محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845207591
از امام دهم(ع) چه می دانید؟/ امامی که به ابوالحسن سوم مشهور بود
واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: در این گزارش مهم ترین وقایع زندگانی امام دهم شیعیان، حضرت علی النقی(ع) را به صورت خلاصه بیان می کنیم.به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی ذاکرنیوز ؛ ابوالحسن على النقى الهادى(ع) پیشواى دهم شیعیان، بنابر نظر مشهور در نیمۀ ذیحجه سال 212 هـ.ق در مدینه به دنیا آمد. نام آن حضرت؛ علی، کنیه اش ابوالحسن و داراى القاب زیادى چون هادی، نقى، عالم، فقیه، امین، طیّب، و مؤتَمَن است. مشهورترین القاب آن حضرت، هادی است. آن جناب را ابوالحسن ثالث (سوم) نیز می گویند. در منابع تاریخی برای امام هادی(ع)، تنها یک همسر ذکر شده است که برایش نام هایی؛ چون حدیث و یا سوسن ذکر کرده اند. امامت امام هادی(ع) پس از شهادت امام جواد(ع) در سال 220هـ.ق فرزندش امام هادى(ع) که هنوز بیش از هشت سال نداشت، به امامت رسید. از آنجا که شیعیان به استثناى معدودى مشکل بلوغ امام دربارۀ امام جواد(ع) را پشت سر گذاشته بودند، در زمینۀ امامت امام هادى(ع) تردید خاصى براى بزرگان آنها به وجود نیامد. در امامت آن جناب، دلائل عام و خاصی وجود دارد؛ مانند:1. احادیثی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده و در آن اسامی دوازده امام آمده است.2. در احادیث متعدّدی نیز به صورت خاص به امامت آن حضرت تصریح شده است؛ مانند احادیث زیر:امام جواد(ع) فرمود: «[پس از من] امر امامت به امام على النقى(ع) واگذار خواهد شد، در صورتى که او پسر بچه اى است. دوباره فرمود: آرى و کمتر از هفت ساله، چنان که حضرت عیسى بن مریم(ع) نیز چنین بود».همچنین آن حضرت فرمود: «امام بعد از من پسرم على است. دستور او دستور من و سخنش سخن من است. فرمان بردارى از او فرمان بردارى از من است و امامت پس از او در فرزندش حسن خواهد بود...». علم امام هادی(ع) علم و دانش امام هادى(ع) همانند آباء و اجداد گرامی اش، علم لدنّی بود؛ یعنی مستقیماً از طریق غیب و همچنین از علوم و معارف قرآن و سنّت رسول الله(ص) و پدران بزرگوارش دریافت می نمود.سید محسن امین(ره) تألیفاتی برای امام هادی(ع) بر می شمرد:1. نامه آن حضرت در ردّ معتقدان به جبر و تفویض و اثبات عدل و امر بین الامرین که در تحف العقول آمده است.2. پاسخ هاى آن حضرت به سؤالات یحیى بن اکثم، که آن نیز در تحف العقول نقل شده است.3. گوشه اى از احکام دین، که ابن شهر آشوب در «مناقب» به آن اشاره کرده است. امام هادی(ع) و زیارت جامعۀ کبیره یکی از آثار ماندگار و ارزشمند امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره است که متقن ترین متن در «امام شناسی» است. زیارت جامعه، دارای مضامین بسیار عالی از زبان امام هادی(ع) است که در پاسخ به خواستۀ یکی از ارادتمندان اهل بیت(ع) صادر شده است. صحت صدور و ارزش سندی این زیارت چنان است که علامه مجلسی(ره) می نویسد: «این که سخن دربارۀ زیارت جامعه، اندکی به درازا کشید، (اگرچه حق آن را به جهت پرهیز از طولانی شدن ادا نکردم) بدین خاطر است که این زیارت، صحیح ترین زیارت ها از جهت سند و فراگیرترین آنها نسبت به ائمه(ع) است و در مقایسه با دیگر زیارت ها از فصاحت، بلاغت و منزلت بیشتری برخوردار است». شاگردان مکتب امام هادی(ع) دوران زندگی امام هادی(ع)، هرچند عصر اختناق و استبداد بود و امام(ع) برای فعالیت فرهنگی، علمی و سیاسی، آزادی عمل نداشت و از این نظر فضای جامعه با عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تفاوت فراوان داشت، اما آن حضرت در همان شرایط نامساعد، علاوه بر فعالیت های فرهنگی؛ نظیر مناظرات، مکاتبات، پاسخ گویی به شبهات و ...، راویان و محدّثان و بزرگانی از شیعه را تربیت کرد، علوم و معارف اسلامی را به آنان آموزش داد تا آنان، هم جامعۀ زمان خود را از آسیب های فرهنگی اعتقادی حفظ نمایند و هم این میراث بزرگ را به نسل های بعدی منتقل کنند.شیخ طوسی(ره)، دانشمند نامدار اسلامی، تعداد شاگردان و اصحاب آن حضرت را در زمینه های مختلف علوم اسلامی، بیش از 180 نفر می داند.در میان شاگردان امام هادی(ع)، چهره های درخشان علمی و معنوی و شخصیت های برجسته ای مانند: فضل بن شاذان، حسین بن سعید اهوازی، على بن مهزیار اهوازى دورقى ، ایوب بن نوح، حسن بن راشد (مکنّى به ابو على غلام آل هلب بغدادى)، احمد بن محمد بن عیسى اشعرى قمى و عثمان بن سعید عمری، به چشم می خورند که برخی از ایشان شاگرد ائمه دیگر نیز بوده و دارای آثار و تألیفات ارزشمند در زمینه های مختلف علوم اسلامی هستند. سیرۀ عملی امام هادی(ع) در این جا به منظور سرمشق گرفتن از اخلاق کریمه و رفتار سازنده آن حضرت، نمونه هایی را یادآور می شویم:الف. انس با پروردگاربا مطالعه در سیرۀ ائمه اطهار(ع)، صفتى را در آنها برجسته تر از همه صفات مى بینیم و آن توجّه به خدا و ارتباط با او و شب زنده دارى به عبادت و مناجات با خدا و تلاوت قرآن مجید است. امام هادی(ع)، نیز چنین بودند.از امام هادى(ع) چندین دعا به یادگار مانده است و این دعاها نمونه حدّ انقطاع او از غیر و نهایت اتّصال به حق تعالى است؛ مانند «خدایا! سرچشمه هاى کرامت و بزرگواری ات با بخشش های فراوانت مملوّ است و درهاى مناجات به روى آرزومندان باز است، و توجّهات تو براى کسى که در پیشگاهت خاضع است گسستنى نیست. دهان ها بسته شده است، درماندگى شدید گشته، و منتظران از صبر و بردبارى ناتوان مانده اند، و تو اى خداوند در کمین گاهى، اى خدایى که با وجود تأخیر بندگان در اداى وظیفه سخت گیرى نمى کنى، و پناهندۀ به تو در امان است، و آن را که از مردم کناره گرفته و رو به تو آورده تکیه گاه سودمندى، خدایا نزدیکان به تو در امانند».پارسایی و انس با پروردگار، آن چنان نمودی در زندگی امام هادی(ع) داشت که برخی از شرح حال نویسان در مقام بیان برجستگی ها و صفات والای آن گرامی به ذکر این ویژگی پرداخته اند. «ابن کثیر» می نویسد: «او عابدی وارسته و زاهد بود».ب. حلم و بردباریامام هادی(ع) همچون نیاکان خود در برابر ناملایمات بردبار بود و تا جایی که مصلحت اسلام ایجاب می کرد، با دشمنان و ناسزاگویان و اهانت کنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباری برخورد می کرد. بریحه عباسى که مسئول نظارت بر اقامه نماز در حرمین شریفین (مکه و مدینه) بود، دربارۀ امام هادی(ع) به متوکّل نوشت: اگر به مکه و مدینه نیاز داری، علی بن محمد را از این دو شهر بیرون ببر؛ زیرا او مردم را به سوی خود خوانده و گروه زیادی از او پیروی کرده اند.بر اثر سخن چینی ها و بدگویی های پی درپی بریحه؛ متوکّل، امام هادی(ع) را از کنار حرم جدّ بزرگوارش رسول خدا(ص) تبعید کرد. هنگامی که امام(ع) از «مدینه» به سمت «سامراء» در حرکت بود، بریحه نیز او را همراهی کرد. در بین راه بریحه رو به آن حضرت کرد و گفت: تو خود می دانی که عامل تبعید تو من بودم. با سوگندهای محکم و استوار، سوگند می خورم که چنانچه شکایت مرا نزد حاکم عباسی یا یکی از درباریان و فرزندان او ببری، تمامی درختانت را در مدینه آتش می زنم و بردگان و خدمت کارانت را می کشم و چشمه های مزارعت را کور خواهم کرد و بدان که این کارها را خواهم کرد.امام(ع) متوجه او شد و فرمود: «نزدیک ترین راه برای شکایت از تو این بود که دیشب شکایت تو را نزد خدا بردم و چون شکایت تو را بر خدا عرضه کردم، پس نزد غیر او از بندگانش نخواهم برد».بریحه چون این سخن را از امام(ع) شنید، به دامن آن حضرت افتاد و تضرّع کرد و از او تقاضای بخشش نمود. امام(ع) فرمود: تو را بخشیدم. سیرۀ سیاسی امام هادی(ع) دوران آخرین امامان شیعه (ع) همراه با اختناق شدید از سوى خلفاى عباسى بود. در عین حال در همین دوران، شیعه در سرتاسر بلاد اسلامى گسترده شده بود. رشد کمّى شیعه در این دوران، از فعالیت هاى ضد شیعى که از این دوره بر جاى مانده و همچنین از اقدامات سیاسى و نظامى حاکمان به منظور جلوگیرى از گسترش روزافزون تشیّع به خوبى روشن است.میان امام هادی(ع) و شیعیان عراق، یمن، مصر و نواحى دیگر نیز رابطه برقرار بود. سیستمى که ضامن پیدایش و دوام و استحکام این ارتباط بود مسئلۀ وکالت بود. کسانى که به عنوان وکالت از طرف امام رضا(ع) و پس از آن امام جواد و امام هادى(ع) کار ایجاد و تنظیم ارتباط میان امام و شیعیان را بر عهده داشتند علاوه بر جمع آورى خمس و ارسال آن براى امام، در معضلات کلامى و فقهى نیز، نقش سازنده اى داشته و در جا انداختن امامت امام بعدى، موقعیت محورى در منطقه خود داشتند. گاهى افرادى از این وکلا دستخوش انحراف از خط امام شده و مورد تکذیب آن حضرات قرار مى گرفتند. در این شرایط کسان دیگرى جایگزین آنها مى شدند.به هر روى نظام وکالت، نقشى اساسى در تثبیت موقعیت سیاسى و فرهنگى شیعه ایفا مى کرد. هدف اصلی این سازمان، جمع آوری خمس، زکات، نذور و هدایا از مناطق مختلف توسط وکلا و تحویل آن به امام، و نیز پاسخ گویی امام به سؤالات و مشکلات فقهی و عقیدتی شیعیان و توجیه سیاسی آنان توسط وکیل امام بود. این سازمان کاربرد مؤثّری در پیشبرد مقاصد امامان(ع) داشت.وکلاى ائمه(ع) بیشتر به وسیلۀ نامه، آن هم توسط افراد مطمئن با امام در رابطه بودند. بخش عمده اى از معارف فقهى و کلامى آن بزرگواران، طىّ نامه هایى به شیعیانشان مى رسید که به نقل از نامه ها در مصادر حدیثى آمده و امروزه در دسترس ما قرار گرفته است. على بن جعفر یکى از وکلاى امام هادى(ع) و از اهالى همینیا از روستاهای بغداد بود. دربارۀ وى گزارش هایى به متوکّل رسیده بود که به دنبال آن او را بازداشت و زندانى کرد. وى پس از گذراندن دورۀ طولانى زندان، به دستور امام هادى(ع) رهسپار مکه گشت و تا آخر عمر در آن جا ماندگار شد.خلاصه این که امام هادی(ع) که در سامرا تحت نظر و کنترل شدیدی قرار گرفته بود، برنامه تعیین کارگزاران و نمایندگان را که پدرش امام جواد(ع) اجرا کرده بود، ادامه داد و نمایندگان و وکلایی در مناطق و شهرهای مختلف منصوب کرد و بدین وسیله یک سازمان ارتباطی هدایت شده و هماهنگ به وجود آورد که هدف های یاد شده را تأمین می کرد. خلفای عباسی معاصر با امام هادی(ع) دورۀ امامت حضرت هادی(ع) در زمان چند تن از خلفای عباسی بود که به ترتیب زمان عبارت اند از:1. معتصم، برادر مأمون (217 - 227).2. واثق، پسر معتصم (227 - 232).3. متوکل، برادر واثق (232 - 248).4. منتصر، پسر متوکل (6 ماه).5. مستعین، پسر عموی منتصر (248 - 252).6. معتز، پسر دیگر متوکل (252 - 255).[28]در زمان خلفای قبل از متوکّل، ایشان در مدینه بودند که فعالیت های مختلفی از جمله ارتباط با شیعیان و مطلع کـردن آنها از جریانات سیـاسی را انجام می دادند.امام هادی(ع) به دستور متوکّل و به اجبار او وارد سامرّا شد. آن حضرت به هنگام ورود به سامرا، با استقبال مردم مواجه شد و در خانۀ خزیمة بن حازم سکنا داده شد. اما به نقل شیخ مفید، نخستین روزى که امام وارد سامرّا شد، متوکل دستور داد تا او را یک روز در «خان صعالیک» (محل فرود کاروان ها، مسافر خانه) نگاه داشتند و روز بعد به خانه اى که براى اسکان آن حضرت در نظر گرفته شده بود، بردند.یحیى بن هرثمه مى گوید: وقتى در سر راهمان وارد بغداد شدیم، اسحاق بن ابراهیم طاهرى را که والى بغداد بود دیدم. او دربارۀ امام به من چنین گفت: اى یحیى! این مرد فرزند رسول خداست؛ با توجه به وضعیت اخلاقى متوکل- که خود بدان آشنایى کامل دارى- اگر دربارۀ او گزارش تحریک آمیزى به خلیفه بدهى او را مى کشد؛ و اگر چنین شود، در روز قیامت کارت با رسول خداست. هنگامى که به سامرّا رسیدیم نخست وصیف ترکى را دیدم و خبر ورود امام را به اطلاع وى رساندم. او گفت: اگر یک مو از سر این مرد کم شود، بازخواست خواهى شد. سپس پیش متوکل رفتم و گزارشى دادم که حاکى از حسن سیرت و ورع و زهد امام بود و بدو گفتم که در جریان تفتیش از منزل او، چیزى جز چند کتاب علمى و مصحف نیافتم.امام(ع) تا پایان عمر خود- بیش از بیست سال- در این شهر به سر برد. شیخ مفید با اشاره به اقامت اجبارى امام در سامرّا مى نویسد: «آن حضرت به ظاهر مورد احترام خلیفه بود، ولى در باطن به وسیله متوکل دسیسه هایى علیه آن حضرت مى شد که هیچ یک از این نقشه ها در عمل موفق نبود». امام علی النقی(ع) در ماه رجب سال 254 هـ.ق[34] در شهر سامرا به وسیله زهری که به ایشان خورانده شد به شهادت رسیدند.
دوشنبه ، ۲۳فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[مشاهده در: www.zakernews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
از امام دهم(ع) چه میدانید؟/ امامی که به ابوالحسن سوم مشهور بود
از امام دهم ع چه میدانید امامی که به ابوالحسن سوم مشهور بود در این گزارش مهمترین وقایع زندگانی امام دهم شیعیان حضرت علی النقی ع را به صورت خلاصه بیان میکنیم به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ابوالحسن على النقى الهادى ع پیشواى دهم شیعیانایروانی سخنران پیش از خطبهها آیتالله امامی کاشانی نماز جمعه این هفته تهران را اقامه میکند
ایروانی سخنران پیش از خطبههاآیتالله امامی کاشانی نماز جمعه این هفته تهران را اقامه میکند نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیتالله امامیکاشانی اقامه میشود به گزارش خبرگزاری فارس نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران 20 فروردین به امامت آیتالله امامیکاشانی ازعکس/ مراسم انس با قرآن در حرم امامین عسکریین(ع)
دولت بهار مراسم انس با قرآن با حضور پرشور زائرین در حرم امامین عسکریین ع در شهر سامرای عراق برگزار شد متن خبر نداردیکشنبه ۱۵فروردین۱۳۹۵امامی کاشانی: باید شغل را ایجاد کرد - اسلام بیکاری را نمی پسندد
نکته در اینجا است که در کشور ایران که اکثر جوانان دارای تحصیلات عالیه هستند کسب و کار هم باید دانش بنیان و متناسب با زمان باشد این طور که من شنیدم چین صنایع کوچک دارد البته بنگاه عظیمی هم بر آنها نظارت می کند وام می دهد و محصولات تولیدی فروخته و صادر می شود خطیب نماز جمعهامامی کاشانی: اسلام، بیکاری را نمی پسندد
امامی کاشانی اسلام بیکاری را نمی پسندد کد خبر ۵۷۹۲۳۱ تاریخ انتشار ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۷ - 08 April 2016 خطیب نماز جمعه این هفته تهران بر لزوم ایجاد اشتغال در راستای اقتصاد مقاومتی تاکید و از سازمانها و نهادها دعوت کرد تا در زمینه حل مشکل بیکاری در جامعه مشارکت داشته باشندعکس خبری - حضور پرشور زائرین در حرم امامین عسکریین(ع)
عکس خبری حضور پرشور زائرین در حرم امامین عسکریین ع - خبرگزاری اهل بیت علیهم السلام - ابنا - اخبار شیعیان و تشیع عکس خبری حضور پرشور زائرین در حرم امامین عسکریین ع 14 فروردین 1395 - 23 02 700932 منبع ابنا به گزارش خبرگزاری اهل بیت ع ـ ابنا ـ با بهتر شدن وضعیت امنیتی درامامی کاشانی: نیاز مردم اشتغال است
وی با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اگر واقعاً دنبال رونق اقتصادی برویم خدا کمک می کند افزود در کشور ایران که جوانانش دارای تحصیلات عالیه و دانشگاهی هستد باید اشتغال های دانش بنیان ایجاد شود صراط امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اکنون کشور نیاز به ایجاد شغل داردآیت الله امامی کاشانی در خطبه های نمازجمعه تهران:رونق اقتصادی زمینه ساز موفقیت در سایر حوزه هاست
شهیدخبر شهیدنیوز امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اکنون کشور نیاز به ایجاد شغل دارد نه اینکه پولی به مردم بدهیم تا کالایی خریداری کنند تاکید کرد همه باید برای رونق اقتصادی کشور بر محور عدالت و جهان بینی حرکت کنیم و فقط منافع ملی را در نظر بگیریم آیت الله محمد امامی کاشانی اامامی کاشانی خطیب نماز جمعه این هفته تهران
وزیر پیشین اقتصاد سخنران پیش از خطبهها امامی کاشانی خطیب نماز جمعه این هفته تهران نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیتالله امامی کاشانی در دانشگاه تهران اقامه میشود به گزارش ایلنا پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته تهران حجتالاسلام و المسلمین محمدعلامامی فر:برانکو می تواند پرسپولیس را قهرمان آسیا کند
امامی فر برانکو می تواند پرسپولیس را قهرمان آسیا کند روز نو پیشکسوت باشگاه پرسپولیس این تیم را مستحق قهرمانی می داند و معتقد است برانکو می تواند پرسپولیس را قهرمان آسیا کند پرسپولیس در یک بازی دیدنی توانست در دقایق پایانی ملوان را شکست دهد تیم برانکو در سه بازی اخیر توانست سه-
گوناگون
پربازدیدترینها