تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814677176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ سیاه در کمین حیات وحش کشور


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: چند سالی است که بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش کشور شیوع یافته و تاکنون بیش از 500 راس کل و بز و قوچ و میش را تلف کرده، البته این آمار بر اساس لاشه هایی است که مشاهده شده ومی تواند تلفات بیشتر از این باشد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، در حالی که مسئولان محیط زیست استان تهران نگران شیوع و تلف شدن بیشتر حیات وحش به علت طاعون نشخوارکنندگان کوچک هستند، مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور بروز بیماری طاعون حیوانی را تکذیب کرد و در عین حال گفت: برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی برنامه واردات 10 میلیون دز واکسن داریم.
از دوران باستان تاکنون، چند بار بیماری خانمان سوز طاعون، سراسر اروپا، آسیا و آفریقا را فرا گرفته است که از آن به نام مرگ سیاه یاد می کردند و اکنون چند سالی است که طاعونی با عنوان طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) به حیات وحش کشور رسیده است.
کارشناسان امر معتقدند این بیماری از دام اهلی به حیات وحش منتقل می شود که با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم، تنگی نفس و سرفه و در نهایت سبب تلف شدن حیوان می شود. طاعون از حدود سه سال گذشته تاکنون به جان حیات وحش خوزستان، اراک، طالقان، زنجان و تهران افتاده و حدود 500 راس کل و بز و قوچ و میش را تلف کرده است.
این تلفات در حالی رخ داده است که حیات وحش کشور بسیار حساس و شکننده است و تاب و توان چنین تلفات و ضربه ای را ندارد.
هفته گذشته 10 ( آخرین آمار) لاشه قوچ و میش در منطقه حفاظت شده سرخه حصار در تهران کشف شد که احتمال می رود بر اثر طاعون نشخوار کنندگان تلف شده باشند هر چند تعیین علت مرگ و میر زمان می برد اما ماه گذشته در منطقه حفاظت شده خجیر تهران نیز حدود 60 راس از حیات وحش تلف شد که علت مرگ طاعون نشخوارکنندگان (ppr) اعلام شده بود.
محمد کرمی رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان تهران درباره تلفات احتمالی حیات وحش در صورت شیوع و انتقال طاعون به مناطق دیگر گفته است؛ این که چه تعداد تلفات داشته باشیم به تماس دام های اهلی با حیات وحش و تماس حیات وحش میان خودشان بر می گردد، بر این اساس نمی توان پیش بینی دقیقی کرد.
سال گذشته طاعون به حیات وحش زنجان نیز رسید و موجب تلف شدن 12 راس از حیات وحش در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم شد.
250 ...
[ مشاهده متن کامل خبر مرگ سیاه در کمین حیات وحش کشور در پایگاه خبری جهان نیوز ]


دوشنبه ، ۲۳فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن