تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820987488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرمایه گذار گیلانی: مسئولین حمایت کنند تا قطب منحصر به فرد گردشگری را در استان ایجاد نمایم


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


سرمایه گذار گیلانی: مسئولین حمایت کنند تا قطب منحصر به فرد گردشگری را در استان ایجاد نمایم استان‌ها > گیلان - حسین علی سامانی پارسا کارآفرین و سرمایه گذار گیلانی از فراز و فرود های احیا و بازسازی کاروانسرای شاه عباسی لات در اتوبان رشت قزوین نرسیده به امام زاده هاشم در استان گیلان سخن به میان آورد و از امیدها ، آرزوها و برنامه های آتی خود پرده برداشت

به مناسبت احیا و بازسازی نگین تاریخی گیلان کاروانسرای شاه عباسی لات مصاحبه ای اختصاصی با حسین علی سامانی پارسا کارآفرین گیلانی و سرمایه گذار این مجموعه تاریخی داشته ایم که از ناگفته ها سخن گفته است ... اشکان خوش سرور- خبرآنلاین : جناب سامانی از تاریخچه کاروانسرای شاه عباسی رشت برایمان بگویید.
لات در لغت به معنی زمین صاف و هموار کنار رودخانه است و به نظر می رسد چون این کاروانسرا در اراضی هموار کنار سفید رود ساخته شده به این نام شهرت یافته است این بنا به کاروانسرای شاه عباسی نیز معروف بوده و به لحاظ سبک شناسی نیز متاثر از معماری این دوره تاریخی است و قریب به 500 سال قدمت دارد و فراز و فرود های بسیاری دیده است. لطفا بنیانگذاران و احیاگران این بنا را معرفی کنید.
شاه عباس صفوی دستور ساخت این کاروانسرا ، که به عنوان یک مرکز تجاری و اقامتی مورد استفاده مردم قرار می گرفت را صادر کرد و در قالب یک بازار عمده برای بازاریان به شمار می رفت.
پس از سال ها متروکه ماندن ، این بنا مجددا توسط منوچهر خان معتمد الدوله بازسازی و احیا گشت و در قالب اقامتگاه و بازار مورد استفاده قرار گرفت و حجره های بیرونی جهت خرید و فروش آذوقه ها در نظر گرفته شد.
در جنگ جهانی اول با پیشروی قشون روس به شمال کشور و تسلط بر منطقه سراوان به یکی از پادگان‌های روس‌ بدل شد و از این رو خسارت بسیاری به آن وارد آمد.
کاروانسرای لات پس از اتمام جنگ جهانی اول توسط اهالی محل به یکی از مراکز مذهبی برای عزاداری و تعزیه‌خوانی در شمال و منطقه گیلان تبدیل شد که البته عده ای سودجو با این بهانه در پی دستیابی به اشیای عتیقه احتمالی خساراتی به بنا وارد نمودند.
و در نهایت پس از گذشت 40 سال از تعطیلی آن بنده حسین علی سامانی پارسا در مزایده ای شرکت کردم و بخش عظیمی از سرمایه خود را خرج مرمت و احیای این بنا نمودم که انشاالـ... مایه خیر و برکت برای استان باشد.

اهمیت و ضرورت احیای بافت های تاریخی را چگونه ارزیابی می کنید؟
اولین ضرورتی که احساس می شد عدم وجود یک بنای تاریخی شاخص در شاهراه اصلی ارتباطی بود لذا هدف اصلی ما حفظ آبروی استان و تاریخ آن بود.
بر فرض مثال ما جام مارلیک را کشف کردیم و پیشینه و قدمت آن را به خوبی معرفی کردیم اما آیا جایگاه و محل کشف آن را نیز توانستیم جهت جذب گردشگر به عنوان یک مکان تاریخی ارائه دهیم؟ خیر و این جای تاسف دارد که ما هیچ بنا و محدوده تاریخی شاخصی که به آن ببالیم و توانسته باشیم آن را احیا ، بازسازی و عرضه نماییم نداشته ایم و سرمایه گذاری در این بخش که همراه با ریسک زیادی بوده با هدف پر کردن همین خلاء انجام شده است. ویژگی این کاروانسرا در مقایسه با کاروانسراهای هم دوره خود چیست؟ ویژگی اصلی این کاروانسرا موقعیت جغرافیایی آن است که در شاهراه اصلی تردد استان های شمالی کشور قرار دارد وآن طور که می دانم کاروانسراهای زیادی در کشور بازسازی و احیا نشده است. فکر می کنم تنها شخص حقیقی هستم که به عنوان سرمایه گذار و بخش خصوصی ورود پیدا کرده.

چه مراحلی را برای در اختیار گرفتن این بنا پشت سر گذاشتید؟
به صورت کاملا اتفاقی از مزایده بازسازی این بنا توسط صندوق احیای سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با خبر شدم و با در اختیار قرار دادن تمامی مدارک و اسناد و پس از احراز صلاحیت در مزایده ای که تقریبا بالغ بر 10 نفر شرکت کننده داشت حضور یافتم و موفق شدم با پیشنهاد تامین مبلغ 950 میلیون تومان هزینه بازسازی و اجاره ماهیانه 6 میلیون و 300 هزار تومان به مدت 12 سال این مجموعه را در اختیار بگیرم.
البته در وادی عمل مبلغی بالع بر 2.5 میلیارد تومان به پروژه تحمیل گردید که تامین آن برای ما بسیار دشوار بود. این مجموعه را در چه وضعیتی تحویل گرفتید و در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارد ؟
من یک بنای تاریخی مخروبه و متروکه را تحویل گرفتم و ریسک بزرگی کردم در واقع ما این بنا را از زیر خاک بیرون کشیدیم. فقط 3200 کامیون خاک از این بنا خارج شده است. انواع و اقسام حیوانات از جمله خفاش و مار و حشرات موجود بود که کار بازسازی را دچار مشکل کرده بود بخش های بسیاری از کاروانسرا آسیب دیده بود شش ماه از سال در این مکان آب زیادی جمع می شد که عملیات بازسازی را دچار وقفه می کرد. خون دل خوردیم تا در نهایت به شرایط امروز و بازسازی کامل برسد و میزبان میهمانان گرامی باشد. امیدواریم روزی برسد که به نگین تاریخی استان عزیزمان گیلان بدل شود.

حمایت های دولتی و پشتیبانی از بخش خصوصی را چگونه دیدید؟
تا به این لحظه حمایت ها ، بسیار محدود بوده است البته با مساعدت جناب دکتر نجفی استاندار محترم و جناب مهندس جعفر زاده نماینده محترم شهرستان و توافقات انجام شده به علت هزینه های میلیاردی که برای احیای این بنا صورت گرفته، تصمیم گرفته شد طبق مصوبه هیئت وزیران شرایط واگذاری تعدیل گردد اما همچنان برخی از تعهدات باقی مانده است که امیدواریم به زودی محقق گردد
صندوق احیا وعده پرداخت وام ، اعزام کارشناس احیا و مرمت ، تامین مصالح و... را داده بود که محقق نشد.
ما از دریافت وام کم بهره که حق این مجموعه گردشگری است و برای تجهیز بنا نیاز داریم محروم هستیم. طبق وعده مسئولین و قوانین موجود باید بعد از پیشرفت 50 درصدی پروژه وام با بهره 14 درصدی اختصاص داده می شد که این گونه نشد لذا امیدواریم با دستور ویژه مقام عالی دولت در استان این مهم نیز رقم بخورد و بخشی از مشکلات برطرف گردد
بزرگترین کمبود ما با توجه به استقبال مردمی، عدم وجود پارکینگ مناسب است که برخلاف دستور مقامات عالی رتبه استانی جهت آسفالت محوطه و فضای پارکینگ هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است البته تمامی فضا سازی لازم جهت تکمیل پارکینگ صورت گرفته است تا کنون مبلغ ششصد میلیون تومان برای زیرسازی و خاک برداری پارکینگ از جیب ما هزینه شده است و صرفا باید آسفالت گردد و از مسئولین ذیربط و بالاخص شهردار محترم کلانشهر رشت جناب دکتر ثابت قدم درخواست مساعدت داریم مهمترین انتظارات شما از مسئولین ذیربط چیست؟
افزایش تعامل بین دستگاه های اجرایی در خصوص پروژه های ملی ، تامین امنیت و جبران کاستی ها در این پروژه ملی ، حمایت واقعی از بخش خصوصی ، ایفای نقش در هدایت گردشگران به این مکان تاریخی و اطلاع رسانی به آحاد مردم و عمل به تعهدات قانونی در اعطای وام و... بی شک مهمترین خواسته ما در حال حاضر رفع مشکل پارکینگ و آسفالت محوطه است که درخواست می نمایم سریعا این مشکل برطرف گردد.

چشم انداز شما برای این مجموعه چیست؟
طبق برنامه ریزی ما فاز اول که احیا و بازسازی بنای کاروانسرا و فعال سازی بخش پذیرایی و اقامتی آن بود انجام پذیرفته است و میزبان گردشگران خواهد بود و در ادامه همین فاز تصمیم داریم این بنا را به صورت موزه رستوران در بیاوریم که شرایط لازم را بدین منظور فراهم نموده ایم. در فاز دوم تمایل داریم تله کابینی از کوه امام زاده هاشم به محوطه مجموعه احداث نماییم که بدون شک در این امر نیز نگاه مساعد مسئولین و حمایت های دولتی بسیار حائز اهمیت است و ما اعلام آمادگی برای هرگونه اقدامی در این مورد می نماییم.
احداث تله کابین در دو بخش 800 متری و 1200 متری برنامه ریزی شده است که مجموعا مسافت دو کیلومتر تله کابین در شاهراه اصلی ارتباطی استان خواهیم داشت.
در فاز سوم پیست کراس سواری و احیای یک مسیر تاریخی در دوران پهلوی در جوار این بنای تاریخی را مد نظر داریم.
در صورت وجود شرایط مناسب، بازسازی برج دیدبانی که توسط روس ها برای همین مکان به عنوان پادگان نظامی نیروهای شوروی در ارتفاعات ساخته شده بود را نیز در برنامه ریزی های خود قرار داده ایم اگر مسئولین استانی و کشوری حمایت های لازم را انجام دهند قطب منحصر به فرد گردشگری را در استان گیلان ایجاد خواهم کرد که نظیر نداشته باشد

این مجموعه آمادگی برگزاری چه برنامه هایی را دارد؟
با زیرساخت های موجود آمادگی برگزاری تمامی رویدادهای فرهنگی و هنری ، کنسرت موسیقی در فضای باز ، همایش ها و سمینار ها ، نمایشگاه ها ، جشنواره ها و همچنین پذیرایی از عموم مردم وگردشگران را داریم. به زودی شرح برنامه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

حرف پایانی ؟
ضمن تقدیر و تشکر از استاندار پر تلاش و سخت کوش گیلان جناب دکتر نجفی ، نماینده شایسته و مردمی جناب آقای مهندس جعفر زاده ، جناب علیزاده ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بخاطر تمامی زحماتشان ، برادر گرانقدر جناب مهدوی فرماندار محترم رشت و تمامی مسئولین که تلاش کردند تا با حمایت از بخش خصوصی این بنا پا بگیرد و همچنین از مردم عزیز که پشتیبان ما بوده و خواهند بود ... فقط یک تقاضا دارم بنده را به چشم پیمانکار نبینید که فردا روزی می خواهم از بیت المال پول طلب کنم من پیمانکار نیستم ، سرمایه گذار هستم و سرمایه شخصی چند میلیاردی خود را به خطر انداخته ام ... خواهشا از بخش خصوصی حمایت کنید



کلید واژه ها: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - میراث فرهنگی - گردشگری - خصوصی سازی - دولت - استان گیلان -




سه شنبه 24 فروردین 1395 - 06:25:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن