واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
«۲۱اینچ» در شیراز ناکران قد و شد/فیلمی که ۱۵سال جدی گرفته نشد
شناسهٔ خبر: 3598905 - جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
استانها > فارس
شیراز- نشست نقد و بررسی سینمای هنر و تجربه شیراز با حضور کارگردان فیلم «۲۱ اینچ» برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، پنجشنبه شب با حضور ابوذر صفاریان، کارگردان، فاطمه غفاری، تهیه کننده و بهمن هاشمی، بازیگر فیلم ۲۱ اینچ در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نشست نقد و بررسی یکی دیگر از آثار سینمای هنر و تجربه در شیراز برگزار شد که صفاریان در تعریف فیلم خوب، گفت: فیلم خوب اثری است که به نظر مخاطب آن خوش بیاید. تهیه کننده فیلم سینمایی ۲۱ اینچ با اشاره به اینکه ۱۵ سال از زمان تولید این اثر می گذرد، گفت: همین که این فرصت برای اکران این فیلم در سینمای هنر و تجربه فراهم شده، غنیمت است. مبانی ساخت ۲۱ اینچ گروگان گرفتن تلویزیون است/فیلمنامه مرتب در این اثر تغییر می کرد کارگردان ۲۱ اینچ درباره ایده شکل گیری مضمون و ساختار متفاوت این فیلم، گفت: داستان ساختن ۲۱ اینچ خیلی ساده است و به خاطر گروگان گرفتن تلویزیون است. آنچه که همیشه رئیس و حاکم بوده است و همیشه حرف اصلی را زده و قاعده را مشخص کرده دربند می شود. صفاریان با بیان اینکه کل موقعیتی که در این فیلم قرار دارد وضعیت آدم هایی است که در برابر شرایط بی نظمی قرار گرفته اند و سردرگم هستند، مسلما خیلی از این آدمها دوست ندارند در چنین شرایط زشت و ناپایداری باشند. او که در ۱۹ سالگی فیلم ۲۱ اینچ را ساخته است، افزود: آنچه در این اثر دیده می شود تاحدی شبیه اتفاق واقعی است و حتی در تولید و تمام روند آن سعی کردیم با شکستن تابوهاو قواعد سینمایی و قراردادهای اجرای فیلم و داستان این موضوع را رعایت کنیم. صفاریان علت نماهای و فیلمبرداری غیرمعمول و کادرهای نامرتب و بدنهایی که دائما در نما قطع شده اند و استفاده از فرمت دیجیتال در آن دوره، اظهار کرد: وقتی با یک امکان یا مدیوم جدید مانند ویدئو در سینما روبه رو می شویم، امکانات و استعدادهایی در آن هست که در سینما دست یافتنی نیست. وی مسبب اصلی خیلی از ساختارهای هنری که به این وسیله در سینما شکل می گیرد را امکانات تکنولوژیکی است که در پشت ویدئو نهفته دانست و ادامه داد: این بستر فرصتی را فراهم می کند که ساختار بیانی جدیدی شکل بگیرد. وی درباره نحوه نوشتن فیلمنامه، توضیح داد: با استفاده از شبیه سازی و بداهه پردازی در بازی ها فیلمنامه مرتب در این اثر تغییر می کرد و مانند یک کارگاه یا آزمایشگاه از ابتدا تا انتها تلاش می کردیم آن را حفظ کنیم و با درست کردن روش های جدید کار را پیش ببریم. کارگردان فیلم ۲۱ اینچ درباره چرایی اینکه این فیلم بالاخره مجوز اکران گرفت، پاسخ داد: شاید تنوعی که در فضای فرهنگی به وجود آمده و اینکه دیجیتال امکان تجربه های جدید را فراهم کرده غیرعادی و دُگم بودن این فیلم را کاهش داد و اکنون قابل قبول تر است. شکل و ریخت ۲۱ اینچ مانع جدی گرفته شدن آن/ مباحث اقتصادی و مضمون و محتوا منطبق بود صفاریان، افزود: شاید به خاطر شکل و ریخت ۲۱ اینچ سعی شد خیلی آن را در این سالها جدی نگیرند و اکران نشود. لذا شاید فضا اکنون برای چنین نگاه هایی درحال فراهم شدن است و به آرامی تعارفات بیهوده کنار گذاشته می شود. هاشمی، بازیگر فیلم ۲۱ اینچ نیز درباره روند تولید آن، گفت: از آنجاکه من فیلمی بازی نکرده ام و در عرصه سینما فکر نمی کردم روزی بازی کنم، هرچه در این فیلم کردم نقش خودم بوده است. وی، ادامه داد: وقتی که ابوذر جوانی ۱۹ساله بود و من نیز در آن هنگام که من حدود ۴۰ سال داشتم پیشنهاد این کار در قالب یک مسابقه تلویزیونی داده شد با ایده و رویای او روبه رو شدم که برایم جذاب بود. هاشمی با پیشینه اجرای مسابقه های تلویزیونی به حقیقت پیوستن رویای صفاریان در ۲۱ اینچ را محصول حمایت های مادر وی عنوان کرد و گفت: گرچه من می دانستم این فیلم اجازه اکران نمی یابد، اما از آنجاکه شوق این جوان را می دیدم با علم به آنچه پیش بینی می شد بر فیلم برود این نقش را پذیرفتم. من هیچ وقت در طول سالهای اجرای تلویزیونی چنین نقشی نداشتم که این چنین آرام باشم، نرم حرف بزنم و سوالم را عادی بپرسم؛ در این فیلم در چند دقیقه ای که بازی کردم برای خودم این شیوه اجرا شگفت آور بود. تهیه کننده فیلم ۲۱ اینچ درباره میل به ساختن این طرح و فیلمنامه، گفت: حمایت من صرفا از دیدگاه تخصصی از این فیلم حمایت از یک اندیشه نه صرفا از جایگاه رابطه مادر و فرزندی بود. آنچه که مسلم است من در این اثر تهیه کننده بودم و بر این اساس که جوانهای سینماگر در مقاطع سنی مختلف نیاز به حمایت دارند دست به این انتخاب زدم. شرایط سینمایی هنگام تولید ۲۱ اینچ مهیا بود/با وجود هنر و تجربه این نقش به خوبی ایفا می شود غفاری با بیان اینکه مباحث اقتصادی و مضمون و محتوا در ۲۱ اینچ با آنچه یک تهیه کننده حرفه ای مورد نظر دارد منطبق بود، گفت: آنچه که اکنون کمبود آن احساس می شود شرایط اقتصادی است که هنگام ساخت این فیلم مهیا بود. ۲۱ اینچ بر مبنای ایده ای بود که از نظر اقتصادی این استعداد را در دل خود داشت و در حوزه دیجیتال و ویدئو به شدت این جریان را درگیر خود داشت. این تهیه کننده سینما شرایط حضور گروه سینمایی هنر و تجربه را در حمایت آثار سینمایی هنرمندان جوان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با وجود هنر و تجربه این نقش به خوبی ایفا می شود زیرا هنرمندان جوان نیاز به تجربه کردن دارند و این حمایت بسیار ارزشمند است. در ادامه این نشست، کارگردان، تهیه کننده و بازیگر فیلم ۲۱ اینچ به سوالات تماشاگران آن پاسخ دادند. در جریان نشست های نقد و بررسی فیلم های گروه سینمایی هنر و تجربه که در شیراز هر هفته برگزار می شود، چهارشنبه گذشته فیلم سینمایی تابور به کارگردانی وحید وکیلی فر با حضور وی نقد و بررسی شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]