تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845728377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گره نوآوری به فرش قره باغی تبریز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گره نوآوری به فرش قره باغی تبریز تبریز - ایرنا -آوازه فرش تبریز گستره ای جهان شمول دارد و ظرفیت بی نظیر هنری و تجاری آن به هنرمندان برجسته این دیار گره خورده است.


تلالو فرش های دستباف تبریز در بازارهای بین المللی و موزه های به نام جهان یونسكو را با هنر و هنرمندان شهر جهانی بافت فرش "تبریز" عجین كرده است. خالق طرح و فرش های مكتب قره باغی نمونه ای از این هنرمندان برجسته تبریز در عرصه بین المللی است كه دكترای افتخاری فرش را در سال 1369 شمسی از یونسكو دریافت كرده است.مكتب فرش قره باغی تبریز در اندیشه صاحب نظران تلفیقی از مكاتب فرش ایرانی است كه توجه هر صاحبنظر این صنعت را به طرح های جدید قره باغی در كنار گل های افشان و اسلیمی جلب می كند. استاد محمدعلی قره باغی متولد 1322 شمسی در تبریز و خالق این مكتب فرش است كه طراحی و تولید فرش را به صورت توام پیش برده است.تحصیلات رسمی استاد قره باغی تا دیپلم ادبیات مكمل حضور وی در كلاس های خصوصی فلسفه، الهیات /نزد ادیب العلما/ و روانشناسی بوده است.اسماعیل باجالانلو /1376- 1295/ نقاش برجسته و از پیشگامان هنر نقاشی در آذربایجان حق استادی بر گردن استاد محمدعلی قره باغی دارد.مجال گفت و گوی خبرنگار ایرنا با این استاد فرش فرصتی برای آشنایی با مكتب فرش قره باغی و واكاوی گره خلاقیت و نوآوری به تار و پود فرش های این مكتب است.سوال: آغاز فعالیت هنری و تجاری شما چه زمانی بوده است؟جواب: این هنر را از پدرم به ارث بردم و از 14 سالگی كار طراحی و بافت فرش را در كنار وی آغاز كردم. در 21 سالگی به استقلال كاری رسیدم و طراحی را با تولید همراه ساختم اما در حدود 40 سالگی از خدا خواستم كه در طراحی فرش خودم را به خودم نشان دهد و خداوند التفات كرد. كارهای ارزشمند من در حوزه فرش از آن دوران آغاز شد. سوال: حاصل سال ها تلاش برای طراحی توام با بافت فرش چیست؟جواب: طراحی توام با تولید مرا با بازخوردهای تاجران و مشتریان و عظمت طراحی آشنا كرد و مجبور به اجتناب از تقلید در طراحی فرش شدم. سوال: مكتب قره باغی بر چه پایه هایی استوار است؟جواب: شناخت مواد اولیه، آشنایی با رنگ رزی، اصول طراحی، ثبات قدم، شناخت رنگ، آشنایی با مدیریت بافت و رعایت استراتژی اقتصادی از شئونات اصلی این مكتب است. برای طراحی فرش در قالب این مكتب مطالعه فرش های كلاسیك و سنتی ایران، عدم تقلید و كپی برداری و فهم نقوش توصیه می شود. بیشتر دانشجویان فرش در دانشكده فرش تبریز ذهن خلاقی دارند اما قابلیت اجرا و ترسیم آن روی كاغذ را ندارند و به عیب یابی طراحی نیز كم توجه هستند. فعال این حوزه باید به جایی برسد كه بتواند از طرح تا فرش، اثرش را عیب یابی كند. هنرمندان كشور فرش هایی مطابق با سلیقه برخی از ملت ها طراحی و تولید می كنند. طراحی و بافت فرش مطابق با سلایق تمامی كشورهای جهان مشكل است و بیش از 50 سال تجربه و تكاپوی همراه با خلاقیت و نوآوری نیاز دارد. این نوع طراحی نیاز به عشق دارد و بیشتر اوقات در حالت خمسه اتفاق می افتد. این دنیا تابع قانون نیست اما خود قانون است. برای آن نمی توانم اسمی بگذارم و شاید طراحی نرم كمی نزدیك به موضوع باشد. قلم كه روی كاغذ طراحی قالی قرار می گیرد، اختیار روحی طراح در جولانگاه است و حركت قلم تابع این دنیای ناشناخته در حالت خمسه است. اگر طراح با پیش بینی قبلی طرح ها را به روی كاغذ بیاورد، طرح تكراری تولید می شود. طراحی نوآورانه قابلیت پیش بینی ندارد و این اصلی ترین پایه مكتب قره باغی است.سوال: این نوع طراحی با كدام رشته هنری تشابه دارد؟جواب: موسیقی فل بداهه و بدون نت با این حالت طراحی قالی تشابه دارد. این نوع موسیقی نیز بدون قانون نواخته می شود اما خود قانون است.سوال: موضوع پر رمز و راز ازلیت در مكتب استاد قره باغی چیست؟ جواب: در مكتب قره باغی خط و خطوطی كه روی نقشه فرش كشیده می شود، تابع ازلیت است؛ تا به حال پاك كن به كار نبرده ام با خودكار طراحی می كنم چون هیچ خطی در طراحی برگشت ندارد، هر خط اشتباه می تواند به نقشی جدید در قالی تبدیل شود. خطوط اشتباه مسیر های نوآورانه را نشان می دهند، یك خط اشتباه می تواند پشت ماهی، گوش آهو و گل شاه عباسی باشد.سوال: تصویر ذهنی شما از طراحی و بافت فرش چگونه است؟طراحی و بافت فرش، دریایی بیكران است و معنی آن نزد مردم متعدد و فهم كامل آن دور از انتظار است. دیدن به معنی درك كردن نیست. دریا برای برخی افراد حجمی از آب و برای برخی دیگر منشا درآمد و اقتصاد است اما شناخت دریا به صورت تمام و كمال میسر نیست. در فرش تمام شئونات علم وجود دارد. در فرش فقر وجود دارد. فرشباف اگر به دین و شرع و قوانین انسانی پایبند باشد، هر گره فرش گامی در مسیر ریاضت است. سوال: توصیه های اخلاقی استاد قره باغی به بافندگان فرش چیست؟جواب :همچون گذشته های تلخ این صنعت، نباید كودكان صغیر را به كار بگیرند، فرش را هنر بدانند و با جان دل كار كنند، روحیه فرش باف در هنرش انعكاس پیدا می كند و هر دفه ای كه به فرش كوبانده می شود، می تواند نشان دهنده خشم یا شادی فرش باف باشد. رعایت آداب و معاشرت میان استاد و شاگرد نیز ضروری است. امروزه فرش بافان در مقایسه با روزگار قدیم در رفاه بیشتری هستند. در گذشته فرش بافان پس از طلوع آفتاب وارد كار می شدند و بعد از اذان مغرب به منزل بر می گشتند و مجالی برای تفریح نداشتند و پنج روز و نیم از هر هفته را فقط با همكاران خود ارتباط برقرار می كردند. در آن روزگار فرهنگ حاكم بر واحدهای فرش بافی در شخصیت همه فرش بافان به صورت یكسان نقش بسته بود. در گذشته فرش بافان افراد مسن بودند اما امروزه فرش بافان جوان با بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی در كنار بافت فرش فرهنگ های متفاوتی كسب می كنند. سوال: خاطره ای پندآموز برای بافندگان جوان فرش دارید؟ جواب: دو برادر بافنده به نام های رحیم و ستار در كارگاه فرش بافی ما مشغول كار بودند. صبحانه این دو برادر یك سنگك و كمی پنیر بود. مراجعه به دست به مسجد جامع تبریز قبل از اذان ظهر و صرف نهار برنامه روزانه آنان بود. در آن دوران 15 سال داشتم، روزی از آنان علت تاخیر نهارشان را پرسیدم و ستار با تعجب و خنده گفت: "ما كه هنوز نماز نخوانده ایم. مگر قبل از اقامه نماز می شود نهار خورد!"سوال: ویژگی های فرهنگ فرش در آذربایجان شرقی چیست؟جواب: فرهنگ فرش در آذربایجان شرقی منحصر به فرد است. بافندگان فرش این استان استقلال فكری دارند اما در جاهای دیگر تاجرها به بافندگان خط می دهند. گره متقارن كه زیباترین گره در بافت فرش است و گره تركی هم گفته می شود، اختصاص به این فرهنگ دارد. امروزه بیشتر فعالان این حوزه خود را غایت فرش می دانند. به ندرت كارهای ابتكاری انجام می دهند اما این آثار ناپخته است و استفاده محدود دارد. می خواهند كار بكنند اما آنقدر توان ندارند كه تراوش ذهنی را با دستان هنرمند به ظهور برسانند. برخی از هنرآموزان این مكتب با نوآوری در بازار فرش رقابت می كنند. در جولانگاه رقابت، نوآوری ارزشمند است. این نوآوری ها به مرور زمان می تواند نقشه های تكمیلی به سنت های اصلی فرش تبریز اضافه كند. نقش و نقوش جدید در طراحی فرش كمتر رویت می شود. طرح هایی كه نقش و نقار مسجد كبود را تكمیل كند و اصالت داشته باشد، مد نظر است. سوال: بهترین راه رشد هنر چیست؟جواب: هنر در جایی پرورش می یابد كه پرورش دهنده داشته باشد. اگر توجه نباشد، هنر بازدارنده است. غایت هنر را در آثارم متصور نیستم. بهترین راه رشد هنر در یك انسان دوری از غرور و منیت است. منیت ایستگاه پایانی هنر است. سوال: فرش های شما چگونه به فروش می رسد؟جواب: همیشه پشت میزم نشسته ام و مشتریان به سراغ من می آیند. منافع من بیشتر به واسطه و تاجرها می رسد. من كه به امیر كشور قطر دسترسی ندارم اما فرش من با واسطه به منازل متمكنان در كشورهای عربی و اروپایی رسیده است. فرش های من در بسیاری دیگر از كشورهای اروپایی از جمله اتریش، آلمان و آمریكا نگهداری می شود. طی چند سال گذشته بازار واسطه گری و ارتباطات تجاری پیچیده تر شده است و مقصد فرش های من قابل شناسایی نیست. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در ارتباط با شخصیت هنری و تجاری استاد محمدعلی قره باغی گفت: وی یك چهره بین المللی است و طرح و فرش هایی منحصر به فرد دارد كه در موزه ها و بازارهای مطرح جهان عرضه می شود. جعفر موذن افزود: استاد قره باغی قابلیت تربیت اساتید فرش بافی كشور را دارد و فضای بهره گیری از دانش و تجربه وی باید بیش از پیش برای بافندگان فرش آماده شود.رئیس دانشكده فرش دانشگاه هنراسلامی تبریز گفت: محمدعلی قره باغی، استاد بی رقیب طراحی فرش است كه از زمان تاسیس این دانشكده، كلاس های آموزشی در رشته طراحی دارد.علی وند شعاری با اشاره به خلاقیت و نوآوری وی در طراحی و تولید فرش افزود: این استاد ضمن رعایت اصول طراحی سنتی، سبك نوینی در طراحی فرش بنیان نهاده است.وی گفت: جسارت، تركیب بندی و تشخیص رنگ عالی و هوشمندانه وی هویت جدید فرش تبریز را تشكیل داده است.مصاحبه كننده: علیرضا فولادی 3072/6183 /1596



25/01/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن