تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805055002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتي و نقش نيروهاي مسلح


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اقتصاد مقاومتي و نقش نيروهاي مسلح
شهريور‌ماه سال گذشته مقام معظم رهبري در ديداري كه با هيئت دولت داشتند بر بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي خارج از دولت براي تحقق اقتصاد مقاومتي تأكيد كردند و يادآور شدند...
نویسنده : عباس حاجي‌نجاري 


شهريور‌ماه سال گذشته مقام معظم رهبري در ديداري كه با هيئت دولت داشتند بر بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي خارج از دولت براي تحقق اقتصاد مقاومتي تأكيد كردند و يادآور شدند كه بخش‌هايي وجود دارند خارج از دولت، اينها مي‌توانند در اقتصاد مقاومتي نقش ايفا كنند، از جمله بسيج. ايشان افزودند: « من يك گزارشي(هم) ديدم. خيلي لازم است به نظر من، اگرچه وقت كنند آقاي رئيس‌جمهور يا لااقل آقاي جهانگيري كه بخواهيد و ببينيد مجموعه بسيج در مورد اقتصاد مقاومتي چه كارهايي مي‌توانند انجام بدهند و ظرفيتش را دارند.»
اگرچه موضوع اقتصاد مقاومتي و ضرورت تحقق آن براي رهايي از فشارها و تحريم‌هاي اقتصادي دشمنان براي به زانو درآوردن نظام اسلامي در سال‌هاي اخير بيشتر مورد توجه قرار گرفته و براي آن سياست‌هايي تدوين شده است، اما موضوع تحريم‌ها و فشارها عليه نظام اسلامي پديده جديدي نيست و از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تحريم‌هاي متنوع و گوناگون نظام سلطه عليه ايران آغاز شده و در اشكال مختلف طي 37 سال گذشته ادامه يافته است، اما آنچه كه سبب شده اين روزها موضوع تحريم به  محور اصلي مباحث معطوف به نظام اسلامي تبديل شود، برآورد بيگانگان بر اين است كه تحريم اقتصادي، بعد از شكست راهبردهاي دفاعي، امنيتي و فرهنگي براي شكست نظام اسلامي، تنها راهبرد براي «تسليم» نظام جمهوري اسلامي است، لذا بر آن متمركز شده و البته ناديده نمي‌توان انگاشت كه گزاره‌هايي كه در سال‌هاي اخير از سوي مسئولان و برخي رسانه‌هاي داخلي مطرح شده در تقويت باور بيگانگان در مؤثر بودن اين راهبرد نقش اساسي داشته است. نظير آنچه كه حتي «آب خوردن» مردم هم به رفع تحريم‌ها مرتبط شده بود. اما تجربه گرانقدر نظام اسلامي در مواجهه با تحريم‌ها در دوران دفاع مقدس و روند خودكفايي كشور در اين عرصه يكي از بهترين الگوهايي است كه مي‌‌تواند مدنظر دولتمردان براي چگونگي مواجهه با تحريم‌ها و تحقق «اقتصاد مقاومتي» قرار گيرد، چراكه در عرصه نظامي و تكنولوژي‌هاي مربوطه هم كنترل‌هاي بيگانگان بسيار دقيق‌تر است و هم امكان دستيابي به تكنولوژي‌هاي نو به دليل انحصار آن در دست كشورهاي خاص سخت‌تر است و نهايتاً نيازها و ضرورت‌ها بستري را فراهم كرده و مي‌كند كه ما با اتكا به توان و انديشه متخصصان و كارشناسان داخلي بتوانيم گره‌ها را
يك به‌يك گشوده و اكنون كار به جايي برسد كه دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامي براي مهار توان موشكي ما كه محصول انديشه و فكر جوانان ميهن اسلامي است، بعد از ناكامي در تهديد و تطميع اكنون به التماس روي آورند و درخواست ورود ايران به عرصه مذاكره در اين زمينه را داشته باشند، آنگونه كه در عرصه هسته‌اي عمل كردند.
در زمينه ظرفيت و تجربه نيروهاي مسلح در جهت كمك به دولت در عرصه تحقيق اقتصاد مقاومتي به چند نكته اساسي مي‌توان اشاره كرد:
1- اتكاي نيروهاي مسلح به انديشه و توان متخصصان و انديشمندان ايراني جهت تحقیق، پژوهش، نوآوري و رسيدن به دستاوردهاي ناب در اين عرصه، بيانگر اين است كه تحقق شعار «اقتصاد مقاومتي» امكانپذير است، منتها نيازمند اراده مراجع تصميم‌گير است.
2- وقتي كه توان دانشمندان ايراني قادر است موشكي با خطاي چند كيلومتري در رسيدن به هدف را به موشكی با برد بسيار بيشتر و نقطه‌زن تبديل كند، آيا اين انديشه نمي‌تواند در توليد موتورخودرو كه تكنولوژي آن به وفور و در بسياري از كشورها وجود دارد، دست يابد.
3- دستاوردهاي نيروهاي مسلح در اين عرصه مرهون اعتماد، سرمايه‌گذاري لازم مسئولان ذي‌ربط و عدم منفعت‌طلبي‌هاي شخصي و گروهي و مهم‌تر از آن روحيه انقلابي عناصر درگير است كه اين هر سه در صورت عنايت مسئولان اجرايي كشور براي ديگر عرصه‌ها هم قابل حصول است.
4- بسياري از پروژه‌هاي بزرگ صنعتي كه طي سال‌هاي اخير به‌رغم تحريم‌ها و محدوديت‌ها به نتيجه رسيده است، مرهون اعتماد دولت‌هاي گذشته به اين توان و ميدان دادن به نيروهاي باتجربه در اين عرصه است كه به‌طور مثال مي‌توان به فازهاي عظيم پارس جنوبي يا برخي پروژه‌هاي بزرگ عمراني در تهران و... اشاره كرد و فراموش نكنيم كه وقتي كه شركت‌هايي نظير توتال و هيونداي زماني‌كه متأثر از تحريم‌ها، پروژه‌هاي پارس جنوبي را ترك كردند، باور نمي‌كردند كه انديشه و توان ايراني بتواند كارهاي ناتمام آنها را تكميل و حتي فازهايي را از صفر شروع كرده و به سرانجام برساند.
5- اين توان و كارآمدي در شرايطي بروز يافته كه موج سنگين تبليغات عليه مجموعه‌هاي مؤثر در اين پروژه‌ها نظير قرارگاه خاتم آنچنان سنگين است كه حتي برخي دولتمردان نيز خود زمينه اين تبليغات سوء را عليه سپاه پاسداران انقلاب فراهم كرده و آنها را متهم به انحصارگري مي‌كنند و اين در حالي است كه ميزان طلب آنها از دولت براي انجام همين پروژه‌هايي كه دولت يازدهم به افتتاح آنها افتخار و آن را جزو كارنامه خود ثبت كرده، به ارقامي نجومي رسيده است.
6- اما به‌رغم همه اين فضاسازي‌ها آنگونه كه فرمانده كل سپاه و ديگر مسئولان نظامي اعلام آمادگي كرده‌اند، تجربه گرانقدر نيروهاي سپاه در عرصه سازندگي و خودكفايي كشور خالصانه و بدون چشمداشت در خدمت دولتمردان است و اگر اراده‌اي در اين عرصه وجود داشته باشد اين توان وجود دارد كه نه‌ تنها بسياري از گره‌ها گشوده شود بلكه حتي بيگانگاني كه براي اجراي پروژه‌هاي دست‌چندم فخرفروشي كرده و حتي اجراي آن را به «شناسايي رژيم صهيونيستي» معطوف كرده‌اند، خود پيشقدم شده و به صحنه خواهند آمد.
7- لازمه اين امر اولاً ايجاد باور در مسئولان امر به اقتصاد مقاومتي و ثانياً اعتماد به نيروهاي داخلي به جاي التماس به بيگانگان و ثالثاً ميدان دادن به آنهاست.
8- استفاده از تجربه نيروهاي مسلح در قرارگاه فرماندهي اقتصاد مقاومتي و اتكا به نيروهاي مؤمن به انقلاب كه طبعاً ايثار، از خودگذشتگي و عشق آنها به كشور مي‌تواند بسياري از سدهاي عظيم را از پيش پاي دولت در تحقق شعار سال (اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل) بردارد، تنها به يك تغيير نگاه نيازمند است و آن اين است كه حداقل به ميزاني كه به بيگانگان اعتماد داريد به توانمندي نيروهاي دروني نيز اعتماد كنيد!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن