تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854687480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایش افتتاحیه ترم جدید بینش مطهر برگزار گردید


واضح آرشیو وب فارسی:رویش نیوز: مایش افتتاحیه ترم جدید این مجمع مورخ 19 فروردین 1395 در محل سالن خاتم الانبیا مدرسه شهید چمران با سخنرانی دکتر زهیر انصاریان مدیر اداره گزینش دانشگاه امام صادق(علیه السلام) برگزار گردید. به گزارش رویش نیوز به نقل از خبرگزاری بینش مطهر؛ همایش افتتاحیه ترم جدید این مجمع مورخ 19 فروردین 1395 در محل سالن خاتم الانبیا مدرسه شهید چمران با سخنرانی دکتر زهیر انصاریان مدیر اداره گزینش دانشگاه امام صادق(علیه السلام) برگزار گردید. در ابتدای این همایش پس از تلاوت آیات کلام الله مجید، آقای محمدوحید صافی اصفهانی رئیس هیئت مدیره مجمع بینش مطهر به بیان نحوه و چگونگی طرح بینش مطهر پرداخته و توضیحاتی اجمالی در این باب برای افراد جدیدالورود بیان نمودند. در ادامه دکتر انصاریان به بیان علل و دلایل گرایش به کتب شهید مطهری و وجوه تمایز وی نسبت به سایر اندیشمندان اسلامی پرداختند که مشروح این بیانات به شرح زیر می باشد: باید مطهری را جدی گرفت چرا باید مطهری را جدی بگیریم و چرا حضرت امام رحمت الله علیه اینگونه تاکید کردند به آشنایی با آثارشون؟ سوال اینه که این همه تاکید برای چیست؟ چه تفاوتی دارد مطهری با سایر اندیشمندان اسلامی؟ نکته اول این است که کدام مطهری را باید جدی گرفت؟ مطهری کیست؟ چند کتاب معرفی می کنم که درباره شخصیت ایشان نوشته شده است که موضوع بحث ما نیست ولی این آشنایی خوبه برای شما معرفت پژوهان مفید است که با سبک زندگی مطهری هم آشنا بشوید. این کتاب ها هم انتشارات صدراست: گنج خاطره، استاد مطهری از نگاه خانواده، سیمای استاد از نگاه یاران. من مطهری را جدی میگیرم چون مطهری وارث جریان فکری عمیق در تفکر شیعی است و کمتر متفکر جدی با آثار فراوان مانند شهید مطهری را می توان دید که میراث دار تفکر شیعی ما باشد که سه شخصیت در این جریان تاثیر گذار بر شهید مطهری بوده اند. نخست : مرحوم ایت الله بروجردی که موثرترین شخص در شخصیت فقاهتی و رویکرد اجتهادی شهید مطهری هستند که در صحنه هایی از قبیل مهاجرت ایشان به تهران هم تاثیر داشته اند. فرد دوم مرحوم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه هستند که اصلی ترین عنصر شکل گیری شخصیت شهید مطهری است بر خلاف تصوری که معمولا ما داریم که علامه طباطبایی بیشترین تاثیر را داشته اند. در مقدمه عدل الهی ایشان از امام یاد می کنند که تعبیرات عجیبی دارد و بیشترین مسائل فلسفی را نزد امام گذرانده اند. سومین شخص که روی اندیشه های استاد تاثیر گذاشته است که به صورت گفتگوهای علمی بوده است مرحوم علامه طباطبایی هستند. بنابراین مطهری تنها شخصی است که میراث اندیشه شیعی را توسط این سه بزرگوار را به خوبی در آثارش منعکس نموده است. مطهری را جدی میگیرم چون جامعیت دارد : مطالعه و پژوهش در دانش های گوناگون، تنوع در روش های تعلیمی و حضور در محیط های علمی مختلف؛ در فلسفه که شرح اسفار، شرح منظومه، حاشیه های منظومه و در حوزه کلامی کتاب توحید، کتاب معاد، کتاب جهان بینی، کتاب تاریخی مثل حماسه حسینی، خدمات متقابل اسلام و ایران و ... در حوزه فقه کتاب هایی مثل : مجموعه اقتصاد اسلامی و بخش هایی از اسلام و مقتضیات زمان در حوزه عرفان و ... . دو شخصیت دیگر مثل میرزا علی شیرازی در مسئله نهج البلاغه و مسائل اخلاقی و علامه حسینی تهرانی که در مسائل عرفانی روی شخصیت شهید مطهری تاثیر گذار بوده اند. شهید مطهری هم درس حوزوی داده اند و هم درس دانشگاهی هم کتاب دارند و هم مقاله در مجلات هم سخنرانی عمومی دارند و هم در همایش های علمی هم کتاب تالیفی دارند و هم شرح بر کتب و هم حاشیه نویسی. دلیل دیگر بر جامعیت فضاهای گوناگون بوده است که هم فضای دانشگاهی بوده اند و هم فضاهای حوزوی و در فضاهای روشنفکری بوده اند مانند جلسات اصحاب جمعه یا اصحاب دوشنبه یا انجمن های علمی ، جامعه مهندسین و ... که افراد کمی می بینیم که اینقدر جامعیت داشته باشد و برای همین مطهری با دیگران متفاوت است. مطهری در کار علمی خود کاملا جدی است مثلا مجموعه یادداشتهایی که برای خودشان برمی داشتند 14000 صفحه است که تازه یادداشت مفصل نیست و حدود 70 درصد رجوع به کتاب هاست که به نحو موضوعی است و خلاصه ای از مطالب است که باید این فرد چقدر مطالعه داشته باشد که 14000 صفحه کتاب فقط آدرس کتابها باشد. حدود 10000 جلد کتاب در کتابخانه شخصی ایشان وجود داشته که حدود 40 درصد از کتابهای این کتاب خانه دارای اظهار نظر و حاشیه نویسی استاد است که غیر از کتب منتشر شده و تالیف شده استاد است که هنوز چاپ نشده است. من مطهری را جدی میگیرم چون هوشیار و آگاه به زمان است، آگاه به شبهات روز است که در کنج خانه ننشسته است و آگاه است و میداند دارد چه می شود و مقدمه کتاب علل گرایش به مادی گری علت اصلی حمله به شهید مطهری است. حضور دارد آگاه است و حساس است و همچنین اهل مطالعه به روز است که در دهه بیست و سی آثار دکتر ارانی را می خوانده است تا آثار ترجمه شده هگل و با اخرین آثار همیشه در ارتباط بوده است. مطهری دردمند است من پیشنهاد می کنم به جای خواندن آثار مطهری را گوش بدهید خیلی متفاوت است و آتشین و دردمندانه سخن میگوید. از نظر مطهری انسان دردمند است : انسان کسی است که درد خدا را داشته باشد و چون درد خدا را دارد درد دیگر انسان ها را هم دارد. بعضا ادبیات دردمندانه و خشن دارد و با درد زندگی می کند، می نویسد و می گوید. بازهم من مطهری را جدی می گیرم چون در ابراز حقیقت بی پروا و شجاع است که نمونه آن کتاب نظام حقوق زن در اسلام است که این کتاب اولا در مجله زن روز چاپ شده است در حدود سال 48 و قبل از انقلاب که مبتذل ترین مجلات منتشر شده در قبل از انقلاب بوده است. مطهری نزدیک 33 جلسه در این کتاب مطلب می نویسد و بسیار شجاعانه است و خیلی هم حرف پشت سر مطهری زده شد برای این کتاب و نمی ترسد از ابزارهای گوناگون برای بیان حقیقت استفاده کند. باز مطهری را جدی می گیرم چون اهل نقد و تفکر است حتی نسبت به خودی ها هم رحم نمی کند البته مودبانه و با حفظ اصول علمی مثلا علامه طباطبایی یه نظریه ای دارند که مطهری در کتاب خود کاملا با لحن تندی نظریه علامه را رد می کند و می گوید این نظریه شما همان نظریه برتراند راسل است. مثلا در مورد کتاب مسئله حجاب بسیار مورد نقد قرارمیگیرد که حتی یکی از شاگردانشان که شهید مطهری می گویند پاره تن من و ثمره عمر من بوده است در مسئله حجاب نقد می کند و رابطه آنها از بین می رود. مثال بعدی نقد کتاب شهید جاوید است که دو بزرگوار اول آن تاییدیه می نویسند یکی آیت الله مشکینی و دیگری آیت الله منتظری که جلد دوم حماسه حسینی خیلی تند شهید مطهری به نقد این کتاب می پردازند. علت دیگر جدی گرفتن مطهری این است که روش مند است و عقلانیت را با دینمداری درآمیخته و این همان اجتهاد پویای شیعی است و به طور خلاصه جریان روش مندی خود را در کتاب اسلام و مقتضیات زمان و سیری در سیره نبوی بیان نموده است. این دلایل نه گانه بود برای جدی گرفتن مطهری از نظر بنده و حالا باید سوال اول را پاسخ بگوییم که برای جدی گرفتن باید چه مسیری را پی بگیریم که این روش بینش مطهر قسمتی از این مسیر را دربر می گیرد و متوجه نقشه هوایی این مسیر باشید. موضوع بعدی بایسته های جدی گرفتن مطهری است که باید 4 مرحله را طی کنیم که شما در مرحله اول هستید و آن جزء خوانی است یعنی مطالعه کتاب به کتاب که اول باید با همه اینها اشنا بشویم، مرحله بعد کلی نگری و آشنایی و کشف شبکه مفاهیم مطهری اون وقت تازه مطهری را شناخته ایم و داریم جدی می گیریم. مرحله بعدی مبناشناسی است مثلا مسئله انسان شناسی مبنای مباحث است و بسیار مورد تاکید خود استاد است و اگر کسی این مسئله ریشه ای را در آثار ایشان بشناسد خیلی از مسائل حل خواهد شد و به جای اینکه مطهری خوان باشیم مثل مطهری می شویم یعنی فقط مطهری نخوانیم بلکه مثل او اندیشه بورزیم. مرحله بعدی هم روش شناسی است که باید در مقطع اساتید و متفکرین مورد بررسی قرار بگیرد. آزادی از سه جزء تشکیل شده : یک عدم مانع دو رشد سه انسان که حاصل آن تعریفی است که ایشان از ازادی ارائه می دهد. در همان کتاب شبکه مفاهیم شکل می گیرد که معادل عدم مانع هجرت و جهاد را قرار میدهد، هجرت به عنوان فرار از مانع و جهاد به معنای مقابله با مانع و مفهوم توبه که دور زدن مانع است و مفهوم بعدی تقیه است که عبارت است از پسر قرار دادن که بیشتر ضربه بزنیم و کمتر ضربه بخوریم و از این مفاهیم زیاد وجود دارد. و رشد در مفهوم عبودیت است یعنی آزادی از هر قید و بندی به غیر بندگی خدا یعنی راه رشد در بندگی خداوند است. سومی هم مفهوم فطرت است به معنای انسان بالقوه و بسیار عجیب شبکه مفهومی دارد در اندیشه شهید مطهری و حاصل اینها را می گذارد تقوا که یک تقوا ضعف داریم و یک تقوای قوت که اگر شخصی این شبکه را بفهمد کم کم دارد مطهری را می فهمد. یکی دیگر از بایسته ها توجه به تطور آثار ایشان است که از سال 32 که اولین اثرشان به صورت رسمی منتشر می شود تا سال 58 که آخرین اثر ایشان که در زمان خودشان بوده است. دهه سی دهه ی مبناپردازی آثار شهید مطهری است، دهه چهل مفاهیم دینی را دونه دونه بازسازی و طراحی می کند و دهه پنجاه پروژه جدید مطهری کلید خورده است که پروژه مطهری ناتمام است. اولین کتاب منتشر شده از ایشان حاشیه اصول فلسفه و روش رئالیسم است که سخت ترین و مبنایی ترین کتاب ایشان است که دوره شکل گیری و پایه ریزی مبانی است که کتاب های فلسفی و اصولی ایشان است. بسیاری از آثار تک سخنرانی ایشان مربوط به دهه چهل است که اصلی ترین کتاب این دوره کتاب فطرت است که مربوط به مباحث انسان است و دهه پنجاه پروژه جدید ایشان با کتاب مقدمه جهانبینی اسلامی است که مقدمه پوژه نهایی ایشان است و من معتقدم چیزی را که الآن داریم مطرح میکنیم و مقام رهبری بر آت تاکید دارند اون موقع متوجه این درد شده بوده و آن علوم انسانی اسلامی است. استاد مطهری رئیس شورای انقلاب بودند که مرحوم آیت الله مهدوی می فرمایند اوایل پیروزی انقلاب شهید مطهری گفتند من دیگه نمیام و همه صداشون دراومد که شما رئیس هستید و ایشان می گویند من پروژه ها و کارهای علمی ناتمام دارم که باید آنها را تکمیل کنم. شهید مطهری تاکید می کنند که اندیشه من سه لایه است، لایه مرکزی لایه معرفت شناسی است یعنی چیستی معرفت و چرایی معرفت و ... و لایه دوم جهانبینی است که معتقد است هر اتفاقی که می افتد ریشه در جهانبینی ها و هست ها دارد، انسان چیست، هستی چگونه است، چیستی جامعه و لایه بعدی ایدئولژی است که گفته می شود حکمت عملی یعنی همان اقتصاد، اخلاق، حقوق، جامعه شناسی و ... که همه اینها از جهانبینی ها شکل می گیرد.


شنبه ، ۲۱فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رویش نیوز]
[مشاهده در: www.rooyeshnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن