تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816594294
دانشمندی که فقط ۲ روز تعطیلی داشت
واضح آرشیو وب فارسی:صراط نیوز: «ابوریحان بیرونی» در تمام مدت عمر، مشغول تحقیق بود و در سال، فقط دو روز عید نوروز و عید مهرگان را تعطیل می کرد.صراط: فارس نوشت: در روستایی از توابع خوارزم در سال 362 هجری تولد یافت و رشد کرد. به خاطر حادثه ای مجبور به ترک آنجا شد و به گرگانج (شهری در ازبکستان کنونی) رفت. سپس رهسپار گرگان شد و به خدمت قابوس بن وشمگیر زیاری، امیر گرگان و طبرستان رسید و در این مدت کتاب «آثار الباقیه» را نگاشت. پس از تسلط سلطان محمود غزنوی بر خوارزم، با او به هند رفت و کتاب معروف «تحقیق ماللهند» نتیجه پر مایه این سفر است. «ابوریحان بیرونی» در تمام مدت عمر، مشغول تحقیق بود و در سال، فقط دو روز عید نوروز و عید مهرگان را تعطیل می کرد. به زبان های سریانی، سانسکریت، فارسی، عبری و عربی و نیز بر زبان خوارزمی که زبان مادری او بود تسلط داشت. او زبان عربی را بهترین زبان ها می دانست چرا که آن را برای مسائل علمی لازم می دانست و می گفت: اگر کسی مرا به زبان عربی دشنام دهد، دوست تر دارم تا این که کسی مرا به زبان های دیگر بستاید. سرانجام به غزنه آمد و همانجا وفات کرد. به مناسبت سالروز در گذشت ابوریحان بیرونی (سال 440 هجری) بخش هایی از زندگی و شخصیت وی را از نظر می گذرانیم: *نظر شخصیت ها درباره ابوریحان بیرونی مرحوم امین بر این اعتقاد است که بیرونی حکیم ریاضیدان و عالم به نجوم بود و در فلسفه، طب، جغرافیا، تاریخ، ادب، شعر و لغت مهارت داشت. به نظر ابن ابی اصیبعه، ابوریحان به علوم فلسفی اشتغال داشت و در هیئت و نجوم فاضل بود و در صناعت طب، نظری نیکو داشت. به اعتقاد «سخاو»، خاورشناس علمی، بیرونی بزرگ ترین شخصیت عقلی است که تاریخ اسلام نظیر او را به خود ندیده است. «جرج سارتن» در کتاب مقدمه ای بر تاریخ علم نوشته است: بیرونی نه فقط از فیلسوفان و ریاضیدانان و جغرافی دانان نامدار است بلکه از بزرگ ترین مورخان اسلام و از نامدارترین دانمشندان جهان است. «بروکلمان» نیز در کتاب تاریخ رجال اسلامی می گوید: در واقع او نابغه ای نوآور بود و در مسائل علمی، بصیرت کامل داشت و نظرش ناقد و صایب بود. *مقام فلسفی ابوریحان چه اندازه بود؟ شهید مطهری درباره مقام فلسفی ابوریحان می گوید: گرچه اثر فلسفی خاصی ندارد و در فهرستی که از تألیفات خویش داده است، اثر خاص فلسفی به چشم نمی خورد و همین امر موجب شد که شهرزوری و بیهقی در تتمه صوان الحمة بگویند که او در مسائل فلسفی ماهر نبوده است و نمی بایست در این مسائل دخالت می کرد ولی در عصر ما، گروهی برخلاف آنان فکر می کردند و از آنجا که پایبند فلسفه ارسطویی نبود او را پیشرفته تر از معاصرین خود می دانند. البته در این جا افراط و تفریط شده است زیرا اعتراض به ارسطو منحصر به بیرونی نیست. شاگردان بوعلی در کتاب المباحثات و شیخ شهاب الدین سهروردی اساس فلسفه اش بر اعتراض بر ارسطو است. در ضمن مقایسه بین بوعلی و ابوریحان درست نیست چرا که به تعبیر مولا علی (ع) که در پاسخ کسانی که نظر ایشان را درباره شعرای جاهلیت پرسیده بودند فرموده بود: این قوم در یک میدان اسب نرانده اند و هر کدام در نوعی از شعر تخصص دارند. تخصص بوعلی در منطق، حکمت الهی و طب است و در سایر علوم مثل فقه، نجوم و ادبیات نیز متخصص بوده است ولی تخصص بیرونی در ریاضیات، نجوم، تاریخ، جغرافیا و شناخت ادیان و عقاید ملل است. تفاوت دیگر بین این دو، عمر طولانی بیرونی و کار تحقیقاتی وی و عمر کوتاه بوعلی و مشاغل سیاسی و بزم و عیش وی است. اینکه می گویند روش تحقیق ابوریحان بیرونی، استقرایی و روش بوعلی، قیاسی و ارسطویی است درست نیست چرا که تفاوتشان در روش نیست بلکه در روش تخصصی آن دو است که یکی علم است و دیگری فلسفه، از این رو نه ابوریحان روش قیاسی را مطرود می شمرد و نه بوعلی به روش تجربی بی اعتنایی می کند. ابوریحان به مبانی اسلام سخت معتقد و پایبند بود و در نوشته های خود عموماً مانند یک مؤمن واقعی از دین مقدس اسلام یاد می کند و به تناسب مطلب، آیات کریمه قرآن را می آورد. مخصوصا احساسات ضد شعوبیگری داشت و در برخی از نوشته های خود از شعوبیگری اظهار تنفر می کرد، وی به احتمال زیاد شیعه بوده است. *تألیفات «الاثار الباقیه عن القرون الخالیة»، «الاستشهاد باختلاف الارصاد»، «تاریخ الهند»، «تحقیق ماللهند»، «مقالید الهیئة»، «القانون المسعودی»، «التفهیم»، «الصیدلة فی الطب» و «المماهر فی معرفة الجواهر». *نظریات علمی و فلسفی وی از نظر فلسفی وجوه توافق میان فلسفه فیثاغورسی، افلاطونی، حکمت هندی و بسیاری از مذاهب صوفیه را بیان کرده است و می گوید: آنچه متعلق به آغاز آفرینش و احوال امت های گذشته است به سبب دوری عهد و بی اعتنایی به حفظ و ضبط آنها، آمیخته به تزویر و همچنین همراه اساطیر است به حدی که باید گفت آنها را کسی جز خداوند نمی داند. از این رو درباره تاریخ امت های گذشته و احوال آنها استعمال استدلال عقلی، قیاس بر مشهورات صحیح نیست. تنها اعتماد بر مطالبی که کتاب معتمد و درست، درستی آن را تأکید کند، صحیح است زیرا مشاهده عادی و تجربه، قیاس درستی برای شناخت گذشته نیست چرا که عمر انسان کوتاه است و برای شناخت همه احوال کافی نیست. بیرونی، کتاب مفصلی درباره خواص تعداد زیادی از عناصر و جواهر نوشت و تحقیقات مهمی در فشار مایعات و کیفیت بالا آمدن آب های فواره ها، چشمه ساران و جویباران انجام داد و علت آنها را بازگفت و چگونگی جریان آب ها و امکان صعود آنها را به قلعه ها و بالای مناره ها بیان کرد. *مکاتبات بیرونی و ابن سینا پرسش های بیرونی از بوعلی شامل ده مسئله از اعتراضات بیرونی بر کتاب «السماء و العالم» ارسطو است که در «الاثارالباقیه» موجود است و هشت مسئله دیگر که سوالات ریاضی و فلسفی او است که قسمتی از سوالات را ابوعبدالله معصومی، شاگرد ابن سینا، معروف به «فقیه معصومی» از طرف استاد پاسخ گفته است که عبارت اند از: 1.چرا فلک بی وزن است؟ به تعبیر مرحوم شهید مطهری این بحث اکنون منسوخ است. 2.به چه دلیل آسمان، کون و فساد نمی پذیرد؟ از جنبه علمی، حق با بیرونی است ولی از جنبه فلسفی که بیرونی این نظریه را کفر می داند اگر چیزی را حادث ندانستیم دیگر نمی توان آن را مخلوق دانست. از نظر فلاسفه اروپا ارسطو ثَنَوی بوده است زیرا دو اصل را قدیم دانسته است: خدا و ماده. ولی در فلسفه اسلامی به این دلیل که این مسئله حل شده هرگز ارسطو را به کفر متهم نکرده اند. با این حال بیرونی براساس این طرز تفکر می گوید: حاشا که یحیی را به فربکاری نسبت توان کرد. شایسته ترین افراد به این لقب، ارسطو است که کفریات خویش را آراسته است. یحیی نحوی که بوعلی او را به تمویه و عوام فریبی متهم کرده و ابوریحان از او دفاع می کند، هم کتب ارسطو را شرح کرده و هم بر کتاب برقلس در مورد ازلیت عالم، رد نوشته است. 3.ارسطو جهات را منحصر به شش جهت دانسته است. درحالیکه در مکعب بیش از شش جهت هست، در کره نیز شش جهت فرض نمی شود کره بیش از یک سطح ندارد و فاقد ضلع و زاویه است. 4.جزء لایتجزی. ابوریحان جزء لایتجزی را انکار کرده است. 5.معنی عقل بالقوه چیست؟ عقل بودن با بالقوه بودن سازگار نیست. جواب بوعلی این است که دو نوع مجرد داریم: تام و غیر تام. مجرد غیر تام مانند نفس که از قوه و استعداد به چیز دیگر شدن خالی نیست. 6.آیا پس از فعلیت استعداد هم از بین می رود؟ در جواب باید گفت: استعداد، امکان استقبالی است ولی در حقیقت، استعداد، امکان استعدادی است. 7.چگونه نفس پس از مفارقت از بدن از قوه خیال بی نیاز می شود؟ 8.آیا عقل فعال، مستقل هم می شود؟ 9.آیا قوه فاعله بسیط کامل نیست، در حالیکه هر قوه ای که معقولات را درک می کند، مجرد و بسیط است؟حقیقت این است که بوعلی در پاسخ آن ناتوان است و این مسئله در فلسفه ملاصدرا حل شده است. سوالات دیگری هم درباره عقل و معقول آمده که شرح آنها در این مقال نمی گنجد.
یکشنبه ، ۲۲فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صراط نیوز]
[مشاهده در: www.seratnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
آقایان فقط دنبال تیتر یک در روزنامه هستند |همه باید کمک کنیم که تیم ملی به جام جهانی برود
مهاجم ملی پوش ایرانی پانینیوس گفت یکی از روزنامه صحبت هایشان را تیتر یک کند تا از مصاحبه کردن دست بکشند به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام کریم انصاری فرد که در آخرین بازی تیمش مقابل پائوک موفق شد یک سوپر گل زیبا بزند در این باره اظهار داشت خیلی خوشحالم که توانسپاسخ آموزش و پرورش به شایعه تعطیلی مدارس در روز شنبه
به گزارش دانشجوآزاد به نقل از باشگاه خبرنگاران باتوجه به انتشار برخی شایعات درفضای مجازی مبنی بر تعطیلی مدارس در روز ۱۴فرورین به اطلاع می رساند مدارس سراسر کشور در تمام مقاطع روز چهاردهم فرورین دایر است لازم به ذکراست با انتشار دهندگان این گونه اخبار کذب به نقل از مسولان آمتعطیلی ۴۰ درصدی واحدهای تولیدی خراسانرضوی / برجام مشکل زیادی را حل نکرده / بخشی از واحدها فقط چراغشان روشن ا
تعطیلی ۴۰ درصدی واحدهای تولیدی خراسانرضوی برجام مشکل زیادی را حل نکرده بخشی از واحدها فقط چراغشان روشن است نایب رئیس خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت به طور متوسط حدود ۴۰ درصد از واحدهای تولیدی خراسانرضوی تعطیل هستند و علاوه بر این بخش زیادی از کارخانهها تنها چراغتعطیلی مدارس در روز ۱۴ فروردین صحت ندارد
تعطیلی مدارس در روز ۱۴ فروردین صحت ندارد کد خبر ۵۷۷۴۸۰ تاریخ انتشار ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴ ۴۰ - 01 April 2016 معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تعطیلی مدارس در روز ۱۴ فروردین صحت ندارد گفت تمام مدارس کشور فردا دایر است به گزارش فارس رسول پاپفعال بودن شعب بانک شهر در خوزستان در روز تعطیلی
به گزارش ذاکرنیوز از آبادان مدیر شعب بانک شهر در خوزستان گفت شعب بانک شهر در سراسر استان در روز 13فروردین 1395 فعال است فرید جلالی افزود به منظور رفاه حال شهروندان و مسافران نوروزی همه شعب بانک شهر در استان موظف هستند در روز 13 فروردین خدمات بانکی و درخواست وجوه نقد مراجعه کاعلام تعطیلی روزهای جمعه در ونزوئلا با هدف صرفهجویی در انرژی
پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۲ رییسجمهوری ونزوئلا تمامی روزهای جمعه دو ماه آینده را به منظور صرفهجویی در انرژی تعطیل اعلام کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نیکولاس مادورو رییسجمهوری ونزوئلا طی سخنرانی تلویزیونی خود به عنوان بخشی از ایووه نفس راحتی کشید/ بونوچی فقط سه روز در بند مصدومیت خواهد بود
به گزارش بخش بین الملل ورزش 11 باشگاه یوونتوس خبر پارگی عضله ی پای لئوناردو بونوچی را رد کرد و گفت که او فقط سه روز با تیم تمرین نخواهد کرد بونوچی درجریان بازی دوستانه با آلمان مصدوم شد و با برانکارد از زمین بازی بیرون برده شد پس از آن برای بانوی پیر بیم آن می رفت که بونوچی دچکمالوند: شکست ذوب آهن فقط از پس دلاور مردان گسترش فولاد بر می آمد/ تیم من امروز متولد شد
فراز کمالوند سرمربی تیم فوتبال گسترش فولاد تبریز از عملکرد شاگردانش در دیدار مقابل ذوب آهن اصفهان تمجید کرد به گزارش سایت فوتبال ایران فراز کمالوند در نشست خبری پس از دیدار گسترش فولاد تبریز مقابل ذوب آهن اصفهان که با برتری 4 بر 3 تیمش همراه بود اظهار داشت قبل از هرچیزی ولادتتعطیلی مدارس در روز ۱۴ فروردین صحت ندارد/ تمام مدارس کشور فردا دایر است
معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تعطیلی مدارس در روز ۱۴ فروردین صحت ندارد گفت تمام مدارس کشور فردا دایر است به گزارش اصفهان شرق رسول پاپاییمعاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت تمام مدارس کشور فردا ۱طنز / سال ۹۵ چند روز تعطیلی دارد ?!
Get the Flash Player to see this player url http www sabernews com sabernews media 95 01 139501101208334007422233 mp4 width 450 height 300 loop true play false downloadable true fullscreen true displayNavigation true displayDigits true align center playlistThumbs falseیکشنبه-
گوناگون
پربازدیدترینها