تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820139053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوع مواجهه شهید مطهری با مدرنیته/با آثار فروید و دورکیم نظریه پرداز نمی شویم


واضح آرشیو وب فارسی:شبستان: خبرگزاری شبستان: افرادی که برای اصلاح امور انسانی مبتنی بر پارامترهای اسلامی در پی تحول علوم انسانی هستند و این کار را از طریق تغییر دادن سرفصل ها یا اضافه و کم کردن آنها دنبال می کنند، دچار دور باطل شده اند.
به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان ، با توجه به اهمیت مسئله علوم انسانی و ضروت تحل این علوم و تولید نوع اسلامی آن سید جواد میری ، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مدیر روابط بین الملل و همکاری های علمی، استاد مدعو دانشگاه و ادیان و مذاهب قم، سردبیر مجله چشم انداز اسلامی در لندن، کارشناس فلسفه علم و مطالعات ادیان از دانشگاه گوتنبرگ سوئد، پژوهشگر مهمان در مرکز مطالعات انتقادی ادیان در آمریکا در ادامه گفت و گوهای گذشته در خصوص یکی از موارد تنگناهای تحول علوم انسانی گفت و گویی انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد:
جناب میری! فقدان و کمبود جنبه های بین المللی علوم انسانی در ایران، مشخص نبودن مفهوم علوم انسانی و تحول و تبدیل شدن آن به مفهومی ایدئولوژیک و مقلد بودن در این حوزه از جمله مسائل و تنگناهایی بودند که در خصوص تحول علوم انسانی، طی گفتگوهای پیشین به آنها اشاره شد؛ از نظر شما چه تنگناهای دیگری بر سر راه تحول علوم انسانی موجود قرار دارد؟
یکی از موضوعات مهمی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، شیوه تدریس علوم انسانی در ایران است. مثلا اگر شخصیت علمی بزرگان جامعه شناسی در اروپا و آمریکا همچون فروید، دورکیم و ماکس وبر را بررسی کنیم، هر یک از آنها در حوزه های مختلف علوم انسانی اعم از جامعه شناسی، روانشناسی، روان کاوی با خواندن کتاب های جامعه شناسی و روانشناسی یا روانکاوی تبدیل به بزرگان و بنیانگذاران علوم انسانی نشده اند. به طور مثال وقتی بیوگرافی فروید را به عنوان بنیانگذار روانکاوی در جهان می نگریم متوجه می شویم او همچون عالم عمیقی، متاله به متون تلمود و متون کلاسیک یهودی در حوزه دین بود و آنها را می شناخت. همچنین، در حوزه عرفان کابالا (عرفان یهودیت) اشراف عمیقی نسبت به گفتمان عرفانی در حوزه یهودیت داشت. به زبان دیگر حتی می توان فروید را اسطوره شناس بزرگ خطاب کنیم چرا که او اسطوره های یونانی و بعضا ملل مختلف را دقیق مطالعه کرده و در حوزه ادبیات معاصر و سیر تطور ادبی اروپا و نحله های مختلف رومانتیزم و ...
[ مشاهده متن کامل خبر نوع مواجهه شهید مطهری با مدرنیته/با آثار فروید و دورکیم نظریه پرداز نمی شویم در خبرگزاری شبستان ]

نوع مواجهه شهید مطهری با مدرنیته/با آثار فروید و دورکیم نظریه پرداز نمی شویم






شنبه ، ۲۸فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبستان]
[مشاهده در: www.shabestan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن