شوهر سابقش، عمل كرده و تازه در اواخر عمر فهميده كه ريشه‌هايش يهودي است. شايد مهم‌ترين بحث آلبرايت در اين كتاب آنجاست كه مي‌گويد ارزش‌هاي سياسي و مذهبي مي‌توانند در كنار هم به تبليغ صلح كمك كنند. او در كتابش به مصائب شخصي‌اي كه در زندگي از سر گذرانده اشاره مي‌كند. براي مثال به ياد مي‌آورد كه چطور شوهر سابقش، كه 23 سال با او زندگي كرده، او را به قصد زن ديگري ترك مي‌كند، چطور پدر عزيزش (استاد دانشگاه معروف چك‌تبار) را از دست مي‌دهد و چطور كودكي مرده به دنيا مي‌آورد. او بخش قابل توجهي را به كشف تكان‌دهنده رسانه‌ها در دهه 1990 اختصاص مي‌دهد كه معلوم كرد سه نفر از اجداد او يهودي بوده‌اند و در اردوگاه‌هاي نازي‌ها كشته شده‌اند. آلبرايت مي‌گويد والدين‌اش نمي‌خواستند او از واقعيت كريه مرگ پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هايش باخبر شود. بر اين اساس اين كتاب، كه بيل كلينتون مقدمه آن را نوشته است، نگاهي جذاب به جهان از ديدگاه زني دارد كه اولين وزير امور خارجه مونث آمريكا بود.

شما در كتاب جديدتان «قدرتمند و پروردگار: انديشه‌هايي در مورد آمريكا، خدا و مسائل جهاني» اعتراف مي‌كنيد كه نقشي كه مذهب در مسائل خارجي بازي كرد را دست‌كم گرفته‌ بوديد.
هيچ‌كس آماده آن نبود. من هم آماده‌اش نبودم. من با مدلِ «بازيگر عقلاني» در سياست خارجي بزرگ شدم؛ اين انديشه كه طرف آدم روندي عقلاني را طي مي‌كند و نه روندي معنوي.
مي‌توان استدلال كرد كه معنوي بودن كاملا عقلاني است.
نه عقلاني يعني منطقي و نه بر اساس مذهب. بازيگر عقلاني بر اساس سود و زيان عمل مي‌كند.
به شما ياد دادند جلوي كمونيسم را بگيريد و كمونيسم، بي‌خدا بود.
هم‌سن و سال‌هاي من كه درس تاريخ و سياست خواندند هميشه خواهند گفت: «سياست خارجي خيلي پيچيده است و اگر خدا را واردش كني، پيچيده‌تر هم مي‌شود.»
بله از تخاصم فلسطين، كه شما خيلي سعي كرديد حلش كنيد، اين واقعيت را مي‌دانيم. به عنوان وزير امور خارجه زمان كلينتون، امروز از خواندن روزنامه‌ها چه احساسي داريد؟
احساس بد. كلي چيزهايي كه هشت سال رشتيم، پنبه شده است. قبولش خيلي سخت است.
بزرگ‌ترين اشتباه اين دولت را چه مي‌دانيد؟
چيزي كه واقعا اذيتم مي‌كند اين است كه دموكراسي دارد بدنام مي‌شود چون آن را با تحميل و اشغال مي‌شناسند. من طرفدار دموكراسي‌ام اما تحميل دموكراسي، تناقض در خود است. مردم بايد خود دموكراسي را انتخاب كنند و بايد از پايين بيايد.
آيا صدام‌حسين را خطري براي اين كشور مي‌دانيد؟
آدم وحشتناكي بود. اما به نظرم خطري بلافصل براي ايالات متحده نبود. آدم نمي‌تواند با هر كه خوشش نمي‌آيد، بجنگد. به نظرم عراق مي‌تواند به يكي از بدترين فجايع سياست خارجي آمريكا بدل شود.
اما شما و كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه كنوني، استاد دانشگاهي يكسان داشتيد؛ جوزف كوربل، ديپلماتي چك‌تبار كه مدير مدرسه روابط بين‌المللي در دانشگاه دنور بود و دست بر قضا پدر شماست.
نكته‌اي در رايس هست كه از آن خوشم مي‌آيد و آن اين است كه هميشه به تاثير بسيار پدرم بر خودش اشاره مي‌كند. واقعا جالب است كه يك استاد دانشگاه مهاجر چك‌تبار دوتا وزير امور خارجه را تعليم داده.
حدس مي‌زنم مدت زيادي است كه رايس را مي‌شناسيد.
پدرم در سال 1977 مرد و من خانه بودم و كلي گل آورده بودند و بين آنها گلداني سراميكي به شكل پيانو بود كه برگ‌هاي فيلوندرون داشت. از مادرم پرسيدم آن را چه كسي فرستاده و او گفت: «كاندوليزا رايس، دانشجوي محبوب پدرت.»
شما به عنوان كاتوليك بزرگ شديد اما در دهه 90 فهميديد والدين‌تان در اصل يهودي بوده‌اند و سه تا از اجدادتان را نازي‌ها كشته‌اند. حالا خود را يهودي مي‌دانيد؟
نه من غسل تعميد ديدم. اسم واقعي‌ام ماري يانا است. به ياد مريم باكره اسمم را گذاشتند. اينگونه بزرگ شدم. سخت است كه آدم در 60 سالگي بالكل عوض شود.
در قلب هنوز احساس كاتوليك بودن مي‌كنيد؟
فكر مي‌كنم مخلوطي بين كاتوليك و كليساي اسقفي (آنگليكن‌هاي آمريكا-م) را احساس مي‌كنم كه دومي مذهب همسر سابقم است.
ديگر كليشه شده كه مي‌گويند زنان قدرتمند، شوهران و عشاق را رد مي‌كنند. به نظرتان درست است؟
فكر مي‌كنم اگر جدا نشده بودم هيچوقت وزير امور خارجه نمي‌شدم. اما دوران زناشويي را خيلي دوست داشتم. 23 سال متاهل بودم. از تمام شدنش خيلي متاسف شدم.
دوباره ازدواج خواهيد كرد؟
بعيد مي‌دانم.
چرا؟
چرا نه؟
يار و همراه داشتن.
من خيلي يار و همراه دارم. به زودي 69 سالم مي‌شود و سه دختر و سه داماد و شش نوه دارم. دنبال آشنايي با مردان نيستم. واقعا هم نمي‌توانم تصور كنم كسي از من خوشش بيايد. به نظرتان من مرعوب‌كننده نيستم؟
شخصا دوست ندارم با شما مچ بيندازم.
هفته‌اي سه بار نرمش و ورزش مي‌كنم و مي‌توانم تا 200 كيلو پرسِ پا بزنم.
23 آوريل 2006، نيويورك تايمز

قدرتمند و پروردگار: انديشه‌هايي در مورد آمريكا، خدا و مسائل جهاني
نويسنده: مادلين آلبرايت
2006
Harper Collins
قيمت: 95/25 دلار
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن