تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803059738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلایل نه گانه برای جدی گرفتن شهید مطهری /مطهری وارث جریان فکری عمیق در تفکر شیعی است


واضح آرشیو وب فارسی:صاحب نیوز: زهیر انصاریان گفت: کمتر متفکر جدی با آثار فراوان مانند شهید مطهری را می توان دید که میراث دار تفکر شیعی ما باشدبه گزارش خبرنگار صاحب نیوز ، زهیر انصاریان مدیر اداره گزینش دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در همایش افتتاحیه ترم جدید مجموعه بینش مطهر در سالن خاتم الانبیا مدرسه شهید چمران به بیان علل و دلایل گرایش به کتب شهید مطهری و وجوه تمایز وی نسبت به سایر اندیشمندان اسلامی پرداخت که مشروح این سخنرانی به شرح زیر است: مطهری را جدی می گیرم چون مطهری وارث جریان فکری عمیق در تفکر شیعی است و کمتر متفکر جدی با آثار فراوان مانند شهید مطهری را می توان دید که میراث دار تفکر شیعی ما باشد که سه شخصیت در این جریان تأثیرگذار بر شهید مطهری بوده اند. نخست : مرحوم آیت الله بروجردی که مؤثرترین شخص در شخصیت فقاهتی و رویکرد اجتهادی شهید مطهری هستند که درصحنه هایی از قبیل مهاجرت ایشان به تهران هم تأثیر داشته اند. فرد دوم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه هستند که اصلی ترین عنصر شکل گیری شخصیت شهید مطهری است برخلاف تصوری که معمولاً ما داریم که علامه طباطبایی بیشترین تأثیر را داشته اند. در مقدمه عدل الهی ایشان از امام یاد می کنند که تعبیرات عجیبی دارد و بیشترین مسائل فلسفی را نزد امام گذرانده اند. سومین شخص که روی اندیشه های استاد تأثیر گذاشته است که به صورت گفتگوهای علمی بوده است مرحوم علامه طباطبایی هستند. بنابراین مطهری تنها شخصی است که میراث اندیشه شیعی را توسط این سه بزرگوار را به خوبی در آثارش منعکس نموده است. مطهری را جدی می گیرم چون جامعیت دارد : مطالعه و پژوهش در دانش های گوناگون، تنوع در روش های تعلیمی و حضور در محیط های علمی مختلف؛ در فلسفه که شرح اسفار، شرح منظومه، حاشیه های منظومه و در حوزه کلامی کتاب توحید، کتاب معاد، کتاب جهان بینی، کتاب تاریخی مثل حماسه حسینی، خدمات متقابل اسلام و ایران و … در حوزه فقه کتاب هایی مثل : مجموعه اقتصاد اسلامی و بخش هایی از اسلام و مقتضیات زمان در حوزه عرفان و … . دو شخصیت دیگر مثل میرزاعلی شیرازی در مسئله نهج البلاغه و مسائل اخلاقی و علامه حسینی تهرانی که در مسائل عرفانی روی شخصیت شهید مطهری تأثیرگذار بوده اند. شهید مطهری هم درس حوزوی داده اند و هم درس دانشگاهی، هم کتاب دارند و هم مقاله در مجلات، هم سخنرانی عمومی دارند و هم در همایش های علمی، هم کتاب تألیفی دارند و هم شرح بر کتب و هم حاشیه نویسی. دلیل دیگر بر جامعیت فضاهای گوناگون بوده است که هم در فضای دانشگاهی بوده اند و هم در فضاهای حوزوی و در فضاهای روشنفکری بوده اند مانند جلسات اصحاب جمعه یا اصحاب دوشنبه یا انجمن های علمی ، جامعه مهندسین و … که افراد کمی می بینیم که این قدر جامعیت داشته باشد و برای همین مطهری با دیگران متفاوت است. مطهری در کار علمی خود کاملاً جدی است مثلاً مجموعه یادداشت هایی که برای خودشان برمی داشتند ۱۴۰۰۰ صفحه است که تازه یادداشت مفصل نیست و حدود ۷۰ درصد رجوع به کتاب هاست که به نحو موضوعی است و خلاصه ای از مطالب است که باید این فرد چقدر مطالعه داشته باشد که ۱۴۰۰۰ صفحه کتاب فقط آدرس کتاب ها باشد. حدود ۱۰۰۰۰ جلد کتاب در کتابخانه شخصی ایشان وجود داشته که حدود ۴۰ درصد از کتاب های این کتاب خانه دارای اظهارنظر و حاشیه نویسی استاد است که غیر از کتب منتشرشده و تألیف شده استاد است که هنوز چاپ نشده است. من مطهری را جدی می گیرم چون هوشیار و آگاه به زمان است، آگاه به شبهات روز است که در کنج خانه ننشسته است و آگاه است و می داند دارد چه می شود و مقدمه کتاب علل گرایش به مادی گری علت اصلی حمله به شهید مطهری است. حضور دارد آگاه است و حساس است و همچنین اهل مطالعه به روز است که در دهه بیست و سی آثار دکتر ارانی را می خوانده است تا آثار ترجمه شده هگل و با آخرین آثار همیشه در ارتباط بوده است. مطهری دردمند است من پیشنهاد می کنم به جای خواندن آثار مطهری را گوش بدهید خیلی متفاوت است و آتشین و دردمندانه سخن می گوید. ازنظر مطهری انسان دردمند است : انسان کسی است که درد خدا را داشته باشد و چون درد خدا را دارد درد دیگر انسان ها را هم دارد. بعضاً ادبیات دردمندانه و خشن دارد و با درد زندگی می کند، می نویسد و می گوید. بازهم من مطهری را جدی می گیرم چون در ابراز حقیقت بی پروا و شجاع است که نمونه آن کتاب نظام حقوق زن در اسلام است که این کتاب اولاً در مجله زن روز چاپ شده است در حدود سال ۴۸ و قبل از انقلاب که مبتذل ترین مجلات منتشرشده در قبل از انقلاب بوده است. مطهری نزدیک ۳۳ جلسه در این کتاب مطلب می نویسد و بسیار شجاعانه است و خیلی هم حرف پشت سر مطهری زده شد برای این کتاب و نمی ترسد از ابزارهای گوناگون برای بیان حقیقت استفاده کند. باز مطهری را جدی می گیرم چون اهل نقد و تفکر است حتی نسبت به خودی ها هم رحم نمی کند البته مؤدبانه و با حفظ اصول علمی، مثلاً علامه طباطبایی یک نظریه ای دارند که مطهری در کتاب خود کاملاً با لحن تندی نظریه علامه را رد می کند و می گوید این نظریه شما همان نظریه برتراند راسل است. مثلاً در مورد کتاب مسئله حجاب بسیار موردنقد قرار می گیرد که حتی یکی از شاگردانشان که شهید مطهری می گویند پاره تن من و ثمره عمر من بوده است در مسئله حجاب نقد می کند و رابطه آن ها از بین می رود. مثال بعدی نقد کتاب شهید جاوید است که دو بزرگوار اول آن تأییدیه می نویسند یکی آیت الله مشکینی و دیگری آیت الله منتظری که جلد دوم حماسه حسینی خیلی تند شهید مطهری به نقد این کتاب می پردازند. علت دیگر جدی گرفتن مطهری این است که روش مند است و عقلانیت را با دین مداری درآمیخته و این همان اجتهاد پویای شیعی است و به طور خلاصه جریان روشمندی خود را در کتاب اسلام و مقتضیات زمان و سیری در سیره نبوی بیان نموده است. این دلایل نه گانه بود برای جدی گرفتن مطهری ازنظر بنده و حالا باید سؤال اول را پاسخ بگوییم که برای جدی گرفتن باید چه مسیری را پی بگیریم که این روش بینش مطهر قسمتی از این مسیر را دربر می گیرد و متوجه نقشه هوایی این مسیر باشید. موضوع بعدی بایسته های جدی گرفتن مطهری است که باید ۴ مرحله را طی کنیم که شما در مرحله اول هستید و آن جزء خوانی است یعنی مطالعه کتاب به کتاب که اول باید با همه این ها آشنا بشویم، مرحله بعد کلی نگری و آشنایی و کشف شبکه مفاهیم مطهری ان وقت تازه مطهری را شناخته ایم و داریم جدی می گیریم. مرحله بعدی مبنا شناسی است مثلاً مسئله انسان شناسی مبنای مباحث است و بسیار مورد تأکید خود استاد است و اگر کسی این مسئله ریشه ای را در آثار ایشان بشناسد خیلی از مسائل حل خواهد شد و به جای اینکه مطهری خوان باشیم مثل مطهری می شویم یعنی فقط مطهری نخوانیم بلکه مثل او اندیشه بورزیم. مرحله بعدی هم روش شناسی است که باید در مقطع اساتید و متفکرین موردبررسی قرار بگیرد. آزادی از سه جزء تشکیل شده : یک عدم مانع دو رشد سه انسان که حاصل آن تعریفی است که ایشان از آزادی ارائه می دهد. در همان کتاب شبکه مفاهیم شکل می گیرد که معادل عدم مانع هجرت و جهاد را قرار می دهد، هجرت به عنوان فرار از مانع و جهاد به معنای مقابله با مانع و مفهوم توبه که دور زدن مانع است و مفهوم بعدی تقیه است که عبارت است از پسر قرار دادن که بیشتر ضربه بزنیم و کمتر ضربه بخوریم و از این مفاهیم زیاد وجود دارد. و رشد در مفهوم عبودیت است یعنی آزادی از هر قیدوبندی به غیر بندگی خدا یعنی راه رشد در بندگی خداوند است. سومی هم مفهوم فطرت است به معنای انسان بالقوه و بسیار عجیب شبکه مفهومی دارد در اندیشه شهید مطهری و حاصل این ها را می گذارد تقوا که یک تقوا ضعف داریم و یک تقوای قوت که اگر شخصی این شبکه را بفهمد کم کم دارد مطهری را می فهمد. یکی دیگر از بایسته ها توجه به تطور آثار ایشان است که از سال ۳۲ که اولین اثرشان به صورت رسمی منتشر می شود تا سال ۵۸ که آخرین اثر ایشان که در زمان خودشان بوده است. دهه سی دهه ی مبنا پردازی آثار شهید مطهری است، دهه چهل مفاهیم دینی را دانه دانه بازسازی و طراحی می کند و دهه پنجاه پروژه جدید مطهری کلید خورده است که پروژه مطهری ناتمام است. اولین کتاب منتشرشده از ایشان حاشیه اصول فلسفه و روش رئالیسم است که سخت ترین و مبنایی ترین کتاب ایشان است که دوره شکل گیری و پایه ریزی مبانی است که کتاب های فلسفی و اصولی ایشان است. بسیاری از آثار تک سخنرانی ایشان مربوط به دهه چهل است که اصلی ترین کتاب این دوره کتاب فطرت است که مربوط به مباحث انسان است و دهه پنجاه پروژه جدید ایشان با کتاب مقدمه جهان بینی اسلامی است که مقدمه پروژه نهایی ایشان است و من معتقدم چیزی را که الآن داریم مطرح می کنیم و مقام رهبری بر آن تأکیددارند آن موقع متوجه این درد شده بوده و آن علوم انسانی اسلامی است. استاد مطهری رئیس شورای انقلاب بودند که مرحوم آیت الله مهدوی می فرمایند اوایل پیروزی انقلاب شهید مطهری گفتند من دیگر نمی آیم و همه صدایشان درآمد که شما رئیس هستید و ایشان می گویند من پروژه ها و کارهای علمی ناتمام دارم که باید آن ها را تکمیل کنم. شهید مطهری تأکید می کنند که اندیشه من سه لایه است، لایه مرکزی لایه معرفت شناسی است یعنی چیستی معرفت و چرایی معرفت و … و لایه دوم جهان بینی است که معتقد است هر اتفاقی که می افتد ریشه در جهان بینی ها و هست ها دارد، انسان چیست، هستی چگونه است، چیستی جامعه و لایه بعدی ایدئولوژی است که گفته می شود حکمت عملی یعنی همان اقتصاد، اخلاق، حقوق، جامعه شناسی و … که همه این ها از جهان بینی ها شکل می گیرد. دریافت آخرین اخبار ایران و جهان در کانال تلگرام صاحب نیوز


شنبه ، ۲۱فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: صاحب نیوز]
[مشاهده در: www.sahebnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن