تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803233369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصرار زنجیره‌ای‌ها بر دعوای عارف- لاریجانی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اصرار زنجیره‌ای‌ها بر دعوای عارف- لاریجانی
«عارف رئيس مجلس دهم مي‌شود يا لاريجاني» اين جديدترين خط خبري روزنامه‌هاي زنجيره‌اي هفته‌ها قبل از انتخابات هيئت رئيسه مجلس دهم است
نویسنده : سعيد همتي 


«عارف رئيس مجلس دهم مي‌شود يا لاريجاني» اين جديدترين خط خبري روزنامه‌هاي زنجيره‌اي هفته‌ها قبل از انتخابات هيئت رئيسه مجلس دهم است؛ مجلسي كه رقابت‌هاي آن به صورت كامل پايان نپذيرفته و گرماي آن تا اواسط ارديبهشت ماه هم ادامه خواهد شد چراكه در هفته دوم ارديبهشت دور دوم انتخابات برگزار خواهد شد. حال در چنين اوضاعي كه هنوز تركيب نهايي مجلس مشخص نيست و آراي نمايندگان نهايي در انتخاب رئيس مجلس بسيار مهم است جماعت تجديدنظرطلب دعواي زرگري جديدي را آغاز كرده‌اند. آنها از يك سو لاريجاني را حافظ منافع جريان خود در طول سال‌هاي رياست وي بر مجالس هشتم و نهم مي‌دانند و از سوي ديگر عارف را نامزد اختصاصي خود معرفي كرده و رياست وي را تضمين بازگشت رسمي تجديدنظرطلبان به عرصه حاكميت عنوان مي‌كنند.
مؤلفه‌هاي تعيين‌كننده در انتخاب رئيس خانه ملت  این‌گونه است؛ نخست اكثريتي كه در اختيار اصولگرايان قرار دارد. اگر چه تركيب اين مجلس با مجلس گذشته متفاوت شده و تنوع طيف‌هاي مختلف را مي‌توان در آن مشاهده كرد. اما آنچه مشخص است اين است كه اصلاح‌‌طلبان قطعاً در جايگاه اكثريت قرار ندارند و همين مسئله احتمال رياست عارف را به پايين‌ترين حد ممكن مي‌رساند. مسئله ديگر آن است كه هنوز انتخابات مرحله دوم مجلس دهم برگزار نشده است و اين مسئله‌اي تأثيرگذار در انتخاب رياست مجلس است چراكه حدود ۲۵ درصد كرسي‌ها (۶۹ نماينده) هنوز تعيين تكليف نشده‌اند و قطعاً مشخص شدن گرايش اين تعداد نماينده در آرايش نهايي خانه ملت بسيار مهم و تعيين‌كننده است. بسياري از اصلاح‌‌طلبان از اعلام نتايج مرحله اول انتخابات تاكنون، از رياست عارف در مجلس دهم حمايت مي‌كنند و تأكيد دارند مردم بايد اثر رأي خود را در هيئت رئيسه مجلس دهم مشاهده كنند اما درعين حال اين مسئله را منوط به نتايج مرحله دوم و تصميم فراكسيون اصلاحات و اعتداليون در مجلس دهم مي‌دانند. كواكبيان در همين رابطه تأكيد كرد: «هر چند گزينه اصلاح‌طلبان براي رياست مجلس دهم عارف است، اما ما تابع عقل جمعي فراكسيون اصلاح‌طلبان اعتدال‌گرا خواهيم بود.»
   حمایت زنجیره‌ای‌ها از ریاست عارف
در اين ميان حمايت روزنامه‌هاي زنجيره‌اي از محمدرضا عارف شكل محسوس‌تري به‌خود گرفته تا آنجا كه اين روزنامه‌ها عارف را يك اصلاح‌طلب تمام‌عيار معرفي كرده‌اند كه مي‌تواند زمينه بازپس‌گيري دولت در انتخابات سال 96 را هم براي اين طيف فراهم كند، به عنوان نمونه آرمان رسانه نزديك به خانواده هاشمي‌رفسنجاني در يكي از شماره‌هاي اخير خود به همين موضوع پرداخته و نوشته: «شكي نيست كه دوران رياست ايشان گواه آشكاري است بر درايت، توانمندي و اشراف مقتدرانه‌اي كه در مديريت مجلسي نه چندان بي‌دردسر داشته‌اند. در بين رجل سياسي كشور نيز ايشان با وجود انتساب به يك جناح، از معدود كساني هستند كه در تعامل با جناح مقابل جانب انصاف را مراعات كرده‌اند. سابقه طولاني مسئوليت‌هاي خطير ايشان در اركان حساس نظام نيز ايشان را به چهره‌اي ملي و در حد و قواره پيشكسوتان عرصه حكومت تبديل كرده است. نمايندگي آقاي لاريجاني از شهر مقدس قم و ارتباط تنگاتنگي كه با مراجع عظام و ساير علما دارند، امتياز بزرگ ديگري براي ايشان محسوب مي‌شود. در مقابل، سرليست فهرست اميد در تهران را داريم كه اگرچه نوع و حجم حضورشان در عرصه‌هاي كلان مملكتي به اندازه آقاي لاريجاني نيست، اما سابقه معاونت اول رئيس محترم دولت اصلاحات و نامزدي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري اخير را داشته‌اند.»
اين روزنامه در ادامه تلاش مي‌كند انتخاب عارف به عنوان نماينده اختصاصي جريان تجديدنظرطلب را آغاز شكوفايي دوران تجديدنظرطلبان بنامد: «اكنون چه بخواهيم، چه به دلايلي نخواهيم بپذيريم جناب دكتر عارف به نماد اصلاح‌طلباني كه امكان باقي ماندن در عرصه را يافته‌اند، تبديل شده است. بنده نمي‌خواهم به قاعده مألوف اما نه چندان مستدل اختصاص قطعي رياست مجلس به نماينده اول پايتخت تأسي كنم اما به دلايلي اين جايگاه را حق مسلم جناب عارف مي‌دانم. يكي آنكه اصلاحات بعد از سال‌ها اين امكان را يافت كه در رقابتي سخت به پيروزي چشمگيري دست يابد، بنابراين حق دارد كه خواهان تصدي يكي از مصادر اصلي نظام يعني رياست بر قوه مقننه باشد. حق اين است كه اين جايگاه در اختيار دكتر عارف قرار گيرد. اما به هرحال آقاي لاريجاني اصولگراست و از نظر حرفه‌اي تداوم حضور ايشان در رياست مجلس باعث تداوم بركنار ماندن اصلاحات از صدر مناصب است؛ چيزي كه با سهم وسيع اصلاحات در كسب محبوبيت نزد مردم تناسبي ندارد.»
   انسجام تشکیلاتی برای باقی‌ماندن در قدرت
آنچه بيش از هر چيز ديگري به چشم مي‌آيد اين است كه تجديدنظرطلبان با عبرت‌آموزي از انتخابات سال‌هاي 92 - 84 تلاش مي‌كنند همچنان به تصميمات شوراي عالي سياستگذاري گردن نهند تا دچار اختلافات ويران‌كننده ائتلاف شكن اصولگرايان نشده و منتخبان خود در مجلس را به سمت حمايت مطلق از عارف بسيج كنند تا با گماردن وي به سمت رياست، حيات سياسي خود را بهاري دوباره ببخشند. اگر چه تا اينجاي رقابت‌هاي انتخاباتي اصلاح‌‌طلبان توانسته‌اند با مديريت سياسي بزرگان جبهه اصلاحات از يك سو با كنارگذاشتن عارف در انتخابات 92 و حمايت از حسن روحاني و همچنين رأي‌آوري ليست خود در تهران صحنه سياسي كشور را تا حدودي به نفع خود تغيير دهند اما تسخير رياست يكي از قواي سه‌گانه آن هم به صورت اختصاصي در شرايط كنوني يكي از نيازهاي مبرم اين جريان به شمار مي‌آيد؛ مسئله‌اي كه با حمايت از عارف و تمركز آراي اصلاح‌طلبان مجلس دهم به سمت وي قابل تحقق است.
اين در حالي است كه حزب كارگزاران يكي از شاخه‌هاي مهم اين روزهاي اصلاح‌‌طلبان هم به صورت آرام از رياست عارف حمايت مي‌كند آن هم در شرايطي كه سخنگوي حزب كارگزاران كه همواره پيش از انتخابات خودش و اعضاي حزب متبوعش از حمايت از عارف براي سرليستي اصلاح‌طلبان طفره مي‌رفتند، پس از اعلام نتايج انتخابات در مصاحبه‌اي با روزنامه اعتماد گفت: «حتماً اولويت ما براي رياست مجلس آقاي عارف است و در جمع اصلاح‌طلبان هم نظر روي عارف است. هر نوع سستي در حمايت از آقاي عارف، اتحاد ۹۶ ما را مخدوش مي‌كند.»
اما مرعشي در عين اينكه از رياست عارف براي رياست مجلس حمايت كرد، تمايلش براي رياست لاريجاني را نيز پنهان نكرد و گفت: «لاريجاني و عارف نيز به عقيده من بايد بنشينند و با هم صحبت كنند. هردو نفر مي‌توانند برنده اين بحث باشند. ما تجربه اقليت موفق در مجلس پنجم و اكثريت ناموفق در مجلس ششم را داريم. نبايد لاريجاني را كنار بگذاريم. حتي اگر قرار باشد لاريجاني را رئيس كنيم، اين فراكسيون ماست كه بايد تصميم بگيرد.»
صادق زيباكلام برخلاف اكثر همفكران خود نظري متفاوت دارد. وي در مصاحبه‌اي با ويژه‌نامه روزنامه آرمان، تلاش براي رياست عارف بر مجلس دهم را يك اشتباه مي‌داند و بيان مي‌كند: «اعتقاد دارم نمايندگاني كه با ليست شوراي ائتلاف اصلاح‌طلبان رأي آورده‌اند بايد براي رياست مجلس دهم به رياست علي لاريجاني رأي دهند. اينكه عارف رئيس مجلس دهم شود همان اشتباهي است كه اصلاح‌طلبان تندرو در مجلس ششم انجام دادند.» زيباكلام همچنين تصريح كرد: «مجلسي كه لاريجاني در رأس آن قرار بگيرد كارايي، نفوذ و قدرتش خيلي بيشتر از مجلسي است كه عارف در رأس آن قرار گيرد.»
پاسخ محمدرضا عارف هم در اين باره شنيدني است. وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه روزنامه آرمان خبر داده اكثريت اصلاح‌طلبان بر بقاي لاريجاني در رياست مجلس اتفاق نظر دارند، گفت: «اگر روزنامه آرمان و رسانه ديگري تعيين تكليف مي‌كند و دستور مي‌دهد، چشم. اما اگر تصميم با مجلس است، بايد رسانه‌ها اجازه دهند تا مجلس تشكيل شود و در فضاي كارشناسي و اكثريت فراكسيون‌ها تصميم‌گيري صورت گيرد، من اين موضوع را تكذيب مي‌كنم.» وي مذاكره و گفت‌وگو با لاريجاني براي رياست بر مجلس را هم تكذيب و تصريح كرد: «بين بنده و ايشان هيچ صحبتي نشده است، فقط آقاي لاريجاني با بنده تماس گرفت و پيروزي ما را تبريك گفت و ما فقط همين ارتباط را داشتيم.»
در اين شرايط بايد اظهار كرد كه علت مخالفت برخي تجديدنظرطلبان از جمله بخشي از طيف كارگزاران و جريان نزديك به هاشمي‌رفسنجاني با رياست عارف بر مجلس دهم، بروز تندروي‌هاي احتمالي اصلاح‌طلبان در مجلس و تبديل شدن آن به مجلس ششم است. در مقابل جماعتي از تجديدنظرطلبان هم بر اين عقيده هستند كه درصورت رياست عارف بر پارلمان، بروز هرگونه تندروي و نابساماني به پاي بزرگان اين جريان نوشته شده و زمينه به محاق رفتن بيش از پيش اين جريان در سپهر سياسي كشور فراهم خواهد شد.
در پايان بايد خاطر نشان كرد، عارف به عنوان سرليست اصلاحات در مجلس دهم، قصد و انتظار دارد، عوض انصراف در انتخابات رياست‌جمهوري حمايت متراكم جريان اصلاح‌‌طلب براي تصاحب كرسي رياست مجلس از وي حمايت كرده و براي رياست وي حمايت همه‌جانبه‌اي را صورت دهند؛ انتظاري كه اگر رنگ تحقق به خود نگيرد شكاف لايه‌هاي ديگري از جماعت تجديدنظرطلب را به دنبال خواهد داشت.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن